Για τα παιδιά σας, σκεφτείτε το Ωμέγα-3!

BUZZLIFE /ΥΓΕΙΑ

Απαραίτητα για την ανάπτυξη του εγκεφάλου, τα λιπαρά οξέα Ω3 πρέπει να είναι παρόντα στο πιάτο του παιδιού σας από την πρώτη του ηλικία...

Απαραίτητα για την ανάπτυξη του εγκεφάλου, τα λιπαρά οξέα Ω3 πρέπει να είναι παρόντα στο πιάτο του παιδιού σας από την πρώτη του ηλικία. Δε συντρέχει κανένας λόγος ανησυχίας καθώς είναι πολύ εύκολο για το παιδί σας να τα λαμβάνει καθημερινώς.

Οι τροφές που είναι πλούσιες σε Ω3 και Ω6 είναι αναντικατάστατες όσον αφορά την ψυχοκινητική ανάπτυξη του βρέφους, το νευρικό του σύστημα αλλά και την όρασή του. Ο εγκέφαλος ενός βρέφους αποτελείται από 50-60% λιπίδια, για το λόγο αυτό έχει μεγάλη ανάγκη από πολυακόρεστα λιπαρά οξέα για την ανάπτυξή του. Αυτά θα συμβάλουν στον σχηματισμό των νευρώνων. Συμμετέχουν, επίσης, στη μεταφορά της γλυκόζης, που θεωρείται το κύριο καύσιμο του εγκεφάλου. Τα πρόωρα γεννημένα βρέφη απαιτούν μεγαλύτερη προσοχή όσον αφορά τα λιπαρά οξέα, επειδή δε διαθέτουν αποθέματα λιπιδίων. Επιπρόσθετα, τα παιδιά που θηλάζουν και αυτά που λαμβάνουν γάλα συμπληρωμένο με πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (κυρίως σε Ω3), φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη ευκολία στη μάθηση από τα υπόλοιπα παιδιά.

 

Αυξημένες ανάγκες μέχρι την ηλικία των 3 χρόνων

Η ηλικία ωρίμανσης του εγκεφάλου ενός παιδιού βρίσκεται περίπου στην ηλικία των 3 ετών. Μέχρι αυτή τη στιγμή, τα λιπίδια πρέπει να αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% της διατροφής του παιδιού. Όμως να είστε σίγουροι, ότι το μητρικό γάλα όπως και τα άλλα είδη βρεφικού γάλακτος καλύπτουν το σύνολο αυτών των αναγκών. Στη συνέχεια, χάρη σε ένα συμπυκνωμένο ρόφημα γάλακτος και σε μια διατροφή πλούσια στα απαραίτητα λιπαρά οξέα (Ω3 και Ω6), δηλαδή πλούσια σε λιπαρά ψάρια και φυτικά έλαια, το παιδί σας δε θα κινδυνεύει από καμία έλλειψη. Είναι γι’ αυτόν τον λόγο που, ακόμη και με μια διαφοροποιημένη διατροφή, το συμπυκνωμένο ρόφημα γάλακτος είναι προτιμότερο από το ολόπαχο γάλα αγελάδας μέχρι την ηλικία των 3 χρονών. Έπειτα, θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για τη διατήρηση της καλής λειτουργίας τους εγκεφάλου. Επομένως, ούτε λόγος να αφήσετε στην άκρη τα απαραίτητα λιπαρά οξέα.

1-3 ετών

Από την ηλικία του ενός έτους, δοκιμάστε να προσθέτετε κατά διαστήματα στον πουρέ ή στα λαχανικά του παιδιού σας μια μικρή δόση από λιναρέλαιο ή μαργαρίνη. Αυτό, βεβαίως, δεν είναι υποχρεωτικό, αφού ένα συμπυκνωμένο ρόφημα γάλακτος μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του σε λιπαρά οξέα.

Λίγο αργότερα, δοκιμάστε για 1-2 φορές τη βδομάδα μια μικρή ποσότητα (30 γρ) λιπαρών ψαριών (σολωμό ή τόνο), πολτοποιημένα ή σε μικρές μπουκιές, όπως για παράδειγμα σε πουρέ με πατάτα ή στον ατμό με μπρόκολι.

