Κίνηση απόγνωσης για «ψευδοκαύσιμα»

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

Ο «Π» ερεύνησε το θέμα και παραθέτει σειρά ερωτημάτων ως προς το εάν μπορεί να εφαρμοσθεί καθολικά και αποτελεσματικά η εγκύκλιος του Τμ. Τελωνείων.

Απεγνωσμένη και μόνο μπορεί να χαρακτηρισθεί η χθεσινή ενέργεια του Τμήματος Τελωνείων να εκδώσει ανακοίνωση προειδοποιώντας για εντατικοποίηση των ελέγχων στα σημεία διέλευσης από τα κατεχόμενα σε σχέση με τη μεταφορά καυσίμων.

Η ενέργεια του Τμήματος Τελωνείων είναι σε άμεση συνάρτηση με την ολοένα αυξανόμενη πρακτική Ελληνοκυπρίων οδηγών να γεμίζουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους από πρατήρια καυσίμων στην κατεχόμενη Κύπρο, λόγω της σημαντικής διαφοράς στην τιμή που προκύπτει τόσο από τη συναλλαγματική ισοτιμία τουρκικής λίρας και ευρώ όσο και της χαμηλότερης φορολογίας που επιβάλλει το κατοχικό καθεστώς. Ως γνωστό πρόσφατα δημοσιοποιήθηκε, υπό μορφή καταγγελίας, και περίπτωση εταιρείας ταξί της οποίας ο στόλος οχημάτων εφοδιάζεται με καύσιμα από τα κατεχόμενα.

Διαβάστε επίσης: Διευκρινίσεις ζητά το ΥΠΕΞ για τους ελέγχους καυσίμων

Ωστόσο ο «Π» θυμίζει ότι ανάλογη ανακοίνωση εξέδωσε το Τμήμα Τελωνείων, σε σχέση πάντα με τα καύσιμα από τα κατεχόμενα, και επί διακυβέρνησης Τάσσου Παπαδόπουλου τον πρώτο καιρό του ανοίγματος των οδοφραγμάτων. Μάλιστα σε εκείνη την εγκύκλιο υπήρχε μια πιο γενικόλογη αναφορά περί της απαγόρευσης και χωρίς στη συνέχεια να δημοσιοποιηθούν περιπτώσεις οδηγών των οποίων τα ντεπόζιτα των οχημάτων εντοπίστηκαν με καύσιμα των κατεχομένων!

Στη χθεσινή του ανακοίνωση το Τμ. Τελωνείων επικαλείται κατά κύριο λόγο τη νομοθεσία περί Φόρου Κατανάλωσης και τη σχετική πρόνοια που παρέχει εξουσία στους τελωνειακούς λειτουργούς «να σταματούν και να ερευνούν οποιοδήποτε όχημα και να λαμβάνονται δείγματα για σκοπούς εργαστηριακού ελέγχου με σκοπό να κατακρατήσουν ή να κατάσχουν προϊόντα που υπόκεινται σε φόρο κατανάλωσης ο οποίος δεν έχει καταβληθεί». Μάλιστα το Τμ. Τελωνείων προειδοποιεί ότι η εν λόγω εξουσία «επεκτείνεται και στο ίδιο το όχημα το οποίο υπόκειται σε κατάσχεση».

Πέραν του φόρου κατανάλωσης η νέα εγκύκλιος του Τμ. Τελωνείων κάνει ειδική αναφορά στο πετρέλαιο κίνησης (ντίζελ) επισημαίνοντας ότι «η περιεκτικότητα σε θείο στο συγκεκριμένο καύσιμο που διατίθεται προς πώληση στις κατεχόμενες περιοχές είναι μεγαλύτερη του καθορισμένου ορίου προδιαγραφών που τηρείται στις ελεύθερες περιοχές τις Δημοκρατίας». Κάτι όμως το οποίο δεν αναφέρεται στην ανακοίνωση του Τμ. Τελωνείων είναι ότι τα τελευταία χρόνια πωλείται και στα κατεχόμενα ντίζελ χαμηλότερης περιεκτικότητας σε θείο το οποίο μάλιστα οι Τ/Κ πλασάρουν με την ονομασία «eurodizel». Δεν γίνεται επίσης οποιαδήποτε αναφορά στην αμόλυβδη βενζίνη των 95 οκτανίων όπου δεν φαίνεται εργαστηριακά να έχει οποιαδήποτε ουσιαστική διαφορά αυτή των κατεχομένων από αυτή που πωλείται στις ελεύθερες περιοχές.

