Τα «μαργαριτάρια» στα γραπτά των υποψηφίων στα Νέα Ελληνικά

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Τα «μαργαριτάρια» στα γραπτά των υποψηφίων στα Νέα Ελληνικά - Ένα από τα θαυμαστά επιτεύγματα του Άϊνσταιν ήταν η δημιουργία ηλεκτρονικού υπολογιστή

Τι σχέση μπορεί να έχει η τεχνολογία με την πιλόττα, ο καιρός με τη μισαλλοδοξία, ο Αϊνστάιν με τη δημιουργία του ηλεκτρονικού υπολογιστή; Εξ όσων γνωρίζουμε, καμία! Υπάρχει, ωστόσο, κάτι κοινό. Συναντήθηκαν στο φετινό εξεταστικό δοκίμιο των Νέων Ελληνικών, καθώς οι προαναφερθείσες προτάσεις, όσο περίεργο και αν φαίνεται, καταγράφηκαν στα τετράδια απαντήσεων κάποιων εκ των υποψηφίων των παγκύπριων εξετάσεων. Ο «Π» έκανε την έρευνά του και συγκέντρωσε κάποιες από αυτές, τα γνωστά σε όλους «μαργαριτάρια», και τα παραθέτει σήμερα αυτούσια. Αρνητικές σκέψεις δεν θέλουμε, μιας και στόχος του κειμένου που ακολουθεί δεν είναι να υποτιμήσουμε ή να κοροϊδέψουμε οποιονδήποτε υποψήφιο, αλλά η «ανάγνωσή» τους με χιουμοριστική πάντα διάθεση.

Αχ αυτή η τεχνολογία!

Πολύς λόγος έγινε για το φετινό γραπτό των Νέων Ελληνικών, με τους υποψηφίους αλλά και τον Σύνδεσμο Φιλολόγων να το χαρακτηρίζουν «βατό», διαβαθμισμένο και «εύκολο». Ιδιαίτερη ικανοποίηση προκάλεσε μάλιστα το θέμα της έκθεσης. «Όμως, αν ο άνθρωπος δεν αλλάξει ‘φιλοσοφία’ ζωής, η τεχνολογία θα προχωρεί και τα επιτεύγματά της, πολύ πιο εντυπωσιακά, θα στραγγαλίσουν τελειωτικά την ελευθερία του ανθρώπου, που είναι η ουσία της ύπαρξής του», ήταν το θέμα της, και οι υποψήφιοι καλούνταν, σε 450-500 λέξεις, να αναπτύξουν τους κινδύνους που απειλούν την ελευθερία του σύγχρονου ανθρώπου από την κακή χρήση της τεχνολογίας, σε τρεις τομείς της ζωής, αλλά και να προτείνουν τρόπους με τους οποίους μπορεί να διασφαλιστεί η ελευθερία του ανθρώπου στους τομείς που έχουν επισημάνει.
Στο δε Α΄ μέρος του γραπτού περιλαμβανόταν το αδίδακτο κείμενο («Η υψηλή τεχνολογία» - Κυριάκος Πλησής, Τα έργα των ανθρώπων, [απόσπασμα-διασκευή]), και οι υποψήφιοι καλούνταν να γράψουν περίληψη του κειμένου και να απαντήσουν σε τέσσερις ερωτήσεις.
Ο «Π» παραθέτει κάποιες από τις απαντήσεις/προτάσεις υποψηφίων επί των δύο θεμάτων:

1. «Όπως πάμε με την τεχνολογία δεν θα μείνει κανένας ζωντανός και στην τελική η γη θα γυρίζει μόνη της;».

2. «Με την τεχνολογία σήμερα οι παππούδες εκάμαν σελίδα στο Facebook και κουβεντιάζουν μεταξύ τους. Παλιότερα οι παππούδες επαίζαν πιλόττα στους καφενέδες. Δύσκολο παιχνίδι η πιλόττα. Μου το έμαθε ο παππούς μου.»

3. «…Έτσι δεν θα τρεφόμαστε με φυσικούς πόρους οι οποίοι θα είναι μολυσμένοι.»

