Γιατί θέλει να κόψει τις ώρες ο κ. Χαμπιαούρης;

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

Από τα όσα είδαν των φως της δημοσιότητας τις τελευταίες βδομάδες, περισσότερο συζητήθηκε το «κόψιμο» της ώρας του υπευθύνου τμήματος

Ο υπουργός Παιδείας δεν κάνει πίσω. Οι εγκριθείσες από το Υπουργικό Συμβούλιο προτάσεις του, που αφορούν στη μείωση των απαλλαγών από τον διδακτικό χρόνο που δέχονται εκπαιδευτικοί σε συνάρτηση με τα χρόνια υπηρεσίας τους, τις απαλλαγές των συνδικαλιστών και τις απαλλαγές των υπευθύνων τμήματος, έχουν ήδη τεθεί σε τροχιά υλοποίησης, παρά τις έντονες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών. Στη δε απαίτηση των εκπαιδευτικών να παραιτηθεί, απαντά πως «δεν τον διόρισαν οι ίδιοι για να ζητούν την παραίτησή του». Ρίχνει μάλιστα την μπάλα στην κυβέρνηση, και όπως αναφέρει εφαρμόζει τις πολιτικές της…

Η ώρα του υπευθύνου τμήματος

Από τα όσα είδαν των φως της δημοσιότητας τις τελευταίες βδομάδες, περισσότερο συζητήθηκε το «κόψιμο» της ώρας του υπευθύνου τμήματος. Με τους εκπαιδευτικούς να αριθμούν ξανά και ξανά τις υπευθυνότητές τους όπως αυτές αναφέρονται σαφώς στους νέους κανονισμούς. Μέχρι σήμερα οι εκπαιδευτικοί της δημοτικής εκπαίδευσης είχαν μια ώρα απαλλαγή τη βδομάδα για να εκτελούν τα καθήκοντά τους ως υπεύθυνοι τμήματος. Δύο ώρες είχαν μόνο οι δάσκαλοι της πρώτης τάξης. Στη μέση εκπαίδευση, οι καθηγητές δικαιούνταν απαλλαγή δύο ωρών εβδομαδιαίως για τον ίδιο σκοπό: Nα εκτελούν τα καθήκοντα που αναγράφονται στους κανονισμούς για τους υπευθύνους τμήματος. Στη βάση της πρότασης του υπουργού, οι ώρες μειώνονται κατά μία για τους εκπαιδευτικούς στη μέση εκπαίδευση (από δύο δηλαδή οι ώρες γίνονται μια), ενώ στη δημοτική εκπαίδευση παραμένουν ως είναι σήμερα, με μια ώρα μείωση για τους δασκάλους της πρώτης τάξης (επίσης από δύο ώρες σε μια). Οι αντιδράσεις των εκπαιδευτικών ήταν έντονες και όπως πολλές φορές τις τελευταίες μέρες ανέφεραν ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Γιάννος Σωκράτους και ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ Φίλιος Φυλακτού, η πρόταση του υπουργού «παίρνει το δημόσιο σχολείο βήματα πίσω». «Το ενταφιάζει», δηλώνουν χαρακτηριστικά. Ο υπουργός, ωστόσο, ο οποίος υπενθυμίζει συνεχώς πως «είναι πολιτικές της κυβέρνησης που εφαρμόζει», επικαλείται τη στελέχωση των σχολείων, η οποία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί τις επόμενες λίγες μέρες. Από τη στιγμή, λέει, που το Υπουργείο Οικονομικών ενέκρινε 159 θέσεις και οι ανάγκες, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, αριθμούν σε 373, θα έπρεπε με κάποιο τρόπο να καλύψει τις 214 θέσεις. Αποφάσισε λοιπόν, σημειώνει, ύστερα από μελέτη να προχωρήσει στις πιο πάνω αποφάσεις ώστε τα σχολεία να είναι επαρκώς στελεχωμένα με τη νέα σχολική χρονιά.

Διαβάστε επίσης: Η φτωχή λογιστική του Κώστα Χαμπιάουρη

Πολλά τα ερωτήματα

Από την όλη κατάσταση δημιουργούνται πολλά και σοβαρά ερωτήματα. Από την ώρα υπευθύνου προκύπτουν εξοικονομήσεις; Και αν ναι, ποιος θα επωφεληθεί από αυτά κονδύλια; Το Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας; Οι μαθητές; Το ίδιο το υπουργείο; Για τι ποσό εξοικονομήσεων μιλάμε; Ο «Π», στην προσπάθειά του να εξεύρει τα στοιχεία από το Υπουργείο Παιδείας σε ό,τι αφορά τις εξοικονομήσεις που προκύπτουν από τα πρώτα εξορθολογιστικά μέτρα, ενημερώθηκε πως αυτές βρίσκονται διπλοκλειδωμένες στο γραφείο του αρμόδιου υπουργού. Με απλές μαθηματικές πράξεις όμως μπορεί κανείς, πρόχειρα, να υπολογίσει κατά μέσο όρο τις εξοικονομήσεις που θα προκύψουν, σε σχέση με τη μείωση των απαλλαγών των ωρών του υπευθύνου τμήματος.

