Και ο Πρόεδρος όλων (;) των Κυπρίων!

ΑΠΟΨΗ /ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Τι αποτυπώνει η ιστορική συγκυρία των εργασιακών σχέσεων στην Κυπριακή Δημοκρατία;Ουσιαστικά ένα ιδεολογικά και πολιτικά κατακερματισμένο συνδικαλισμό

Έχοντας ως σημείο ιστορικής αναφοράς τις συγκρούσεις στο Haymarket του Σικάγο το 1886, η Εργατική Πρωτομαγιά θεσμοθετήθηκε το 1889 από το πρώτο συνέδριο της Β' Διεθνούς ως ημέρα εορτασμού από το διεθνές εργατικό κίνημα για περισσότερες κατακτήσεις και ιδιαίτερα τη μείωση του χρόνου εργασίας στις 8 ώρες.

Ανέκαθεν ο ιστορικός αντίπαλος του καπιταλισμού ήταν ο ελεύθερος χρόνος. Ή αν κάποιος αναφέρεται με όρους σχετικής ή απόλυτης παραγωγικότητας, το κεφάλαιο -έχοντας ως καθοδηγητικό ιδεολόγημα το "ο χρόνος είναι χρήμα"- πιέζει με κάθε τρόπο και μέσο για τη συρρίκνωση του ελεύθερου χρόνου των εργαζομένων, καθότι περισσότερη συρρίκνωση για τον εργαζόμενο σημαίνει μεγαλύτερη δυνατότητα εκμετάλλευσής του από το κεφάλαιο, και κατ' επέκταση μεγαλύτερη συσσώρευση κεφαλαίου. Πάγιος στόχος του κεφαλαίου είναι η πολιτική περιθωριοποίηση της τεχνολογίας ως παράγοντας εξοικονόμησης εργασιακού χρόνου. Εκτός από την οικονομική του διάσταση, ο ελεύθερος χρόνος έχει και μια σημαντική πολιτική και πολιτισμική διάσταση. Όσο περισσότερο ελεύθερο χρόνο διαθέτει ο εργαζόμενος, τόσο μεγαλύτερη είναι η δυνατότητα επιλογών αναζήτησης νέας γνώσης και πληροφόρησης. Κατά συνέπεια περιορίζεται σταδιακά και η κοινωνική του άγνοια, ένας τόσο σημαντικός σύμμαχος για κάθε μορφή εξουσίας. Ο κοινωνικός χαρακτήρας κάθε κοινωνίας καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από την ιστορική συγκυρία του ταξικού της σχηματισμού. Σε ποιο βαθμό δηλαδή τα ταξικά-υποκειμενικά συμφέροντα των τάξεων - κεφαλαίου και εργαζομένων αρθρώνονται συλλογικά, διαχρονικά, συστηματικά ή αποσπασματικά. Κατά πόσο θεωρούνται θεσμικοί παράγοντες στη διαμόρφωση του πλαισίου της παραγωγής και των δικαιωμάτων της εργασίας, εάν υπάρχουν ενιαίοι φορείς εκπροσώπησης ή παρατηρείται οργανωτικός κατακερματισμός, εάν τηρούνται οι συλλογικές συμβάσεις ή όχι και αν υπάρχουν νομικές κυρώσεις για τη μη τήρησή τους. Περαιτέρω, σε ποιο βαθμό υπάρχει βιομηχανική δημοκρατία, κατά πόσο δηλαδή οι εργαζόμενοι εκπροσωπούνται στα διοικητικά συμβούλια των οργανισμών στα οποία απασχολούνται ή εάν υπάρχουν αντικειμενικές προϋποθέσεις για ανάπτυξη πολιτικής ηγεμονίας των δυνάμεων της εργασίας.

Εργασιακές σχέσεις

Τι αποτυπώνει η ιστορική συγκυρία των εργασιακών σχέσεων στην Κυπριακή Δημοκρατία; Ουσιαστικά ένα ιδεολογικά και πολιτικά κατακερματισμένο συνδικαλιστικό κίνημα.

Το συνδικαλιστικό κίνημα στην Κυπριακή Δημοκρατία παρουσιάζεται ως ισότιμος κοινωνικός εταίρος μόνο κατ' επίφαση και για τους τύπους. Το κράτος στην Κυπριακή Δημοκρατία υπάρχει για να εξυπηρετεί πρώτα και κύρια τις ανάγκες του κεφαλαίου. Ποια είναι η θεσμική περίσταση των συλλογικών συμβάσεων; Δεν υπάρχει καμία νομική κατοχύρωσή τους. Δεν υπάρχει νομική δέσμευση των εργοδοτών για την τήρησή τους. Το ερώτημα που γεννάται είναι «ποιος το εμποδίζει;».

