Έρχεται νέο σχέδιο επιχορηγήσεων για online shops από το υπ. Εμπορίου

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θα διατεθούν 3,3 εκατ. ευρώ. Το σχέδιο αναμένεται να προκηρυχθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2017. Ο υπ. Εμπορίου, Γιώργος Λακκοτρύπης, μιλά στον «Π».

 

Μία από τις χειρότερες κατατάξεις στον σύνθετο δείκτη της ψηφιακής οικονομίας της Ευρώπης (DESI 2016) λαμβάνει η Κύπρος στα θέματα της χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Κατ' ακρίβεια κατατάσσεται 26η μεταξύ των ΕΕ28, καθώς μόλις το 38% των πολιτών χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για online αγορές, καταγράφοντας μία αύξηση της τάξης του 3% σε σύγκριση με το 2015. 

Ο υπουργός Ενέργειας κι Εμπορίου, Γιώργος Λακκοτρύπης, κληθείς από τον «Π» να σχολιάσει τον δείκτη, τοποθετήθηκε λέγοντας εξαρχής πως ο τομέας του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι σημαντικός για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των κυπριακών επιχειρήσεων κι ο στόχος είναι να δημιουργηθούν οι προοπτικές για τη βελτίωσή του. Σήμερα το υπουργείο εργάζεται για την ετοιμασία στρατηγικών δράσεων "που θα βοηθήσουν τόσο τις επιχειρήσεις, όσο και τους καταναλωτές, να δραστηριοποιηθούν ενεργά στη ψηφιακή επιχειρηματικότητα, αλλά και να εξοικειωθούν με την ασφαλή χρήση του διαδικτύου σε εμπορικές συναλλαγές", επεσήμανε.

Τι μας εμποδίζει;

Για το σκοπό αυτό στο μικροσκόπιο του Υπουργείου Εμπορίου έχουν τεθεί τα πορίσματα και οι εισηγήσεις εξειδικευμένης μελέτης (την είχαμε παρουσιάσει πριν από μερικές βδομάδες) για την προώθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου.

«Σημαντικοί ανασταλτικοί παράγοντες στη χρήση και δραστηριοποίηση των επιχειρήσεων στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι το μέγεθος και το οικονομικό τους υπόβαθρο, ο έντονος ανταγωνισμός από άλλα κράτη μέλη και η έλλειψη καινοτόμων προϊόντων", εξήγησε ο κ. Λακκοτρύπης. "Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης που ετοίμασαν οι σύμβουλοί μας, υπάρχουν οι υποδομές για να αναπτυχθεί το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Κύπρο, αλλά για να μπορέσει ο επιχειρηματικός κόσμος της Κύπρου να ανταπεξέλθει των προκλήσεων και του ανταγωνισμού, θα πρέπει να επενδύσει σε στοχευμένους τομείς της οικονομίας, μεταξύ άλλων, δημιουργώντας συνέργειες σε εγχώρια παραδοσιακά προϊόντα και υπηρεσίες, όπως στον τουρισμό και αγροτουρισμό».

Επίσης, όπως επεσήμανε, «πρέπει να αναπτυχθούν επιχειρηματικά μοντέλα μέσω εξειδικευμένων ηλεκτρονικών πλατφόρμων, οι οποίες θα ανταποκρίνονται με επιτυχία στις ανάγκες της εγχώριας αγοράς και θα αφορούν, για παράδειγμα, σε πολυκαταστήματα (e-mall), κοινωνικό εμπόριο, ενοικίαση διαμερισμάτων, πώληση μεταχειρισμένων προϊόντων και μοντέλα δημοπρασιών».

Βεβαίως, σύμφωνα με τον υπουργό, ακόμη ένας σημαντικός παράγοντας στην ενίσχυση του τομέα της ψηφιακής επιχειρηματικότητας είναι και η συνεχής κατάρτιση του προσωπικού της επιχείρησης σε ψηφιακές δεξιότητες, ώστε να είναι ενήμεροι και να ακολουθούν τις νέες τάσεις και τεχνολογικές εξελίξεις.

