Μαυρογιάννης στον «Π»: Να επιστρέψουμε άμεσα στις διαπραγματεύσεις

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
Πρέπει να επιδιώξουμε επιστροφή στο τραπέζι το συντομότερο, ακόμα και πριν τις εκλογές, για να μην χαθούν τα όσα επιτεύχθηκαν δηλώνει ο Α.Μαυρογιάννης

Η διαδικασία που κατέρρευσε στο Κραν Μοντανά έχει φτάσει πιο μακριά από οποιαδήποτε άλλη στο παρελθόν στην προσπάθεια για δημιουργία ενός φυσιολογικού κράτους, όμως τα βαρίδια του πώς αντιμετωπίζουμε το παρελθόν παραμένουν, εκτιμά ο διαπραγματευτής της ε/κ πλευράς Ανδρέας Μαυρογιάννης. Πλέον, τόνισε, πρέπει να επιδιώξουμε επιστροφή στο τραπέζι το συντομότερο, ακόμα και πριν τις εκλογές, για να μην χαθούν τα όσα επιτεύχθηκαν.

 Μιλώντας στον «Π» ο κ. Μαυρογιάννης επέμεινε πως δεν υπήρξε η υποχώρηση από την Τουρκία για την οποία κάνουν λόγο Τ/Κ και Ηνωμένα Έθνη, εξηγώντας πως ο γ.γ. του ΟΗΕ, στην προσπάθειά του να εντοπίσει πού βρίσκονταν οι κόκκινες γραμμές των πλευρών για τις εγγυήσεις, δεν μπόρεσε να αξιοποιήσει το λεπτομερές πλαίσιο που επεξεργάστηκε ο ίδιος και όλες οι πλευρές για τους μηχανισμούς που θα αποτελούσαν το νέο πλαίσιο εφαρμογής και επιτήρησης της λύσης.

 Από τη δική σας οπτική γωνία, τι θεωρείτε πως πήγε στραβά στο Κραν Μοντανά;

Το πρόβλημα που βρήκαμε μπροστά μας είναι το θεμελιώδες θέμα που είχαμε πάντα στο Κυπριακό. Οι σταθερές που καθορίζουν το ζήτημα, δηλαδή η τουρκική επιβουλή επί της Κύπρου από τη δεκαετία του 1950 και η αντίληψη περί ζωτικού χώρου όπως καταγράφηκε και από τον κ. Νταβούτογλου, παραμένουν. Έτσι, όλα τα άλλα που έχουν όντως αλλάξει και τα οποία έχουν οικοδομήσει μια κατάσταση πραγμάτων που έκανε εφικτή τη λύση δεν μπορούσαν να επικρατήσουν.

   Ο Οζντίλ Ναμί σε συνέντευξή του μετέφερε πάντως την ερμηνεία πως η θέση της άλλης πλευράς για 15 χρόνια εγγυήσεων με αναθεώρηση ήταν η αρχική και πως μπορούσε να γίνει διαπραγμάτευση πάνω σε αυτή τη βάση.

 Είναι αναμενόμενο ο κ. Ναμί να έχει τις δικές του ερμηνείες, αλλά ακόμα και να ήταν όπως τα λέει, δεν θα ήταν ικανοποιητικά. Επίσης, τελικά σημασία έχει ποιες θέσεις κατατίθενται. Η πρώτη θέση που κατέθεσε ο κ. Τσαβούσογλου ήταν η συνθήκη εγγυήσεων να εφαρμοστεί mutatis mutandis. Στην πορεία παρουσίασε ως μέγιστη μετακίνηση το ότι δέχτηκε να υπάρχει επανεξέταση μετά από 15 χρόνια. Είπε επίσης στο τέλος της διαδικασίας ότι αν ικανοποιηθούν σε όλα τα άλλα τότε θα μπορούσε ενδεχομένως να επανέλθει στην κυβέρνησή του για να ζητήσει περαιτέρω ελαστικότητα.

