Η ζάχαρη κρύβει σωρεία κινδύνων

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Καμουφλαρισμένος κίνδυνος στα πλείστα τυποποιημένα προϊόντα, ακόμα και στο κοινό ψωμί. Το 28% των ενηλίκων στην Κύπρο είναι υπέρβαροι, 20% των παιδιών

Το 28% του ενήλικου πληθυσμού στην Κύπρο είναι υπέρβαρο. Άλλο ένα ποσοστό της τάξης του 36% είναι παχύσαρκο. Όσον αφορά τα παιδιά και τους εφήβους, το 8% είναι παχύσαρκα και το 20% υπέρβαρα. Οι αριθμοί είναι τρομακτικοί, εάν αναλογιστεί κανείς πως η παχυσαρκία αποτελεί τη νούμερο ένα αιτία για κοινές παθήσεις, όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο διαβήτης τύπου δύο. Οι στατιστικές γίνονται ακόμη πιο σκληρές όταν μιλάμε για 40 χιλιάδες καρδιοπαθείς οι οποίοι νοσηλεύονται ετησίως στα δημόσια νοσοκομεία του τόπου, για δύο χιλιάδες συνανθρώπους μας οι οποίοι χάνουν τη ζωή τους από καρδιαγγειακές παθήσεις κάθε χρόνο και για ένα 10% του κυπριακού πληθυσμού το οποίο, είτε το γνωρίζει είτε όχι, νοσεί από τη νόσο του σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, ο οποίος πλέον εμφανίζεται και σε εφήβους.

Η παχυσαρκία είναι μία μάστιγα για την εποχή μας κι έχει τις ρίζες της στην κακή διατροφή και στην καθιστική ζωή.  Ένας άνθρωπος γίνεται παχύσαρκος όταν καταναλώνει τροφές υψηλής ενεργειακής πυκνότητας, χωρίς να έχει τη δυνατότητα να κάψει αυτή την επιπλέον ενέργεια, με αποτέλεσμα να συσσωρεύεται υπερβολικό λίπος στον οργανισμό του. Εκτός από το λίπος, μία άλλη βασική συνιστώσα στην πρόσληψη τροφών με πολλές θερμίδες αποτελεί και η ζάχαρη… Και δυστυχώς ο γρήγορος τρόπος ζωής μας, το γεγονός ότι λείπουμε πάρα πολλές ώρες από το σπίτι, μας οδηγεί στο να υπερκαταναλώνουμε τη ζάχαρη, γιατί είναι ο πιο εύκολος τρόπος πρόσληψης τροφής.

Πολλοί βεβαίως πλέον την αποφεύγουυμε όπως ο διάολος το λιβάνι, γιατί θέλουμε να μειώσουμε τα ελεύθερα σάκχαρα στη διατροφή μας για λόγους υγείας αλλά και αισθητικής. Όμως, παρ' όλα αυτά τη βρίσκουμε καμουφλαρισμένη σε δεκάδες προϊόντα καθημερινής κατανάλωσης και την τρώμε χωρίς να το γνωρίζουμε…

Η κρυμμένη ζάχαρη

Δεν θα μιλήσουμε για τα προϊόντα τα οποία φωνάζουν πως είναι τίγκα στη ζάχαρη, όπως τα γλυκά, οι σοκολάτες, τα παγωτά, το ζαχαρούχο γάλα, τα μπισκότα κ.λπ. Θα μιλήσουμε για την  κρυμμένη ζάχαρη σε τυποποιημένα τρόφιμα που υπάρχουν στα ράφια των σουπερμάρκετ, σε έτοιμα φαγητά, σάλτσες, σε φρουτοποτά, ζύμες και σνακ. Η ζάχαρη βρίσκεται παντού και πολλές φορές κρύβεται περισσότερο πίσω από παραπλανητικές ετικέτες…

Και στο ψωμί!

Μιάμιση ώρα στο σουπερμάρκετ, με έναν μεγεθυντικό φακό για να μπορέσουμε να διαβάσουμε τα μικρά γράμματα με τα συστατικά πάνω στις ετικέτες, ήταν αρκετή για να ανακαλύψουμε ότι η ζάχαρη είναι καμουφλαρισμένη ακόμη και πίσω από προϊόντα υγιεινής διατροφής.

Μερικά προπαρασκευασμένα προϊόντα που μπορεί να μην το βάζει το μυαλό μας πως έχουν πρόσθετη ζάχαρη είναι: έτοιμες σάλτσες μακαρονιών, έτοιμες σούπες σε φακελάκι, κρουτόνια που θα βάλουμε στην… έτοιμη σούπα μας, διάφοροι ζωμοί που ρόλο έχουν να νοστιμίζουν το φαγητό μας, σάλτσες για σαλάτες, κέτσαπ,  μαγιονέζα, σόγια σος, μουστάρδα, μπίρες – ναι ακόμα και οι μπίρες- τσοπ χαμ (κοινώς το πόλιμπιφ), ροφήματα με γεύση κακάο τα οποία σερβίρουμε κυρίως στα παιδιά μας (κάποια μάλιστα γράφουν πάνω πως η διατροφική τους αξία είναι υψηλή διότι είναι ενισχυμένα με μέταλλα και βιταμίνες), υποκατάστατα του γάλακτος στον καφέ, έτοιμα φαγητά, όπως κατεψυγμένες φτερούγες κοτόπουλου (εύκολα και γρήγορα φαγητά δηλαδή που ταΐζουμε στα παιδιά μας), κατεψυγμένο ορεκτικό με γεύση κάβουρα. Πάνω από τα μισά προπαρασκευασμένα προϊόντα έχουν μέσα πρόσθετη ζάχαρη!

Σε υγιεινά προϊόντα 

Η έκπληξη μάς ήρθε φυσικά από τα προπαρασκευασμένα προϊόντα τα οποία όταν τα τρώμε θεωρούμε πως κάνουμε και υγιεινή διατροφή… Τέτοια προϊόντα που περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη, και τα οποία βρήκαμε στο σουπερμάρκετ, είναι: Φυσικό έτοιμο τσάι σε μορφή ροφήματος, αποξηραμένα φρούτα, χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος σνακ, φυσικό γάλα καρύδας, σόγιας και ρυζιού, όλα σχεδόν τα δημητριακά περιέχουν ζάχαρη, διάφορα γιαούρτια-επιδόρπια γιαουρτιού, το ροδόμελο, το κοινό ψωμί, οι πίτες, κυρίως το ψωμί σλάις.

Τρεις κανόνες

Τρεις σημαντικοί κανόνες διατροφής, που όλοι καλά κάνουμε να υιοθετήσουμε, είναι:

  1. Μαγειρεύουμε στο σπίτι χρησιμοποιώντας όσο περισσότερο μπορούμε φυσικές πρώτες ύλες.
  2. Ζάχαρη με μέτρο.
  3. Τα σνακ μας καλό είναι να αποτελούνται από φρούτα, γιατί αποτελεί εσφαλμένη εντύπωση πως κάποια προϊόντα light ή φυσικά, και που είναι προπαρασκευασμένα, είναι πάντοτε υγιεινά.

 

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Επόμενο άρθρο:

Αφιέρωμα

Πόσα κουταλάκια ζάχαρη τρώμε κάθε μέρα;

Μιλά στον «Π» η διατροφολόγος Αλεξία Ποταμίτου η οποία μας εξηγεί πώς να μετρήσουμε την ζάχαρη που περιέχουν οι τροφές που τρώμε.

02 / 04
Επιστροφή
στην αρχή