Μποναμάς 100 εκατ. για φθηνότερο ρεύμα

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άργησε μερικές μέρες αλλά η Ευρωπαϊκή ένωση επιφύλαξε πολύ γερή πουλουστρίνα για την Κυπριακή Δημοκρατία και τους ενεργειακούς της σχεδιασμούς.

Χαρμόσυνα νέα έλαβε η κυβέρνηση από τις Βρυξέλλες σε ό,τι αφορά τους ενεργειακούς σχεδιασμούς και ειδικότερα την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής και την ενδεχόμενη διοχέτευση φυσικού αερίου μέσω αγωγού από την Ανατολική Μεσόγειο στην Ελλάδα, την Ιταλία ή και άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

Πληροφορίες του «Πολίτη» αναφέρουν ότι η ΕΕ, μέσω του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη», έχει προκαταρκτικά αποφασίσει να χορηγήσει στην Κύπρο ποσό 100 εκατομμυρίων ευρώ για χρηματοδότηση των υποδομών για την εισαγωγή και επαναεριοποίηση υγροποιημένου φυσικού αερίου για χρήση στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ άλλα 35 εκατομμύρια θα δοθούν στην ιταλοελληνική κοινοπραξία IGI-Poseidon που προωθεί την πόντιση του αγωγού East Med για μεταφορά αερίου σε ευρωπαϊκούς προορισμούς. Τα 35 εκατομμύρια θα διατεθούν για την πραγματοποίηση της τελικής λεπτομερούς μελέτης για τον East Med (FEED- Front End Engineering Desing), από την έκβαση της οποίας θα εξαρτηθεί η τεχνοοικονομική βιωσιμότητα του έργου. Πρόσθετο ποσό 50-60 εκατ. ευρώ θα δαπανηθεί για το FEED από την κοινοπραξία.

Τεράστιο βήμα

Η οριστικοποίηση της απόφασης για τις δύο προαναφερθείσες χρηματοδοτήσεις αναμένεται να γίνει σε μερικές μέρες. Και τα δύο σκέλη της προκαταρκτικής απόφασης της ΕΕ συνιστούν μεγάλη επιτυχία για την Κύπρο. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση των υποδομών για εισαγωγή LNG, δημιουργούνται πλέον πολύ καλές προϋποθέσεις για τη βιωσιμότητα του έργου (αφού μειώνεται κατά 100 εκατ. ευρώ το συνολικό κόστος), την επιτυχία του διαγωνισμού που θα προκηρύξει πιθανότατα εντός του 2018 η ΔΕΦΑ και την εξασφάλιση καυσίμου σε συμφέρουσα τιμή, ώστε και το κόστος παραγωγής ρεύματος να μειωθεί και να ενταχθεί στο ενεργειακό ισοζύγιο ένα φιλικότερο προς το περιβάλλον καύσιμο, η χρήση του οποίου θα μειώσει την εκπομπή θερμοκηπιακών αερίων και θα επιτρέψει στην ΑΗΚ να ικανοποιήσει τις αυστηρότερες ρυθμίσεις που θα εφαρμόζονται από το 2020 βάσει του κοινοτικού κεκτημένου. Χωρίς υπερβολή, η οριστικοποίηση της χορηγίας των 100 εκατ. ευρώ, που αποτελεί το 40% του συνολικού κόστους για τις υποδομές του φυσικού αερίου, θα καταστήσει επιτέλους πολύ πιθανή, έως βέβαιη, την πραγματοποίηση του στρατηγικής σημασίας στόχου για έλευση φυσικού αερίου στην Κύπρο, με ουσιαστική μάλιστα συμμετοχή του κράτους στην ιδιοκτησία των υποδομών. Θυμίζουμε ότι η αρχική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου προβλέπει τη συμμετοχή της ΑΗΚ στο έργο σε ποσοστό μέχρι 30%.