Εάν το παιδί σας παίρνει συμπυκνωμένο ρόφημα γάλακτος και εάν καταναλώνει γαλακτοκομικά προϊόντα «ειδικά για την ανάπτυξη», δεν έχετε κανένα λόγο ανησυχίας όσον αφορά τις ποσότητες των λιπαρών οξέων. Σε αντίθετη περίπτωση, αποκτήστε τη συνήθεια να περιχύνετε με λίγο κραμβέλαιο ή φυστικέλαιο τις ωμές ντομάτες και το ψάρι ή να προσθέτετε λίγη μαργαρίνη στα ζυμαρικά, στα λαχανικά ή στο ρύζι που καταναλώνει το παιδί σας. Συνεχίστε να του δίνετε ψάρι μια φορά τη βδομάδα, στον ατμό και χωρίς πρόσθετα έλαια.

Μετά την ηλικία των 3

Δώστε του 2 μερίδες ψάρι εβδομαδιαίως, εκ των οποίων μια φορά να είναι λιπαρό ψάρι και την άλλη μαλακόστρακα (γαρίδες) καθώς και λίγη μαργαρίνη πλούσια σε Ω3 ή λάδι πάνω σε ψάρι ή ωμά λαχανικά. Εάν σας αρέσει το ψάρι σε κονσέρβα, προτιμήστε τον σκέτο σολωμό, τις σαρδέλες σε ντομάτα και ελαιόλαδο ή το σκουμπρί παρά τον τόνο.

 

Μελέτες σχετικές με τη διασύνδεση του Ω3 με τον ύπνο και την ανάγνωση στα παιδιά

Μελέτη έδειξε ότι η λήψη Ω3 είναι ευεργετική για τα παιδιά. Οι ερευνητές ανέλυσαν, επίσης, τους ρυθμούς της αφύπνισης και του ύπνου των παιδιών: «τα παιδιά με δυσκολίες στον ύπνο που έπαιρναν Ω3, κοιμούνταν καλύτερα». Αυτά τα παιδιά κοιμούνταν κάθε βράδυ 58 λεπτά περισσότερο και ξυπνούσαν 7 φορές λιγότερο από τα παιδιά που, στην έρευνα, λάμβαναν εικονικό φάρμακο.

Βελτίωση του επιπέδου ανάγνωσης των παιδιών

Σύμφωνα με νέα έρευνα (Σουηδία, 2014), τα παιδιά, που κατανάλωναν σε τακτά διαστήματα τροφές πλούσιες σε Ω3 και Ω6, διάβαζαν καλύτερα και είχαν μικρότερες πιθανότητες για ανάπτυξη δυσλεξίας από τα υπόλοιπα παιδιά. Το 50% των παιδιών που συμμετείχαν στην έρευνα λάμβαναν παράλληλα συμπληρώματα διατροφής με βάση το Ω3 και Ω6 ενώ τα υπόλοιπα έπαιρναν εικονικό φάρμακο. Τα πρώτα παρουσίαζαν βελτιωμένα αποτελέσματα σε σχέση με τα δεύτερα: είχαν λιγότερες δυσκολίες στην αποκωδικοποίηση άγνωστων λέξεων και διάβαζαν γρηγορότερα.

Η σύγχρονη διατροφή είναι αρκετά φτωχή σε Ω3 και Ω6. Παρά ταύτα, αυτά τα λιπαρά οξέα διαδραματίζουν πρωταρχικό ρόλο όσον αφορά τις νευροδιαβιβάσεις: θα μπορούσαν να ευεργετήσουν τα παιδιά σε περίπτωση σχολικής αποτυχίας.

 

Επισκεφτείτε σήμερα ένα από τα καταστήματα Holland & Barrett, όπου θα βρείτε ποικιλία σκευασμάτων και διατροφικών συμπληρωμάτων με βάση το Ω3.

 

Jean-Philippe Ricau
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος


Επιστροφή
στην αρχή