Κυβερνητικός ποπουλαρισμός...

ΑΠΟΨΗ /ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Ως βασική αρχή δεν νοείται η δαιμονοποίηση της φορολογίας όταν σε μια οικονομία όπως την κυπριακή είναι διάχυτη η φοροδιαφυγή

Παρακολουθώντας κάποιος την ομιλία του υπουργού Οικονομικών στη Βουλή για τους προϋπολογισμούς, σημειώνει την πρόθεση της κυβέρνησης να μειώσει ακόμη περισσότερο τους φόρους προς όφελος της ανάπτυξης. Η θέση αυτή για να αντιμετωπισθεί με σοβαρότητα προϋποθέτει την ικανοποίηση αριθμού παραμέτρων, με προεξάρχουσα αυτήν της νομιμότητας και του κράτους δικαίου. Ως βασική αρχή δεν νοείται η δαιμονοποίηση της φορολογίας όταν σε μια οικονομία όπως την κυπριακή είναι διάχυτη τόσο η φοροδιαφυγή όσο και η φοροαποφυγή. Δεν νοείται επαρκής και αποτελεσματική φορολογική διαχείριση όταν το 60% περίπου των απασχολουμένων δεν έχουν φορολογικό φάκελο και δεν υποχρεούνται να υποβάλλουν φορολογική δήλωση εάν το εισόδημά τους δεν υπερβαίνει τις 19.500 ευρώ. Πώς μπορεί να διευκολυνθεί ο έλεγχος αφού η κατάσταση αυτή όχι μόνο αποτρέπει, αλλά προστατεύει τη φοροαποφυγή αλλά και τη φοροδιαφυγή στο διηνεκές. Ακυρώνει δε βάναυσα την καλώς νοούμενη διανεμητική δικαιοσύνη.

Η μεταρρύθμιση Λεόντιου

Προς άρση οποιασδήποτε παρανόησης, η στήλη θεωρεί ότι η τότε μεταρρύθμιση Κληρίδη επί υπουργίας Λεόντιου Ιεροδιακόνου για αφορολόγητο 12.000 λιρών [που συνοδευόταν όμως με αρκετά επιδόματα αφού καταργήθηκαν οι εκπτώσεις] αποτελεί τη σημαντικότερη φορολογική μεταρρύθμιση καθότι στήριξε τη συνολική ζήτηση στην οικονομία. Πρόσφατα ο κ. Γεωργιάδης εξέφρασε την ανάγκη για νομοθετική ρύθμιση της σχετικής φορολογίας ούτως ώστε να υποχρεούνται όλοι οι απασχολούμενοι να υποβάλλουν φορολογικές δηλώσεις χωρίς να επηρεάζεται καθ' οιονδήποτε τρόπο το αφορολόγητο των 19.500 ευρώ. Φαίνεται όμως ότι έγινε δέκτης πιέσεων από διάφορες ομάδες συμφερόντων και έκτοτε δεν επανήλθε εκ νέου επί του θέματος, κάτι που οφείλει να πράξει άμεσα. Επιπλέον δεν είναι δυνατόν να γίνεται αναφορά για περαιτέρω φορολογικές ελαφρύνσεις όταν ένας σημαντικός αριθμός εργοδοτών κατακρατεί τις φορολογικές αποκοπές των υπαλλήλων του, που εκτιμώνται γύρω στα 125 εκατομμύρια ευρώ, καθώς και πολλαπλάσια σε αριθμό εκατομμύρια ευρώ εργοδοτικές παράνομες κατακρατήσεις σε φόρους προστιθέμενης αξίας και δεν τους αποδίδουν στο κράτος, και ουδείς ομιλεί. Για να μην αναφερθώ στη διαχρονική και ανεξέλεγκτη φοροδιαφυγή. Μα, είναι δυνατόν σε αυτό το νησί αν υπάρχει βούληση πολιτική να μην ελέγχονται αυτές οι καταστάσεις; Φυσικά αυτό αποτελεί διαχρονική πολιτική -συστημική- νόρμα όχι μόνο για το Τμήμα Φορολογίας αλλά και τα Τμήματα Κτηματολογίου και Πολεοδομίας. Οι κατ’ εξοχήν δηλαδή κρατικοί μηχανισμοί δημιουργίας πλεονασματικής υπεραξίας για τις παρασιτικές εγχώριες πλουτοκρατίες. Εξάλλου δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι η διοικητική τους ακαταστασία αυτοτροφοδοτείται για να προστατεύει τα παρασιτικά οικονομικά συμφέροντα. Σ’ αυτά προσθέστε και το φορολογικό αλαλούμ σχετικά με τη διαχείριση των αποχετεύσεων, καθότι όπως φαίνεται τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα δεν επιτρέπουν τον πολιτικό απογαλακτισμό της παρούσας κυβέρνησης, που τη θεωρούν πολιτικό και νομικό κτήμα τους.

