False alarm για το γεωτρύπανο της Τουρκίας;

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αν και η χθεσινή πληροφορία στον τουρκικό Τύπο για αγορά γεωτρύπανου δεν επιβεβαιώθηκε, είναι θέμα χρόνου να ολοκληρωθούν οι προσπάθειες

Δεν επιβεβαιώθηκαν έως αργά χθες από τουρκικής πλευράς οι πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν το πρωί της Πέμπτης σε διαδικτυακά μέσα στην Τουρκία περί αγοράς γεωτρύπανου από τη Νότιο Κορέα, για λογαριασμό της Ανώνυμης Εταιρείας Πετρελαίου Τουρκίας (TPAO), για την πραγματοποίηση γεωτρήσεων στα τουρκικά παράλια και ανοικτά της Κύπρου.

Η πληροφορία μεταδόθηκε χθες το πρωί και από την ανταποκρίτρια του ΚΥΠΕ στην Κωνσταντινούπολη, με επίκληση τουρκικών ενημερωτικών μέσων. Η σύγχυση έγινε μεγαλύτερη από την παράλληλη μετάδοση από πολλά ΜΜΕ αποσπασμάτων από προχθεσινή ομιλία του Τούρκου υπουργού Ενέργειας Μπεράτ Αλμπαϊράκ, ο οποίος δήλωσε ότι η Τουρκία θα προχωρήσει σε δική της γεώτρηση τέλη του ’17 ή νωρίς το ’18, χωρίς όμως να αναφερθεί σε θετική ολοκλήρωση των προσπαθειών για αγορά γεωτρύπανου και βεβαίως χωρίς να αναφερθεί στο όνομα του πλοίου.

Η πληροφορία για αγορά του πλοίου-γεωτρύπανου Deepsea Metro II από την τουρκική TPAO δημοσιεύτηκε αρχικά στην οικονομική έκδοση Dunya, η οποία επικαλέστηκε πηγές στο Υπουργείο Ενέργειας, και αναδημοσιεύτηκε σε ιστοσελίδες. Δεν υπήρξε χθες καμία αντίδραση στο δημοσίευμα από την τουρκική κυβέρνηση.

Η μόνη πρόσθετη πληροφορία που δημοσιεύτηκε χθες ήρθε από την ιστοσελίδα της Κίμπρις, η οποία έγραψε ότι μίλησε με τα γραφεία της TPAO στα κατεχόμενα, απ’ όπου της είπαν ότι δεν ολοκληρώθηκε η αγορά γεωτρύπανου και ότι οι προσπάθειες συνεχίζονται.

Από το κυπριακό Υπουργείο Ενέργειας δεν είχαν κάτι να προσθέσουν στον χθεσινό θόρυβο για το γεωτρύπανο που φέρεται να αγόρασε η Τουρκία, πλην της επισήμανσης ότι είναι εδώ και καιρό είναι γνωστή η έντονη προσπάθεια του τουρκικού Υπουργείου Ενέργειας να εξασφαλίσει πλοίο γεωτρήσεων μέσω αγοράς, αφού η αρχική προσπάθεια για δέσμευση γεωτρύπανου, όπως είναι η συνήθης πρακτική, συνάντησε προβλήματα.

Σύμφωνα με τον Τούρκο υπουργό Ενέργειας, η πρώτη τουρκική γεώτρηση στη Μεσόγειο θα πραγματοποιήθεί αργότερα φέτος ή νωρίς το 2018. Περίπου την ίδια περίοδο προγραμματίζεται η επόμενη γεώτρηση της ΕΝΙ στην κυπριακή ΑΟΖ, το πιθανότερο στο τεμάχιο 6. Ο κ. Αλμπαϊράκ ανέφερε επίσης ότι γεωτρήσεις θα πραγματοποιηθούν σε τουρκικά και κυπριακά ύδατα. Εξέφρασε, μάλιστα, αισιοδοξία για το γεωτρητικό πρόγραμμα της χώρας του.