 

Τι έγινε στο δείπνο

    Μήπως το θέμα ήταν περισσότερο διαδικαστικό παρά ουσιαστικό σε αυτό το σημείο; Από πλευράς ΗΕ και από τ/κ πλευράς λέχθηκε πως δεν θα εναντιωνόταν η άλλη πλευρά σε ένα σχέδιο που θα κατέθετε ο γ.γ. του ΟΗΕ.

 

 Οι ιδέες που παρουσίασε ο γ.γ. στις 30 Ιουνίου δεν βγήκαν από το πουθενά. Στηρίζονταν σε συζητήσεις που είχαν γίνει προηγουμένως, περιλαμβανόμενων και συζητήσεων στις αρχές Ιουνίου στη Νέα Υόρκη. Έκανε επίσης διαβουλεύσεις (στις 30/6) με όλους, δημιούργησε ένα πλαίσιο ιδεών με έξι σημεία, εξήγησε πως είναι δικές του σκέψεις και εισηγήσεις που δεν δέσμευαν κανέναν, αλλά πίστευε πως θα μπορούσαν αν συμφωνούνταν να δώσουν αποφασιστική ώθηση στις διαπραγματεύσεις.

 

Όλες οι πλευρές δέχθηκαν να εργαστούν πάνω στα έξι σημεία, όμως παρέμεναν μεθοδολογικά ζητήματα για το πώς θα φτάναμε στο πακέτο, λόγω μεταβλητής γεωμετρίας εμπλεκομένων και λόγω διαφορετικών προτεραιοτήτων. Κυρίως υπήρχε μια ασάφεια και μια ανισορροπία που δημιουργούσε κινδύνους για τη δική μας πλευρά, που εκαλείτο να δεχτεί ότι τα πέντε στοιχεία του πακέτου θα έπρεπε να συμφωνηθούν ενώ το έκτο στοιχείο, η παραμονή κάποιων στρατευμάτων για μια περίοδο που δεν θα προκαθορίζετο αν θα ήταν sunset clause ή review clause, θα έμενε ανοιχτό για να έρθουν οι πρωθυπουργοί. Δεχθήκαμε, ωστόσο, όλοι τη λογική Γκουτέρες. Αρχίσαμε αμέσως να επεξεργαζόμαστε τον ισχυρό μηχανισμό εφαρμογής και τους μηχανισμούς παρακολούθησης και επίβλεψης υπό τον ΟΗΕ, που ήταν η προϋπόθεση για την κατάργηση των εγγυήσεων. Περάσαμε μια εβδομάδα προσπαθειών σε όλα τα θέματα.

 

Φτάσαμε στην τελική ημέρα, επανήλθε ο γενικός γραμματέας, έγιναν διαβουλεύσεις με όλους και καταλήξαμε στο δείπνο. Ο γ.γ. όντως θεωρητικά θα μπορούσε την περαιτέρω επεξεργασία των ιδεών που είχε θέσει την προηγούμενη εβδομάδα να την παρουσιάσει ως έγγραφο. Δεν το έπραξε από σεβασμό στην αποστολή καλών υπηρεσιών. Τα ΗΕ δεν είναι ούτε μεσολαβητές ούτε επιδιαιτητές για να καταθέτουν προτάσεις. Είχε ζητήσει ο γ.γ. από όλους μας να του πούμε εμπιστευτικά τα όριά μας ούτως ώστε να μπορέσει να αντιληφθεί τι μπορεί να γίνει και τι όχι.

