Κοινόν Κυπρίων – 4ος π.Χ. – 3ος μ.Χ. αι.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
Οι πόλεις της Κύπρου, και οι περιοχές τους, διοικούντο πλέον με δημοκρατικούς θεσμούς που εισήχθησαν, όπως η Βουλή και ο Δήμος

* Του Άντρου Παυλίδη

Μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου (το 323 π.Χ.) και τον διαμοιρασμό της αυτοκρατορίας του, η Κύπρος κατέληξε να ανήκε στο κράτος των Πτολεμαίων, με έδρα του την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Ο Πτολεμαίος Α΄ κατήργησε τελικά, το 312 π.Χ., τα εναπομείναντα έως τότε κυπριακά βασίλεια. Οι δε πόλεις της Κύπρου, και οι περιοχές τους, διοικούντο πλέον με δημοκρατικούς θεσμούς που εισήχθησαν, όπως η Βουλή και ο Δήμος. 

Η κάθε μια πόλη συνέχισε έτσι να αυτοδιοικείται, χωρίς πλέον να είχε βασιλιά, οι δε Κύπριοι άρχισαν να αποκτούν όλο και περισσότερο την αίσθηση ότι ο κάθε ένας δεν ήτανε απλώς πολίτης μιας πόλης–βασιλείου, αλλά πολίτης της Κύπρου. Ιδρύθηκε όμως και ένα σώμα που ονομάστηκε Κοινόν και αργότερα Κοινόν Κυπρίων. Επρόκειτο για ένα συντονιστικό όργανο στο οποίο εκπροσωπούντο ισότιμα οι πόλεις της Κύπρου και το οποίο χειριζόταν ζητήματα που αφορούσαν και ενδιέφεραν όλους. Αρχικά το Κοινόν φαίνεται ότι είχε λειτουργήσει κυρίως ως συντονιστικό όργανο σχετικό με τους εορτασμούς προς τιμήν της θεάς Αφροδίτης, που ήσαν παγκύπριοι και διεξάγονταν κάθε χρόνο, την άνοιξη. Σταδιακά όμως το σώμα αυτό απέκτησε μεγάλη δύναμη, επωμίστηκε και άλλες ευθύνες, ανέλαβε και πολιτικό ρόλο ως ένα βαθμό, μάλιστα κατά την περίοδο κυριαρχίας των Ρωμαίων είχε και σημαντικό οικονομικό ρόλο και έφθασε μέχρι και του σημείου να κόβει και να κυκλοφορεί μέχρι και δικά του νομίσματα. Επί των οποίων υπήρχε και η επιγραφή «Κοινόν Κυπρίων».

Η λατρεία 

Επίσης, το Κοινόν προώθησε, σε ολόκληρη την Κύπρο, και την καθιέρωση λατρείας θεοποιημένων βασιλιάδων και βασιλισσών της δυναστείας των Πτολεμαίων, σε μια ακραία έκφραση κολακείας των ισχυρών. Σε κάποιες δε περιπτώσεις κτίστηκαν και ναοί αφιερωμένοι σε τέτοια πρόσωπα. Όπως, για παράδειγμα, τα λεγόμενα Αρσινοεία, ναοί προς τιμή της θεοποιημένης βασίλισσας Αρσινόης Β΄ της Φιλαδέλφου. Στους ναούς αυτούς ιερουργούσαν και οι ανάλογοι ιερείς. Αυτό το είδος άκρατης κολακείας επεξετάθη αργότερα με τη θεοποίηση και λατρεία των νέων ισχυρών, των Ρωμαίων αυτοκρατόρων και μελών των οικογενειών τους. Ακόμη και της ίδιας της Ρώμης, που και αυτή θεοποιήθηκε! Μάλιστα πιστεύεται ότι το Κοινόν ίσως είχε ιδρυθεί πρώτα και αρχικά για προώθηση της λατρείας των Πτολεμαίων και ύστερα ανέλαβε και την ευθύνη και τον συντονισμό των παγκυπρίων εκδηλώσεων που σχετίζονταν με τη λατρεία της Αφροδίτης.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Επιστροφή
στην αρχή