 

Με εξαίρεση τον ευρύτερο δημόσιο και τραπεζικό τομέα, όπου οι συλλογικές συμβάσεις είναι μεν ακόμη σεβαστές, αλλά δέχονται ασταμάτητες θεσμικές και μνημονιακές πιέσεις, συνεπικουρούμενες από την κατά γενική ομολογία κοινωνικά και πολιτισμικά αμόρφωτη πλουτοκρατία (παλαιά και νέα) -δεν θα σταθώ στην εκ των περιστάσεών της προκατειλημμένη τυραννική συμπεριφορά της κοινωνικής μάζας έναντι της αξιοπρεπούς εργασίας-, πού αλλού γίνονται σεβαστές; Ίσως σε κάποιες μεγάλες και γνωστές επιχειρήσεις να γίνονται σεβαστές. Ο σεβασμός προς τις συλλογικές συμβάσεις καλύπτει μόνο ένα μικρό ποσοστό των εργαζομένων. Μήπως υπάρχει ΑΤΑ; Πόσοι εργοδότες τηρούν τη νομική υποχρέωση για τον κατώτατο μισθό; Και τι κυρώσεις έχουν όταν δεν την τηρούν; Τι συμβαίνει σήμερα σε κλάδους της βιομηχανίας όπως ο τόσο σημαντικός για την οικονομία τουρισμός; Καταργούνται οι συλλογικές συμβάσεις και αντικαθίστανται από τα ατομικά συμβόλαια. Καταργούνται τα επιδόματα εξαήμερης εργασίας, οι υπερωρίες, τα εορτολόγια, τα ωράρια δεν γίνονται σεβαστά, οι Κυριακές δεν πληρώνονται. Απολύεται ντόπιο προσωπικό και εργοδοτείται ξένο εργατικό δυναμικό, το οποίο είναι πιο ευάλωτο, άρα και περισσότερο εκμεταλλεύσιμο, των 500-600 ευρώ τον μήνα, όταν ο κατώτατος μισθός είναι 924 ευρώ και το όριο φτώχειας για ένα άτομο είναι σήμερα 10.234 ευρώ τον χρόνο.

 

Για πρώτη φορά στην ιστορία του νησιού, με εξαίρεση την ιστορική ήττα και την τραγωδία που προκάλεσε ο καθεστωτικός εθνικισμός στο νησί το 1974, όταν χάσαμε το 36% του εδάφους με τον ακρωτηριασμό του, και που εξακολουθεί να διαφεντεύει τις τύχες μας, όλα είναι προς πώληση. Ο «Πρόεδρος όλων των Κυπρίων» συνεπικουρούμενος από την εγχώρια πλουτοκρατία, που πλέον ελέγχει πολιτικά και οικονομικά τον ΔΗΣΥ και την ηγεσία του, ηδονίζονται από το ξεπούλημα των πάντων. Παραλίες, συντελεστές δόμησης, εργασιακά δικαιώματα, λιμάνια. Μας ζητούν και επιδοτήσεις εκατομμυρίων για να βοηθήσουμε να αντέξει τον «ανταγωνισμό» το ιδιωτικό μονοπώλιο της Hermes με τα ακριβότερα αεροδρόμια στον κόσμο. Που δεν επιτρέπουν την ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ελλάδα για να προστατεύουν τους οικονομικούς πάτρωνές τους. Μετατρέπουν βάναυσα κοινωνικά δικαιώματα και αγαθά, όπως η υγεία και η παιδεία, σε εμπορεύσιμες αξίες βασανίζοντας καρκινοπαθείς και άλλους συνανθρώπους μας με σοβαρά νοσήματα. Καταργούν τον πιο δίκαιο φόρο, με πρωτοστάτη τον Αβέρωφ Νεοφύτου, αυτόν της ακίνητης ιδιοκτησίας, προστατεύοντας θεσμικά τη μεγάλη φοροδιαφυγή, ενώ από την άλλη τα απολεσθέντα έσοδα θα επιδοτούσαν τις κοινωνικές ανάγκες υγείας και παιδείας. Φανταστείτε τον κάθε πλουτοκράτη, ντόπιο και ξένο, να αγοράζει επαύλεις και πολυτελή παραλιακά κοντομίνιουμ των εκατομμυρίων ευρώ με υποδομές που χρηματοδοτήθηκαν από τους αδαείς φορολογούμενους! Είναι και ππατταξήδες εκτός των άλλων.

Το μήνυμα της Πρωτομαγιάς: Αναδιανομή του πλούτου μέσα από την ταξική και κοινωνική σύγκρουση σε όλα τα επίπεδα. Η πολιτική ευθύνη πρώτιστα στο ΑΚΕΛ, η οποία θα καθορίσει και την ιστορική του πορεία.

Συγχαρητήρια στον Άντρο Κυπριανού

Η πιο πατριωτική θέση για το φυσικό αέριο με τη λύση του Κυπριακού είναι η εξέταση του σεναρίου κατασκευής αγωγού μέσω Τουρκίας, ήταν η δήλωσή του ενώπιον 35 πρέσβεων. Ο κύριος Νεοφύτου πώς τοποθετείται; Τον επικουρεί ο Πρόεδρος ή έχει ενστάσεις ο Λακκοτρύπης;

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Σκωτσέζικο ντους (Της Μιράντας Λυσάνδρου)

ΜΙΡΑΝΤΑ ΛΥΣΑΝΔΡΟΥ, 24.09.2018

ΑΠΟΨΗ

Γίνατε δημοσιογράφοι, αλλά δεν γίνατε άνθρωποι

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 24.09.2018

ΑΠΟΨΗ

Η απόλυτη σιωπή των αμνών… Του Παύλου Μ. Παύλου

ΠΑΥΛΟΣ Μ. ΠΑΥΛΟΥ, 24.09.2018

Επιστροφή
στην αρχή