H μειοδοτική ΟΕΒ και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας

ΑΠΟΨΗ /ΣΤΗΛΕΣ
Την ανευθυνότητα της Βουλής την αντιλαμβάνεται κανένας αν ρίξει μια ματιά στην αιτιολογική πρόταση του ΔΗΣΥ αναφορικά με τον φόρο ιδιοκτησίας.

Μεσούσης της διαδικασίας των κρίσιμων συνομιλιών του Προέδρου της  Δημοκρατίας με τον Τ/Κ ηγέτη στην Ελβετία, στην πρόσφατη σύναξή τους οι της ΟΕΒ, αδιάκριτα, ανερυθρίαστα και αγενώς, ζήτησαν από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να δυναμιτίσει τη σχετική κοινωνική ηρεμία, να αθετήσει τις δεσμεύσεις του απέναντι στους μισθωτούς, τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, για μη επαναφορά της έκτακτης εισφοράς από 1/1/2017. Επιπλέον ζήτησαν, με τη γνωστή ασυδοσία και απληστία που τους χαρακτηρίζει, αγνοώντας τις συνθήκες της διαπραγμάτευσης για τον Πρόεδρο, όπως συνεχιστεί η περαιτέρω παγοποίηση των μισθών στο Δημόσιο μέχρι το 2020. Αυτοί οι κύριοι, κατά τ' άλλα είναι υπέρ της λύσης, έχοντας πάντοτε στο πίσω μέρος του μυαλού τους την καθήλωση των απολαβών των μισθωτών. Η θεσμική προστασία του εγωισμού της κυπριακής αρχοντοχωριάτικης πλουτοκρατίας την καθιστά παγερά αδιάφορη σε ό,τι αφορά τη διατήρηση της κοινωνικής ηρεμίας ενόψει κρίσιμων εξελίξεων στο Κυπριακό. Με στοιχεία της Eurostat σχετικά με τον καταμερισμό του εισοδήματος το 2015 στην Κύπρο, το μερίδιο των κερδών ανερχόταν στο 41,3%, ενώ το μερίδιο των μισθωτών στο σύνολό τους στο 43,6%. Δηλαδή μια μικρή μειοψηφία, οι εργοδότες, κατείχαν ως εισόδημα (χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η κατοχή πλούτου) το 95% περίπου του εισοδήματος όλων των μισθωτών (http://ec.europa.eu/eurostat 18/11/2016). Έχοντας ως σημείο αναφοράς τα πιο πάνω, δεν είναι τυχαίο που με στοιχεία της Eurostat το ποσοστό φτώχειας από 23,7% το 2008 ανέβηκε στο 28,9%, ήτοι 240. 000 συμπολίτες μας το 2015. Η μείωση του μεριδίου των μισθωτών στο εθνικό εισόδημα οδήγησε και στη μείωση του ενδιάμεσου εισοδήματος από 16.024 ευρώ το 2008 σε 13.793 το 2015, μια μείωση της τάξης του 14%. Με άλλα λόγια, το 2015 το 50% των μισθωτών λάμβανε κάτω από 13.793 ευρώ τον χρόνο. Πολλαπλασιάζοντας τον αριθμό αυτό με 0,6, που είναι ο αποδεκτός καθορισμός του ορίου της σχετικής φτώχειας, μας δίνει 8.276 ευρώ. Ως εκ τούτου, δεν είναι τυχαία και η μη αποκλιμάκωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, που αποτελούν το βασικό εμπόδιο για την περαιτέρω επενδυτική αναβάθμιση της κυπριακής οικονομίας από τους οίκους αξιολόγησης. Η αντεθνική και διχαστική στάση της ΟΕΒ - της οποίας μέλη καταχρώνται και τον φόρο εισοδήματος των υπαλλήλων τους- διαιωνίζει τη φτωχοποίηση της κοινωνίας και καθηλώνει την επενδυτική της προοπτική. Προφανώς δεν τους ενδιαφέρει, εφόσον μπορούν να συσσωρεύουν πλεονάσματα. Να μην μας διαφεύγει επίσης το γεγονός στη βάση τής πιο πάνω κατανομής του εθνικού εισοδήματος, ότι σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat για το 2015, 50.000 παιδιά, δηλαδή 1 στα 3 παιδιά της Κύπρου, είναι αντιμέτωπα με τον κίνδυνο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού σε σχέση με 39.000 το 2010.  Σε μια περίοδο δε που η αναγκαιότητα των κοινωνικών μεταβιβάσεων για τον περιορισμό  της παιδικής φτώχειας και η ενίσχυση των χαμηλών συντάξεων είναι αδήριτη ανάγκη, μια ανεύθυνη Βουλή των Αντιπροσώπων, με πρωτοβουλία του προέδρου του ΔΗΣΥ κ. Νεοφύτου, ψηφίζει μείωση διά εκπτώσεως μέχρι 75% του φόρου ακίνητης ιδιοκτησίας για το 2016 και πλήρη κατάργηση το 2017, στερώντας από το κράτος 110 εκατομμύρια ευρώ σταθερά κι επαναλαμβανόμενα έσοδα, όπως απαιτεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όχι εφάπαξ. 

