Μπάρκαρε στο υφυπουργείο Ναυτιλίας η Νατάσα Πηλείδου

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ψάχνει να βρει τον... μπούσουλα στη σύσταση μίας εθνικής στρατηγικής για τη ναυτιλία. Θωμάς Καζάκος: «Αυτά αναμένει ο κλάδος από την υφυπουργό»

 

Αυτό που απαιτούσε εδώ και χρόνια ο ναυτιλιακός κλάδος, μία αυτόνομη κι ανεξάρτητη ναυτιλιακή αρχή, αποτελεί πλέον γεγονός. Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας μετρά δεκαπέντε περίπου μέρες ζωής και προσπαθεί να βρει τον δρόμο του για να μετεξελιχθεί από ένα τμήμα του Δημοσίου (το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας), διάσπαρτο σε τρία κτήρια της Λεμεσού, σε μία πιο εξειδικευμένη, ευέλικτη και φιλική υπηρεσία, σε έναν εξαιρετικά σημαντικό τομέα της οικονομίας, που ήδη συνεισφέρει ένα 7% στο ΑΕΠ και έχει ακόμη περισσότερες προοπτικές για μεγαλύτερες αποδόσεις.

Εκτιμάται πως το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, εάν λειτουργήσει εποικοδομητικά, μπορεί να αποτελέσει έναν ακόμη μοχλό προσέλκυσης πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο και ναυτιλιακών εταιρειών στη Λεμεσό, η οποία είναι πια το πιο μεγάλο κέντρο πλοιοδιαχείρισης στην Ευρώπη και ανάμεσα στα πέντε πιο μεγάλα παγκοσμίως. Με αυτό το δεδομένο, προφανώς ήταν και θέμα στάτους η μετεξέλιξη ενός τμήματος σε υπουργείο.

Από τμήμα υφυπουργείο

Μιλώντας στον "Π", η υφυπουργός Νατάσα Πηλείδου ανέφερε πως κατ' αρχήν υπάρχουν λειτουργικά ζητήματα που προωθούνται προς επίλυση στο νεοσύστατο υφυπουργείο. Ένα παράδειγμα, οι διάσπαρτες εγκαταστάσεις του πρώην Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας (ΤΕΝ) στη Λεμεσό, που δυσκολεύουν τη διεκπεραίωση των εργασιών αλλά και την ενσωμάτωση του προσωπικού, το οποίο μαζί με τα άτομα που εργάζονται στα έξι γραφεία επιθεώρησης στο εξωτερικό ανέρχεται στους 150. Αναμένεται πως κάποια στιγμή θα αναζητηθεί χώρος ο οποίος θα στεγάσει μαζί όλο το υφυπουργείο.

Η αλλαγή στη δομή του πρώην ΤΕΝ και η ενίσχυσή του ώστε να γίνει ένα πραγματικό υφυπουργείο είναι άλλο ένα μεγάλο ανοικτό ζήτημα. "Το ΤΕΝ ήταν ένα εξαιρετικό τμήμα, όμως είχε πολλά τεχνικά προβλήματα. Παρέχονται μεν εξαιρετικές υπηρεσίες στους πλοιοκτήτες και στους διαχειριστές πλοίων, που θα πρέπει ωστόσο να βελτιωθούν. Ταυτόχρονα πρέπει να ενδυναμωθεί το τμήμα πολιτικής του υφυπουργείου ώστε να μπορέσει να επιβλέπει την εφαρμογή της ολοκληρωμένης στρατηγικής που θα θέσουμε σε εφαρμογή", επισημαίνει η Νατάσα Πηλείδου.

Εθνική στρατηγική

Ο σχεδιασμός μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για την κυπριακή ναυτιλία είναι και η μεγαλύτερη πρόκληση. Ήδη ο τέως υπουργός Μεταφορών εργάστηκε εντατικά για να υπάρχει αυτή τη στιγμή στο χέρι της Νατάσας Πηλείδου η μελέτη της ΕΥ, η οποία έδωσε τις κατευθυντήριες γραμμές για την ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής ναυτιλίας σε πέντε πυλώνες.

