Γ. Άππιος: Το sKash κάνει τη διαφορά

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
O κ.Άππιος μιλά στον «Π» για τη στρατηγική της τράπεζας, την κυπριακή τραπεζική αγορά αλλά και για τις διαπραγματεύσεις για τη συγχώνευση με τη USB.

Η AstroBank, η νέα ονομασία της Τράπεζας Πειραιώς Κύπρου, μετρά ήδη μια νέα πορεία 14 μηνών. Η μετονομασία φέρνει και μια νέα στρατηγική, εμβληματικό στοιχείο της οποίας αποτελεί το λανσάρισμα μιας μοναδικής, για τα κυπριακά δεδομένα, ηλεκτρονικής πλατφόρμας πληρωμών, το sKash. «Μας επιτρέπει να ξεχωρίσουμε από τις άλλες τράπεζες. Είμαστε η πρώτη τράπεζα που βγαίνει με τέτοιου είδους προϊόν, το οποίο είναι διαφορετικό αφού δεν είναι ένα συνηθισμένο τραπεζικό προϊόν», τονίζει στον «Π» ο διευθύνων σύμβουλος της AstroBank Γιώργος Άππιος. Μιλά στον «Π» για τη στρατηγική της τράπεζας, τη στόχευσή της, την κυπριακή τραπεζική αγορά, αλλά και για τις διαπραγματεύσεις για τη συγχώνευση με τη USB.

 Η τεχνολογία όχι μόνο μεταμορφώνει, αλλά ανατρέπει τα δεδομένα στον τραπεζικό κλάδο. Με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου -14 μηνών για την ακρίβεια- από τη μετονομασία της τράπεζας σε AstroBank, παρουσιάσατε μια νέα πλατφόρμα πληρωμών με τον φιλόδοξο στόχο να προσεγγίσετε μια πελατεία 100.000 ατόμων. Πώς προέκυψε η ανάγκη;

 Η καινοτομία είναι μια από τις βασικές μας στρατηγικές, ένας από τους πυλώνες ανάπτυξης όπως έχουν καθοριστεί από τους μετόχους μας. Οι εταιρείες fintech, εταιρείες τεχνολογίας που ασχολούνται με τον χρηματοοικονομικό κλάδο, προσφέρουν ευκαιρίες στις τράπεζες, υπό την προϋπόθεση ότι οι τράπεζες σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο και ψάχνουν ευκαιρίες συνεργασίας. Το εκτόπισμα και η αξιοπιστία ενός τραπεζικού οργανισμού μπορούν να συνδυαστούν με την καινοτομία και την ευελιξία που μπορούν να προσφέρουν οι εταιρείες fintech. Πάνω σε αυτό δουλέψαμε επί 12 μήνες για να δημιουργήσουμε, και να λανσάρουμε, την εφαρμογή sKash, ένα καινοτόμο προϊόν για την κυπριακή αγορά, το οποίο μας επιτρέπει να ξεχωρίσουμε από τις άλλες τράπεζες. Είμαστε η πρώτη τράπεζα που βγαίνει με τέτοιου είδους προϊόν, το οποίο είναι διαφορετικό αφού δεν είναι ένα συνηθισμένο τραπεζικό προϊόν.

Γιατί ένας Κύπριος να επιλέξει το sKash για τη διεκπεραίωση των καθημερινών συναλλαγών του από το κλασικό τραπεζικό κανάλι;

Οι καθημερινές συναλλαγές από ένα πρόσωπο σε άλλο δεν μπορούν να γίνουν με κάρτα, χρειάζονται μετρητά. Το sKash προσφέρει αυτή τη δυνατότητα με μεγάλη ευκολία και τα λεφτά μεταφέρονται αμέσως χωρίς να χρειάζεται η συναλλαγή να διεκπεραιωθεί μέσω διεθνών καναλιών όπως η VISA ή η Master Card. Είναι σαν μετρητά, αλλά χωρίς τα χαρτονομίσματα. Το ίδιο γίνεται και με εμπορικές πληρωμές. Με το sKash ο έμπορος παίρνει τα λεφτά την ίδια ώρα που γίνεται η πώληση. Και επειδή είναι τόσο απλό, είναι και πιο οικονομικό, γιατί αφαιρεί πολλούς ενδιάμεσους συμβαλλόμενους, μειώνοντας το κόστος των προμηθειών που πληρώνει ο έμπορος, ο οποίος φυσικά με τη σειρά του τελικά θα τις μετακυλήσει στο κόστος του προϊόντος που πουλά.

