Esra Aygin: Οι άντρες μας απέτυχαν

ΑΠΟΨΗ /UNDERGROUND NOTES
Μια από τους πιο ταλαντούχους δημοσιογράφους στην Κύπρο, που δεν διστάζει να δράσει για την ειρήνη και την επανένωση της γης μας είναι η Esra Aygin

 

Sevgul Uludag

caramel_cy@yahoo.com

Τηλ: 99 966518

 

Μια από τους πιο ταλαντούχους δημοσιογράφους στην Κύπρο, που γράφει ειλικρινά και που δεν διστάζει να δράσει για την ειρήνη και την επανένωση της γης μας είναι η Esra Aygin. Αυτή η νεαρή Τουρκοκύπρια δημοσιογράφος με εκπλήσσει: Πριν από δύο χρόνια περίπου κατάφερε να συνδέσει δύο κύριες εφημερίδες –μια από το βόρειο και μια από το νότιο μέρος του νησιού μας– και κατάφερε να τις κάνει να συμφωνήσουν να μεταφράζουν ειδήσεις από την καθημερινότητά μας. Αυτό άλλαξε τη μορφή του τι διαβάζουν οι άνθρωποι και άνοιξε μια νέα πορεία στα κυπριακά μέσα, ενώ άλλοι ακολούθησαν, αντιγράφοντας την τάση αυτή και με αυτό τον τρόπο οι κοινότητές μας διαβάζουν περισσότερες ειδήσεις για τη συνηθισμένη ζωή, παρά ειδήσεις που περιέχουν μόνο «πολιτικά» και «προπαγάνδα»… Της αξίζει βραβείο που κράτησε μια τέτοια στάση, όπως έχω πει σε διάφορα φόρουμ όταν είχαμε αναλύσει τα κυπριακά μέσα ενημέρωσης…

H παρέμβαση της Esra

Την περασμένη βδομάδα η Esra είχε κάνει μια παρέμβαση σε μια συζήτηση και θέλω να μοιραστώ αυτά που είπε αφού πιστεύω ότι οι παρατηρήσεις της είναι πολύ σημαντικές… Αυτή είναι λοιπόν η παρέμβαση της Esra Aygin σε μια συζήτηση που διοργανώθηκε από τον Γάλλο πρέσβη στη Λευκωσία, κύριο Rene Troccaz, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας:

«Πριν να ξεκινήσω, θα ήθελα εκμεταλλευτώ την ευκαιρία αυτή για να τιμήσω τη μνήμη μιας νεαρής γυναίκας, μητέρας, θύματος του επαίσχυντου εμπορίου του σεξ σε αυτό το νησί… H Volha Viarbouskaya πέθανε πριν από 11 μέρες σε νυκτερινό κέντρο διασκέδασης στο βόρειο τμήμα της Κύπρου κάτω από ύποπτες συνθήκες. Ήταν μόλις 26 χρονών. Ήταν μια από τις εκατοντάδες γυναίκες που έρχονται στη χώρα αυτή για να κερδίσουν τα προς το ζην και καταλήγουν στην απάνθρωπη βιομηχανία του σεξ. Πιστεύω ότι αυτή η μέρα της γυναίκας θα πρέπει επίσης να σηματοδοτήσει την αρχή της τόσο αναγκαίας αναγνώρισης, και δράσης σε αυτή την κοινή ντροπή που έχουμε…

Ήμουν στο Burgenstock

Ως δημοσιογράφος, καλύπτω τις διαπραγματεύσεις για την ειρήνη στην Κύπρο εδώ και 18 χρόνια. Τις διαπραγματεύσεις μεταξύ της τουρκοκυπριακής και ελληνοκυπριακής πλευράς – ή καλύτερα τις διαπραγματεύσεις μεταξύ Τουρκοκυπρίων και Ελληνοκυπρίων ανδρών με σκούρα κουστούμια…