Ενέπλεξαν χωρίς λόγο τη Νότιο Κορέα

Αν και σύμφωνα με τη χθεσινή πληροφορία στον τουρκικό Τύπο, οι Τούρκοι αγόρασαν το γεωτρύπανο από τη Νότια Κορέα, τα δεδομένα γύρω από το συγκεκριμένο πλοίο γεωτρήσεων οδηγούν στο συμπέρασμα πως είτε έγινε η αγορά είτε όχι, η κυβέρνηση και το κράτος της Νοτίου Κορέας δεν έχουν καμία σχέση. Για την ακρίβεια, η μόνη σχέση που φαίνεται να έχει το Deepsea Metro II με τη Νότιο Κορέα είναι ότι «κτίστηκε» στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries. Η παράδοση του πλοίου στην ιδιοκτήτρια εταιρεία, Chloe Marine, έγινε τον Νοέμβριο του 2011. Τις μετοχές της Cloe Marine έχουν κατά 60% η Deepsea Metro Ltd (60%) και κατά 40% η Odfjell Drilling, η οποία ήταν και η υπεύθυνη για τη διαχείριση του πλοίου. Η Odfjell Drilling είναι κυρίως νορβηγικών συμφερόντων και διατηρεί γραφεία σε 12 χώρες (μεταξύ των οποίων και στη Νότιο Κορέα) και δραστηριοποιείται συνολικά σε 20. Οι αναφορές τουρκικών ΜΜΕ σε αγορά του Deep Sea Metro ΙΙ από τη Νότιο Κορέα ενδεχομένως να παραπέμπει στο γραφείο της Odfjell Drilling στη χώρα αυτή, μέσω του οποίου ενδεχομένως να έγιναν επαφές για την πώληση του γεωτρύπανου.

Από τα διαθέσιμα στοιχεία στο διαδίκτυο προκύπτει επίσης ότι το Deepsea Metro II πωλήθηκε από την Chloe Marine τον Μάρτιο του 2016 στη μάλλον άγνωστη Chalfont Shipping, που εδρεύει στα Νησιά Μάρσιαλ. Η πώληση προκάλεσε αρκετό θόρυβο στον κλάδο, καθώς το πλοίο πωλήθηκε προς 210 εκατ. δολάρια, πολύ λιγότερα από τα 860 εκατ. δολάρια που είχε κοστίσει η αγορά του πριν έξι χρόνια. Η μεγάλη μείωση της αξίας του αποδίδεται στην καθοδική πορεία του κλάδου των γεωτρήσεων και στο γεγονός ότι για μεγάλο διάστημα το πλοίο καθηλώθηκε αναξιοποίητο.

Πρόκειται πάντως για πολύ αξιόλογο γεωτρύπανο, που μπορεί να πραγματοποιήσει γεωτρήσεις σε βάθος νερού μέχρι 3.000 μέτρα (10.000 πόδια) και περίπου άλλες 9,500 χιλιάδες μέτρα κάτω από τον βυθό (συνολικά 12.200 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας), επιδόσεις ελαφρώς καλύτερες από εκείνες του West Capella που χρησιμοποιήθηκε πρόσφατα από την Total στο τεμάχιο 11. Το προσωπικό του ανέρχεται στα 210 άτομα. Αυτές τις μέρες το γεωτρύπανο βρίσκεται στη Νορβηγία.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Νέο σκάνδαλο σεξουαλικής παρενόχλησης στο Fox News

Πολίτης News, 07:57 (τελευταία ενημέρωση 07:57)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Η Αθήνα «υποκλίθηκε» στην Κάρλα Μπρούνι

Πολίτης News, 07:40 (τελευταία ενημέρωση 07:40)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Όταν η Bάνα Μπάρμπα είπε όχι» στον Χάρβεϊ Γουάινσταϊν

Πολίτης News, 07:34 (τελευταία ενημέρωση 07:34)

Επιστροφή
στην αρχή