Η «αυθεντική αξιολόγηση» ενός θλιμμένου ποιητή

ΑΠΟΨΗ /ΠΟΝΗΜΑ ΕΝΟΣ ΚΑΤΑΙΔΡΩΜΕΝΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ
Ε τότε γιατί δεν σκεφτόμαστε την κατάργηση των εξετάσεων; Τιιι;;; Πώς τολμάς και το λες;;; Ξέρεις πόσοι ζουν και πληρώνονται από τις εξετάσεις;

Τον τελευταίο καιρό μια καινούργια και λαμπρή ιδέα κυκλοφορεί στα σχολεία με επισκέψεις ειδικών, παρουσιάσεις, συζητήσεις. Είναι η ιδέα της «αυθεντικής αξιολόγησης». Σαν όρος μην σας τρομάζει. Πολύ απλά σημαίνει ο καθηγητής / η καθηγήτρια να μην λαμβάνει υπόψη μόνο το γραπτό και λιγάκι την προφορική επίδοση του μαθητή κατά τη βαθμολόγηση. Σύμφωνα με την κουβέντα θα πρέπει ο μαθητής / η μαθήτρια να βαθμολογείται και με πολλούς άλλους τρόπους, ας πούμε με πρότζεκτ που έκαμε, δραστηριότητες που ανέλαβε μέσα αλλά και έξω απ' το σχολείο κ.λπ. Ώς εδώ όλα ωραία και βέβαια όπως δηλώνουν –και ξέρουν– και οι πιο ειδικοί που το σκέφτηκαν το ζήτημα, αυτό ακριβώς γινόταν –πάντα– λίγο πολύ στα σχολεία. Ο δάσκαλος πολλές φορές ξέρει τον μαθητή πιο καλά κι απ' τον γονιό του. Τα καλά του τα λαμβάνει πάντα υπόψη όταν έρθει η ώρα της καταραμένης βαθμολόγησης. Θα μου πεις οκ τότε, πού είναι το νέο; Καλή ερώτηση που δύσκολα την απαντά κανείς. Έτσι απλά αν το δούμε, οι μαθητές μας πατώνουν στις εξετάσεις, δεν ξέρουν ορθογραφία, δεν τους ενδιαφέρει να διαβάσουν ένα βιβλίο, να δουν μια καλή ταινία και να τη συζητήσουν και βάλε. Αυτή την κατάσταση του κυπριακού σχολείου όλοι τη γνωρίζουν.

Η θεωρία τώρα της αυθεντικής αξιολόγησης έρχεται να κάνει ακόμα πιο δύσκολο ένα ήδη πολυπλοκότατο εκπαιδευτικό σύστημα, με την ιδέα πως αν εφαρμοστεί θα το απλοποιήσει. Άμα ζεις πολύ καιρό στο τίποτα το συνηθίζεις και αρχίζεις να πιστεύεις πως αυτό το τίποτα είναι τελικά κάτι. Είναι κάτι σαν τη θεωρία του εγκλεισμού, όπου έγκλειστοι σε αυτή την περίπτωση είναι τα μυαλά που κουβαλούν θεωρίες άλλων χωρών, με εντελώς διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα και ανθρώπους και προσπαθούν να τις εφαρμόσουν στο κυπριακό σύστημα. Και αυτό έχει μια λέξη. Προχειρότητα. Αφήστε τους εκπαιδευτικούς επιτέλους λιγάκι ήσυχους να σκεφτούν. Να δουν τον εαυτό τους ως κάτι ξεχωριστό, ως κάτι που αξίζει να υπάρχει και να δρα και να διδάσκει. Γονείς και υπουργείο έστυψαν τον δάσκαλο του 2018 με χιλιάδες οδηγίες και κανόνες που δεν μπορούν να εφαρμοστούν. Και όταν φύγουν οι ειδικοί και τελειώσει ο πάντα κερασμένος καφές και το νερό τους, οι δάσκαλοι βλέπουν ο ένας τον άλλο και χαμογελούν.

Μα τα μάτια τους έχουν την εικόνα του θρήνου. Την εικόνα αυτού που ξέρει πιο καλά απ' τον καθένα τι πάει λάθος και ταυτόχρονα πως αυτό που πάει λάθος εδώ που φτάσαμε καθόλου εύκολα δεν μπορεί να διορθωθεί. Προτού καν σκεφτούμε γιατί πραγματικά θέλουμε να διδάσκονται ποιήματα οι μαθητές μας, βρήκαμε τη μέθοδο διδασκαλίας. Ζούμε μέσα σε ένα σουρεαλιστικό παράλογο. Αν ο στόχος είναι να αγαπήσει ο μαθητής το σχολείο, την ποίηση και την επιστήμη, γιατί δεν το σκεφτόμαστε ποτέ αυτό; Α, ξέχασα, η απάντηση είναι γιατί αποτυγχάνουμε στις εξετάσεις και δεν μπορούμε να συγκριθούμε με τα «ευρωπαϊκά» παιδιά. Ε τότε γιατί δεν σκεφτόμαστε την κατάργηση των εξετάσεων; Τιιι;;; Πώς τολμάς και το λες;;; Ξέρεις πόσοι ζουν και πληρώνονται από τις εξετάσεις; – Α συγγνώμη, το ξέχασα αυτό.

Πίσω στο θέμα μας…

- Αυθεντική αξιολόγηση είναι…

Το ξέρω καλά. Πέρασα και τις εξετάσεις αυτών που θέλουν να διοριστούν... πόσο παράξενη λέξη αλήθεια. «Διορισμός». Έχει ένα βάρος, μια επιφάνεια μεγάλη και ακούγεται σπουδαία.

Τι λέγαμε; Α ναι, για την ποίηση και τον λυγμό του Σαχτούρη, για τον βιολόγο πάνω στο δέντρο του την Κυριακή και μέσα στο μελίσσι του το Σάββατο, για την κυρία Σοφία που πήρε μετάθεση και χαμογέλασε πικρά ακόμα μια φορά, για τον κύριο Μάριο που έγινε διευθυντής και ηρέμησε, για τους καφέδες που κερνά ο βοηθός στους ειδικούς απεσταλμένους, για εκείνο το δείπνο του διαχωρισμού, για τη φαντασία και τις ιδέες των μαθητών που σκοτώνουμε, για μια βαρεμάρα αφόρητη, για τον ένα που αγωνίζεται για το αύριο αυτού του τόπου, και κανένας ποτέ, μα ποτέ, δεν θα ακούσει.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Καλή διαγωγή και μεταμέλεια (Του Σενέρ Λεβέντ)

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 21:10 (τελευταία ενημέρωση 21:10)

ΑΠΟΨΗ

Οι στομαχικές διαταραχές του Κώστα Κληρίδη (Του Διονύση Διονυσίου)

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, 21:10 (τελευταία ενημέρωση 21:10)

ΑΠΟΨΗ

Σημειώσεις: Διάλογος για τα ουσιώδη

ΜΑΡΙΝΑ ΚΟΥΜΑΣΤΑ, 21:00 (τελευταία ενημέρωση 21:00)

Επιστροφή
στην αρχή