"Η νέα στρατηγική θα διαμορφωθεί μέσα από τις συναντήσεις με τον κλάδο (σ.σ. ήδη έχουν ξεκινήσει), αλλά και μέσα από τις μελέτες που έγιναν από τους εξωτερικούς συμβούλους, οι οποίες αποτελούν μία καλή αφετηρία. Βεβαίως πολλά θέματα που εγείρονται από τις μελέτες δεν αναλύονται στη λεπτομέρεια. Για αυτό θα πρέπει να μεταφραστούν από εμάς σε στοχευμένες πλέον δράσεις για κάθε τομέα, είτε αυτό ονομάζεται αυτοματοποίηση και ανανέωση εντύπων, είτε rebranding, είτε ψηφιακό μάρκετινγκ κ.λπ. Για παράδειγμα, ο τομέας της προβολής χρειάζεται αρκετή ενδυνάμωση. Θα προσπαθήσουμε να έχουμε ένα πιο δυναμικό πρόγραμμα προβολής για προσέγγιση δυνητικών επενδυτών".

Όπως μας είπε η κ. Πηλείδου, σύντομα θα ανοιχθεί διαγωνισμός για το rebranding της κυπριακής ναυτιλίας.

Στη δεκάδα

Η κ. Πηλείδου θεωρεί πως η κυπριακή ναυτιλία έχει προοπτικές ανάπτυξης, δεδομένου ότι θα υλοποιηθεί η εθνική στρατηγική. Ποσοτικός στόχος, όπως μας είπε, είναι η αύξηση του κυπριακού νηολογίου - το οποίο βρισκόταν σύμφωνα με τις στατιστικές τα τελευταία χρόνια σε πτωτική πορεία, την ίδια στιγμή που άλλα ανταγωνιστικά νηολόγια είχαν αυξητικές τάσεις. Η επάνοδος στη δεκάδα παγκοσμίως σε ό,τι αφορά στον αριθμό των υπό κυπριακή σημαία πλοίων (σ.σ. κάποτε ήμασταν έκτοι στον κόσμο και τώρα εντέκατοι) είναι ένα πρώτο βήμα. Περιθώρια βελτίωσης η υφυπουργός βλέπει και στη συνεισφορά του τομέα στο ΑΕΠ.

Θωμάς Καζάκος: Αυτά αναμένει ο κλάδος από την υφυπουργό

Ο Θωμάς Καζάκος, γενικός διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, είναι ιδιαίτερα ευτυχής για την αυτονόμηση του ΤΕΝ και τον μετασχηματισμό του σε υφυπουργείο. Άλλωστε ήταν οι πιέσεις που άσκησε ο κλάδος που προετοίμασαν το έδαφος για να γίνει αποδεκτή αυτή η μεγάλη αλλαγή στο σύστημα της εκτελεστικής εξουσίας.

Αυτά που αναμένει η ναυτιλιακή βιομηχανία από το υφυπουργείο ώστε να δοθεί ώθηση στην περαιτέρω ανάπτυξη, ο κ. Καζάκος τα κωδικοποιεί ως εξής:

1. Χάραξη και η υλοποίηση μιας εθνικής στρατηγικής για τη ναυτιλία, η οποία να απαντά στο ερώτημα "πού θέλουμε ως πολιτεία να πάμε τη ναυτιλία την επόμενη δεκαετία". Όπως σημειώνει ο γεν. διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, έχουν γίνει προσπάθειες - όπως οι μελέτες που έγιναν τα τελευταία χρόνια από τον πρώην υπουργό Μάριο Δημητριάδη - που έχουν δώσει ένα πολύ καλό προζύμι στο υφυπουργείο για να μπορέσει να προχωρήσει στους σχεδιασμούς με μία πιο στοχευμένη μελέτη για μια πιο εξειδικευμένη πολιτική.