 

Η επιλογή ενός ονόματος για τράπεζα είναι ούτως ή άλλως ένα δύσκολο έργο. Εσείς έπρεπε και να βρείτε ένα νέο όνομα, αλλά και να αλλάξετε την εταιρική ταυτότητα μιας υπάρχουσας τράπεζας. Πώς βίωσε η τράπεζα αυτή τη μετάβαση;

Πράγματι είναι δύσκολο να βρεις ένα όνομα για τράπεζα, γιατί τα περισσότερα έχουν ήδη επιλεγεί, αλλά εμείς νομίζω ότι πετύχαμε ένα όνομα που ταιριάζει παρά πολύ στην τράπεζα και στη νέα τάξη πραγμάτων μετά την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος η οποία έγινε το 2016. Αναζητήσαμε στις αρχές του 2017 ένα όνομα το οποίο να ταιριάζει με τη νέα πορεία της τράπεζας, η οποία είναι πορεία ανάπτυξης. Ταυτόχρονα θέλαμε να δίνει την αίσθηση του καινούργιου, να είναι υποσχόμενο, να δείχνει προς το μέλλον και ταυτόχρονα να τονίζει ότι είμαστε μια τοπική, κυπριακή τράπεζα. Είμαστε μια τράπεζα που δεν συνδέεται με το εξωτερικό. Η λέξη AstroBank συνδέεται με το αστέρι, με την ελπίδα. Ένα άστρο που μας καθοδηγεί. Την ίδια στιγμή το σχήμα της Κύπρου μοιάζει με ένα αστέρι. Η ιδέα, το μήνυμα που θέλαμε να περάσουμε, είναι ότι η Κύπρος είναι το αστέρι της Μεσογείου και εμείς, η AstroBank, είμαστε η τράπεζα της Κύπρου. Η αλλαγή στην κουλτούρα και στην εταιρική ταυτότητα της τράπεζας χτίστηκε πάνω στην ιδέα ότι είμαστε μια νέα τράπεζα, σε πορεία ανάπτυξης, χωρίς να ξεχνάμε την ιστορία μας ως Τράπεζα Πειραιώς και παλαιότερα ως Arab Bank. Μια ανάπτυξη που επιτυγχάνεται είτε μέσω οργανικής ανάπτυξης, με την προσέλκυση νέας πελατείας, είτε με εξαγορές και συγχωνεύσεις για να γίνει πιο γρήγορα.

Η νέα πορεία συνδέεται με πάρα πολλά πράγματα. Για να υπάρξει αποτέλεσμα πρέπει να ξεχωρίσεις την αγορά και να προσφέρεις κάτι διαφορετικό από τους υπόλοιπους, κάτι που δεν υπάρχει. Εντοπίσαμε ότι στην κυπριακή τραπεζική αγορά υπήρχε μια βασική ανάγκη των πελατών που δεν καλυπτόταν από το τραπεζικό σύστημα. Η γρήγορη εξυπηρέτηση και κυρίως η γρήγορη απάντηση στο αίτημα του πελάτη, είτε αυτή είναι θετική είτε αρνητική. Πάνω σε αυτή την ανάγκη επικεντρωθήκαμε και δημιουργήσαμε τη σειρά προϊόντων fast. Χτίζουμε τη νέα εταιρική μας ταυτότητα γύρω από αυτό το brand. Είμαστε μια τράπεζα που κινείται γρήγορα. Κινούμαστε γρήγορα για την εξυπηρέτηση του πελάτη. Λανσάραμε το fast cash, ένα απλό καταναλωτικό δάνειο, κύριο χαρακτηριστικό του οποίου είναι ότι ο πελάτης ξέρει μέσα σε 24 ώρες αν το αίτημά του για χορήγηση δανείου έχει εγκριθεί ή όχι. Αυτό δεν υπήρχε στην αγορά. Πολύς κόσμος ανταποκρίθηκε και το προϊόν ήταν επιτυχημένο. Με την ίδια φιλοσοφία κινηθήκαμε και σε άλλους τομείς της τράπεζας, πέρα των καταναλωτικών δανείων, με fast car, fast card. Ταυτόχρονα αναδιοργανώσαμε τον τομέα των μεγάλων επιχειρήσεων για να μπορεί να αντεπεξέρχεται και αυτός με ταχύτητα στις απαιτήσεις των εταιρικών πελατών μας, σε μεγάλες επιχειρήσεις. Για ένα δάνειο των 10 εκατ. ευρώ δεν μπορείς να δώσεις απάντηση σε 24 ώρες, αλλά αν δώσεις στην εβδομάδα είσαι πολύ γρήγορος. Το ίδιο κάναμε και σε άλλους τομείς, στο private banking, στον τομέα διεθνών επιχειρήσεων (IBU). Γενικά όλη η τράπεζα κινείται πάνω στην ιδέα ότι πρέπει να έχουμε γρήγορη ανταπόκριση στις ανάγκες των πελατών μας.

