Έρευνα με υπουργικό όχημα: Ο άθλιος δρόμος που οδηγεί στη Λευκωσία

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
Κάθε πρωί η είσοδος της πόλης από τον αυτοκινητόδρομο είναι μποτιλιαρισμένη για χιλιόμετρα. Μία ώρα από τα Λατσιά μέχρι το κέντρο. Δείτε το βίντεο.

Κάθε πρωί η είσοδος της Λευκωσίας από τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού - Λευκωσίας είναι φρακαρισμένη. Χιλιάδες αυτοκίνητα από νωρίς το πρωί -πριν από τις 7 και για πάνω από δυόμισι ώρες, δηλαδή μέχρι και τις 9.30- βρίσκονται στριμωγμένα και κινούνται σημειωτόν. Η δυσκολότερη μέρα είναι συνήθως η Δευτέρα όπου οι ουρές ξεκινούν πολύ πιο πριν από τον μεγάλο κόμβο του ΓΣΠ και φτάνουν μέχρι και τα φώτα του «Καλησπέρα». Ένας μόνο άθλιος δρόμος οδηγεί στη Λευκωσία.

Από τα Λατσιά, με τις καλύτερες προϋποθέσεις, χρειάζεται μία ολόκληρη ώρα για να φτάσει κανείς στο κέντρο της Λευκωσίας ή σε άλλες περιοχές όπως ο Στρόβολος, η Έγκωμη, το Τσέρι ή ο Άγιος Δομέτιος, γιατί μπλοκαρισμένοι είναι και πολλοί άλλοι κεντρικοί δρόμοι και πολλές διασταυρώσεις του οδικού δικτύου της πρωτεύουσας.

Καθηλωμένοι στο μποτιλιάρισμα οι οδηγοί -αφού δεν έχουν την ικανότητα να… πετάξουν ή να ξεκινήσουν πιο νωρίς, γιατί πια τι ώρα πρέπει να φύγει κανείς από το σπίτι του για να μην μπλοκάρει στην κίνηση- δεν μπορούν να κάνουν τίποτα περισσότερο παρά να οπλιστούν με υπομονή. Ιώβεια υπομονή θα έλεγε κανείς, διότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέχει ο «Π», λύσεις δεν υπάρχουν τουλάχιστον για τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια. Εκτός κι εάν προωθήσει κάτι νέο ο υπουργός Μεταφορών.

 

Αυξάνονται τα οχήματα

Στο μεταξύ, βάσει των μετρήσεων του Τμήματος Δημοσίων Έργων έχει επανέλθει η κυκλοφορία οχημάτων στους δρόμους και μάλιστα όχι μόνο συγκρίνεται με τους αριθμούς των Ι.Χ. που κινούνταν στην προ κρίσης εποχή, αλλά η τάση είναι αυξητική. Αυτό μπορεί να στέλνει το μήνυμα της σταθεροποίησης των οικονομικών δεικτών αλλά δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την καθημερινή διακίνηση των πολιτών...

Εξ ιδίας πείρας ο υπουργός

Όταν επικοινωνήσαμε τηλεφωνικώς στον υπουργό Μεταφορών για να τον ρωτήσουμε για τα έργα που προωθούνται, μας είπε πως μπορεί να μιλά εξ ιδίας πείρας για την πρωινή αιχμή στην είσοδο της πόλης. Το σπίτι του βρίσκεται στην περιοχή των Λατσιών και κάθε μέρα κάνει μία ώρα το λιγότερο για να φτάσει στο υπουργείο το οποίο βρίσκεται στην περιοχή Αγίου Ανδρέα.

Έτσι αυτοπροσκληθήκαμε να κάνουμε μαζί τη διαδρομή ένα πρωί, όπως κι έγινε. Στις 7 ακριβώς το πρωί της Πέμπτης ξεκινήσαμε από το σπίτι του Μάριου Δημητριάδη και εισήλθαμε στον αυτοκινητόδρομο. Διανύσαμε περίπου μισή ώρα από τον κόμβο των Λατσιών μέχρι να φτάσουμε στα φανάρια του «Καλησπέρα» κι από εκεί άλλη μισή ώρα μπλοκαρισμένοι σε διάφορες διασταυρώσεις κεντρικές ή μη του οδικού δικτύου της Λευκωσίας για να φτάσουμε μέχρι το υπουργείο.

Μια απόσταση δηλαδή που υπό κανονικές συνθήκες μπορεί κανείς να την κάνει το πολύ σε 20 λεπτά. Χρειαστήκαμε, λοιπόν, τριπλάσιο χρόνο και κάψαμε περισσότερα καύσιμα. Ό,τι ισχύει για τις χιλιάδες των οδηγών με μία διαφορά: αυτοί μέχρι να πάνε στη δουλειά τους γίνονται νευρασθενείς…

Ποια είναι η λύση;

Στον δρόμο προς το υπουργείο κι ενώ συζητάμε με τον κ. Δημητριάδη καλούμε στο τηλέφωνο τον Γιαννάκη Χατζηιωσήφ, ανώτερο εκτελεστικό μηχανικό στο Τμ. Δημοσίων Έργων, υπεύθυνο του κλάδου κυκλοφοριακών μελετών για να μιλήσουμε για τις λύσεις που προωθούνται.

Ο κ. Χατζηιωσήφ απαρίθμησε τα τέσσερα έργα που σύμφωνα με τους σχεδιασμούς θα ξεμπλοκάρουν την είσοδο της πρωτεύουσας.

