Κράτος και οικονομικά συμφέροντα

ΑΠΟΨΗ /ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

Αυτό που συντελείται την τελευταία περίοδο στην κυπριακή πολιτεία σε ό,τι αφορά τη νομιμοποίηση της διαπλοκής είναι άνευ προηγουμένου

* Του Σωτήρη Κάττου

Αυτό που συντελείται την τελευταία περίοδο στην κυπριακή πολιτεία σε ό,τι αφορά τη νομιμοποίηση της διαπλοκής είναι άνευ προηγουμένου.  Η σύζευξη κράτους και μεγάλων οικονομικών συμφερόντων υλοποιείται είτε κάτω από μία κατ΄επίφαση νομιμότητα, είτε κάτω από την απόλυτη απαξίωση του κοινωνικού συνόλου. Αυτή η σύζευξη συμφερόντων προλεταριοποιεί  τη ραχοκοκαλιά της κοινωνίας, τη μεσαία τάξη  δηλαδή, μεταφέροντας πόρους προς την πλουτοκρατία μέσα από την αποφορολόγησή της, αλλά και πρός τα χαμηλότερα στρώματα, τα οποία οδηγούνται στην ένδεια.

Θα καταγράψω μια σειρά από αποφάσεις αλλά και θεσμικές παραλείψεις  που λειτουργούν σωρευτικά  για τον αθέμιτο πλουτισμό της παρασιτικής πλουτοκρατίας.