2. Συνεχής έλεγχος συμβατότητας του φορολογικού συστήματος με τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Ο κ. Καζάκος επισημαίνει πως το φορολογικό σύστημα της Κύπρου αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της κυπριακής ναυτιλίας. Και είναι η βασική αιτία για την παραμονή όλων των ναυτιλιακών εταιρειών στην Κύπρο. "Δεν υπάρχει θέμα ανησυχίας αυτή τη στιγμή σε ό,τι αφορά τη φορολογική συμβατότητα, αλλά δεν πρέπει να εφησυχάζουμε". Μας υπενθυμίζει πως είναι με μία δεκαετία αγώνων του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα που δημιουργήθηκε το 2010 το πολυσύνθετο και ελκυστικό φορολογικό σύστημα της Κύπρου για τη ναυτιλία, το οποίο πρέπει να παραμείνει και ανταγωνιστικό. Πολλές χώρες της ΕΕ, είτε το έχουν αντιγράψει είτε έχουν πιο ευφάνταστες ιδέες, άρα απαιτείται η συνεχής βελτίωσή του, επισημαίνει.

3. Βελτίωση της εξυπηρέτησης των υφιστάμενων ναυτιλιακών εταιρειών. "Όσο καλό μάρκετινγκ και να κάνεις, η καλύτερή σου διαφήμιση είναι ο ικανοποιημένος υφιστάμενος πελάτης", εξηγεί ο Θωμάς Καζάκος. Η ανάπτυξη, καταλήγει, ο Θωμάς Καζάκος θα έρθει με την καλύτερη εξυπηρέτηση των υφιστάμενων εταιρειών, εξηγώντας πως πρέπει να γίνουν πιο φιλικές οι υπηρεσίες που θα παρέχει το υφυπουργείο. "Χρήζουν βελτίωσης οι υπηρεσίες. Χρειάζεται περισσότερη ευελιξία, εξειδίκευση, εκμοντερνισμός, αξιοπιστία. Απαιτείται η μηχανογράφηση, η ψηφιοποίηση και η 24ωρη εξυπηρέτηση. Σε άλλες χώρες μπορείς να εγγράψεις πλοία ή να αφαιρέσεις πλοία από το κινητό σου τηλέφωνο. Γιατί αυτό που θα κρατήσει μια εταιρεία στην Κύπρο δεν είναι μόνο το φορολογικό σύστημα. Όταν ο πλοιοκτήτης γνωρίζει πως έχει μια αρχή που είναι ανεξάρτητη κι έχει πρόσβαση σε αυτήν για να επιλύσει τα καθημερινά λειτουργικά του προβλήματα, αυτό αποτελεί ένα μεγάλο κίνητρο για την παραμονή του στη χώρα μας".

4. Αναζήτηση λύσης στην αχίλλειο πτέρνα του κυπριακού νηολογίου, του τουρκικού εμπάργκο.

Καταλήγοντας, επισημαίνει ότι η ανάπτυξη θα έρθει τόσο μέσα από την καλύτερη και ποιοτικότερη προσφορά υπηρεσίας, όσο κι από την ανάπτυξη καινούργιων κλάδων, όπως είναι η γαλάζια ανάπτυξη, την οποία ανέλαβε το υφυπουργείο. Σημαντικές προοπτικές βλέπει και στην αξιοποίηση της διαπλάτυνσης της διώρυγας τους Σουέζ και στην εμπορικοποίηση των λιμανιών του τόπου μας.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δεν κρινόμαστε από κανέναν ξένο πρέσβη, δηλώνει στον «Π» ο ΥΠΟΙΚ

ΑΔΑΜΟΣ ΑΔΑΜΟΥ, 17.11.2018

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ούτε για μια γυναίκα που στραγγαλίστηκε δεν γρηγορεί η δικαιοσύνη

ΣΟΦΗ ΟΡΦΑΝΙΔΟΥ, 17.11.2018

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Win-win για Freshfields - Αθώος ο Χάρης,ο ΓΕ δικαιολόγησε τον Οδυσσέα

ΜΙΧΑΛΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΥ, 17.11.2018

Επιστροφή
στην αρχή