 

Όταν ξεκίνησε η συζήτηση στο δείπνο όλοι ήθελαν, όπως ήταν φυσικό, να ξέρουν πού στεκόμαστε. Εμείς λέγαμε πως θέλαμε να ξέρουμε τη θέση της Τουρκίας στο θέμα των εγγυήσεων και των στρατευμάτων. Επαναλάβαμε πως εμείς ό,τι ήταν να δώσουμε το δώσαμε γραπτώς την προηγούμενη μέρα με τις προτάσεις μας για όλα τα θέματα και το πρωί της 6ης Ιουλίου με τη φιλόδοξη πρότασή μας για τη μελλοντική αρχιτεκτονική ασφάλειας. Ο κ. Τσαβούσογλου έλεγε πως ό,τι είπε στον γ.γ. ήταν εμπιστευτικό. Υπήρχε ένα σοβαρό θέμα μεθοδολογίας. Δεν αρκεί να λες απλώς έχω προτάσεις, είμαι ελαστικός και να μην αποκαλύπτεις στον συνομιλητή σου το περιεχόμενο των προτάσεων. Πώς θα ξέρει πού στέκεται; Όπως είπε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, «δεν μπορείς να καταγράφεις σε μια συμφωνία πως η Τουρκία είναι ελαστική».

 Μήπως ο Τσαβούσογλου ανέμενε να διευκολυνθεί από τις προτάσεις του γ.γ.;

Σε αυτήν την κρίσιμη φάση ο γ.γ. είπε πως όντως υπάρχει ένα θέμα εμπιστευτικότητας, από την άλλη όμως έχει δίκαιο και η ε/κ πλευρά και η Ελλάδα να θέλουν να ξέρουν πού στέκουν. Για αυτό εισηγήθηκε να υπαγορεύσει κάποια στοιχεία τα οποία να διαμορφωθούν από κοινού σε ένα είδος μικρού κειμένου που θα καταστεί, με την έγκριση όλων, στρατηγική συμφωνία. Μόλις όμως δοκίμασε να καταγράψει την εισήγησή του για την κατάργηση εγγυήσεων και επεμβατικών δικαιωμάτων, ο κ. Τσαβούσογλου αντέδρασε έντονα και την απέρριψε. Άρα, ο ισχυρισμός πως θα δεχόταν η Τουρκία την εισήγηση αν ερχόταν από τα ΗΕ δεν ισχύει, αφού όταν δοκίμασαν να την υποβάλουν τα ΗΕ ο κ. Τσαβούσογλου δεν τη δέχθηκε. Ο ίδιος ο γ.γ. απάντησε, και αυτό είναι η ουσία, ότι είχε πιστέψει από τις συναντήσεις του με τον κ. Τσαβούσογλου ότι θα ήταν δεκτική η Τουρκία, υπό προϋποθέσεις, στην άμεση κατάργηση των εγγυήσεων.

Γιατί όχι πρωθυπουργοί

  Η τ/κ πλευρά υποστηρίζει ότι αυτή η συζήτηση έγινε, αλλά πως ο κ. Τσαβούσογλου έπεισε ότι η Τουρκία ήταν έτοιμη να κάνει βήμα, και για αυτό ο κ. Κοτζιάς ζήτησε να μιλήσει με τον πρωθυπουργό Τσίπρα. Μάλιστα η τ/κ πλευρά και τα ΗΕ επιμένουν πως ο κ. Τσίπρας ήταν έτοιμος να πάει στο Κραν Μοντανά.

Ο γ.γ. είχε από την αρχή πει ότι τα στοιχεία του πακέτου θα συζητηθούν και πως αν καταλήγαμε θα καλούσαμε τους πρωθυπουργούς να έρθουν στο Κραν Μοντανά αν έμενε το θέμα του sunset clause versus review clause ως το μόνο ανοιχτό σημείο. Την εβδομάδα που μεσολάβησε μέχρι τις 6 Ιουλίου, όντως σε κάποια φάση ο κ. Ακιντζί είπε πως θα ήταν καλό οι πρωθυπουργοί να έρθουν έτσι κι αλλιώς, για να γίνει μια ακόμα προσπάθεια, αν αποτύχουμε. Διαφωνήσαμε όλοι οι άλλοι με αυτή την προσέγγιση γιατί θα ήταν σαν να φέρναμε επίσημα τους πρωθυπουργούς να επισφραγίσουν το αδιέξοδο. Κανένας δεν είχε πρόθεση να αναθέσει στους πρωθυπουργούς την επίλυση των εκκρεμοτήτων. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε, μεταξύ άλλων, πως θα συζητούσαμε με τους πρωθυπουργούς των εγγυητριών και θέματα εσωτερικής διακυβέρνησης.

