Ήρθε η ώρα για πάγκαλλους και στρουθούθκια

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
Οι αγροί έχουν γεμίσει με αυτούς τους παραδοσιακούς νόστιμους θησαυρούς, γι’ αυτό ενημερωθείτε και αναζητήστε τους για το διαιτολόγιό σας.

Με χωστές, πάγκαλλους, αγρέλια, στρουθούθκια (ή τσακρίθκια), μολόχες και άλλα βρώσιμα αγριόχορτα έχουν γεμίσει τα χωράφια. Και μπορεί για κάποιους να είναι ξεχασμένα και υποδεέστερα, ωστόσο κάποιοι άλλοι κάνουν άνω-κάτω τον τόπο για να τα βρουν. Οι συνταγές στις οποίες χρησιμοποιούνται είναι πολλές, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο των νηστειών. Με αυτά μπορείς να φτιάξεις σούπες, χορτόπιτες, ενώ είναι τέλεια συνοδευτικά για τα όσπρια. Οι αγροί έχουν γεμίσει με αυτούς τους παραδοσιακούς θησαυρούς, γι’ αυτό ενημερωθείτε και αναζητήστε τους. Διότι, τα άγρια χόρτα που φυτρώνουν στους αγρούς είναι ιδιαίτερα πλούσια σε βιταμίνη C, φλαβονοειδή, πολυφαινόλες, Ω-3 λιπαρά οξέα και α-λινολενικό οξύ, συστατικά που συνεισφέρουν σημαντικά στην αντιοξειδωτική ικανότητα του οργανισμού. Μιλώντας στον «Π», η βοτανολόγος και ιδιοκτήτρια του βοτανικού πάρκου Cyherbia Μιράντα Τριγγή ανέφερε ότι κάθε χειμώνα και άνοιξη οι αγροί σε όλες τις περιοχές γεμίζουν με νόστιμα άγρια χόρτα. 

«Η υπέροχη φύση του νησιού μάς χαρίζει όλα όσα χρειαζόμαστε για την υγεία μας και αυτά τα χόρτα βρίσκονται σε όλες τις περιοχές της Κύπρου», ανέφερε η κ. Τρίγγη και αναφέρθηκε στο παράδειγμα των αγρελιών (άγρια σπαράγγια). Όπως εξηγεί, είναι τρόφιμα με εξαιρετικές ιδιότητες. Είναι διαιτητικά και με διουρητικές ιδιότητες. Τα σπαράγγια είναι πλούσια σε βιταμίνη του συμπλέγματος Β, αντιοξειδωτικές ουσίες, καροτένιο και έχουν ισχυρή αντικαρκινική δράση, μέταλλα και κάλιο. Με όλα αυτά τα συστατικά, σημειώνει, τα αγρέλια ανήκουν στις υπερτροφές.

Ιδιαίτερα φημισμένες και γνωστές είναι οι χωστές ή άγριες αγκινάρες. Περιέχουν βιταμίνη Α, Β. Αποτελούν επίσης υπερτροφή, αποτοξινώνουν το αίμα και το ήπαρ, είναι διουρητικά, μειώνουν τα επίπεδα διαβήτη και χοληστερόλης. Συλλέγονται οι τρυφεροί βλαστοί, τα φύλλα και οι ανθοκεφαλές, την άνοιξη πριν ανθίσουν, μας εξηγεί η κ. Τριγγή. Το φυτό αυτό είναι νόστιμο και συνδυάζεται με λουβί. Οι μικρές ανθοκεφαλές μαγειρεύονται με αβγά ομελέτα και μπορούν να γίνουν και τουρσί. Όλα τα μέρη του φυτού μπορούν να αποξηρανθούν και να καταναλωθούν ως τσάι.

Γεμίσαμε αγριομάρουλα

Στο μεταξύ γεμάτη είναι η ύπαιθρος αυτή την περίοδο με αγριομάρουλα και ασφαλώς υπερτερούν του συνηθισμένου μαρουλιού που αγοράζουμε από τις υπεραγορές. Τα φύλλα τους περιέχουν βιταμίνες Α, Β1, Β2,Β3,Β6, C, Ε και πολλά μέταλλα. Είναι πολύ θρεπτικά όταν χρησιμοποιούνται σε σαλάτες και σε δίαιτα αποτοξίνωσης, μιας και τονώνουν το ήπαρ, είναι χωνευτικά, διουρητικά, καθαρίζουν το αίμα και τη χολή. Κάποια παλιά συγγράμματα αναφέρουν ότι είναι αφροδισιακά, ενώ σύμφωνα με μερικά άλλα ισχύει το αντίθετο. Βράστε το αγριομάρουλο σε πολύ λίγο νερό για να διατηρηθούν οι θρεπτικές αξίες και πιείτε το νερό για να επωφεληθείτε κατά το μέγιστο από τις ευεργετικές του ιδιότητες.

Αγριοσπάναχο

Ετήσια φυτά που φτάνουν τα 50 εκατοστά. Τα συναντάμε σχεδόν παντού σε ακαλλιέργητους τόπους. Υπάρχουν γύρω στα 5 είδη πολύ διαδεδομένα στην Κύπρο. Χρησιμοποιείται πολύ στην κυπριακή και ελληνική κουζίνα, κυρίως στις χορτόπιτες, με αβγά ή βραστό, και έχει ελαφρώς πικρή γεύση. Όμως, η ιδιαίτερή του βιοχημική σύνθεση το καθιστά ακατάλληλο για παρατεταμένη χρήση και βρώση, επειδή αναστατώνει τη χημική ισορροπία του οργανισμού μας.

