Μικρό το καλάθι της νοικοκυράς

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
Ιδιαίτερα ενδιαφέρον εύρημα είναι η αύξηση στις πωλήσεις κατά το 1ο πεντάμηνο του 2016, συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό

Η οικονομική κρίση συνεχίζει να επηρεάζει την ψυχολογία των καταναλωτών, οι οποίοι, όπως προκύπτει από μεγάλη έρευνα της εταιρείας Retail Zoom που έγινε για λογαριασμό του «Π», ξοδεύουν κατά μέσο όρο λιγότερα χρήματα σε κάθε επίσκεψη, αγοράζοντας μικρότερες ποσότητες και είδη, θεωρώντας έτσι ότι κάνουν οικονομία. Εντούτοις, αναγκάζονται να επισκέπτονται πιο συχνά από ό,τι στο παρελθόν τις υπεραγορές, ξοδεύοντας, στην τελική, περισσότερα! Αποτέλεσμα; Το σύνολο των πωλήσεων, παρότι η μέση αξία καλαθιού μειώνεται, στους πέντε μήνες του 2016 να είναι αυξημένο κατά 4,5% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2015 που περιέλαβε η έρευνα και τις υπεραγορές να βάζουν στα ταμεία τους 120,3 εκατ. ευρώ αυξάνοντας κατά 3,47% τον τζίρο τους. Δέον να σημειωθεί ότι η σύγκριση μεταξύ 2015 και 2016 κρίθηκε ως η πιο αξιόπιστη, παρότι θα εξάγονταν πολύ καλύτερα αποτελέσματα αν επιχειρείτο σύγκριση με χρονιές πριν από την κρίση (π.χ. 2011). Την ίδια ώρα, η αλλαγή των δεδομένων στην αγορά, όπως το κλείσιμο της αλυσίδας υπεραγορών Ορφανίδη και το άνοιγμα νέων καταστημάτων, ανεξάρτητων ή αλυσίδων, διαφοροποιεί το δείγμα και άρα καθιστά ανέφικτη την όποια σύγκριση.

 

Γενική συμπεριφορά

 

Από το δείγμα της Retail Zoom (βλ. Πίνακας 1) που καλύπτει πέραν του 50% της συνολικής καταναλωτικής αγοράς στην Κύπρο προκύπτει ότι τους πρώτους πέντε μήνες τα καλάθια (σύνολο αγορών ανά επίσκεψη) ανήλθαν σε 6.363.758, καταγράφοντας, όπως προαναφέρθηκε, αύξηση 4,5% συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, παρόλο που το μέσο καλάθι είναι ελαφρώς μειωμένο (1,03%) συγκριτικά με πέρσι και παρόλο που η μέση τιμή ανά προϊόν και ο μέσος αριθμός προϊόντων ανά καλάθι μειώθηκαν επίσης 0,92% και 0,10% αντίστοιχα.

 

Τα καλάθια 

Για σκοπούς της έρευνας, η Retail Zoom κατηγοριοποίησε τα καλάθια με βάση το συνολικό τους κόστος σε τέσσερις κατηγορίες: υψηλού κόστους (πάνω από 50 ευρώ), μέτριου προς υψηλού κόστους (25-50 ευρώ), μέτριου προς χαμηλού κόστους (10-25 ευρώ) και, τέλος, χαμηλού κόστους (μέχρι 10 ευρώ). Όπως προκύπτει, τα καλάθια υψηλού κόστους αποτελούν το 8,78% του συνολικού αριθμού καλαθιών για το 1ο πεντάμηνο του 2016. Αποτέλεσαν όμως το 39,95% του συνολικού τζίρου των 120,3 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, τα καλάθια χαμηλού κόστους, ενώ αποτελούν το 51,3% του συνολικού αριθμού καλαθιών, συνεισέφεραν μόλις στο 12,25% του συνολικού τζίρου. Συνεπώς, αυτό που προκύπτει είναι πως το 40% του τζίρου των υπεραγορών προέρχεται από ένα μικρό, σχετικά, αριθμό καλαθιών. Συγκρίνοντας τη συμπεριφορά των καταναλωτών φέτος με πέρσι, προκύπτει επίσης ότι δεν υπήρξαν σημαντικές αλλαγές στις κατηγορίες κόστους καλαθιών, υπό την έννοια ότι δεν αυξήθηκε μια εις βάρος άλλης με τη μεγαλύτερη μείωση, μόλις όμως 1,4% να καταγράφεται στο καλάθι υψηλού κόστους.

 

Πάνω καφές και προφυλακτικά

 

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον εύρημα είναι η αύξηση στις πωλήσεις κατά το 1ο πεντάμηνο του 2016, συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό, σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες των υπό εξέταση προϊόντων, όπως ομαδοποιήθηκαν για σκοπούς της έρευνας. Ειδική αναφορά θα πρέπει να γίνει στην ομάδα Μη Αλκοολούχα Ποτά και τις κατηγορίες που αυτή περιλαμβάνει. Η μπίρα χωρίς αλκοόλ καταγράφει αύξηση στις πωλήσεις κατά 23%, ο παγωμένος καφές κατά 29%, το μεταλλικό νερό κατά 18% και τα ενεργειακά ποτά κατά 17%. 

Ενδιαφέροντα είναι και τα ευρήματα όσον αφορά την ομάδα προσωπικής φροντίδας, με την κατηγορία Καθαριστικά οδοντοστοιχίας / Κόλλες να καταγράφει αύξηση πωλήσεων κατά 43%. Η πώληση προϊόντων προσωπικής υγιεινής και πιο συγκεκριμένα οι οδοντόβουρτσες καταγράφει αύξηση 40%, τα προϊόντα φροντίδας σώματος 17% ως επίσης και τα προφυλακτικά τη διόλου ευκαταφρόνητη αύξηση του 14%. Μείωση στις πωλήσεις καταγράφουν συγκριτικά με πέρσι, όσον αφορά πάντα την ομάδα προσωπικής φροντίδας, τα είδη Make up (-12%), οι κρέμες ξυρίσματος (-4%) και οι βαφές - οξειδωτικά μαλλιών (-1% και -4%).

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Επιστροφή
στην αρχή