Είναι προτεραιότητα

Όπως μας εξήγησε, το ηλεκτρονικό εμπόριο εμπίπτει στους άξονες προτεραιότητας του Υπουργείου Εμπορίου και για την προώθησή του έχει ετοιμαστεί Στρατηγικό Σχέδιο δράσης για τα έτη 2017-2020. Οι κυριότερες δράσεις του Σχεδίου, όπως τις απαρίθμησε ο κ. Λακκοτρύπης αφορούν:

1. Κίνητρα χρηματοδότησης στις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις μέσω του Σχεδίου Προώθησης του Ηλεκτρονικού Εμπορίου, το οποίο αναμένεται να προκηρυχθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2017. Το εν λόγω Σχέδιο εντάσσεται στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Αειφόρος Ανάπτυξη και Ανταγωνιστικότητα" και θα διατεθούν περίπου 3,3 εκατ. ευρώ. Θα καλύπτει δε δαπάνες δημιουργίας ηλεκτρονικού καταστήματος ή ιστοσελίδας, αγορά λογισμικών προγραμμάτων, εκπαίδευση σε ψηφιακές ικανότητες, πρόσληψη προσοντούχου προσωπικού στον τομέα της πληροφορικής και επικοινωνιών και, φυσικά, προωθητικές ενέργειες μέσω διαδικτύου. Να σημειωθεί ότι κίνητρα χρηματοδότησης για δαπάνες που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο παραχωρούνται επίσης μέσω των Σχεδίων Νεανικής Επιχειρηματικότητας και Επιχειρηματικής Καινοτομίας, ενώ αναμένεται και η δημιουργία νέου Σχεδίου Χορηγιών για το Υπολογιστικό Νέφος.

2. Ετοιμασία ηλεκτρονικού οδηγού με νομικές πτυχές του διαδικτύου, ο οποίος θα λειτουργήσει ως εύχρηστο εργαλείο τόσο για επιχειρήσεις, όσο και για καταναλωτές.

3. Διοργάνωση εκπαιδευτικών σεμιναρίων και ημερίδων για τις νομικές πτυχές του ηλεκτρονικού εμπορίου και τις ευκαιρίες επένδυσης στον τομέα.

4. Ενημέρωση και τεχνική υποστήριξη μέσω της ιστοσελίδας του Προγράμματος "Επιχειρείτε Διαδικτυακά" (www.go-e.mcit.gov.cy).

5. Συνεργασία με επιχειρηματικούς και επαγγελματικούς συνδέσμους για προώθηση ενημερωτικού υλικού στα μέλη τους.

6. Επικαιροποίηση κανονιστικού πλαισίου για το ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο βρίσκεται για νομοτεχνικό έλεγχο και αναμένεται η ψήφισή του κατά το 2018.

Αντώνης Φραγκούδης, διευθ. επιχειρηματικής ανάπτυξης ΟΕΒ: «Μπείτε online και η παγκόσμια αγορά θα σας ανταμείψει»

«Η εξέλιξη του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει επηρεάσει τον ανταγωνισμό στην παγκόσμια αγορά, αφού επιτρέπει στον καταναλωτή να συγκρίνει πολλαπλές επιλογές και τιμές πέραν από τα εθνικά όρια και να επιλέξει το προϊόν ή υπηρεσία που τον συμφέρει οικονομικά.

Ο Κύπριος καταναλωτής σύμφωνα με έρευνες, είναι αρκετά εξοικειωμένος με το ηλεκτρονικό εμπόριο και το χρησιμοποιεί κυρίως για αγορές από το εξωτερικό ανάλογα με τις ευκαιρίες που εντοπίζει. Όμως δεν αγοράζει τόσο συχνά από κυπριακά ηλεκτρονικά καταστήματα και αυτό πιθανόν να οφείλεται και πάλι στις μικρές αποστάσεις που έχουμε στο νησί μας.

Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να καθιερωθούν στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν πολύ δύσκολο έργο να επιτελέσουν, καθώς ο ανταγωνισμός που έχουν να αντιμετωπίσουν είναι ιδιαίτερα σκληρός και πολύ μεγάλος. Φαντάζει και είναι αδύνατο για μια κυπριακή επιχείρηση να ανταγωνιστεί εταιρείες κολοσσούς στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Για να πετύχει μια επιχείρηση στο χώρο αυτό πρέπει, είτε να προσφέρει ανταγωνιστικές τιμές ή να παρέχει κάποιο ξεχωριστό προϊόν ή υπηρεσία. Θα προτρέπαμε κυπριακές επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα ή υπηρεσίες μοναδικές στο είδος τους να επιχειρήσουν τη δραστηριοποίησή τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο και εφόσον το αξίζουν η παγκόσμια ηλεκτρονική αγορά θα τις ανταμείψει».

