O χειρισμός των έξυπνων/τοξικών υπαλλήλων

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το δίλημμα αυτό είναι από τα σοβαρότερα που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας διευθυντής σε ό,τι αφορά τις σχέσεις του με το προσωπικό του

Του Δημήτρη Εργατούδη* 

Ο Αϊνστάιν θεωρείται ο πιο έξυπνος άνθρωπος του κόσμου και ο Άρης είναι ο θεός του πολέμου. Σας έτυχε ποτέ να έχετε έναν υπάλληλο που να συνδυάζει τα χαρακτηριστικά των δύο προαναφερθέντων; 

Αν ναι, θα έχετε ασφαλώς προσέξει ότι ο υπάλληλος αυτός, συμπεριφερόμενος ως Αϊνστάιν είναι διαβολικά έξυπνος και ειδήμονας σε όλα, σε σημείο που να απολαμβάνει την πλήρη εκτίμηση και τον θαυμασμό σας. Τι γίνεται όμως αν ταυτόχρονα συμπεριφέρεται τοξικά σε εσάς και στους συναδέλφους του και παραβιάζει συχνά τις αρχές και τις αξίες του οργανισμού σας; Ασφαλώς θα βρεθείτε προ ενός σοβαρού διλήμματος. Θα υποστηρίξετε και θα προστατεύσετε αυτήν τη διάνοια ή θα αγνοήσετε την εξυπνάδα, τις γνώσεις και τις ικανότητές του και θα προσπαθήσετε να απαλλάξετε τον οργανισμό σας από την τοξικότητα που προκαλεί; 

Το δίλημμα αυτό είναι από τα σοβαρότερα που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας διευθυντής σε ό,τι αφορά τις σχέσεις του με το προσωπικό του. 

Αν ρωτήσετε συναδέλφους σας που βρέθηκαν μπροστά σε ένα τέτοιο δίλημμα, θα σας αναφέρουν τραυματικές εμπειρίες που είχαν, ανεξάρτητα από το ποια από τις δύο επιλογές διάλεξαν. Χειρότερες ήταν οι εμπειρίες των διευθυντών που προσπάθησαν να ζητήσουν την άποψη φίλων και γνωστών: υπήρξε απόλυτη πόλωση αφού οι μεν απάντησαν «να τον ανεχθείς», και οι δε «διώξε τον αμέσως». 

Η δική μου άποψη είναι ένας συγκερασμός των δύο πολωτικών θέσεων και έχει ως εξής: 

  • Μην τυφλωθείτε από τις ικανότητές του

Είναι απίστευτο πόσο εύκολα μπορεί ένας διευθυντής να τυφλωθεί από την εξυπνάδα ενός υπαλλήλου και από τη συνεισφορά του στις επιτυχίες του οργανισμού. Σε τέτοια περίπτωση, ο διευθυντής υποβαθμίζει την αναστάτωση που προκαλεί με τη συμπεριφορά του ο υπάλληλος αυτός στο τμήμα στο οποίο εργάζεται. Αν ένας διευθυντής δράσει με αυτόν τον τρόπο, θέτει σε κίνδυνο την εύρυθμη λειτουργία του τμήματός του. 

  • Όχι δύο μέτρα και δύο σταθμά

Δεν πρέπει να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά όσον αφορά την πειθαρχία σε έναν οργανισμό. Αν ο διευθυντής αρχίσει να παραβλέπει κάποια πειθαρχικά παραπτώματα του έξυπνου υπαλλήλου του, αυτό θα προκαλέσει δυσλειτουργία στις εργασίες του οργανισμού. 

  • Όχι επιδερμική αντιμετώπιση

Σε κανένα δεν αρέσει να αρχίζει διαλογική συζήτηση με έναν έξυπνο υπάλληλο σχετικά με την ανάρμοστή ή την καταστροφική του συμπεριφορά. Είναι όμως υποχρέωση κάθε διευθυντή να του εξηγεί το σφάλμα που διαπράττει και να τον συμβουλεύει έγκαιρα για να βελτιωθεί. Διαφορετικά, τυχόν επιδερμική αντιμετώπιση της κατάστασης θα εκληφθεί από όλους ως σιωπηρή έγκριση της τοξικής συμπεριφοράς του έξυπνου υπαλλήλου. 