Θαυμαστά, θαυμαστά

Το μέρος Β’ (γλώσσα) του εξεταστικού δοκιμίου των Νέων Ελληνικών περιλάμβανε ασκήσεις γλώσσας. Μεταξύ άλλων, ζητήθηκε από τους υποψηφίους να γράψουν μια ολοκληρωμένη πρόταση με τη φράση/λέξη «τα θαυμαστά επιτεύγματα» και «μισαλλοδοξία», ώστε να φαίνεται η σημασία τους. Ιδού κάποιες από τις απαντήσεις, εννοείται χωρίς σχόλιο (!):
«Τα θαυμαστά επιτεύγματα είναι τόσο θαυμαστά σε όλους».
«Ένα από τα θαυμαστά επιτεύγματα του Αϊνστάιν ήταν η δημιουργία του ηλεκτρονικού υπολογιστή».
«Οι κακές καιρικές συνθήκες προχωρούν σε μισαλλοδοξία».
«Ο καιρός το καλοκαίρι στον κήπο είναι μισαλλόδοξος.»
«Η κυβέρνηση κατέληξε σε μισαλλοδοξία ανάμεσα του Ομπάμα και του Χριστόφια».

Η σχέση με την αρκούδα

Στο μέρος Δ’ του γραπτού (λογοτεχνία-λογοτεχνικό Βιβλίο) περιλαμβάνονταν τα ακόλουθα κείμενα/ποιήματα: «Στα στέφανα της κόρης του» Κυριάκου Χαραλαμπίδη, «Το ψαράκι της γυάλας» Μάριου Χάκκα, «Η Πόλις» Κωνσταντίνου Καβάφη, «Το διπλό βιβλίο, «Η τελευταία Αρκούδα του Πίνδου» Δημήτρη Χατζή και «Ο πορτοκαλόκηπος» Γιώργου Φιλίππου Πιερίδη. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν, πάντως, κάποιες απαντήσεις υποψηφίων σε σχέση με το «Διπλό βιβλίο» και έναν εκ των πρωταγωνιστών του, τον Σκουρογιάννη. «Να εξηγήσετε γιατί ο Σκουρογιάννης καταφεύγει στο δάσος και ο Πετρής στον πορτοκαλόκηπό του» ήταν η μία ερώτηση και η δεύτερη «Τι αντιπροσωπεύει η αρκούδα για τον Σκουρογιάννη».


Ακολουθούν απαντήσεις:
«Η αρκούδα αντιπροσωπεύει τον Σκουρογιάννη σαν να ήταν και αυτός μια αρκούδα γιατί προερχόταν και από την οικογένεια του.»
«Ο Σκουρογιάννης αγαπούσε την αρκούδα και είχε συνάψει σχέσεις μαζί της. Συμβολίζει τη γυναίκα της ζωής του.»
«Πάει στο δάσος γιατί άρχισε να βρέχει, για να βρει την αρκούδα του που την άφησε πριν πάει στη Γερμανία. Η αρκούδα του του θυμίζει τη γυναίκα του τη Μάρω.»
«Βρήκε στο δάσος μια αρκούδα που δεν γνωρίζουμε αν τον έφαγε ή όχι.»

Άλλος πάλι υποψήφιος αποφάσισε να…κόψει ελαφρώς το όνομα του πρωταγωνιστή: «Ο Σκουρογιάν μια μέρα αποφάσισε να πάει περίπατο και βρήκε τα χνάρια μιας αρκούδας. Την έκανε αμέσως παρέα γιατί στη Γερμανία δεν έβρισκε.»

Σε άλλο ερώτημα, που αφορούσε το ποίημα «Στα στέφανα της κόρης του», δόθηκε, τέλος, η εξής απάντηση: «Όλοι από το γάμο έφυγαν βιαστικά γιατί η κοπέλλα δεν είχε όρεξη για πανηγύρια.»

Δεν μάθαμε τελικά αν η κοπέλα είχε ή όχι όρεξη για πανηγύρια. Το μόνο που γνωρίζουμε, με βεβαιότητα, είναι ότι οι απαντήσεις των υποψηφίων έκαναν, αν μη τι άλλο, κάποιους από μας να γελάσουν ή να κλάψουν!

 

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Επόμενο άρθρο:

Αφιέρωμα

Μετά την Ιστορία, λάθος και στο δοκίμιο των Μαθηματικών

Μετά την παράλειψη δύο γραμμών από κείμενο στην εξέταση της Ιστορίας, εντοπίστηκε λάθος και στο δοκίμιο των Μαθηματικών.

06 / 07
Επιστροφή
στην αρχή