Ο αποδεκατισμός της μετριοπαθούς Αριστεράς (Του Γ.Κουμουλλή)

ΑΠΟΨΗ /ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
Αναμφίβολα, η κομουνιστική αριστερά έχει χάσει σημαντικότατο έδαφος τις τελευταίες δεκαετίες διότι η Ιστορία υπήρξε ανελέητα σκληρή μ΄αυτή.

Στη Κύπρο υπάρχει σύγχυση όσον αφορά τον ορισμό της λέξης «αριστερός». Ίσως αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι, ενώ υπάρχουν διάφορα ρεύματα μέσα στην Αριστερά, η Ιστορία της Κύπρου, τουλάχιστο μέχρι την Τουρκική εισβολή, καταγράφει μια πόλωση των πολιτικών δυνάμεων: την εθνικιστική Δεξιά από τη μια που αντιπροσώπευε τον Κλήρο και την μπουρζουαζία και από την άλλη την κομουνιστική Αριστερά που υποστηριζόταν από τους εργάτες και τη συντριπτική πλειοψηφία των διανοούμενων.

O χώρος μου απαγορεύει να διεισδύσω σε όλα τα ρεύματα της Αριστεράς. Για όποιον θέλει να αποσαφηνίσει τις ιδέες σχετικά με αυτό το θέμα παραμένει πολύτιμο το δοκίμιο του Νορμπέρτο Μπόμπιο «Δεξιά και Αριστερά». Όμως θα τολμήσω να ξεχωρίσω τα δύο μεγάλα ρεύματα: την κομμουνιστική και την μετριοπαθή αριστερά. Την πρώτη, που ασπάζεται το ΑΚΕΛ, αντιπροσωπεύεται από τους Μπαμπέφ, Μαρξ, Στάλιν, Λένιν, Μάο, Κάστρο, Κιμ Γιονγκ Ουν, ενώ η δεύτερη βασίζεται στο «σοσιαλδημοκρατικό συμβιβασμό» και υποστηρίζεται από την ομάδα των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στην ΕΕ.

Αναμφίβολα, η κομουνιστική αριστερά έχει χάσει σημαντικότατο έδαφος τις τελευταίες δεκαετίες διότι η Ιστορία υπήρξε ανελέητα σκληρή μ΄αυτή. Μπορεί να την οδήγησε αρχικά σε μια άνευ προηγουμένου επιτυχία και στον θρίαμβο της κατάκτησης της εξουσίας αλλά τελικά η κομουνιστική αριστερά κατέληξε ν’ αρνιέται όλα τα ιδεώδη της με αποκορύφωμα τα αναξιοπρεπή ολοκληρωτικά καθεστώτα στη Σοβιετική Ένωση, Κίνα, Κούβα και Βόρεια Κορέα. Σε αντίθεση με την κομουνιστική Αριστερά, η μετριοπαθής Αριστερά άνθισε στην Ευρώπη και η δημοτικότητα της παραμένει μέχρι σήμερα αναμφισβήτητη . Η μετριοπαθής Αριστερά επεδίωξε ένα «σοσιαλδημοκρατικό συμβιβασμό» και κατάφερε να πραγματώσει την ελευθερία, την φιλία και την συνεργασία ανάμεσα στα έθνη και τους λαούς, τον σεβασμό στην κουλτούρα κάθε λαού, την ανθρωπιά, την δημοκρατία, το κράτος δικαίου, το κράτος πρόνοιας και, πάνω απ΄όλα, την ισότητα. Ιδιαίτερα μνεία πρέπει να γίνει για την επίτευξη μεγαλύτερης ισότητας πλούτου, εισοδημάτων, ευκαιριών και εξασφάλιση κοινωνικής προστασίας στα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα. Η δημοτικότητα των θεσμών του κράτους πρόνοιας ανάγκασε τη Δεξιά να πλεύσει προς το κέντρο και να αντιγράφει σε μεγάλο βαθμό τις πολιτικές των σοσιαλδημοκρατών.

Ο Κύπριος μετριοπαθής αριστερός νιώθει τρομερά απογοητευμένος διότι ψάχνοντας στη κομματική γκαρνταρόμπα δεν μπορεί να βρει κανένα κοστούμι που να του ταιριάζει. Διεθνιστής ων, υποστηρίζει τη λύση της ΔΔΟ και, έτσι, αποκλείει όλα τα κόμματα του λεγόμενου κέντρου (που στη πραγματικότητα είναι όλα αρχηγικά, ακροδεξιά κόμματα) αφού υποστηρίζουν την λύση του ενιαίου κράτους που είναι ουτοπία ή, ανεπίσημα τουλάχιστο, την λύση δύο κρατών. Υπάρχουν, επίσης, και ηγέτες αυτών των κομμάτων που αποκοιμίζουν τους οπαδούς τους προωθώντας την προσφιλή στον Άγιο Παΐσιο προφητεία-θεωρία ότι αργά ή γρήγορα η Τουρκία θα κατακερματιστεί και θα ελευθερωθεί η Κύπρος! Είναι μια θεωρία που δεν αντέχει στη κριτική αλλά την ασπάζονται οι ακραιφνείς πιστοί που συνήθως είναι απίστευτα εύπιστοι.