  • Σημεία εκκολαπτόμενου προβλήματος

Ο καλός διευθυντής αναγνωρίζει έγκαιρα αν μεταξύ των υπαλλήλων του υπάρχει ένας τέτοιος άνθρωπος. Αναφορές από τους υπαλλήλους για τον συνάδελφό τους, όπως «τι περιμένεις από αυτόν;» ή «έτσι είναι αυτός», είναι σημάδια ότι η συμπεριφορά του συγκεκριμένου υπαλλήλου άρχισε να ενοχλεί τους άλλους. 

  • Σημεία εκκολαφθέντος προβλήματος

Αν ο διευθυντής δεν δράσει έγκαιρα με βάση τα σημεία του εκκολαπτόμενου προβλήματος που αναφέρονται πιο πάνω, τότε η συμπεριφορά του υπαλλήλου θα γίνει πιο αισθητή, αφού αυτός θα αρχίσει να πληγώνει τους συναδέλφους του, να τους επικρίνει, να τους συμπεριφέρεται απρεπώς, να τους εκνευρίζει κ.λπ. Η συμπεριφορά του αυτή θα τον αποξενώσει από τους συναδέλφους του. 

  • Παρακολούθηση, ανατροφοδότηση, συμβουλές

Από τη στιγμή που θα εμφανιστούν τα πρώτα συμπτώματα τοξικής συμπεριφοράς, ο διευθυντής θα πρέπει να ενημερώσει σχετικά τον υπάλληλο και να του δώσει τις κατάλληλες συμβουλές. Στη συνέχεια να παρακολουθεί την πρόοδό του και να τον ανατροφοδοτεί θετικά για κάθε βελτίωση που σημειώνει. Στο ίδιο πλαίσιο, δεν πρέπει να αποκλείεται και η ανάμιξη εκπαιδευμένων συμβούλων, εντός ή εκτός του οργανισμού.

  • Προσοχή στις παρεξηγήσεις

Από την ώρα που θα εντοπιστεί το πρόβλημα μέχρις ότου ο υπάλληλος βελτιωθεί με τη βοήθεια του διευθυντή του, κάποιοι πιθανόν να παρεξηγήσουν τη συμπεριφορά του διευθυντή και να τον χαρακτηρίσουν άτολμο και ανίκανο να αντιμετωπίσει τον τοξικό υπάλληλο. Ο καλύτερος τρόπος για να προστατευτεί ο διευθυντής από τέτοιες παρεξηγήσεις είναι η συνεχής ενημέρωση του προϊσταμένου του, μέχρις ότου ληφθούν τελικές αποφάσεις για το μέλλον του υπαλλήλου. 

  • Το πεπρωμένον φυγείν αδύνατον

Αν παρ' όλες τις προσπάθειες του διευθυντή ο έξυπνος/τοξικός υπάλληλος δεν παρουσιάσει βελτίωση, δεν υπάρχει άλλη λύση από την απομάκρυνσή του. Αυτή όμως πρέπει να γίνει με σωστό τρόπο και αφού πρώτα ενημερωθεί η συντεχνία στην οποία ανήκει ο υπάλληλος. 

Δεν υπάρχει εύκολος τρόπος για τον χειρισμό των έξυπνων/τοξικών υπαλλήλων. Με έναν λανθασμένο χειρισμό διακυβεύεται η αξιοπιστία του διευθυντή και επηρεάζεται δυσμενώς η απόδοση του τμήματος του οποίου προΐσταται. Η καλύτερη προσέγγιση από τον διευθυντή είναι να μιλήσει με τον υπάλληλό του, να τον συμβουλεύσει, να παρακολουθεί την πρόοδό του και αν βελτιωθεί, έχει καλώς. Διαφορετικά οι δρόμοι τους πρέπει να χωρίσουν με τον ενδεδειγμένο τρόπο.

*Αφυπηρετήσας (2006) ανώτερος διευθυντής της Λαϊκής Τράπεζας και fellow του Ινστιτούτου Τραπεζιτών Λονδίνου

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Επιστροφή
στην αρχή