  Ο πυρήνας της διαφωνίας όμως δεν ήταν ουσιαστικά στο θέμα του sunset clause και του review clause εφόσον στα υπόλοιπα οι πλευρές έλεγαν πως κινούνταν εντός του πλαισίου Γκουτέρες;

 Όχι, η πιο μεγάλη διαφωνία ήταν για τα εγγυητικά δικαιώματα. Στο θέμα του sunset clause versus review καλά-καλά δεν φτάσαμε. Από τις 30/6 ο γ.γ. είπε ότι τα επεμβατικά δικαιώματα και η Συνθήκη Εγγυήσεως καταργούνται. Η μόνη προϋπόθεση για να γίνει αυτό ήταν να έχουμε αυτόν τον ισχυρό μηχανισμό εφαρμογής και επίβλεψης, που φυσικά δεν μπορούσε να είναι μετασχηματισμός των εγγυήσεων σε συνθήκες εφαρμογής.

 

Αυτό δοκίμασε να πει συγκεκριμένα τη νύχτα του δείπνου (της 6/7). Ο Τσαβούσογλου απάντησε πως δεν μπορεί να υπάρξει κατάργηση του επεμβατικού δικαιώματος και της μονομερούς επέμβασης παρά μόνο μετά την εφαρμογή της λύσης και μετά από μια περίοδο ασφάλειας 15 χρόνων. Για τα στρατεύματα είπε ότι δέχονται ουσιαστική μείωση, αλλά τα εναπομένοντα να είναι στην Κύπρο εσαεί. Αυτό ήταν που τίναξε τα πράγματα στον αέρα.

Υπήρχε πλαίσιο για ασφάλεια

Το λάθος ήταν πως ξεκινήσαμε από τη συζήτηση της κατάργησης των εγγυήσεων πριν συμφωνήσουμε τι θα τις αντικαθιστούσε;

 Μα ακριβώς, για αυτό από την πρώτη ημέρα ο γ.γ. ανέφερε την ιδέα της αντικατάστασης με ισχυρούς μηχανισμούς εφαρμογής, παρακολούθησης και επίβλεψης. Δημιουργήθηκε ειδική επιτροπή και ξεκινήσαμε να συζητούμε αυτούς τους μηχανισμούς. Και τελικά διαμορφώθηκε, μέσα κυρίως από δικές μας προτάσεις και συνεισφορά όλων, ένα πλαίσιο. Ο ίδιος γ.γ. είχε πει πως καλό θα ήταν να δουλέψουμε με βάση την πρόταση των Ε/Κ. Τη νύχτα του δείπνου ήρθε ο ίδιος με ένα μονοσέλιδο χαρτί, το μόνο που παρουσίασαν τα ΗΕ, ακριβώς για το ζήτημα του μηχανισμού, πάνω στο οποίο ο γ.γ. θα ήθελε να γίνει η συζήτηση.

 