Με μαθηματικούς υπολογισμούς…

  • Στη δημοτική εκπαίδευση, για παράδειγμα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας το 2017 – 2018 φοίτησαν 51.082 μαθητές. Εάν υπολογίσουμε ότι το σε κάθε τμήμα φοιτούν 25 μαθητές, τότε διαιρώντας υπολογίζουμε ότι παγκύπρια, σε όλα τα δημοτικά σχολεία, λειτουργούν 2.043 τάξεις. Για κάθε τάξη υπάρχει ένας υπεύθυνος δάσκαλος, άρα οι υπεύθυνοι τμήματος αριθμούν σε 2.043. Αν υπολογίσουμε ότι το 1/6 των τμημάτων παγκύπρια είναι πρώτες τάξεις, τότε διαιρώντας το σύνολο των τμημάτων με το έξι βρίσκουμε ότι περίπου τα τμήματα της πρώτης τάξης αριθμούν σε 340. Συνεπώς, 340 εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι τμήματος και το υπουργείο καταργώντας τη μία ώρα «γλυτώνει» στην ουσία ισάριθμες ώρες ώστε να απελευθερωθεί αριθμός εκπαιδευτικών και να επιστρέψει στην έδρα. Με 25 ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως, υπολογίζεται ότι περίπου 14 δάσκαλοι «εξοικονομούνται» στη δημοτική, μόνο, εκπαίδευση.
  • Στο γυμνάσιο, σύμφωνα και πάλι με τα στατιστικά δεδομένα του Υπουργείου Παιδείας, φοίτησαν 21.935 μαθητές. Με αυτό τον αριθμό δεδομένο και με περίπου 25 μαθητές σε κάθε τμήμα, υπολογίζουμε ότι το σύνολο των τμημάτων στα γυμνάσια παγκύπρια είναι 877. Εάν πολλαπλασιάσουμε τα τμήματα (877) με τις δύο ώρες απαλλαγών για τους υπευθύνους τμήματος, υπολογίζουμε τις ώρες υπευθύνου στις 1.754/εβδομαδιαίως. Εάν από αυτό το νούμερο (1.754) διαιρούμε τις ώρες διδασκαλίας (21 κατά μέσο όρο), βρίσκουμε ότι οι ώρες υπευθύνου αντιστοιχούν σε 83 καθηγητές. Συνεπώς, με τη μείωση των απαλλαγών στη μία ώρα, το Υπουργείο κερδίζει 41,περίπου, καθηγητές.
  • Με τον ίδιο τρόπο έχουμε προχωρήσει και στους υπολογισμούς για τα λύκεια. Με τον αριθμό των μαθητών την προηγούμενη χρονιά να ανέρχεται στους 17.631 μαθητές, βρίσκουμε ότι λειτουργούν περίπου 705 τμήματα, με 1.410 ώρες να «απορροφούνται» από τους υπευθύνους τμήματος. Διαιρώντας τις ώρες υπευθύνου με τις διδακτικές ώρες(21) και υπολογίζοντας τη μείωση στο ½ των ωρών απαλλαγής (από δύο σε μία) διαπιστώνουμε ότι προκύπτει εξοικονόμηση 34 καθηγητών.

Στη βάση των πιο πάνω, το υπουργείο φαίνεται να «εξοικονομεί» γύρω στους 89 εκπαιδευτικούς (από το μέτρο των μειώσεων των απαλλαγών στις ώρες υπευθύνου). Αν υποθέσουμε ότι ο μέσος όρος της μισθοδοσίας τους είναι οι 3.000 χιλιάδες ευρώ μεικτά μηνιαίως, τότε εξοικονομεί 276,000 ευρώ τον μήνα. Τον χρόνο (13 μήνες), ο εξορθολογισμός του υπουργείου μεταφράζεται, σε χρήμα, σε 3 εκατ. 588 χιλιάδες ευρώ, περίπου.

Οι άλλες ώρες

Βεβαίως υπάρχουν και πολλές άλλες ώρες που δίνονται εξωδιδακτικά στους εκπαιδευτικούς. Για παράδειγμα, δίνονται δύο ώρες τη βδομάδα για τήρηση πρακτικών του Καθηγητικού Συλλόγου, μία ώρα υπευθύνου βιβλιοθήκης, κάποιες ώρες για τους υπευθύνους ειδικών αιθουσών, όπως Ιστορίας, Αγγλικών, Φυσικής, Πρακτικών Μαθημάτων κ.λπ. Επίσης δίνονται ώρες για θέατρο, για εκδόσεις εντός του σχολείου, αλλά για την υλοποίηση κάποιων ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Αν και αυτές οι ώρες αφαιρεθούν από καθηγητές και προστεθούν στη διδασκαλία, τότε ακόμα μερικές δεκάδες καθηγητές προστίθενται στη λίστα των εξοικονομήσεων του κ. Χαμπιαούρη.

Σε δράσεις και προγράμματα

Παραμένει βεβαίως το κρίσιμο ερώτημα πού θα μεταφερθούν αυτά τα εκατομμύρια. Υπάρχουν διαβεβαιώσεις από τον υπουργό Παιδείας και από τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ότι τα κονδύλια διοχετεύονται σε δράσεις και προγράμματα του υπουργείου, όπως είναι η ειδική εκπαίδευση, η βία και η παραβατικότητα, η οποία παρουσιάζει τρομακτική αύξηση τα τελευταία χρόνια, οι ουσίες εξάρτησης, το ολοήμερο προαιρετικό σχολείο. Δράσεις και προγράμματα, που κατά γενική παραδοχή, χρήζουν ενίσχυσης και αναβάθμισης.


Επιστροφή
στην αρχή