Αυτή η νέα προσέγγιση παράγει αποτελέσματα;

Φέρνει αποτέλεσμα. Είδαμε αυξήσεις στο πελατολόγιό μας πέραν του 10% και δώσαμε πέραν των 100 εκατ. νέα δάνεια. Υπάρχει, όπως σε όλες τις τράπεζες, μια μακροχρόνια στόχευση γιατί τα δάνεια δεν αποδίδουν από τον πρώτο χρόνο. Η τραπεζική είναι ένα παιχνίδι ισολογισμού και διαχείρισης κινδύνων. Χτίζεις τον ισολογισμό και οι αποδόσεις έρχονται τα επόμενα χρόνια.

Μιλήσατε για ανάπτυξη μέσα από εξαγορές και συγχωνεύσεις. Υπάρχει κάτι συγκεκριμένο με τη USB;

 Δεν έχουμε υπογράψει με τη USB, αλλά είμαστε πολύ κοντά σε επίτευξη συμφωνίας. To γενικό σχόλιο που μπορώ να επαναλάβω είναι ότι μας ενδιαφέρει η ανάπτυξη μέσω εξαγορών. Δε έχουμε κάποιο ποσοτικό στόχο που θέλουμε να πετύχουμε, αλλά οποιαδήποτε ευκαιρία παρουσιάζεται στην αγορά θα την εξετάζουμε. Μας ενδιαφέρουν οι προσεκτικές κινήσεις και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, γιατί αποκτάς ένα έτοιμο χαρτοφυλάκιο, και μαζί με το χαρτοφυλάκιο αποκτάς πολλές φορές και άλλες δραστηριότητες και υποχρεώσεις και φυσικά το ανθρώπινο δυναμικό. Απαιτείται προσεκτική ανάλυση πριν τη λήψη της απόφασης. Η πρόθεση υπάρχει.

Η μεγέθυνση της τράπεζας είναι αναγκαία για να μπορέσουμε να είμαστε πιο αποδοτικοί σε σχέση με τα βασικά έξοδα τα οποία απαιτείται να έχεις ανεξάρτητα του μεγέθους σου. Τα έξοδα συμμόρφωσης, για παράδειγμα, τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί τρεις και τέσσερις φορές σε σχέση με πριν από πέντε χρόνια. Οι απαιτήσεις της τραπεζικής ένωσης και της ενιαίας ευρωπαϊκής τραπεζικής εποπτείας είναι μεγάλες. Σε όγκο προστέθηκαν 50.000 σελίδες νέων κανόνων και εξακολουθούν να εκδίδονται νέοι κανόνες. Η ανάλυση και η εφαρμογή τους απαιτεί μια στρατιά από συμβούλους -και ανάλογα έξοδα- για να μπορέσει μια τράπεζα να ανταποκριθεί. Όλα αυτά, βεβαίως, βελτιώνουν προς το καλύτερο το τραπεζικό σύστημα. Όταν οι νέες διαδικασίες ωριμάσουν, το τραπεζικό σύστημα της Ευρώπης -και κατ’ επέκταση και της Κύπρου- θα είναι πολύ καλύτερο -πιο ασφαλές και αποτελεσματικό- από άλλες περιοχές του πλανήτη.