  1. Κατάργηση της ήδη ήπιας φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας με απώλεια εσόδων για το κράτος 110 εκατ. ευρώ.  Η κατάργησή της προστατεύει τόσο την κραυγαλέα υπάρχουσα φοροδιαφυγή,  λειτουργεί διανεμητικά προς όφελος του οικονομικού παρασιτισμού και ακυρώνει την  ανάπτυξη του κοινωνικού κράτους.  Η κατάργηση της φορολογίας αυτής μόνο σε τριτοκοσμικές χώρες συμβαίνει και προφανώς εξυπηρετεί και τους αρχιτέκτονες της νομοθέτησης αυτής, οι οποίοι τυγχάνουν να είναι και οι ίδιοι μεγαλοϊδιοκτήτες.  Όλα αυτά υλοποιούνται μέσα από έναν ανήθικο, κοινωνικό αυτοματισμό. Με 110 εκατ. καλύπτονται και με το παραπάνω  οι άμεσες πιεστικές ανάγκες της υγείας και πρωτίστως των καρκινοπαθών συνανθρώπων μας αλλά και της παιδείας.
  2. Πρωτάκουστη νομοθετική απαγόρευση ένταξης και κρατικής γης στον διαγωνισμό για την ανάπτυξη casino resort. Η απόφαση αυτή εκτόξευσε στα ύψη την αξία της γης συγκεκριμένων περιοχών ιδιωτικών συμφερόντων (π.χ. Φασούρι) διακινδυνεύοντας την επένδυση αυτή που αποσκοπούσε στον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος.  Ως αποτέλεσμα της απαγόρευσης, επενδυτές παγκοσμίου κύρους αποσύρονται για να διευκολυνθούν ντόπια οικονομικά συμφέροντα.  Περαιτέρω,  ενοικιαζόμενη κρατική γη από οικονομικά συμφέροντα μετανοικιάζεται παράτυπα από τους συμβαλλόμενους δημιουργώντας πλουτισμό, ενώ ταυτόχρονα δεν καταβάλλουν τα οφειλόμενα ενοίκια, ύψους 4,4 εκατ. ευρώ, στο κράτος. 
  3. Νομοθετική ρύθμιση για περιορισμό του ελέγχου της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας, χωρίς να δίνεται επαρκής αιτιολόγηση για αυτήν.
  4. Συστηματική απαξίωση των κοινωνικών αγαθών της υγείας και της παιδείας μέσα από την «εκτακτικοποίηση» της απασχόλησης και κατά συνέπεια της υποβάθμισης της παρεχόμενης ποιότητας των αγαθών αυτών, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται η εμπορευματικοποίηση των δύο αγαθών. Σκόπιμα δημιουργείται και τεχνητή έλλειψη αναλωσίμων για να δυσχεραίνει περισσότερο την παροχή υπηρεσιών υγείας.  Το πιο σκανδαλώδες όμως απ΄ όλα αυτά έχει να κάνει με την αντιμετώπιση των καρκινοπαθών.  Το κράτος καταβάλλει 28 εκατ. ευρώ στο Συγκρότημα της Τράπεζας Κύπρου για το Ογκολογικό της Κέντρο. ενώ δεν επιτρέπει την ανάπτυξη γραμμικών επιταχυντών στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας.  Για παράδειγμα, προβλέπεται η ανάπτυξη τριών τέτοιων στη Λεμεσό μέσα στην επόμενη τριετία αλλά κανένα στη Λευκωσία, η οποία ως επαρχία πληθυσμιακά είναι η μεγαλύτερη και αποτελεί το 44% του πληθυσμού. Χειρότερα δε, ενώ το Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας έχει αναβαθμιστεί σε Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο για να στηρίξει την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κύπρου, έχει εξαιρεθεί από τις πανεπιστημιακές κλινικές η ογκολογική για να μην διαταραχθεί το ισχύον μονοπώλιο. Κατά τον ανεκδιήγητο Υπουργό Υγείας, έως το 2020 θα εξυπηρετούνται όλοι οι καρκινοπαθείς, ενώ σήμερα εξυπηρετείται με πολλή ταλαιπωρία μόλις το 50%.  Δηλαδή η ζωή τελεί υπό την αίρεση της αγοράς.
  5. Επιβαρύνουν τον φορολογούμενο με 40 εκατ. ευρώ για να μπορέσει ο διαχειριστής των αεροδρομίων Hermes να αντιμετωπίσει – άκουσον άκουσον - το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμβου! Δηλαδή, κατά το δοκούν  για το φέσωμα το αεροδρόμιο της Τύμβου είναι νόμιμο, αλλά και παράνομο, για να μην το χρησιμοποιούμε. Περαιτέρω, έχουν ενταφιάσει την ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου-Ελλάδος (είμαστε η μόνη χώρα της Μεσογείου που δεν έχουμε ακτοπλοϊκή σύνδεση) για να εξυπηρετούνται τα αεροδρόμια της Hermes και οι κρουαζιέρες για να μην αντιμετωπίζουν ανταγωνισμό. Δηλαδή το κράτος μεσολαβεί στηρίζοντας τα ιδιωτικά μονοπώλια εις βάρος του κοινωνικού συνόλου.
  6. Δαιμονοποιείται η φορολογία μέσω της μείωσης της οποίας το κράτος έχει απώλεια εσόδων. Τελευταία δε λανσάρεται και η ιδέα του ενιαίου συντελεστή φορολόγησης, κάτι το οποίο απουσιάζει παντελώς από τις αναπτυγμένες χώρες του κόσμου κι εφαρμόζεται σε χώρες διάχυτης διαφθοράς (π.χ. Βουλγαρία, Ρωσία). Ένα μέτρο που θα φορολογήσει περισσότερο τα χαμηλά και μεσαία στρώματα, ενώ ταυτόχρονα θα αφαιρέσει από τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα την υποχρέωση της καταβολής αυτών που οφείλουν.  Άλλο η φορολογική ισορροπία δικαιοκρατικού και διανεμητικού χαρακτήρα με προοδευτικό προσανατολισμό και άλλο η επικίνδυνη δαιμονοποίησή της. 

 Εν κατακλείδι, το νησί διάγει βίο πολιτικής αλητείας και πολιτισμικής καθίζησης.  Οι πολιτικοί ταγοί μας σε αυτόν τον τόπο υπό την επιρροή των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων εφαρμόζουν πλήρως τη λαϊκή θυμοσοφία  τώρα που βρήκαμε παπά ας θάψουμε πέντ΄ έξι .Και δυστυχώς υπάρχουν πρόθυμοι πολιτικοί «παπάδες» καθ΄ υπόδειξη των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων.

 

*PhD Πολιτική Κοινωνιολογία

kattossoteris@gmail.com

 


Επιστροφή
στην αρχή