Κάνναβη Σάτιβα: Χρήσεις και οφέλη

BUZZLIFE /ΥΓΕΙΑ

Ο σπόρος της Κάνναβης Σάτιβα, προέρχεται από την Κεντρικο-Βορειοδυτική Ασία και η καλλιέργεια της πιστεύεται πως ξεκίνησε πριν περίπου 10,000 χρόνια

Ο σπόρος της Κάνναβης Σάτιβα, προέρχεται από την Κεντρικο-Βορειοδυτική Ασία και η καλλιέργεια της πιστεύεται πως ξεκίνησε πριν από περίπου 10,000 χρόνια. Εκτός από τις πιο πάνω ονομασίες, έχει ονομαστεί και Ινώδης ή Κλωστική Κάνναβη και οι χρήσεις της είναι πάρα πολλές λόγο των φυτικών ινών της, όπως για παράδειγμα στην παραγωγή χαρτιού και υφασμάτων. Επίσης, το λάδι της έχει χρησιμοποιηθεί ακόμα και ως συντηρητικό ξύλου, σε καθαριστικά και σαπούνια, σε μελάνια, σε καλλυντικά αλλά και σε άλλα. Συγκεκριμένα το γ-λινολενικό οξύ, που περιέχεται στο λάδι, είναι ιδανικό ως συστατικό για έλαια σώματος και για εμπλουτισμένες κρέμες, οι οποίες είναι γνωστές για την υψηλή διαπερατότητα τους από το δέρμα. Επίσης, πολλές πηγές αναφέρουν πως η Κάνναβη Σάτιβα, σε αρκετές χώρες έχει σημαντικό ρόλο ως πηγή φαγητού αλλά και ως φαρμακευτικό προϊόν.

Ωστόσο, η κάνναβης Σάτιβα ή αλλιώς Hemp, θα αναρωτιέστε πολύ τι σχέση έχει με τα άλλα ήδη κάνναβης και κατά πόσο περιέχει ουσίες όπως τα κανναβινοειδή. Λοιπόν, η Κάνναβης Σάτιβα είναι ένα είδος κάνναβης όπως και η μαριχουάνα. Οι διαφορές του όμως είναι αρκετές και η πιο σημαντική από αυτές είναι η περιεκτικότητα τους σε καναβινοειδή. Η βιομηχανική  κάνναβη που έχει πλέον νομιμοποιηθεί η καλλιέργεια της σε αρκετές χώρες ανά τον πλανήτη, όπως στον Καναδά, σε κάποιες Ευρωπαϊκές χώρες αλλά και στην Κίνα, περιέχει πάρα πολύ μικρές ποσότητες δ-9-τετραυδροκανναβινόλη (THC) γύρω στα 0.2-0.3 % ενώ η μαριχουάνα μπορεί να περιέχει μέχρι και 15% ή και περισσότερο.

Όσον αφορά την διατροφική της αξία, οι σπόροι κάνναβης περιέχουν περίπου 20-30 % πρωτεΐνη, 10-20% υδατάνθρακες, 25-35% λάδι και 10-15% αδιάλυτες φυτικές ίνες και μεγάλο φάσμα μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Σημαντικό είναι να τονίσουμε πως η Βρετανική Ένωση Διαιτολόγων, προτείνει την κάνναβη (Hemp) στους χορτοφάγους ως μία πολύ καλή ολοκληρωμένη φυτική πηγή πρωτεΐνης, όπως και η σόγια και το κινόα, αφού περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα.

Το λάδι μπορεί να περιέχει μέχρι και 80% πολύ-ακόρεστα λιπαρά οξέα (PUFAs) ή και περισσότερο. Ωστόσο, το πιο σημαντικό είναι πως είναι ισορροπημένο όσον αφορά την αναλογία 3:1 των δύο απαραίτητων πολύ-ακόρεστων λιπαρών οξέων, λινολεϊκό και λινολενικό οξύ, που πρέπει να παίρνουμε από την διατροφή μας.

Οργανισμοί όπως η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων, καθορίζουν απαραίτητη την ημερήσια πρόσληψη 250-500 mg ωμέγα-3 λιπαρών. Επιπλέον. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός υγείας συστήνει το 5-8% της ημερήσιας πρόσληψης ενέργειας να προέρχεται από ωμέγα-6 και το 1-2% από ωμέγα-3.

Έρευνες αναφέρουν πως τα ωμέγα-3 μπορεί να βοηθήσουν στην αύξηση του βασικού μεταβολισμού, στην ρύθμιση της ανάγκης για ινσουλίνη στους διαβητικούς, στην ρευστότητα των μεμβρανών, στην ρύθμιση του μεταβολισμού των λιπαρών και μπορούν να ανακουφίσουν σε περιπτώσεις αρθρίτιδας αφού δρουν και ως αντιφλεγμονώδη. Επιπρόσθετα, μπορούν να βοηθήσουν στην μείωση της παραγωγής θρόμβων αφού δρουν ως αντιθρομβωτικά, μπορούν να μειώσουν την χοληστερόλη και την πίεση. Μία νέα έρευνα έδειξε πως το λάδι κάνναβης μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και για την θεραπεία της ατοπικής δερματίτιδας.

Το λάδι επίσης περιέχει φυτικές στερόλες που έχουν θετική επίδραση στη μείωση της χοληστερόλης και των τοκοφερολών, α-τοκοφερόλη και γ-τοκοφερόλη, οι οποίες οφείλονται για την αντιοξειδωτική του δράση.

Επισκεφτείτε σήμερα ένα κατάστημα Holland & Barrett, όπου θα βρείτε σπόρους Κάνναβης που μπορούν να στηρίξουν και να εμπλουτίσουν τη διατροφή σας με τα πολύτιμα τους συστατικά.

 

Αγάθη Μιχαήλ, Κλινική Διαιτολόγος
Διατροφολόγος, RD


Επιστροφή
στην αρχή