Η κηδεία του Ekrem Shemiler - Αποχαιρετώντας ακόμα έναν «αγνοούμενο»

ΑΠΟΨΗ /UNDERGROUND NOTES
Ο Ekrem Shemiler είχε σκοτωθεί στις 24 Δεκεμβρίου 1963 στη βεράντα του σπιτιού του από κάποιους Ελληνοκύπριους που ανήκαν στην ομάδα του Σαμψών.

Νωρίς το πρωί, στις 9 π.μ., πάμε στην κηδεία του «αγνοούμενου» Ekrem Shemiler, του οποίου τα οστά βρέθηκαν στο νεκροταφείο στους Κήπους του Tekke στη Λευκωσία. Πρώτα πραγματοποιείται η νεκρώσιμη προσευχή στο τζαμί στο Kuchuk Kaymakli (Ομορφίτα) και από εκεί πάμε στο νεκροταφείο στους Κήπους του Tekke για την ταφή του.

Ο Ekrem Shemiler είχε σκοτωθεί στις 24 Δεκεμβρίου 1963 στη βεράντα του σπιτιού του στην Ομορφίτα από κάποιους Ελληνοκύπριους που ανήκαν στην ομάδα του Σαμψών και μετά το σώμα του «εξαφανίστηκε». Πρώτα τον πήραν στο νεκροτομείο στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας και από εκεί στο χωριό Άγιος Βασίλειος και οι ελληνοκυπριακές αρχές τον έθαψαν σε έναν από τους μαζικούς τάφους, ενώ αργότερα οι τουρκοκυπριακές αρχές άνοιξαν αυτούς τους μαζικούς τάφους και χωρίς να ταυτοποιήσουν τα σώματα, τους έθαψαν στο νεκροταφείο στους Κήπους του Tekke στη Λευκωσία. Μας χρειάστηκαν δέκα χρόνια εκστρατείας και η βοήθεια κάποιων Τουρκοκυπρίων αξιωματούχων για να καταφέρει η Κυπριακή Διερευνητική Επιτροπή Αγνοουμένων να πάρει «άδεια» για να σκάψει κάποιους από τους τάφους εκεί.

Η οικογένεια στην κηδεία

 

Τα οστά του βρέθηκαν στο νεκροταφείο στους Κήπους του Tekke και θάφτηκε με στρατιωτική τελετή στον ανώνυμο τάφο όπου είχε βρεθεί. Υπάρχουν ακόμα τρεις «αγνοούμενοι» από την ίδια οικογένεια: Ο Shahap Shemiler, αδελφός του Ekrem Shemiler, είναι ακόμα «αγνοούμενος» από τον Δεκέμβριο του 1963. Καθώς ερχόταν από την Αμμόχωστο στη Λευκωσία τον πήραν κάποιοι Ελληνοκύπριοι και έγινε «αγνοούμενος». Δύο ακόμα άτομα από την ίδια οικογένεια, ο Mentesh Zorba και ο πατέρας του Mustafa Izzet Zorba είναι επίσης «αγνοούμενοι» – ο Mentesh έγινε «αγνοούμενος» από το Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας όπου νοσηλευόταν για σκωληκοειδίτιδα τον Δεκέμβριο του 1963. Όταν ο πατέρας του πήγε για να τον ψάξει μερικούς μήνες αργότερα το 1964, τον πήραν και αυτόν κάποιοι Ελληνοκύπριοι και έγινε «αγνοούμενος». Και οι τέσσερις αυτοί Τουρκοκύπριοι από τις οικογένειες Shemiler και Zorba ήταν πολίτες και δεν ήταν αναμεμειγμένοι στις διακοινοτικές συγκρούσεις μεταξύ Τουρκοκυπρίων και Ελληνοκυπρίων την περίοδο 1963-64.

Η οικογένεια στην κηδεία είναι συντετριμμένη και ακούμε μια από τις πιο σημαντικές ομιλίες από τον Bulent Shemiler, μέλος της οικογένειας. Ο Ekrem Shemiler ήταν θείος του και ο άλλος θείος του, ο Shahap Shemiler –και οι δύο αδελφοί του πατέρα του– ήταν «αγνοούμενοι».

Συνοπτικά λέει:

«Σήμερα θα θάψουμε ένα πολύτιμο μέλος της οικογένειάς μας 55 χρόνια αφότου έγινε «αγνοούμενος». Ο Ekrem Shemiler ήταν ένας πολύ καλός άνθρωπος. Ήταν αγαπητός από όλους και ήταν πολίτης. Ακριβώς όπως και τα άλλα μέλη της οικογένειάς μας, δεν έλαβε μέρος στις ένοπλες συγκρούσεις μεταξύ Τουρκοκυπρίων και Ελληνοκυπρίων. Ήταν ένας αθώος πολίτης. Τον πυροβόλησαν και τον σκότωσαν μπροστά από το σπίτι του στο Kuchuk Kaimakli από μέλη της ομάδας της ΕΟΚΑ του Νίκου Σαμψών.