Αγνοώντας, λοιπόν, τα 6 ακροδεξιά κόμματα, ο μετριοπαθής αριστερός ερευνά τη προοπτική να ψηφίσει ΔΗΣΥ ή ΑΚΕΛ. Όσον αφορά τον πρώτο, συμφωνεί με την οικονομική πολιτική του κόμματος αν και φοβάται να μείνει πάλι άφρακτος η άμπελος της Κύπρου που ονομάζεται δημόσιος κορβανάς μετά την κατάργηση των αποκοπών που ισχύουν σε μισθούς και συντάξεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα από το 2012. Συμφωνεί, επίσης, με την πολιτική της επαναπροσέγγισης του ΔΗΣΥ παρόλο που είναι απογοητευμένος με την πρόσφατη ερμαφρόδιτη συμπεριφορά του ΠτΔ . Εκείνο, όμως, που τον κάνει ν’ αποστρέφεται τον ΔΗΣΥ είναι η εμμονή της ηγεσίας του κόμματος να τιμά τον Γρίβα, τον ιδρυτή της φασιστικής οργάνωσης Χ που πολεμούσε πλάι πλάι με τα διαβόητα Τάγματα Ασφαλείας των Ναζί. Και το ακόμα οικτρότερο για έναν αριστερό είναι ο ρόλος του Γρίβα ως ιδρυτή και αρχηγού της εγκληματικής ΕΟΚΑ Β’ που λείανε το έδαφος για να εισβάλει η χούντα τον καταραμένο εκείνο Ιούλιο. 

Απομένει τώρα το ΑΚΕΛ. Ούτε και σ΄αυτό το κόμμα μπορεί ο μετριοπαθής αριστερός να δώσει εύκολα την ψήφο του. Πρώτα απ΄όλα, δεν θα ΄θελε να ταυτιστεί με κανένα ολοκληρωτικό καθεστώς. Έπειτα είναι η οικονομική πολιτική. Το ΑΚΕΛ πάσχει από ένα εξελικτικό πρόβλημα που είναι η εμμονή του στο σοβιετικό μοντέλο κρατικοποιήσεων. Η οποιαδήποτε αναφορά σε ιδιωτικοποιήσεις προκαλεί ναυτία στους ηγέτες του κόμματος. Όποια ιδεολογία και αν ασπάζεται κάποιος, η πικρή αλήθεια είναι ότι στη Κύπρο η κυβέρνηση απέτυχε παταγωδώς ως επιχειρηματίας. Αποκορύφωμα αυτής της αποτυχίας ήταν οι Κυπριακές Αερογραμμές (ΚΑ) που καταλήστευσαν τον κυπριακό λαό υπό μορφή ναύλων, που έφτασαν σε δυσθεώρητα ύψη, και επιδοτήσεων. Οι κρατικοποιημένες ΚΑ ήταν ένα ιπτάμενο τέρας με σιαγόνας καρχαρία και αρπάγες γρύπα. Άμεσο σύγχρονο παράδειγμα είναι η περίπτωση του δημοτικού συμβουλίου του Στροβόλου που απεφάσισε πρόσφατα να ιδιωτικοποιήσει την υπηρεσία σκυβάλων. Αν κρίνουμε από τις εμπειρίες άλλων χωρών το κόστος αυτής της αλλαγής μειώθηκε αισθητά- μέχρι και 40%. Αλλά πώς να εγκρίνουν ένα τέτοιο εγχείρημα οι δημοτικοί σύμβουλοι του ΑΚΕΛ αφ’ ης στιγμής είναι οι απόστολοι των κρατικοποιήσεων ;

Εσφαλμένα, κατά τη γνώμη μου, οι πολιτικοί αναλυτές αποδίδουν την μεγάλη αποχή από τις εκλογές στην απάθεια και την αδιαφορία. Η αυξημένη αποχή είναι δείκτης δημοκρατικής ωρίμανσης κι όχι απάθειας. Πολλοί μετριοπαθείς αριστεροί αρνούνται να ψηφίσουν για τους λόγους που έχω αναλύσει. Το συμπέρασμα είναι ότι υπάρχει ένα κομματικό κενό που αν και όταν καλυφθεί η κομματική ζωή θ΄ανανεωθεί, θ’ αναζωογονηθεί, θ΄αναμορφωθεί, θ΄αναπλαστεί.

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Οι δύο δρόμοι στο Κυπριακό (Του Διονύση Διονυσίου)

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, 13:30 (τελευταία ενημέρωση 13:30)

ΑΠΟΨΗ

Ο περιφρονημένος θεός των μικρών πραγμάτων

ΠΑΥΛΟΣ Μ. ΠΑΥΛΟΥ, 13:17 (τελευταία ενημέρωση 13:17)

ΑΠΟΨΗ

Κυπριακή παιδεία… 5/20! (Πόνημα ενός καταϊδρωμένου καθηγητή)

ΠΟΝΗΜΑ ΕΝΟΣ ΚΑΤΑΙΔΡΩΜΕΝΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ, 13:13 (τελευταία ενημέρωση 13:13)

Επιστροφή
στην αρχή