Είναι φυσιολογικό να κάνουμε εκτιμήσεις, αναλύσεις και να παραθέτουμε εξηγήσεις γιατί έγινε το ένα ή το άλλο. Δεν μπορώ να πω κάτι παραπάνω από αυτό το οποίο έζησα. Θεωρώ πως δεν υπήρξε μετακίνηση. Και δεν είμαι πεπεισμένος ότι η Τουρκία θα δεχόταν να κάνει τα βήματα που λένε οι Τ/Κ. Εν πάση περιπτώσει, η διαπραγμάτευση δεν είναι ψυχανάλυση. Αυτό που διαπίστωσα είναι ότι οι Τ/Κ ήθελαν να πάρουν όλα αυτά που είχαμε υπό προϋποθέσεις εκφράσει ετοιμότητα να δώσουμε ανταποκρινόμενοι στις εισηγήσεις του γ.γ., αλλά μετά ζητούσαν και πολλά άλλα. Και αυτό, πιστεύω, ζήμιωσε πολύ τη διαδικασία και πιστεύω ότι ζημιώνει τα μέγιστα τα συμφέροντα της ίδιας της τ/κ κοινότητας. Δεν είναι δυνατόν να μιλάς για ομοσπονδιακή λύση και να απαιτείς συναπόφαση σε όλα και η ερμηνεία της πολιτικής ισότητας μεταξύ των κοινοτήτων να έρχεται σε βάρος της έννοιας της ισότητας μεταξύ των πολιτών και του οράματος για την επανένωση.

 

Πρέπει πάντα η μεγάλη κοινότητα να είναι πάρα πολύ γενναιόδωρη σε σχέση με τη μικρότερη κοινότητα για να μπορεί να λειτουργήσει μια ομοσπονδιακή λύση. Πρέπει να το καταλάβουν και οι δικοί μας ότι είναι φυσιολογικό να δημιουργήσεις ένα καθεστώς πολιτικής ισότητας παρά την ανισότητα στο μέγεθος. Όμως χρειάζεται μέτρο που να διέπεται από την ισονομία, την ισοπολιτεία και τη λειτουργικότητα

Εξαντλήσαμε τα όρια

 Τους μήνες που οδήγησαν στο Κραν Μοντανά είχαμε, μεταξύ άλλων, την αποχώρηση της ε/κ πλευράς από το Μοντ Πελεράν 1 για διαβουλεύσεις και την τ/κ αποχώρηση από τις συνομιλίες για το ενωτικό δημοψήφισμα. Μήπως οι δύο πλευρές αναλώθηκαν σε διπλωματικές κινήσεις τακτικής;

Νομίζω αυτό είναι άδικο για την πλευρά μας γιατί, όταν δούμε τα πράγματα όπως ήταν ενώπιόν μας στις 6 Ιουλίου, η ε/κ πλευρά είχε πραγματικά εξαντλήσει τα όριά της για επίτευξη λύσης. Από την άλλη πλευρά δεν είδαμε απολύτως τίποτα πέρα από την κατάθεση του χάρτη από τον κ. Ακιντζί τον Γενάρη, ο οποίος δεν ήταν ικανοποιητικός, αλλά ήταν όντως ένα σημαντικό βήμα και τήρηση μιας δέσμευσης που είχε δοθεί.

 

Ήταν μέσα από γενναίες αποφάσεις της πλευράς μας που φτάσαμε μέχρι τις 6 Ιουλίου. Να θυμίσω πριν τις συναντήσεις στο Μοντ Πελεράν το ρίσκο που πήρε ο ΠτΔ, στη συνέχεια την απόφαση της 1ης Δεκεμβρίου για να φτάσουμε στη διάσκεψη και με τη δική μου στήριξη, γιατί αποφασίσαμε πως δεν θα έπρεπε να αφήσουμε τα διαδικαστικά να αποτρέπουν από την αντιμετώπιση της ουσίας. Στο τελευταίο Μοντ Πελεράν σε επίπεδο αναπληρωτών είναι γνωστό ποιος κράτησε τη διαδικασία και κατέθεσε προτάσεις και σχόλια σε όλα τα ζητήματα.