Κάλυψα τη διαδικασία του σχεδίου Ανάν, ήμουν στο Burgenstock, παρακολούθησα το δημοψήφισμα για το σχέδιο Ανάν, ήμουν εκεί όταν οι Talat και Παπαδόπουλος, Talat και Χριστόφιας, Eroglu και Χριστόφιας, Eroglu και Αναστασιάδης, και Αναστασιάδης και Akinci διαπραγματεύτηκαν την ειρήνη στη χώρα ΜΟΥ. Ήμουν εκεί όταν οι Τουρκοκύπριοι και οι Ελληνοκύπριοι άντρες με σκούρα κουστούμια –με την ομάδα τους με περισσότερους άντρες με σκούρα κουστούμια, με τη διαμεσολάβηση περισσότερων αντρών με σκούρα κουστούμια– κατέθεσαν, συζήτησαν, διαπραγματεύθηκαν, παζάρεψαν, γκρέμισαν και κατέστρεψαν το μέλλον μου – ξανά και ξανά και πάλι ξανά…

Αν με ρωτάτε σήμερα, τι –κατά τη γνώμη μου– χαρακτήρισε κυρίως τις διαπραγματεύσεις των τελευταίων 18 χρόνων, θα σας πω ότι είναι οι άντρες με τα κουστούμια. Και κατά συνέπεια: μια διακαής παρόρμηση να αποδείξουν κάτι, να αποδειχτούν σωστοί, να δικαιολογηθούν, να δικαιωθούν – παρά να επιλύσουν ένα πρόβλημα.

Και δεν είναι μόνο αυτά τα τελευταία 18 χρόνια – οι διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό που χρονολογούνται από το 1968, πάντοτε μονοπωλήθηκαν από τους άντρες. Παρά τις ισχυρές ενδείξεις ότι η συμμετοχή των γυναικών σε ειρηνευτικές διαδικασίες αυξάνει την πιθανότητα της επίτευξης, εφαρμογής και διατήρησης των ειρηνευτικών συμφωνιών, η κυπριακή ειρηνευτική διαδικασία αποκλείει συστηματικά τις γυναίκες. Πραγματοποιείται χωρίς την παρουσία, εκπροσώπηση και συμβολή του 50% της κοινωνίας… Πραγματοποιείται χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ανησυχίες, οι φόβοι, οι ελπίδες, οι προσδοκίες, οι ανάγκες και οι προτεραιότητες του 50% της κοινωνίας. Μιλούμε για μια κυπριακή ειρηνευτική διαδικασία που αποκλείει το 50% της κοινωνίας στην Κύπρο…

Ενώ μελετούσα για απόψε, βρήκα κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες:

Οι έρευνες βρήκαν ότι υπάρχει μια σημαντική διαφορά στο πώς ορίζουν την ειρήνη οι άνδρες και οι γυναίκες. Οι άνδρες δίνουν προτεραιότητα στην αρνητική ειρήνη, εστιάζοντας στην απουσία επίσημης σύγκρουσης και ανασφάλειας και στη σταθερότητα των επίσημων δομών. Μια ειρηνευτική διαδικασία αντρών με σκούρα κουστούμια είναι φυσικό να εστίαζε σε αριθμό στρατευμάτων, χρονοδιαγράμματα, σύνθεση της δομής της διακυβέρνησης, και ποια εθνοτική κοινότητα θα αποτελεί ποιο ποσοστό της Αστυνομίας.

 

Θετική ειρήνη

Οι γυναίκες, από την άλλη πλευρά, εκτιμούν τη θετική ειρήνη. Ενδιαφέρονται περισσότερο για την ειρήνη σε τοπικό επίπεδο, με έμφαση στις ανάγκες της οικογένειας και της κοινότητας. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι γυναίκες που συμμετέχουν σε ειρηνευτικές διαδικασίες συνήθως εστιάζουν λιγότερο στα λάφυρα του πολέμου και περισσότερο στη συμφιλίωση, την οικονομική ανάπτυξη, την εκπαίδευση και τη μεταβατική δικαιοσύνη – όλα κρίσιμα για τη βιώσιμη ειρήνη.

Και με συμμετοχή των γυναικών, δεν εννοώ τη συμμετοχή δύο γυναικών στις διαπραγματευτικές ομάδες ως «συμβολικές γυναίκες». Εννοώ την ενισχυμένη παρουσία γυναικών με εξουσία λήψης αποφάσεων, που μπορούν να ασκήσουν πραγματική επιρροή στις διαπραγματεύσεις.