Μπάζει η ντιρεκτίβα του Τμήματος Τελωνείων

Όπως έχει δημοσιοποιηθεί πρόσφατα, ο διευθυντής του Τμ. Τελωνείων Δημήτριος Χατζηκωστής ζήτησε για το συγκεκριμένο θέμα γνωμοδότηση από τον γενικό εισαγγελέα ως προς τον χειρισμό των περιπτώσεων εφοδιασμού καυσίμων για ιδιωτικούς ή και επαγγελματικούς σκοπούς από το ψευδοκράτος προκειμένου να καθοριστεί η ορθή αντιμετώπιση αυτών των περιπτώσεων με βάση τον Κανονισμό της Πράσινης Γραμμής.

Είναι εμφανές όμως ότι εκ των πραγμάτων ο έλεγχος και η τεκμηρίωση ότι ένα όχημα εφοδιάστηκε με καύσιμα από τα κατεχόμενα καθίσταται εκ των πραγμάτων δύσκολη έως πάρα πολύ δύσκολη υπόθεση και ταυτόχρονα συγκρούεται και με θέματα ισονομίας.

  • Όπως γράφουμε και πιο πάνω, τι γίνεται με την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων και πώς αυτή μπορεί να διαχωρισθεί «εργαστηριακά» αφού δεν υπάρχει κάτι που να τη διαφοροποιεί εν αντιθέσει με το θείο στο πετρέλαιο κίνησης;
  • Εάν προκύπτει θέμα περιβαλλοντικής επιβάρυνσης σε σχέση με την καύση πετρελαίου κίνησης με υψηλότερη περιεκτικότητα σε θείο, τι γίνεται με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα των Τ/Κ που κυκλοφορούν στους δρόμους των ελεύθερων περιοχών;
  • Πόσο ακριβές είναι οι εργαστηριακές αναλύσεις για τον εντοπισμό της περιεκτικότητας σε θείο; Κάποιες πληροφορίες αναφέρουν ότι μία τέτοια ανάλυση ενός εκάστου δείγματος είναι πέραν των 50 ευρώ.
  • Τι γίνεται στις περιπτώσεις που ένα ρεζερβουάρ γεμίζει με ντίζελ κατά το ήμισυ από πρατήριο των ελεύθερων περιοχών και το υπόλοιπο από πρατήριο των κατεχομένων; Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν περιέλθει σε γνώση μας από εργαστηριακές αναλύσεις, υπάρχει διαφοροποίηση στην περιεκτικότητα σε θείο του πετρελαίου κίνησης και από πρατήριο σε πρατήριο των ελεύθερων περιοχών.
  • Με ποιο τρόπο προγραμματίζει το Τμήμα Τελωνείων να λαμβάνει δείγματα καυσίμων από τα ντεπόζιτα οχημάτων που εξέρχονται από τις κατεχόμενες περιοχές, αφού αρκετά σύγχρονα ρεζερβουάρ δεν επιτρέπουν πρόσβαση από το στόμιο εφοδιασμού;
  • Τι γίνεται με τις περιπτώσεις Ελληνοκυπρίων οδηγών οι οποίοι θα ισχυρισθούν ότι ξέμειναν από καύσιμα στις κατεχόμενες περιοχές και υποχρεώθηκαν εξ ανάγκης να προμηθευθούν από τα εκεί πρατήρια;
  • Μήπως ο Κανονισμός για την Πράσινη Γραμμή δεν καθορίζει με σαφήνεια ότι απαγορεύεται η προμήθεια καυσίμων από τα κατεχόμενα, εξ ου και το Τμήμα Τελωνείων δεν τον επικαλέστηκε στη χθεσινή του εγκύκλιο;

Επιστροφή
στην αρχή