Μιλάμε για σύγχρονο κράτος

  Γιατί ήταν γενναία απόφαση να δοθεί η πολιτική ισότητα από τη στιγμή που ήδη υπάρχει από το 1960 στο Σύνταγμα της ΚΔ;

Είναι μεγάλη γενναιότητα να δέχεσαι πως η ερμηνεία της πολιτικής ισότητας και της ουσιαστικής συμμετοχής περιλαμβάνει την εκ περιτροπής προεδρία. Το πιο σημαντικό είναι να έχεις την ελάχιστη λειτουργικότητα για την απρόσκοπτη ευχρηστία των κρατικών δομών για να επανενωθεί το κράτος και η κοινωνία και να έχεις μια σύγχρονη ευρωπαϊκή κοινωνία. Και σε αυτή την προσπάθεια ήμασταν κοντά. Είναι η πρώτη φορά που ήμασταν τόσο κοντά στην έννοια της σύγχρονης κοινωνίας που να διασφαλίζει τα δικαιώματα όλων των πολιτών.

   Υπήρξατε μέλος της διαπραγματευτικής μας ομάδας και το 2004. Σε σχέση με τα όσα διαπραγματευτήκαμε το 2004, βλέπετε βελτίωση στα όσα επιτεύχθηκαν μέχρι σήμερα;

 Σίγουρα, σε ό,τι αφορά το αύριο και το μέλλον. Θεωρώ ότι σε αυτά η παρούσα διαπραγμάτευση έχει πάει πολύ πιο πέρα από ό,τι οι προηγούμενες διαπραγματεύσεις. Το μεγάλο πρόβλημα που είχε η παρούσα προσπάθεια και εξακολουθεί να το έχει είναι η διαχείριση της κληρονομιάς του παρελθόντος – όπως όλα τα ανθρωπιστικά θέματα, εγγυήσεις, κατοχή, εκτοπισμός, περιουσιακό, εδαφικό. Όμως πιστεύω πως είναι χτίζοντας το αύριο που μπορείς να διαχειριστείς αυτήν την κληρονομιά. Εκεί όμως υπάρχουν σοβαρά βαρίδια, κυρίως από την Τουρκία, έναν εξωγενή παράγοντα. Βαρίδια βεβαίως φέρουμε και εμείς και οι Τ/Κ, άλλης φύσεως.

  Τι αίσθηση αποκομίζετε από την άλλη πλευρά για τις προθέσεις της απ' εδώ και εμπρός και τις διακηρύξεις της;

Δεν ξέρω, όμως μας ανησυχούν δηλώσεις ότι θέλουν να προχωρήσουν σε εναλλακτικά σχέδια. Θέλουμε να μείνουμε προσηλωμένοι στη διαδικασία. Αλλά πρέπει και οι Τ/Κ να επανεξετάσουν τις διεκδικήσεις τους και να σκεφτούν πως δεν μπορείς να παραβλέπεις τον ελέφαντα στο δωμάτιο.

  Από την άλλη ούτε κι εμείς δεν ξέρουμε τι σχέση θέλουμε να έχουμε με την Τουρκία μετά τη λύση και ποια θα είναι η σχέση των Τ/Κ με αυτήν;

Αποδεχόμαστε ότι οι Τ/Κ δεν μπορούν παρά να έχουν σχέση με την Τουρκία. Πολλά μπορούν να γίνουν. Νοουμένου ότι η Τουρκία θα σέβεται την κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα της Κύπρου και νοουμένου ότι θα πειστούμε κι εμείς πως δεν υπάρχει σχεδιασμός για κατάχρηση των διευθετήσεων για προαγωγή ξένων συμφερόντων. Όπως και για εμάς, έτσι και για τους Τ/Κ υπάρχει θέμα διατήρησης της εθνικής τους ταυτότητας και της πολιτισμικής τους παράδοσης ή και αυτού που παραδοσιακά αναφερόταν ως «εθνική συνείδηση». Όμως, σε μια ώριμη ευρωπαϊκή κοινωνία όλα αυτά είναι παράγοντες πολυπολιτισμικού πλούτου και δεν αντιδιαστέλλονται στην έννοια του πολίτη. Είναι σε διαρκή όσμωση μαζί της. Υπάρχει μια σχέση μεταξύ της Τουρκίας και της ΕΕ, εμείς δεν έχουμε πρόβλημα να ενσωματωθεί η σχέση αυτή στα δεδομένα της Κύπρου. Για μας είναι θέμα υπαρξιακό, καθώς πρέπει να εντάξουμε τους Τ/Κ στη νομιμότητα και στη συμμετοχή στην ΕΕ, και όχι να κατεβάσουμε τον πήχη για εμάς εντός της ΕΕ για να ικανοποιήσουμε την Τουρκία. Δεν πρόκειται να διακυβεύσουμε την πλήρη συμμετοχή μας στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.

