Η φτωχή λογιστική του Κώστα Χαμπιάουρη

ΑΠΟΨΗ /ΠΟΝΗΜΑ ΕΝΟΣ ΚΑΤΑΙΔΡΩΜΕΝΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ
Πάρε 100 καθηγητές και πήγαινε 1 μήνα στη Φινλανδία ή στη Σουηδία. Μελετήστε το σύστημα και ελάτε πίσω, διότι μόνοι μας αποκλείεται να τα καταφέρουμε.

Αγαπητέ μου κύριε υπουργέ

 

Οι συνδικαλιστές επιμένουν ότι δεν θα ανοίξουν τα σχολεία τον Σεπτέμβρη. Εσείς επιμένετε ότι οι θέσεις σας παραμένουν όπως διατυπώθηκαν αρχικά. Δηλαδή θέλετε να κόψετε εξωδιδακτικές ώρες που δίνονται στους δασκάλους και τους καθηγητές και την ίδια στιγμή να αυξήσετε και τις ώρες διδασκαλίας. Αντιληπτό. Δηλαδή αν κόψετε τις ώρες υπευθύνου, τις ώρες βιβλιοθήκης, τις ώρες πρακτικών και διάφορα άλλα, ας πούμε ότι είναι σαν να έχετε προσλάβει 100 νέους καθηγητές με τα ίδια λεφτά. Αν την ίδια στιγμή η μείωση του διδακτικού χρόνου κατά δύο ώρες στα 8 χρόνια υπηρεσίας και άλλες 2 ώρες στα 16 χρόνια καταργηθεί, αν καταφέρετε δηλαδή να έχετε όλους τους καθηγητές να διδάσκουν και να εργάζονται κατά μέσο όρο από 20-22 διδακτικές ώρες, τότε ίσως να έχετε στη διάθεσή σας ακόμα 100 καθηγητές. Πάντα με τα ίδια λεφτά. Με λίγα λόγια αν το καταφέρετε αυτό τότε οι νέοι καθηγητές που ζητούν οι συνδικαλιστές να διορίσετε δεν χρειάζονται. Οι καθηγητές αυτοί βρίσκονται ήδη εντός του σχολείου. Οπότε δεν χρειάζεται να ανεβάσετε τον προϋπολογισμό του υπουργείου σας άλλα 6-7 εκατ. τον χρόνο. Η λογιστική είναι καλή επιστήμη και πραγματικά σας επαινώ που την κατέχετε. Επίσης σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς δεν σας αδικώ που τη χρησιμοποιείτε.

 

Από την άλλη βεβαίως οι συντεχνίες δεν θα το δεχθούν. Αλλά, πιστέψτε με, ως καταϊδρωμένος καθηγητής γνωρίζω ότι δεν θα σας κάνουν απεργία. Απεργία μια δύο μέρες ίσως να είναι εφικτή. Απεργία επ' αόριστον με κομμένους τους μισθούς ξεχάστε το. Οι μισοί από τους καθηγητές δεν το αντέχουν οικονομικά, οπότε προβλέπω ότι πολύ σύντομα η απεργία θα σπάσει και το κίνημα θα διχαστεί.

 

Αγαπητέ μου κύριε υπουργέ

 