Ανευθυνότητα

Την ανευθυνότητα της Βουλής την αντιλαμβάνεται κανένας αν ρίξει μια ματιά στην αιτιολογική πρόταση του ΔΗΣΥ αναφορικά με τον φόρο ιδιοκτησίας. Συγκεκριμένα, ο ΔΗΣΥ με πρωτοβουλία του προέδρου του αιτιολογεί ως εξής την κατάργηση του φόρου ακινήτων: «Θέση μας ήταν και παραμένει ότι η φορολόγηση της ακίνητης ιδιοκτησίας είναι ένας άδικος φόρος που επιβαρύνει την οικονομία, πλήττει την ανταγωνιστικότητα και μειώνει επενδύσεις και θέσεις εργασίας... ο φόρος ακινήτων αποτελεί στρέβλωση...». Και συνεχίζει τονίζοντας ότι «η φορολογία ακινήτων είναι άδικη γιατί επιβάλλεται επιβάρυνση σε ακίνητα που δεν προσφέρουν εισόδημα στους ιδιοκτήτες τους ή σε ακίνητα που χρησιμοποιούνται ως μονάδες παραγωγής (π.χ. ξενοδοχεία, βιομηχανίες κ.λπ.) ή ως απόθεμα (π.χ. εταιρείες ανάπτυξης γης) και συμβάλλουν στην οικονομική δραστηριότητα και στην ανάπτυξη». Είναι για γέλια τέτοιο επιχείρημα, αφού τέτοιε  δαπάνες ανάπτυξης υποδομών καλύπτονται από τούς φορολογούμενους, ή/ και από δανεισμό.  

 

Επιβάρυνση

Το επιχείρημα αυτό είναι κλασικό παράδειγμα ενός επιβαρυντικού free-rider effect για την οικονομία που οι σεχταριστές πλουτοκράτες της ΟΕΒ δεν θα έβρισκαν καλύτερο εκφραστή από τον πρόεδρο του ΔΗΣΥ. Σε αντιδιαστολή με τα πιο πάνω, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Country Report for Cyprus, πριν ακόμη την ψήφιση της κατάργησης του φόρου ακινήτων ημερομηνίας 7/4/2016 [SWD (2016) 120 final], ξεκάθαρα διαπιστώνει στη σελίδα 70, τελευταία παράγραφο και με διάθεση κριτικής απέναντι στην κυπριακή Βουλή «ως βήμα προς μια φιλικά αναπτυξιακή φορολογία ένας από τους ελάχιστα επιβαρυντικούς για την ανάπτυξη φόρους είναι η επαναλαμβανόμενη φορολογία ακινήτων» και ασκεί κριτική για την κωλυσιεργία της Βουλής επί του θέματος. Δεν είναι τυχαίο που η πρόσφατη διαμάχη της Κομισιόν με την κυπριακή κυβέρνηση διά μέσω του υπουργού Οικονομικών (ο οποίος ήταν εναντίον της κατάργησής της) για μια διαφορά εκτίμησης 0,4-0,5% ως προς το ακριβές έλλειμμα ως ποσοστό του ΑΕΠ έχει άμεση συνάφεια με την πιο πάνω φορολογία.  Δηλαδή ενσυνείδητα η Βουλή, πρωτοστατούντος του προέδρου του ΔΗΣΥ, προστατεύοντας τους μεγαλοϊδιοκτήτες(και τον εαυτό του) δημιουργεί αχρείαστες διαμάχες με την Κομισιόν προς εξυπηρέτηση των ταξικών συμφερόντων των μεγαλοϊδιοκτητών, που στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι και μέλη της ΟΕΒ.  Οι συμπεριφορές αυτές δυναμιτίζουν την κοινωνική συνοχή, δημιουργούν εντάσεις και ψυχολογικά καταπιεστικές καταστάσεις, όταν αυτή την ώρα το νησί χρειάζεται κοινωνική ηρεμία κι ενότητα για να στηρίξει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στις προσπάθειες που καταβάλλει για επίλυση του κυπριακού προβλήματος. Το παράδοξο είναι ότι όλοι αυτοί που μας τσαμπουνάνε τα περί αναγκαιότητας για τη λύση, είναι αυτοί οι ίδιοι που ακυρώνουν την προοπτική μέσα από την κοινωνική και οικονομική ανασφάλεια και δυσπραγία που προκαλούν στην πλειοψηφία της ελληνοκυπριακής κοινότητας. Είναι επιτακτική ανάγκη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να τους νουθετήσει και να τους υποδείξει ότι τέτοιες συμπεριφορές υποσκάπτουν την προσπάθειά του και υπονομεύουν την αξιοπιστία του απέναντι στην ε/κ κοινωνία. Η παρέμβασή του θα πρέπει να ελέγξει επικίνδυνες και εθνικά μειοδοτικές σεκταριστικές και ωφελιμιστικές συμπεριφορές μιας μικρής κάστας πολιτικών και οικονομικών παραγόντων που θέτουν το προσωπικό τους συμφέρον πάνω από το κοινωνικό κι εθνικό. Για να μην πληρώσει βαρύ τίμημα τόσο ο ίδιος, όσο και η Κυπριακή Δημοκρατία.

*PhD Πολιτική Κοινωνιολογία

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Κανένα παζάρι για την κάρτα

ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΜΑΝΩΛΗ, 17.11.2018

ΑΠΟΨΗ

Το μυστηριώδες πορτρέτο του Μεσσία

ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, 17.11.2018

ΑΠΟΨΗ

Φραγμό στις καταστροφικές ιδέες του Προέδρου

Πολίτης News, 17.11.2018

Επιστροφή
στην αρχή