Οι ανάγκες της αγοράς και τα ΜΕΔ

 -Τι άλλο ζητεί η αγορά, ο καταναλωτής; Εσείς βλέπετε κενό για ανάπτυξη;

 Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες στον τομέα των διεθνών επιχειρήσεων. Η πρόκληση σε αυτό το κομμάτι της αγοράς δεν αφορά πιστωτικό κίνδυνο, αλλά τις πάρα πολλές διαδικασίες συμμόρφωσης, οι οποίες είναι απαιτητικές. Ο πελάτης των διεθνών επιχειρήσεων -όπως και ο πελάτης λιανικής- θέλει γρήγορη απάντηση στο αίτημά του. Αυτό που ζητεί είναι άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού, μια πολύπλοκη πλέον διαδικασία, με πολλή γραφειοκρατία. Αν μπορέσουμε μέσα από τις απαιτήσεις που επιβάλλουν οι εποπτικές αρχές να δίνουμε γρήγορες απαντήσεις και να βελτιώσουμε τις διαδικασίες μας, πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να αυξήσουμε τα μερίδιά μας.

Ευκαιρίες βλέπουμε και στον τομέα των μεγάλων επιχειρήσεων, σε νέα έργα, κυρίως στον τουριστικό τομέα (λόγω της ανάπτυξης του τομέα τα τελευταία τρία χρόνια), το ίδιο επίσης στον ιατρικό τομέα και στην εκπαίδευση. Με την ανάπτυξη της οικονομίας αρχίζουν να υπάρχουν χρηματοδοτικές ανάγκες και σε εταιρείες υποστηρικτικές των έργων υποδομής, όπως μεταλλεία, υλικά οικοδομής κ.τ.λ.

Είμαστε μια τράπεζα που παρέχει καθολικές υπηρεσίες, αυτή ήταν η στρατηγική μας από την αρχή, εξυπηρετώντας κάθε ανάγκη, από τη λιανική τραπεζική και τις μικρές επιχειρήσεις, μέχρι τις μεγάλες επιχειρήσεις, το wealth management και τους διεθνείς πελάτες.

Μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Πώς τα χειρίζεστε;

Η ευελιξία μας μας επιτρέπει να χειριστούμε τον μικρό αριθμό μη εξυπηρετούμενων δανείων που διαθέτουμε, που είναι κάτω από το 2% του συνόλου της αγοράς. Έχουμε συστήσει μια ειδική μονάδα για τη διαχείριση των ΜΕΔ και ήδη έχουν γίνει διευθετήσεις με τους περισσότερους πελάτες. Εκτιμώ ότι μέσα στους επόμενους πέντε-έξι μήνες θα έχουν κλείσει οι υποθέσεις πελατών που μπορούν να πληρώσουν και φυσικά είναι συνεργάσιμοι. Από εκεί και πέρα, έχουμε πελάτες που είτε δεν μπορούν να πληρώσουν είτε δεν συνεργάζονται με την τράπεζα. Αυτοί οι πελάτες μπαίνουν σε ένα χωριστό χαρτοφυλάκιο και κινούνται νομικές διαδικασίες ανάκτησης. Τα μεγέθη είναι μικρά, αλλά επειδή με τις εξαγορές και τις συγχωνεύσεις μπορεί να αυξηθούν σχεδιάζουμε κάποιους μηχανισμούς για να μπορέσουμε πιο γρήγορα να απομακρύνουμε από τον ισολογισμό μας τα συγκεκριμένα δάνεια.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δεν κρινόμαστε από κανέναν ξένο πρέσβη, δηλώνει στον «Π» ο ΥΠΟΙΚ

ΑΔΑΜΟΣ ΑΔΑΜΟΥ, 17.11.2018

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ούτε για μια γυναίκα που στραγγαλίστηκε δεν γρηγορεί η δικαιοσύνη

ΣΟΦΗ ΟΡΦΑΝΙΔΟΥ, 17.11.2018

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Win-win για Freshfields - Αθώος ο Χάρης,ο ΓΕ δικαιολόγησε τον Οδυσσέα

ΜΙΧΑΛΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΥ, 17.11.2018

Επιστροφή
στην αρχή