Οι καθηγητές θα πάνε και θα καλοπάνε στα σχολεία. Κι αν επιμένετε να μην δώσετε τις ώρες τότε απλούστατα δεν θα δοθούν οι ώρες. Όμως, όπως μου λένε οι καλοί μας συνδικαλιστές, κανένας δεν θα αναλάβει καθήκοντα υπεύθυνου, ούτε τάξης, ούτε βιβλιοθήκης, ούτε πρακτικών. Κανένας επίσης δεν πρόκειται τα διαλείμματα να κάνει τον φρουρό. Η απάντηση που θα πάρουν οι λυκειάρχες και οι γυμνασιάρχες είναι απλή: «Δεν είναι στα καθήκοντά μου». Σκεφτήκατε ποτέ κάποιο λύκειο με 800 μαθητές στο μεγάλο διάλειμμα χωρίς καθηγητές στο προαύλιο; Για να καταλάβετε είναι περίπου όπως το ματς ΑΠΟΕΛ-ΑΕΛ στο Τσίρειο χωρίς Αστυνομία. Τώρα θα μου πείτε αυτό είναι δίκαιο; Να πηγαίνει δηλαδή ένας καθηγητής από Δευτέρα-Παρασκευή από τις 7.30 π.μ. έως τη 1.35 μ.μ. στο σχολείο, δηλαδή να βρίσκεται στην εργασία του 30 ώρες τη βδομάδα και να εργάζεται μόνο τις 24 ή τις 22 ή τις 18; Αντιλαμβάνομαι ότι το υπουργείο θέλει ο καθηγητής όσο βρίσκεται σχολείο να κάνει ό,τι του αναθέτουν: Να διδάσκει, να κάνει τον παιδαγωγό, να κάνει τον φρουρό, να κάνει τον γραμματικό. Αν το θέλετε αυτό οφείλετε να πάτε στη Βουλή και να αλλάξετε τα σχέδια υπηρεσίας. Αν το κάνετε μπορείτε να προσθέσετε ότι οι καθηγητές θα φεύγουν από το σχολείο στις 2 μ.μ. αφού προηγουμένως σκουπίσουν και τις τάξεις. Οπότε γλυτώνετε και τους μισθούς των καθαριστριών.

 

Βεβαίως ίσως σας απαντήσει κάποιος ως εξής: Για να διδάξει ένας καθηγητής 24 σαρανταπεντάλεπτα τη βδομάδα, πόσο χρόνο χρειάζεται να προετοιμαστεί το απόγευμα; Ας κάνουμε την άσκηση:

 

  • Ας πούμε ότι ο καθηγητής είναι σαΐνι οπότε για κάθε σαρανταπεντάλεπτο διδασκαλίας χρειάζεται 10 λεπτά προετοιμασία στο σπίτι. Αυτό σημαίνει άλλες 4 ώρες εργασία τη βδομάδα.
  • Αν ο καθηγητής είναι απλώς καλός και έμπειρος μπορεί να χρειάζεται 20 λεπτά προετοιμασία για κάθε μάθημα. Αυτό μεταφράζεται σε επιπλέον 8 ώρες τη βδομάδα.
  • Αν ο καθηγητής είναι πρωτοδιόριστος ή έστω είναι μέτριος μπορεί να χρειάζεται μία ώρα για κάθε μάθημα. Αυτό σημαίνει ότι στο σπίτι πρέπει να εργάζεται άλλες 24 ώρες εβδομαδιαίως.

 

Θα θέλατε άραγε να σας προσθέσω την ετοιμασία διαγωνισμάτων; Τη διόρθωση διαγωνισμάτων; Πόση ώρα χρειάζεται ένας καθηγητής να διορθώσει μια έκθεση ενός τμήματος 25 μαθητών τρίτης λυκείου; Πόση ώρα ενός διαγωνίσματος Φυσικής; Τώρα θα μου πείτε υπάρχουν και οι γυμναστές και οι φωτογράφοι. Αυτούς ίσως θα πρέπει να τους απολύσουμε!

 

 

Το πραγματικό πρόβλημα

 

Αγαπητέ κύριε Χαμπιαούρη

 

Όλα όσα περιέγραψα πιο πάνω πιστέψτε με δεν αποτελούν το κυρίαρχο πρόβλημα του σημερινού σχολείου. Οι πολιτικοί, όπως εσείς, βλέπετε τη λειτουργία του σχολείου ως μέρος του μπάτζετ σας και εμείς οι εκπαιδευτικοί απλώς προσπαθούμε να διατηρήσουμε τα κεκτημένα μας. Ξέρουμε όλοι ότι το δημόσιο σχολείο βρίσκεται στο χείλος του γκρεμού και απλώς όλοι μας κρατιόμαστε από τα χείλη του. Σημασία έχει ποιος θα πέσει τελευταίος;

Θέλετε να είμαι περισσότερο κατατοπιστικός; Σας λέω λοιπόν ευθαρσώς ότι το δημόσιο σχολείο έχει αποτύχει. Είτε θα το κατανοήσετε και θα το ξανακτίσετε, είτε εμείς οι εκπαιδευτικοί και εσείς οι πολιτικοί θα τρώμε ο ένας τις σάρκες του άλλου. Θα μπορούσα να σας αναπτύξω ολόκληρη πραγματεία γιατί θεωρώ το σχολείο αποτυχημένο. Θα αρκεστώ όμως μόνο σε ένα επιχείρημα το οποίο προσωπικά θεωρώ σημαντικό.

