Ι.Χ: Καταργείται ο φόρος κατανάλωσης, αυξάνονται τα τέλη κυκλοφορίας

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέο νομοσχέδιο προωθεί το Υπουργείο Μεταφορών με τις ευλογίες του Υπ. Οικονομικών. Αφορά σαλούν και διπλοκάμπινα αυτοκίνητα

Την πλήρη κατάργηση του φόρου κατανάλωσης όλων των οχημάτων προτείνει το Υπουργείο Μεταφορών στο πλαίσιο νέας νομοθεσίας που προωθεί. Το ίδιο νομοσχέδιο αναθεωρεί προς τα πάνω τα τέλη κυκλοφορίας για τα νεοεγγραφέντα οχήματα σαλούν (Μ1) και διπλοκάμπινα-μικρά βαν αυτοκίνητα (Ν1) στη βάση νέων αυστηρότερων περιβαλλοντικών παραμέτρων για τις εκπομπές ρύπων που θέτει η ΕΕ. Το σχετικό νομοσχέδιο έχει και τις «ευλογίες» του Υπ. Οικονομικών. Όπως πληροφορείται ο «Π», στόχος είναι οι νέες πρόνοιες να τεθούν σε εφαρμογή από 1/1/2019.

Τέλος οι στρεβλώσεις

Η κατάργηση του φόρου κατανάλωσης προτείνεται για σκοπούς απλοποίησης του φορολογικού συστήματος οχημάτων και μείωσης των διαδικασιών και της γραφειοκρατίας για την εγγραφή των οχημάτων. Σύμφωνα με το σκεπτικό, παρά την απώλεια εσόδων κρίνεται ως μέτρο προς την ορθή κατεύθυνση, αφού θα βοηθήσει και στην εξάλειψη στρεβλώσεων που προκαλούνται στην αγορά αυτοκινήτου. Για παράδειγμα, ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, σε αντίθεση με ένα καινούργιο, δικαιούται σήμερα έκπτωση στον φόρο κατανάλωσης αναλόγως της ηλικίας του. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αλλοίωση της τιμής κατασκευαστή και της τιμής αγοράς.

Πόσα θα «χάσει»

Σε παλαιότερες εποχές, πριν από τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις που ξεκίνησαν το 2003, το κράτος εισέπραττε καθόλου ευκαταφρόνητα ποσά από τον φόρο κατανάλωσης οχημάτων. Το 2008 είχαν εισρεύσει στα δημόσια ταμεία 131 εκατ. ευρώ, το 2011 μειώθηκαν λόγω και της δραματικής πτώσης των πωλήσεων σε 45 εκατ. ευρώ, ενώ το 2015 μετά την αλλαγή του νόμου στον τρόπο υπολογισμού (μόνο με βάση το CO2 για τα σαλούν) το ποσό αυτό μειώθηκε στα 7,3 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στατιστικά, τα συνολικά έσοδα από φόρους κατανάλωσης που εισέπραξε το κράτος από την εισαγωγή καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων το 2016 ήταν γύρω στα 8,7 εκατ. ευρώ. Ένα ποσό το οποίο κατά το 2017 και το 2018 είναι αυξημένο δεδομένης της ανοδικής πορείας των πωλήσεων αυτοκινήτων κατά 29% το 2017 και κατά 17% κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2018.

Μετακύλιση στα τέλη


Με την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης το κράτος δεν έχει σκοπό να απολέσει τα μειωμένα έστω έσοδα που εισπράττει ετησίως. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο θα διαφοροποιηθούν προς τα πάνω τα τέλη κυκλοφορίας στα σαλούν, αλλά και στα διπλοκάμπινα-μικρά βαν, ώστε το κράτος να ανακτήσει σταδιακά εντός των επόμενων ετών την απώλεια εσόδων λόγω της κατάργησης του φόρου κατανάλωσης.

Πόσο αυξάνονται τα τέλη κυκλοφορίας

Τα νέα τέλη κυκλοφορίας θα βασίζονται στις εκπομπές CO2, που αποτελεί και την υφιστάμενη παράμετρο από το 2014. Ταυτόχρονα, υπεισέρχεται και μία νέα παράμετρος, που είναι οι εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων και συγκεκριμένα τα οξείδια του αζώτου, τα αιωρούμενα σωματίδια κ.λπ. Η νέα παράμετρος λαμβάνει υπόψη ουσιαστικά την αντιρρυπαντική τεχνολογία (Euro6, 5 κ.λπ.) που χρησιμοποιείτο κατά την περίοδο κατασκευής.

Αύξηση μέχρι 30%


Με βάση τις μέχρι στιγμής ενδείξεις, τα τέλη κυκλοφορίας για τα νεοεγγραφέντα οχήματα μπορεί εάν υιοθετηθεί το νομοσχέδιο να ξεπεράσουν το 30%. Όπως προκύπτει από το νέο νομοσχέδιο:

  • Στην παράμετρο του CO2 τα οχήματα με χαμηλές εκπομπές μέχρι 120 γρ. θα πληρώνουν τέλος όπως και σήμερα. Απ’ εκεί και πέρα, όπως φαίνεται και στον πίνακα διπλασιάζονται τα τέλη. Μπαίνει ωστόσο μέγιστο τέλος εγγραφής 1.500 ευρώ.
  • Στη δεύτερη παράμετρο που εισάγεται, τις εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων, αναλόγως της ταξινόμησης των οχημάτων (εξαρτάται και η ηλικία τους) θα επιβαρύνονται από 100 μέχρι 600 ευρώ αναλόγως των ρύπων που εκπέμπουν.
  • Το κόστος από τη νέα επιπρόσθετη παράμετρο θα προστίθενται στο κόστος από το CO2 και έτσι θα συνυπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας. Με βάση τα πιο πάνω δεδομένα, το καινούργιο όχημα παίρνει ξανά το πλεονέκτημα έναντι του εισαγόμενου μεταχειρισμένου.

    Χαρίζονται τέλη - Νέο σχέδιο κινήτρων 

    Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο περιέχει κι ένα τρίτο μέτρο, ένα κίνητρο για απόσυρση οχημάτων κατηγορίας Μ1 και Ν1 (σαλούν, διπλοκάμπινα, μικρά βαν) ηλικίας 15 ετών και άνω.

    Συγκεκριμένα το κράτος «χαρίζει» τα 150 ευρώ από τα τέλη εγγραφής (αυτό ισχύει για όλα τα νεοεγγραφέντα οχήματα και σήμερα και δεν αλλάζει με το νέο νομοσχέδιο), και ταυτόχρονα «χαρίζει» και τα τέλη κυκλοφορίας για περίοδο πέντε ετών, εφόσον αποσυρθεί όχημα μεγαλύτερης ηλικίας των 15 ετών και εγγραφεί μη ενεργοβόρο και νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (EURO 6AD - WLTP και μεταγενέστερο) καινούργιο όχημα κατηγορίας Μ1, δηλαδή σαλούν.

     


Επιστροφή
στην αρχή