Οι έξι κατευθύνσεις στην αλλαγή νομοθεσιών για τράπεζες

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σήμερα συνεδριάζει εκτάκτως το Υπουργικό Συμβούλιο (η δεύτερη φορά μέσα σε δύο εβδομάδες) υπό την προεδρία του προέδρου της Βουλής Δημήτρη Συλλούρη

Ως «πακέτο» θα συζητηθεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων η έγκριση των κρατικών εγγυήσεων προς την Ελληνική Τράπεζα (στο πλαίσιο της συμφωνίας με τη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα) και των δέκα νομοσχεδίων που επιφέρουν αλλαγές σε επιμέρους νόμους που αφορούν τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Σήμερα συνεδριάζει εκτάκτως το Υπουργικό Συμβούλιο (η δεύτερη φορά μέσα σε δύο εβδομάδες) υπό την προεδρία του προέδρου της Βουλής Δημήτρη Συλλούρη (ο Νίκος Αναστασιάδης βρίσκεται στις Βρυξέλλες για τη σύνοδο κορυφής της ΕΕ) για να εγκρίνει τα νομοσχέδια, ώστε να προωθηθούν στη Βουλή για να εισαχθούν, μετά από συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών, προς έγκριση στην ολομέλεια της μεθεπόμενης Παρασκευής, 6 Ιουλίου.

Οι αλλαγές που προωθούνται συνδέονται ευθέως και με τη δυνατότητα του φορέα διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δάνειων -που θα διαδεχθεί τον Συνεργατισμό- να εισπράξει ένα σημαντικό μέρος των κόκκινων δανείων και να μειωθεί έτσι το βάρος για τον φορολογούμενο. Έμμεσα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει τη συγκεκριμένη διαδικασία ως τη μόνη οδό για την ανάκτηση της κρατικής στήριξης των 3,5 δισ. ευρώ. Ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης εκτίμησε χθες στη Βουλή ότι μπορεί να εισπραχθεί το μισό ποσό από σύνολο των περιουσιακών ύψους 8,4 δισ. που περνούν στο κράτος έναντι της κρατικής κατάθεσης των 3,5 δισ. στον Συνεργατισμό (η οποία θα μείνει πίσω και δεν θα περάσει στην Ελληνική).

Εκτός φορέας - Εστία

Στο «πακέτο» δεν περιλαμβάνεται το «Σχέδιο Εστία» -η επεξεργασία του οποίου ολοκληρώνεται και θα σταλεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς έχει στοιχεία κρατικής ενίσχυσης- και η σύσταση του φορέα διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων, καθώς έχει δοθεί από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ένα περιθώριο τριών μηνών για να καταρτιστεί ένα λεπτομερές σχέδιο για τη λειτουργία του (δομές διακυβέρνησης, Business plan κ.λπ.). Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα υπάρχει σαφής απόσταση του φορέα από το κράτος.

Η κατεύθυνση

Τα νομοσχέδια εντάσσονται στο πλαίσιο μεταρρυθμίσεων που έχουν ζητηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να δώσει την έγκρισή της στην κρατική στήριξη της Συνεργατικής ώστε να προχωρήσει η ομαλή μεταφορά τραπεζικών εργασιών στην Ελληνική. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές κρίνονται απαραίτητες για να καταστεί δυνατή η αποτελεσματικότερη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, συνεχίζοντας παράλληλα την προστασία των πιο ευάλωτων δανειοληπτών. Υπάρχει η βεβαιότητα ότι το σύνολο του κυπριακού τραπεζικού συστήματος -το οποίο εξακολουθεί να επιβαρύνεται από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια- θα επωφεληθεί από τις νομοθετικές μεταρρυθμίσεις.

Ειδικότερα, οι ζητούμενες μεταρρυθμίσεις εστιάζουν:

  • Στο πλαίσιο για τις εκποιήσεις και θα επιτρέψει την αποτελεσματικότερη αναγκαστική εκτέλεση επί απαιτήσεων.
  • Στην αποτελεσματικότητα του χειρισμού των μη εξυπηρετούμενων δανείων από το δικαστικό σύστημα,
  • Στην αποσαφήνιση νομοθετικών διατάξεων που θα επιτρέπουν την πώληση καταγγελθέντων (τερματισθέντων) δανείων, δηλαδή δανείων για τα οποία δεν υπάρχουν περιθώρια αναδιάρθρωσης.
  • Στη βελτιωμένη πρόσβαση των τραπεζών και των φορέων διαχείρισης κόκκινων δανείων σε πληροφορίες σχετικά με την οικονομική κατάσταση των δανειοληπτών.
  • Στην ενίσχυση των ρυθμίσεων για την κατάρτιση των αδειοδοτημένων συμβούλων αφερεγγυότητας.
  • Στη δημιουργία συστήματος ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κύπρος έχει δεσμευτεί έναντι των ευρωπαϊκών αρχών με ένα χρονοδιάγραμμα για την έγκριση των νομοθετικών μεταρρυθμίσεων και η Επιτροπή θα παρακολουθεί την εφαρμογή αυτών των νομοθετικών μεταρρυθμίσεων.
Επιπλέον, προκειμένου να διασφαλιστεί η συμμόρφωση της Κύπρου με τις δεσμεύσεις της στο πλαίσιο της απόφασης για κρατική ενίσχυση, η χώρα θα παρακολουθείται από ανεξάρτητο ελεγκτή παρακολούθησης, ο οποίος και θα υποβάλλει τακτικά εκθέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η ανάκτηση

Στόχος είναι με τις αλλαγές στη νομοθεσία να καταστεί δυνατή η ανάκτηση της κρατικής ενίσχυσης (3,5 δισ. ευρώ). Η μείωση του καθαρού κόστους για το κράτος με την πάροδο του χρόνου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτελεσματικότητα της διαχείρισης του χαρτοφυλακίου ΜΕΔ στην εναπομείνασα οντότητα της ΣΚΤ. Πρακτικά η ίδια η Κυπριακή Δημοκρατία έχει ισχυρό κίνητρο να εφαρμόσει τα μέτρα που θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητα της διαχείρισης των κόκκινων δανείων.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αποστάσεις από Πωμό- Μετά τον εμετό ανακοίνωση

Πολίτης News, 02:45 (τελευταία ενημέρωση 02:45)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Πάφος: 11χρονο παιδί ανασύρθηκε αναίσθητο από πισίνα

Πολίτης News, 20.09.2018

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σύσκεψη στη Νομική Υπηρεσία για την υπόθεση Μπράουντερ

Πολίτης News, 20.09.2018

Επιστροφή
στην αρχή