Η ΔΔΟ είναι εργαλείο, όχι αυτοσκοπός

 Συζητείται τελευταία, ακόμα ανεπίσημα, το ποιο μπορεί να είναι το σχέδιο β της ε/κ πλευράς. Πέρα από την επίσημη θέση, η ζωή συνεχίζεται και δημιουργούνται νέα δεδομένα. Πώς βλέπετε τις σκέψεις, μεταξύ άλλων, για αναγνώριση του ψευδοκράτους έναντι εδάφους ή για συνομοσπονδία;

Η επανένωση του τόπου δεν είναι μόνο απόρροια μιας οικονομικής ή πολιτικής ανάλυσης. Πάνω από όλα είναι θέμα ηθικής προσέγγισης της ζωής. Είμαστε ένας μικρός τόπος και οι άνθρωποι σ' αυτό τον τόπο θα πρέπει να μπορούν να ζουν μαζί και να συνεργάζονται. Δεν μπορώ να δεχτώ πως μπορούμε να είμαστε μαζί με τον υπόλοιπο κόσμο και μισό δισεκατομμύριο Ευρωπαίους και δεν μπορούμε να ζήσουμε με τους συμπατριώτες μας. Το δεύτερο στοιχείο είναι πως έχει σημασία η ποιότητα της λύσης γιατί ό,τι αποφασίσεις πρέπει να το βασανίσεις στο μυαλό σου αν πραγματικά έχει πρόσθετη αξία. Το όραμά μας είναι μια επανενωμένη σύγχρονη ευρωπαϊκή κοινωνία στην οποία χωρούν όλοι οι Κύπριοι.

εν νομίζω πως ενδείκνυται η πλευρά μας να θέτει σε αμφισβήτηση τις συμφωνημένες παραμέτρους της λύσης. Μην ξεχνάτε πως η προσέγγισή μας προς τη διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία δεν είναι ιδεολογική. Ήταν μια προσέγγιση που διαμορφώθηκε μέσα από τα δεδομένα της κατάστασης μετά την εισβολή για το πώς θα επανενώσουμε τον τόπο και θα απαλλαγούμε από την κατοχή με τρόπο που να είναι αποδεκτός ή τουλάχιστον ανεκτός από όλους. Πρέπει, ωστόσο, να αναγνωρίσω πως αναπόφευκτα υπάρχουν φυγόκεντρες δυνάμεις και προβληματισμοί για τον ορθολογισμό και την πρόσθετη αξία των διαφόρων επιλογών και πρέπει να τα ενσωματώνουμε πλήρως στη σκέψη μας. Κανένα μοντέλο δεν είναι αυτοσκοπός. Το ζητούμενο είναι η επίτευξη του οράματος της Κύπρου του αύριο που να έχει τον πλήρη βηματισμό της σε συνθήκες ελευθερίας, ασφάλειας και ευημερίας.