Αυτό είναι έγκλημα πολέμου και οι δολοφόνοι κατάφεραν και έμειναν ατιμώρητοι. Ο Νίκος Σαμψών και οι φίλοι του δικάστηκαν για το πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου 1974 ενάντια στον Μακάριο, αλλά ποτέ δεν δικάστηκαν για τη δολοφονία πολιτών στο Kuchuk Kaimakli. Ενώ οι εγκληματίες πολέμου δικάστηκαν στη Βοσνία Ερζεγοβίνη, το Ιράκ, τη Νότιο Αφρική και σε πολλά άλλα μέρη, στην Κύπρο είναι ελεύθεροι.

Είναι δικαίωμά μας

 

Το να είσαι Τούρκος περιλαμβάνει το να μην τραυματίζεις αθώους πολίτες και να μεταχειρίζεσαι καλά τους αιχμαλώτους σε περιόδους πολέμου. Περηφανευόμαστε για αυτές τις αξίες στα βιβλία Ιστορίας μας. Γι' αυτό ποτέ δεν πρέπει να μειώνουμε τους εαυτούς μας στο επίπεδο εκείνων που αγνοούν τις αξίες αυτές του να είσαι Τούρκος. Πρέπει να περιθωριοποιούμε εκείνους που ντροπιάζουν το έθνος μας. Είναι δικαίωμά μας να αναμένουμε από τους Ελληνοκύπριους γείτονές μας να τηρούν τις ίδιες αξίες. Πρέπει οι πολιτικοί μας να εργαστούν για αυτό και να εφαρμόσουν τους νόμους. Το θέμα αυτό πρέπει να γίνει μέρος των διαπραγματεύσεων που διεξάγονται με τους Ελληνοκύπριους. Δεν θα έπρεπε να ήταν τόσο εύκολο για κάποιον να συμπεριφέρεται έτσι, και οι δράσεις αυτές δεν πρέπει να μένουν ατιμώρητες. Μήπως χρειάζεται να εφαρμόζουμε τους νόμους σχετικά με τα διεθνή εγκλήματα πολέμου στη χώρα μας ή και οι δύο πλευρές του νησιού θα παραβλέψουν εκείνους τους νόμους και θα είναι ελεύθεροι να σκοτώνουν πολίτες;

Οι πολιτικοί μας πρέπει να αντιμετωπίσουν το ζήτημα αυτό. Διαφορετικά δεν θα είναι εύκολο να μην συμβούν τα ίδια πράγματα στο μέλλον. Θα αφήσουμε τους κακούς μας και τους κακούς τους να αντιμετωπίζονται σαν ήρωες όταν σκοτώνουν πολίτες; Τέτοια ειδεχθή εγκλήματα δεν είναι το ίδιο πράγμα με τους πολέμους των ένστολων στρατιωτών.

 

Αυτό είναι το θέμα!

Οι νόμοι πρέπει να χρησιμοποιούνται για την πρόληψη και την αποτροπή της δολοφονίας αθώων πολιτών στο μέλλον. Ας μην ξεχνούμε ότι ακόμα δεν έχει υπογραφεί ειρηνευτική συμφωνία στην Κύπρο και υπάρχει συνεχιζόμενη σύγκρουση. Αυτό που έχουμε είναι μια απλή εκεχειρία ή κατάπαυση πυρός που θα μπορούσε να μετατραπεί σε σύγκρουση ανά πάσα στιγμή.

Ο Ekrem Shemiler δεν είναι μια απλή περίπτωση «αγνοουμένου». Το 1963 δολοφονήθηκε μπροστά στα μάτια της μητέρας του. Ξέραμε ότι δεν ήταν ζωντανός. Το πνεύμα του έχει ήδη πάει στον ουρανό. Οι Ελληνοκύπριοι πρώτα πήραν το σώμα του στο νεκροτομείο του κρατικού νοσοκομείου. Μετά τους έθαψαν και τους έκρυψαν όπως-όπως στους μαζικούς τάφους στον Άγιο Βασίλειο μαζί με άλλους Τουρκοκύπριους που είχαν σκοτωθεί. Μετά τα σώματα αυτά εκτάφηκαν από την ΟΥΝΦΙΚΥΠ και επιστράφηκαν στην τουρκοκυπριακή διοίκηση. Τότε οι πολιτικοί μας τους έθαψαν στους Κήπους του Tekke χωρίς να τους χωρίσουν σε Τουρκοκύπριους ή Ελληνοκύπριους. Ο θείος μας κειτόταν εδώ κάτω από τη μύτη μας για 55 χρόνια, δίπλα από τον δρόμο που χρησιμοποιούσαμε καθημερινά και δεν ξέραμε πού βρισκόταν. Αυτό σημαίνει ότι, στο παρελθόν, ακόμα και τα σώματα αυτά χρησιμοποιήθηκαν ως πολιτικό εργαλείο.