Μάριος Τσιακκής, γενικός γραμματέας ΚΕΒΕ: «Ιδού γιατί το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι το μέλλον» 

«Πολλές από τις επιχειρήσεις μας ασχολούνται με τις πωλήσεις μέσω διαδικτύου, ενώ αυξάνονται και τα κυπριακά e-shop. Ωστόσο, αυτή η διαδικασία χρειάζεται χρόνο. Οι προοπτικές ανάπτυξης στην Κύπρο είναι πολύ καλές. Οι δυνατότητες υπάρχουν. Έχουμε πολύ καλό δυναμικό και εξαίρετα άτομα στο τεχνικό κομμάτι της ανάπτυξης τεχνολογιών και λογισμικών λύσεων. Πρέπει όμως να πείσουμε τον εαυτό μας ότι μπορούμε να δούμε το μέλλον και να αναπτύξουμε μια εταιρεία που δεν στοχεύει μόνο στην τοπική αγορά, αλλά μπορεί να έχει διεθνή δραστηριότητα, επιτυγχάνοντας υψηλές αποδόσεις.

Πάντως, κατανοώντας τα πολλαπλά οφέλη που προσφέρουν τα e-shop καταστήματα, όλο και περισσότερες προσπαθούν να εισέλθουν στο χώρο του διαδικτύου. Διότι είναι, πλέον, γνωστό σε όσους ασχολούνται με τον τομέα πως το διαδικτυακό εμπόριο είναι το μέλλον, γιατί:

Απλοποιώντας τις διαδικασίες και μειώνοντας τα λειτουργικά έξοδα μπορεί μια επιχείρηση να γίνει βιώσιμη, ιδιαίτερα εν καιρώ κρίσης. Αυτή την ευκαιρία της δίδει σήμερα το internet.

Οι πελάτες, που μπορεί να προέρχονται από οπουδήποτε στον κόσμο, δύνανται να ψωνίζουν και να ενημερώνονται από το διαδίκτυο 24 ώρες το 24ωρο για νέα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν. Αν η εταιρεία βρίσκεται online και το χειριστεί σωστά, τότε θα την εντοπίσουν.

Τα συστήματα ασφαλείας - που προστατεύουν αγοραστές και πωλητές - αναπτύσσονται συνεχώς. Το γεγονός αυτό ενισχύει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, με αποτέλεσμα να εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με το ηλεκτρονικό εμπόριο».

6+1 συμβουλές προς επιχειρηματίες

Ο υπουργός κ. Λακκοτρύπης είναι ένας άνθρωπος της αγοράς, εάν λάβουμε υπόψη τις θέσεις από τις οποίες υπηρέτησε. Ο ίδιος συμβουλεύει τους επιχειρηματίες να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, γιατί θα έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι χιλιάδων ανταγωνιστών που διατηρούν μόνο φυσικό κατάστημα, αφού τους δίδεται η δυνατότητα:

1. Να παρακολουθούν και να καταγράφουν το αγοραστικό προφίλ των πελατών.
2. Να διευρύνουν τις συνεργασίες του εντός και εκτός συνόρων.
3. Να απευθύνονται σε διαφορετικές αγοραστικές ομάδες ανά το παγκόσμιο ταυτόχρονα.
4. Να παρέχουν καλύτερη προβολή του προϊόντος/υπηρεσίας μέσω εικόνας, ήχου, βίντεο και κειμένου, να αυξάνει τις πωλήσεις της επιχείρησης.
5. Να βελτιώνουν την επικοινωνία με τους πελάτες, ελαχιστοποιώντας έτσι και την προμηθευτική αλυσίδα, εφόσον υπάρχει απευθείας επαφή με τον πελάτη χωρίς την ανάμειξη ενδιάμεσου.
6. Να παρέχουν 24ωρη εξυπηρέτηση, χωρίς να χρειάζεται συνεχής εποπτεία προσωπικού, και
7. Να παρέχουν άμεση ενημέρωση στον πελάτη για το προϊόν, αυξάνοντας έτσι την αξιοπιστία όχι μόνο των προϊόντων που πωλούν, αλλά και της ίδιας της επιχείρησής τους.

Επόμενο άρθρο:


Επιστροφή
στην αρχή