 

Όσο το συντομότερο τόσο το καλύτερο

 Πρακτικά τι γίνεται πλέον με το Κυπριακό; Ποια είναι τα επόμενα βήματα απ' εδώ και μπρος;

 

Αν όντως, όπως μας διαβεβαιώνουν, υπήρχε ή υπάρχει διάθεση μετακίνησης, πρέπει να βρούμε τους τρόπους να εκφραστεί. Εμείς παραμένουμε το ίδιο δεσμευμένοι στη διαδικασία, κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να διατηρήσουμε τις παραμέτρους των ΗΕ και την αποστολή των Καλών Υπηρεσιών. Το πρόβλημα είναι πως, όπως είπε ο γ.γ. μετά το πέρας της διάσκεψης, τα ΗΕ παραμένουν στη διάθεση των μερών, όμως λείπει ο τρόπος περαιτέρω ενεργοποίησης της αποστολής των καλών υπηρεσιών. Ο γ.γ. είπε ουσιαστικά, «εμείς κάνουμε λίγο πίσω και πρέπει εσείς να μας τραβήξετε για να ξαναμπούμε στο παιχνίδι».

 Πρέπει σιγά-σιγά εμείς αυτές τις εβδομάδες μέχρι τον Σεπτέμβρη να καταφέρουμε να δημιουργήσουμε τις συνθήκες επαναενεργοποίησης των καλών υπηρεσιών και ενδεχομένως να δούμε αν μπορεί να γίνει μια άλλη συνάντηση υψηλού επιπέδου.

  Πριν τις προεδρικές εκλογές;

 

Το ταχύτερο, το καλύτερο.

   Όμως η δημόσια ρητορική αυτή τη στιγμή δεν προσφέρεται, πόσω μάλλον οι σχέσεις παρασκηνιακά.

 Δεν νομίζω ο ΠτΔ να είπε σε καμιά περίπτωση ότι εγκαταλείπουμε την προσπάθεια. Ταυτόχρονα ο ΠτΔ έβαλε μια απόλυτη προϋπόθεση, δηλαδή να υπάρχουν εχέγγυα πως υπάρχει αυτή η προσδοκώμενη μετακίνηση της θέσης της Τουρκίας στα θεμελιώδη ζητήματα.

 Δεν θα ήταν πιο αξιόπιστη η πλευρά μας σε αυτή την προσέγγιση αν δεν μεσολαβούσε η κόντρα με τα ΗΕ και τον ειδικό σύμβουλο του γ.γ.;

 Δεν έχουμε αμφισβητήσει τις παραμέτρους του ΟΗΕ, τα ψηφίσματα, την αποστολή καλών υπηρεσιών. Ήταν η τουρκική πλευρά που μετά το Κραν Μοντανά έκανε λόγο για τέλος του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών ή για ανανέωση της UNFICYP μόνο για τρεις μήνες. Αντίθετα, με εντολές του ΠτΔ και του ΥΠΕΞ, πέρασα δέκα ημέρες στις Βρυξέλλες, στο Παρίσι, στη Νέα Υόρκη, στην Ουάσιγκτον μεταφέροντας ξεκάθαρα το δικό μας μήνυμα.

 

Ο εσωτερικός πολιτικός λόγος με αφορά λιγότερο. Εγώ αυτό που ξέρω είναι πως παραμένουμε προσηλωμένοι στη διαδικασία. Η επανέναρξη θα πρέπει να γίνει σύντομα γιατί αλλιώς όλα όσα συζητήθηκαν κινδυνεύουν να χαθούν – γιατί έχει καλό κεκτημένο η διαδικασία σε ό,τι αφορά το μέλλον του τόπου. Δεν πρέπει να αφήνουμε τον χρόνο να χάνεται και τις εκλογές που θα έχουμε εμείς τον Φεβρουάριο ή και οι Τ/Κ πριν από εμάς να εκτροχιάσουν τη διαδικασία.

 

  

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Άρση της αυτονομίας της Καταλονίας ανακοίνωσε ο Ραχόι

Πολίτης News, 21.10.2017

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Θεολόγου: Το ρολόι δεν μας δόθηκε αλλά το βρήκαμε στο δωμάτιο

ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ ΛΥΡΙΤΣΑΣ, 21.10.2017

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΠτΔ: Υπάρχουν όρια στον επιδιωκόμενο συμβιβασμό

Πολίτης News, 21.10.2017

Επιστροφή
στην αρχή