 

Οι πολιτισμένες χώρες

Στην ίδια τοποθεσία κείτονται τα οστά ακόμα 100 «αγνοουμένων» που εξαφανίστηκαν το 1963 και το 1974. Δεν ξέρουμε ποιοι βρίσκονται σε εκείνους τους τάφους. Δυστυχώς, υπάρχουν κάποιοι ανάμεσά μας που για διάφορους λόγους δεν θέλουν η αλήθεια να βγει από αυτούς τους τάφους. Όμως οι οικογένειες ακόμα περιμένουν να βρεθούν οι «αγνοούμενοι», ακόμα και μετά από μισό αιώνα. Οι πολιτισμένες χώρες ανοίγουν τα αρχεία τους μετά από 50 χρόνια. Έτσι, δεν θα έπρεπε να φοβόμαστε να ανοίξουμε εκείνους τους τάφους και να βρούμε ποιοι κείτονται εκεί. Αυτή είναι η ευθύνη του κράτους προς τους πολίτες του. Ενώ πολλές κυβερνήσεις δημοσιοποιούν τα μυστικά τους μετά από 50 χρόνια, άραγε σε ποιους θα χρησίμευε η απόκρυψη της ταυτότητας εκείνων που κείτονται σε εκείνους τους τάφους;

Έχουμε ακόμα 3 «αγνοούμενους» στην οικογένειά μας που δεν καταφέραμε να βρούμε. Τους Shahap Shemiler, Mentesh Zorba and Mustafa Zorba... Γι' αυτό πιστεύουμε ότι είναι δικαίωμά μας να πούμε κάποια πράγματα. Το κράτος έχει ευθύνη να τους βρει.

H αλήθεια για τον Ekrem Shemiler

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους εκείνους που βοήθησαν να βγει στην επιφάνεια η αλήθεια για τον Ekrem Shemiler, τον πρόεδρο κύριο Ακιντζί που εξέδωσε την άδεια για τις εκταφές, τον τότε υπουργό εσωτερικών Ασίμ Ακανσόι και τους αντιπροσώπους του Συνδέσμου Οικογενειών Μαρτύρων. Η οικογένειά μας ευγνωμονεί τους αρχαιολόγους που πραγματοποιούν τις εκσκαφές και σαν ντετέκτιβ αναζητούν την αλήθεια, όπως επίσης και τα μέλη της Επιτροπής Αγνοουμένων. Θα θέλαμε επίσης να ευχαριστήσουμε την κυρία Sevgul Uludag που εστίασε στην ανθρωπιστική πλευρά του θέματος των «αγνοουμένων» και ποτέ δεν το άφησε να ξεχαστεί.

Η γιαγιά μου Emine Shemiler και τα αδέλφια του θείου μου Ekrem δεν έζησαν για να δουν τη μέρα αυτή, αλλά τη ζήσαμε εμείς σήμερα. Έχει γεμίσει ένα κενό σε όλους μας σήμερα και η αβεβαιότητα έχει έτσι παραμερίσει. Τώρα ξέρουμε τι είχε συμβεί. Ας αναπαυθεί εν ειρήνη. Ας είναι μαζί του οι ευλογίες του Θεού.»

Μετά την ομιλία του Bulent Shemiler o «αγνοούμενος» Ekrem Shemiler θάφτηκε στο νεκροταφείο στους Κήπους του Tekke σε ένα μικρό φέρετρο με στρατιωτική τελετή.

Ας αναπαυθεί εν ειρήνη τώρα. Χαίρομαι που κάναμε ό,τι ήταν δυνατό για τις εκταφές στο νεκροταφείο στους Κήπους του Tekke – το καταφέραμε εν μέρει, αφού μόνο σε μέρος του νεκροταφείου έχουν γίνει εκταφές. Ελπίζουμε ότι στο μέλλον θα γίνουν εκταφές σε ολόκληρο το νεκροταφείο, συμπεριλαμβανομένων και των γύρω περιοχών όπου οι αναγνώστες μας μαρτύρησαν ότι υπήρχαν κάποιες ταφές ακόμα μερικών «αγνοουμένων».

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Κυπριακό: Είτε λύση, είτε κρίση

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, 19:23 (τελευταία ενημέρωση 19:23)

ΑΠΟΨΗ

Δεν γκρεμίζουμε τα τείχη, ανοίγουμε πόρτες

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 16:33 (τελευταία ενημέρωση 16:33)

ΑΠΟΨΗ

Μέσα μας η ”μουχτάραινα”...Της Μαρίνας Κουμάστα

ΜΑΡΙΝΑ ΚΟΥΜΑΣΤΑ, 16:04 (τελευταία ενημέρωση 16:04)

Επιστροφή
στην αρχή