Κόπηκαν τα λιμενικά

Όπως έγραψε σε προηγούμενες εκδόσεις του ο «Πολίτης», το αρχικό ποσό που ζήτησε ως χρηματοδότηση η κυπριακή κυβέρνηση ανερχόταν περίπου στα 255 εκατ. ευρώ προκειμένου να καλυφθεί όχι μόνο το κόστος των υποδομών για την έλευση και επεξεργασία υγροποιημένου φυσικού αερίου, αλλά και το κόστος εργασιών για την εμβάθυνση/επέκταση του λιμανιού στο Βασιλικό και τη δημιουργία ασφαλούς καταφυγίου, εντός του λιμένα, για τη φύλαξη της μονάδας επαναεριοποίησης (FSRU- Floating Storage Regasification Unit) σε περιπτώσεις κακών καιρικών συνθηκών. Τελικά, ο ευρωπαϊκός μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» αποφάσισε να χρηματοδοτήσει μόνο τα έργα που αφορούν την εισαγωγή φυσικού αερίου, σε ποσοστό 40%, και άφησε εκτός τα λιμενικά έργα, τα οποία αν η κυβέρνηση επιμείνει να τα εκτελέσει, θα πρέπει να αναλάβει η ίδια τη δαπάνη.

Η χορηγία των 100 εκατ. ευρώ θα διατεθεί μεταξύ άλλων για την εγκατάσταση του FSRU, δηλαδή του πλωτού εργοστασίου που θα επαναεριοποιεί το υγροποιημένο φυσικό αέριο, την πόντιση αγωγού για τη μεταφορά του αερίου στη στεριά και άλλων σωληνώσεων για τη διοχέτευση του καυσίμου στις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της ΑΗΚ.

Οι επιλογές για υποδομές

Οι αρχικές πληροφορίες του «Πολίτη» ανέφεραν ότι εκτός από τα προταθέντα λιμενικά έργα στο λιμάνι Βασιλικού η ΕΕ απέκλεισε από τη χρηματοδότηση που θα προσφέρει και την κατασκευή προβλήτας για τη σταθεροποίηση του FSRU σε απόσταση μερικών εκατοντάδων μέτρων από την ακτή, ωστόσο από κυβερνητικής πλευράς μας ελέχθη ότι από τα υφιστάμενα στοιχεία προκύπτει ότι η δυνητική κατασκευή προβλήτας δεν αποκλείστηκε από τα έργα που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τη χορηγία των 100 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, αν όντως δεν θα επιτραπεί η χρήση μέρους των 100 εκατ. για την κατασκευή προβλήτας κοντά στον σταθμό της ΑΗΚ, η κυβέρνηση θα έχει το δικαίωμα να χρηματοδοτήσει η ίδια την κατασκευή προβλήτας ή να την αναθέσει στον ανάδοχο που θα κερδίσει τον διαγωνισμό, κάτι όμως που θα ανεβάσει σημαντικά το κόστος του συνολικού έργου. Άλλη επιλογή της κυβέρνησης είναι η κατασκευή αγκυροβολίου ανοικτά του Βασιλικού, σε απόσταση περίπου 2-3 χιλιομέτρων, ενώ μία τρίτη επιλογή είναι η αξιοποίηση της υφιστάμενης προβλήτας της VTTI, πολύ κοντά στον σταθμό της ΑΗΚ. Ήδη η εν λόγω εταιρεία παρουσίασε σχετική πρόταση στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον υπουργό Ενέργειας.

Οι τελικές αποφάσεις για τις υποδομές που θα κατασκευαστούν και το εμπορικό σχήμα που θα κληθεί να φέρει σε πέρας το φιλόδοξο έργο θα ληφθούν από τη ΔΕΦΑ και θα περιληφθούν στους όρους του διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί. Σε αυτή τη φάση η ΔΕΦΑ αξιολογεί προτάσεις για την επιλογή συμβούλων, οι οποίοι θα κληθούν, μεταξύ άλλων. να ετοιμάσουν τους όρους του διαγωνισμού και να συγκεκριμενοποιήσουν τις τεχνικές και άλλες επιλογές του κράτους.


Επιστροφή
στην αρχή