 

Το δημόσιο σχολείο απέτυχε διότι πλέον δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες αυτών για τους οποίους λειτουργεί. Δεν εξυπηρετεί τους μαθητές του. Είναι δομημένο με έναν ανόητο και ανελαστικό τρόπο για τις ανάγκες της εποχής μας, με αποτέλεσμα να μην εξυπηρετεί τους στόχους του.

 

Ας μπούμε μαζί σε μια τάξη 25 μαθητών η οποία αποτελεί τη μικρογραφία του σχολείου αλλά και του ίδιου του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

 

  • Σε αυτή την τάξη υπάρχουν 5 χαρισματικοί ή άριστοι μαθητές.
  • Υπάρχουν 10 μέτριοι προς καλοί μαθητές που τέλος πάντων μπορούν να παρακολουθήσουν
  • Υπάρχουν επίσης άλλοι 10 οι οποίοι όχι μόνο δεν μπορούν να παρακολουθήσουν αλλά δεν έχουν καμιά σχέση με το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό περιβάλλον.

 

Στη μέση ο γέρημος ο καθηγητής, του οποίου είπαν ότι πρέπει να αναπτύξει δεξιότητες διαχείρισης μιας τάξης μεικτών ικανοτήτων. Ό,τι και να κάμει δεν μπορεί να ικανοποιήσει και να βοηθήσει τους 5 άριστους που θέλουν να μπουν στην Ιατρική και στο Πολυτεχνείο, οπότε αυτοί πλέον ξέρουν ότι θα διαβάζουν μόνο για το φροντιστήριο. Οι 10 μέτριοι στους οποίους κατά κύριο λόγο επικεντρώνεται ο καθηγητής δεν έχουν και κανένα σοβαρό κίνητρο να γίνουν καλύτεροι. Δεν υπάρχει βλέπετε και το κατάλληλο μαθησιακό περιβάλλον, αφού οι 10 που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν, ως έφηβοι με εγωισμό, θέλουν κι αυτοί να ξεχωρίζουν… έστω και στην πελλάρα. Δεν φταίνε τα παιδιά. Τους έριξαν σε μια τάξη με συγκεκριμένο πρόγραμμα χωρίς κάποιοι να ξέρουν να γράφουν, χωρίς να ξέρουν να διαβάζουν, χωρίς γενικά να καταλαβαίνουν γιατί βρίσκονται εκεί. Μήπως επειδή κάποιος παιδαγωγός του Υπουργείου Παιδείας αποφάσισε να τους τιμωρήσει; Ο Γιώργος εργάζεται ταπετσάρης με τον παπά του μόλις φύγει από το σχολείο: «Κύριε βγκάλω καλά ριάλια. Ίντα που μου τσαμπουνάς τωρά επαγωγικούς και αναλογικούς συλλογισμούς;». Ο Ανδρέας στήνει κήπους με τον τζ'ύρη του τα απογεύματα. Σαφέστατα και δεν τον ενδιαφέρει να εντρυφήσει στη Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, ή να εμβαθύνει στην Άλγεβρα.