Λαψάνα ή σινάπι

Ανθίζει Φεβρουάριο-Απρίλιο. Τα φύλλα και οι σπόροι του φυτού είναι εδώδιμα. Τα φύλλα έχουν μια πικάντικη γεύση ειδικά αν τρώγονται ωμά. Τα νεαρά χρησιμοποιούνται σαν αρωματικό σε σαλάτες, ενώ τα μεγαλύτερα φύλλα χρησιμοποιούνται ως λαχανικό. Είναι πολύ νόστιμα και σε ομελέτες και σούπες μαζί με άλλα χόρτα.

Πικραλίδα ή αγριοράδικο

Τα άνθη και τα φύλλα του βοτάνου περιέχουν καροτινοειδή, αλκαλικές ουσίες, βιταμίνες C, B, D, Ε, και Κ, σίδηρο, κάλιο, φώσφορο, μαγνήσιο, θείο, νάτριο, ψευδάργυρο και χαλκό. Είναι αποτελεσματικό και για τη διατήρηση σταθερών επιπέδων σακχάρου στο αίμα και μειώνει την υπεργλυκαιμία. Τα φρέσκα φύλλα μπορούμε να τα προσθέσουμε σε σαλάτα. Γίνονται και βραστά ή με αβγά, σε συνδυασμό με άλλα άγρια χόρτα σε ποικίλες συνταγές.

Στρουθούθκια ή τσακρίθκια

Είναι μονοετές φυτό ενδημικό της Μεσογείου που φύεται σε όλη την Κύπρο, σε υψόμετρο έως 700 μέτρων, σε αμμώδεις και βραχώδεις παραλίες, σε χωράφια, σε άκρες δρόμων, σε ξέφωτα δασών και σε λιβάδια. Είναι υπόπικρα και έχουν έντονα άρωμα και γεύση. Τα φύλλα περιέχουν βλεννώδεις ουσίες, βιταμίνες Α, C, φλαβονοειδή και μέταλλα. Τρώμε μόνο τα νέα βλαστάρια και φύλλα, πριν την άνθιση. Είναι νόστιμα σε σαλάτες, σούπες και ομελέτες, αλλά και σε πίτες.

Μπάγκαλος ή πάγκαλλος

Περιέχει αιθέριο λάδι, λίγα δεψικά υλικά, τριτερπέννες και άλλα. Είναι παραδοσιακό χόρτο και τρώγεται συνήθως κάθε Καθαρά Δευτέρα ως ορεκτικό. Γίνεται ξιδάτο και τρώγεται με ελαιόλαδο ή χωρίς.

Γαουράγκαθο

Αγκαθωτό φυτό, τα άνθη του οποίου μοιάζουν με κεφάλια αγκινάρας. Τα γαουράγκαθα τρώγονται ωμά όταν είναι πολύ φρέσκα και μαγειρεύονται με διάφορα όσπρια. Μαζεύονται από τον Γενάρη έως τον Απρίλη. Περιέχουν αλκαλοειδή, σαπωνίνες, δεψικές και πικρές ουσίες.

Τσουκνίδα

Η τσουκνίδα έχει αναγνωριστεί για τις τονωτικές της ιδιότητες και την πλούσια περιεκτικότητά της σε βιταμίνες και ανόργανα στοιχεία.
Περιέχει τις βιταμίνες Β, C, E, A, K, B2, καροτένιο, ιχνοστοιχεία και μέταλλα τα οποία είναι χρήσιμα για την υγεία των μυών, των οστών και των νεύρων μας. Αυτά είναι το κάλιο, το πυρίτιο, ο σίδηρος, το μαγνήσιο, τα φωσφορικά άλατα και ένας μεγάλος αριθμός αμινοξέων. Τα φύλλα της περιέχουν μυρμηκικό οξύ, χλωροφύλλη, σεροτονίνη, ακετυλοχολίνη, γλυκοκινόνες και τανίνες. Εκατόν πενήντα γραμμάρια τσουκνίδα εξασφαλίζουν την απαιτούμενη ημερήσια πρόσληψη σε ασβέστιο, ενώ η απουσία οξαλικού οξέος την κάνει κατάλληλη για άτομα που πάσχουν από αναιμία, γιατί χωρίς το οξαλικό απορροφάται μεγαλύτερη ποσότητα σιδήρου. Επιπλέον, έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε βιταμίνη C που βοηθά στην ακόμα καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου. Ιδανική για σούπες.

Μολόχα

Η μολόχα βρίσκεται παντού στην Κύπρο. Είναι ποώδες φυτό που ανθίζει από Απρίλιο μέχρι Αύγουστο. Τα ξεραμένα φύλλα και άνθη φτιάχνουν καταπραϋντικό αφέψημα, το οποίο κάνει καλό στο στομάχι. Μαγειρεύεται πολύ την περίοδο των νηστειών μαζί με τα όσπρια, όπως επίσης και βραστή με ελαιόλαδο. Στην Ελλάδα φτιάχνουν και ντολμάδες με τις μολόχες.

 

 

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Το Brexit περνά μέσα από τα στενά του Γιβραλτάρ

ΝΙΚΟΛΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, 09:00 (τελευταία ενημέρωση 09:00)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Γιλντιρίμ: Θέλουμε κοινά αποδεκτή λύση στο Κυπριακό

Πολίτης News, 08:46 (τελευταία ενημέρωση 08:46)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σε κρίσιμη κατάσταση στη ΜΕΘ του ΓΝ Λευκωσίας ο 15χρονος μαθητής

Πολίτης News, 08:21 (τελευταία ενημέρωση 08:21)

Επιστροφή
στην αρχή