Όταν ρωτώ γιατί –παρά όλα τα στοιχεία– οι γυναίκες συστηματικά δεν συμπεριλαμβάνονται στη διαδικασία των διαπραγματεύσεων, μου λένε «οι γυναίκες δεν είναι αρκετά δυνατές», «δεν είναι αρκετά ανθεκτικές», «μπορούν να σπάσουν από την κριτική και την πίεση», ότι «οι γυναίκες δεν κατανοούν αρκετά τον πόλεμο και τη σύγκρουση», ότι «οι γυναίκες δεν ξέρουν διπλωματία» ή «θεός φυλάξοι θα κάνουν πάρα πολλούς συμβιβασμούς»…

 

Οι γυναίκες είναι δυνατές.

Επιτρέψτε μου να σας πω κάτι: Οι γυναίκες είναι δυνατές. Ανεξάρτητα από το υπόβαθρο, πιθανότατα έπρεπε να δώσουν εκατοντάδες πολέμους κάθε μέρα της ζωής τους για να φτάσουν εκεί που είναι. Κοιτάξτε τη γυναίκα που κάθεται απέναντί σας, δίπλα σας, πίσω σας – πιθανότατα έπρεπε να δουλέψει τουλάχιστον δύο φορές πιο σκληρά από εσάς, για να επιτύχει την ίδια αναγνώριση και να βρίσκεται εδώ.

Οι γυναίκες δεν σπάζουν από την κριτική. Τις επικρίνουν όλη τους τη ζωή γιατί είναι επιτυχημένες, γιατί δεν είναι επιτυχημένες – γιατί είναι όμορφες, γιατί δεν είναι όμορφες αρκετά – είναι φιλόδοξες, ξέγνοιαστες – έχουν καριέρα, δεν έχουν καριέρα – γιατί προσπαθούν πάρα πολύ, γιατί δεν προσπαθούν αρκετά…

Επειδή το να νικήσουν σε μια σωματική μάχη δεν είναι συνήθως επιλογή, οι γυναίκες είναι ειδικές στη διπλωματία από πολύ νεαρή ηλικία. Γνωρίζουν ότι ο συμβιβασμός είναι μέρος της ζωής και συνεχώς συναντούν τους συζύγους τους, τους γονείς τους, τα παιδιά τους, τους συναδέλφους και τους φίλους τους στα μισά του δρόμου.

Οι γυναίκες βρίσκουν τον τρόπο – το έχουν κάνει για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους σε καθημερινή βάση για να επιβιώσουν.

Οι γυναίκες γνωρίζουν τη βία – περισσότερες γυναίκες πεθαίνουν από βία κατά των γυναικών παρά σε όλους τους πολέμους μαζί.

Οι γυναίκες γνωρίζουν τον πόλεμο – είναι τα κύρια θύματα του πολέμου μαζί με τα παιδιά. Και παρ’ όλα αυτά, είναι αυτές που διατηρούν τη ζωή στη διάρκεια των πολέμων. Ξέρουν ότι καμιά ειρήνη δεν μπορεί να είναι χειρότερη από τον πόλεμο.

Πριν να τελειώσω, θα ήθελα να σας ενημερώσω για την κυπριακή ειρηνευτική διαδικασία. Ακούω ότι το κύριο εμπόδιο για μια συνάντηση μεταξύ των κυρίων Αναστασιάδη και Akinci είναι η διαφωνία για το ποιος θα σηκώσει πρώτος το τηλέφωνο.

Οι άντρες μας απέτυχαν. Αφήστε τις γυναίκες να συνεχίσουν από εδώ και πέρα…» 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Κανένα παζάρι για την κάρτα

ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΜΑΝΩΛΗ, 17.11.2018

ΑΠΟΨΗ

Το μυστηριώδες πορτρέτο του Μεσσία

ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, 17.11.2018

ΑΠΟΨΗ

Φραγμό στις καταστροφικές ιδέες του Προέδρου

Πολίτης News, 17.11.2018

Επιστροφή
στην αρχή