Ο γιαλός του Θανάση (Του Χ. Σταμάτη)

ΑΠΟΨΗ /ΣΤΙΓΜΕΣ

Το βιβλίο βαρύ, ασήκωτο. Η χρονιά σκληρή, αδυσώπητη. Οι συμμαθητές στην παραλία, ρίχνουν βουτιές, τα κορίτσια κι αυτά εκεί, διακοπές…

Το βιβλίο βαρύ, ασήκωτο. Η χρονιά σκληρή, αδυσώπητη. Οι συμμαθητές στην παραλία, ρίχνουν βουτιές, τα κορίτσια κι αυτά εκεί, διακοπές… άλλοι σε πισίνες, άλλοι σε παραλίες. Μα το βιβλίο εκεί, στο θρανίο, μέσα σε αυτόν τον καταραμένο τον Ιούνιο, βαρύ και ασήκωτο. Ο Θανάσης βαρύς κι αυτός. Δεν του κάθεται ο Καβάφης, δεν καταλαβαίνει τα τρίγωνα, δεν ξέρει χημεία. Πες του να φτιάξει μηχανάκια, πες του να φτιάξει λάσπη να κάνει σοβά, να ξηλώσει κανένα κινητό, να κάνει καμιά ζαβολιά. Στο σχολείο διάολος, συμπαθής μεν… αλλά διάολος… και κάθε χρόνο για Σεπτέμβρη.

Και αφού όλη τη χρονιά καθότανε στο τελευταίο το θρανίο ως παιδί ζωηρό μεν αλλά ηθικό δε και χωρίς πρόθεση δολιότητας φυσικά, τον μετέφερε το σύστημα από τάξη σε τάξη. Και του λέγανε τον Ιούνιο: «άντε παιδί μου στο καλό και νωρίς τον Σεπτέμβρη έλα να δώσεις τις εξετάσεις σου και να περάσεις για την επόμενη χρονιά. Και έτσι και ο σύλλογος των καθηγητών βοήθαγε το παιδί αναλόγως. Και πάνω σε αυτό, κουβέντα καμιά, γιατί όπως γίναμε, επιλογές δεν υπάρχουν και αν ο Θανάσης βγει από το σχολείο, θα πρέπει να τριγυρνάει σαν την άδικη κατάρα από το σπίτι του κι αλλού ή να γίνει ο βραχνάς των γονιών του ή να μένει συνεχώς στην ίδια τάξη κάτι που δεν αρέσει στους άλλους γονείς φυσικά.

Και είπαν οι σοφοί στο υπουργείο: Γιατί να ζορίζεται το παιδί μέχρι τον Σεπτέμβρη; Θα δίνει ανεξετάσεις τον Ιούνη. Δώσε λοιπόν μια βδομάδα, δέκα μέρες στον Θανάση να ξαναδιαβάσει ό,τι δεν διάβασε όλη τη χρονιά και αφού του ζητούσαμε να γράψει τρία ή τέσσερα για συμπληρώσει τον βαθμό των τετραμήνων και δεν τα κατάφερνε, τώρα θα του ζητήσουμε έξι. Και θα τα μάθει ο Θανάσης; Μα φυσικά… όλο τον χρόνο δεν μπόρεσε να μάθει αλλά σε μια βδομάδα μπορεί να κάνει τα πάντα.

Μα ο Θανάσης χρωστά και τα ελληνικά, τα μαθηματικά, την ιστορία και τη φυσική και άλλα δύο. Και έρχεται βαρύς κάθε μέρα στο σχολείο και διδάσκεται στην ενισχυτική διδασκαλία ξανά και ξανά ό,τι δεν αντιλήφθηκε όλη τη χρονιά. Και ολημερίς παιδεύεται μαζί με την παρέα την υπόλοιπη που έχουνε τέσσερα και πέντε μαθήματα και έξι. Στις 26 όμως πανέτοιμοι θα ξεκινήσουνε να γράφουνε μέχρι τις 29, τουτέστιν ο Θανάσης που χρωστά έξι θα τα γράψει σε τέσσερις μέρες και το απόγευμα της 29ης που πέφτει και Παρασκευή θα κλείνουν τα σχολεία και ο Θανάσης θα περιμένει τα νεότερα και οι συμμαθητές του θα παίρνουν τα απολυτήρια.

Και καθώς θα περιμένει τα νεότερα θα αναρωτιέται τι πάει λάθος και όλα του φαίνονται στραβά και θα γυρνάει το σώμα ανάποδα μπας και τα δει ίσια αλλά ο γιαλός πάντοτε έτσι ήτανε…

 

 

 


Επιστροφή
στην αρχή