Δεν μας φτάνει

Και δεν μας φτάνει όλη αυτή η πολιτική ακαταστασία που ταλανίζει την αρχή της νομιμότητας, μας έρχεται και ο υπουργός της Παιδείας για να ανακοινώσει την καθολική πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες υγείας για όλους τους φοιτητές και φοιτήτριες, που κατ’ αναλογία οι γονείς των περισσοτέρων δεν καταβάλλουν φόρο εισοδήματος, αλλά κάποιος μένει έκπληκτος από τα πανάκριβα αυτοκίνητα που αρκετοί εξ αυτών οδηγούν και τα tablets και smartphones που χρησιμοποιούν. Αντί να κοιτάξουν να αναβαθμίσουν τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας πριν τις αυτονομήσουν, τις επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο. Και αν τώρα βρίσκονται στον αναπνευστήρα, με την απόφαση αυτή θα τους κόψουν και το οξυγόνο, όταν μάλιστα εισοδήματα που ξεπερνούν τις 15.400 ευρώ για ένα άτομο και τις 30.750 για δύο άτομα δεν έχουν δικαίωμα πρόσβασης! Τι να πει κανείς για τη φοιτητική χορηγία μέσω της οποίας ουσιαστικά επιδοτούνται με λεφτά φορολογουμένων κερδοσκοπικές επιχειρήσεις όπως είναι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια; Από την άλλη, και στα δημόσια πανεπιστήμια ο χρόνος ωρίμασε για να επαναξιολογηθεί το κόστος λειτουργίας τους στη βάση του αυστραλιανού και του βρετανικού συστήματος.

Αν κάποιος επιθυμεί να επαναξιολογήσει το φορολογικό σύστημα, επιβάλλεται να το κάνει με μια ολιστική προσέγγιση και όχι αποσπασματική και προσαρμοσμένη σε κοινωνικές ανισορροπίες προς όφελος του παρασιτικού πλουτοκρατισμού, όπως έγινε και με την κατάργηση του φόρου της ακίνητης ιδιοκτησίας, καθώς αρχικά και ορθά ο υπουργός Οικονομικών ήταν ενάντια στην κατάργησή της, αλλά στη συνέχεια δεν άντεξε την εσωτερική και φίλια πολιτική πίεση του κ. Αβέρωφ Νεοφύτου και άλλων μεγάλων οικονομικών παραγόντων. Ένα φόρο που τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και η οικονομική θεωρία θεωρούν φιλικό προς την ανάπτυξη (growth friendly). Τι να πει κανείς για την ποπουλαριστική προσέγγιση των ούτω καλούμενων κουρεμένων, των οποίων οι τράπεζες τότε κάλυπταν τις υψηλές αποδόσεις των χρεογράφων τους φεσώνοντας τους δανειολήπτες με υψηλά δανειστικά επιτόκια και αυξάνοντας για χάρη τους το κόστος λειτουργίας της οικονομίας(Transaction cost).

Θέλει ανάπτυξη;

Αν ο υπουργός Οικονομικών επιθυμεί την πραγματική ανάπτυξη της οικονομίας, έχει υποχρέωση να ενισχύσει τη θεσμική λειτουργία των μηχανισμών των οποίων έχει την άμεση πολιτική ευθύνη, στο πλαίσιο της αρχής της νομιμότητας και της διανεμητικής δικαιοσύνης. Η κυβέρνηση αντεπεξήλθε στην οικονομική κρίση εφαρμόζοντας [εκούσια ή ακούσια] ένα ιδιότυπο μοντέλο ανταποδοτικού νεοφιλελευθερισμού. Που όμως οι ανταποδοτικές του ισορροπίες είναι δραματικά προς όφελος των μεγάλων συμφερόντων. Πρώτο βήμα βελτίωσης της ανταπόδοσης είναι η ενίσχυση των απολαβών στον ιδιωτικό τομέα, με σημείο εκκίνησης την ξενοδοχειακή βιομηχανία. Καθότι η βελτίωση των απολαβών αναπόφευκτα θα αποκλιμακώσει και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, το κυριότερο βαρίδι της κυπριακής οικονομίας και που στον βαθμό που υφίσταται οι οίκοι αξιολόγησης δεν πρόκειται να αναβαθμίσουν την οικονομία στην επενδυτική βαθμίδα. Μια αναβάθμιση που ως αποτέλεσμα θα έχει τη μείωση του κόστους του διεθνούς δανεισμού και την περαιτέρω αποκλιμάκωση του δημόσιου χρέους και του κόστους λειτουργίας της οικονομίας. Ο κ. Γεωργιάδης και η κυβέρνησή του ας αποφασίσουν για τις προτεραιότητές τους και τον αχρείαστο και επικίνδυνο για την ανάπτυξη ποπουλαρισμό τους.

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Ολίγον τι απ' όλα (Του Γιώργου Κακούρη)

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ, 12:59 (τελευταία ενημέρωση 12:59)

ΑΠΟΨΗ

Ό,τι και αν έκαναν δεν μπόρεσαν να κερδίσουν

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 12.12.2018

ΑΠΟΨΗ

Άμα είναι για δικαιώματα (Του Μ. Θεοδώρου)

ΜΙΧΑΛΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΥ, 12.12.2018

Επιστροφή
στην αρχή