 

 

Αντιλαμβάνομαι βέβαια ότι το σχολείο είναι και μέρος της πολιτικής κάθε κράτους. Θέλουμε μαθητές δημοκρατικούς, με στοιχειώδη επάρκεια σε γραφή, ανάγνωση, μαθηματικά και κάποια αισθητική καλλιέργεια. Από το σημείο αυτό βέβαια έως τον ισοπεδωτικό τρόπο αντιμετώπισης των μαθητών, ως στρατιωτών λόχου εν παρατάξει, πάει πολύ. Το κάθε παιδί έχει τα δικά του χαρίσματα και έχει κάθε δικαίωμα να τα αναπτύξει, αφού η Παιδεία είναι υποχρεωτική, από την ώρα που περνά το καντζ'έλλιν. Εμείς στην Κύπρο τι κάμνουμε; Κοιτάζουμε το συμφέρον των παιδιών; Όχι. Εδώ και 30 χρόνια έχουμε την κυρία Μαίρη Κουτσελίνη και άλλους σοφούς να μας καθοδηγούν για τα αναλυτικά προγράμματα, να προΐστανται των προγραμμάτων επιμόρφωσης των καθηγητών και γενικά να μας έχουν πρήξει με έναν ανεδαφικό ελιτισμό για τα επίπεδα της εκπαίδευσής μας. Μα, κύριε υπουργέ, ένας νεαρός χωρίς χέρια μπορεί να παίξει τένις; Βέβαια, απαντά το σύστημα! Διότι δεν μπορούμε να στερήσουμε από κανέναν το δικαίωμα να παίζει τένις. Μα καλά έχει δυο καλά πόδια μπορεί να παίξει ποδόσφαιρο, τολμάς να αντιτείνεις. Όχι όλοι θα πρέπει να έχουν δικαίωμα στο τένις. Περίπου όλοι κουτσοί στραβοί στον Άγιο Παντελεήμονα.

 

Σε αυτή τη φιξ νοοτροπία βέβαια κόλλησαν και οι συνδικαλιστές μας. Δυνάμωσαν κάποιες ειδικότητες. Πλήθυναν. Απέκτησαν κεκτημένα. Ο Φίλιος εδράτζ'ασεν. Δεν συνάεται πλέον. Άντε τώρα να αλλάξεις και το σύστημα. Άντε τώρα να μειώσεις ώρες σε κάποιο μάθημα και να αυξήσεις τις ώρες σε κάποιο άλλο επειδή αυτό επιτάσσει η επιστήμη αδελφέ μου. Ούτε συζήτηση!

 

 

Εν ολίγοις αγαπητέ μου Κώστα Χαμπιαούρη θέλεις να κάνεις αλλαγές και μεταρρύθμιση; Πρέπει να σπάσεις αβγά, όχι όμως με οδηγό τη φτωχή σου λογιστική. Με οδηγό το καλώς νοούμενο συμφέρον των μαθητών.

Πάρε λοιπόν 100 καθηγητές και πήγαινε έναν μήνα στη Φινλανδία ή στη Σουηδία. Μελετήστε το σύστημα και ελάτε πίσω. Ας αντιγράψουμε κι ας εφαρμόσουμε τα πιο επιτυχημένα συστήματα στον πλανήτη, διότι μόνοι μας αποκλείεται να το καταφέρουμε. Μόνον έτσι θα αλλάξουν τα πράγματα άρδην. Αφού δεν έχουμε, ας αντιγράψουμε όραμα. Για να σταματήσουμε κι εμείς οι καθηγητές τους συντεχνιασμούς κι εσείς οι πολιτικοί τη φτωχή λογιστική. Κι αυτό χωρίς να χρειαστούμε επιπλέον χρήματα. Ήδη ξοδεύουμε τεράστια ποσά για την εκπαίδευση αλλά, πιστέψτε με, πάνε όλα του βρόντου.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Από τις μεγάλες αγάπες γεννιούνται τα μεγάλα μίση

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 17:38 (τελευταία ενημέρωση 17:38)

ΑΠΟΨΗ

Θα μας πείσει άραγε η διοίκηση της cyta;

ΜΙΡΑΝΤΑ ΛΥΣΑΝΔΡΟΥ, 15:04 (τελευταία ενημέρωση 15:04)

ΑΠΟΨΗ

Στέκεσαι μακριά και φωνάζεις: «κλείστε τα οδοφράγματα»

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ, 09:30 (τελευταία ενημέρωση 09:30)

Επιστροφή
στην αρχή