1. Περιμετρικός Λευκωσίας: Πρόκειται για το μόνο έργο από τα τέσσερα το οποίο είναι έτοιμο και γίνονται προσπάθειες υλοποίησης τα επόμενα χρόνια με χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά ταμεία. Εντάχθηκε στον προϋπολογισμό του 2018, οπόταν αναμένεται να προκηρυχθεί. Συνδέει τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας - Λεμεσού με τον Κοκκινοτριμιθιάς - Λευκωσίας, με την πρώτη φάση να φτάνει μέχρι την Τσερίου.

Μέσω του περιμετρικού θα μπορεί κανείς να φτάσει γρήγορα κι ασφαλισμένα προς Τσέρι και Λακατάμια από την περιοχή Χαλεπιανών απ’ όπου θα ξεκινά, αποφορτίζοντας την ίδια ώρα την είσοδο της Λευκωσίας μέχρι και τον ανισόπεδο κόμβο παρά το «Mall». Σύμφωνα με την τεχνοοικονομική μελέτη, το έργο που θα δοθεί στην κυκλοφορία το 2021, το 2025 θα καταφέρει να αφαιρέσει από το δίκτυο στην είσοδο της Λευκωσίας το 5,2% της τροχαίας κίνησης και το 2035 το 9%. Από τη Σπύρου Κυπριανού ο περιμετρικός θα μειώσει την κίνηση κατά 12,4% το 2025, ενώ θα υπάρχει ακόμη περισσότερη μείωση όταν κατασκευαστεί η Αργυρουπόλεως.

2. Κατασκευή αστικού αυτοκινητόδρομου Ιπποκράτους - Αργυρουπόλεως: Βρίσκεται βορειότερα του περιμετρικού. Ξεκινά από τον κόμβο του ΓΣΠ και καταλήγει (αρχικά) στην Τσερίου (ακολούθως μέχρι τον δρόμο Παλαιχωρίου μέσω Ανθούπολης). Είναι ένας δρόμος 3 km ο οποίος θα γίνει με πρότυπα αστικού αυτοκινητόδρομου, δηλαδή με τέσσερις λωρίδες και με κόμβους υψηλής ικανότητας. Και αυτός θα αποφορτίσει τον αυτοκινητόδρομο μέχρι τον ανισόπεδο αλλά και τη Σπύρου Κυπριανού, ειδικά τα φανάρια «Ορφανίδη» και τον κυκλικό κόμβο Τσερίου. Τα σχέδια είναι σχεδόν έτοιμα αλλά το έργο δεν έχει μπει στον προϋπολογισμό.

Ο υπ. Μεταφορών ζήτησε με επιστολή του προς τον υπ. Οικονομικών, δεδομένου ότι δεν προχώρησε η Τσερίου, να προχωρήσει αυτός ο δρόμος, αλλά για την ώρα η απάντηση ήταν αρνητική. Ο κ. Δημητριάδης πιστεύει ότι πρέπει να ληφθεί από την κυβέρνηση η πολιτική απόφαση για την κατασκευή της τώρα που τα οικονομικά πάνε καλύτερα… Και δεδομένου ότι ο περιμετρικός που αποτελεί μια πιο ριζική λύση βρίσκεται ακόμη στο σχεδιαστήριο, μπορεί ο δρόμος αυτός να δώσει μια λύση στο κομφούζιο που υπάρχει στην είσοδο της πόλης.

3. Κόμβος «Καλησπέρα»: Νοτίως των φώτων του «Καλησπέρα», περί τα 50 μέτρα πριν, καθώς έρχεσαι από Λεμεσό (στο σημείο της εξόδου προς Σταυρού), είναι σχεδιασμένος ένας ανισόπεδος κόμβος κόστους 30 εκατ. ευρώ. Ένας μεγάλος ανισόπεδος κόμβος ο οποίος θα προσφέρει απρόσκοπτη κίνηση στα οχήματα που έρχονται από τον αυτοκινητόδρομο και θα κινούνται προς τη Λευκωσία.

Στο κάτω μέρος της γέφυρας θα υπάρχει κόμβος ο οποίος θα διοχετεύει την κίνηση προς την Αθαλάσσας και προς την Αγλαντζιά μέσω του δρόμου που περνά σήμερα από το δάσος (μπροστά από το φυτώριο). Είναι το έργο που θα αμβλύνει πραγματικά το πρόβλημα στην είσοδο της Λευκωσίας. Τα κακά νέα είναι πως το έργο δεν είναι ώριμο. Έχουν γίνει μόνο τα προκαταρκτικά σχέδια τα οποία ετοιμάστηκαν το 2012 και λόγω της κρίσης έμειναν δυστυχώς στα συρτάρια. Όταν ετοιμαστούν τα σχέδια, το έργο θα μπει στον προϋπολογισμό.

4. Ακαδημίας: Η οδός Ακαδημίας είναι ένα δευτερεύον οδικό δίκτυο που σήμερα καταλήγει σε αδιέξοδο. Ξεκινά από την Αγλαντζιάς, διασταυρώνεται με την Κυρηνίας, περνά από το ΡΙΚ και μετά καταλήγει σε αδιέξοδο. Ο χώρος για να ολοκληρωθεί ο δρόμος (με δύο λωρίδες) και να καταλήγει μέχρι τον δρόμο του φυτωρίου στο δάσος Αθαλάσσας υπάρχει, ωστόσο μέχρι σήμερα υπήρχαν αντιδράσεις για την κατασκευή του.

Πλέον υπάρχει η συγκατάθεση του δήμου. Για τα Δημόσια Έργα κρίνεται άκρως σημαντική η ολοκλήρωση του δρόμου γιατί θα συνδέει την Αγλαντζιά με τα Λατσιά χωρίς να χρειάζεται να βγει κανείς στα φώτα του «Καλησπέρα» και στον βαρυφορτωμένο αυτοκινητόδρομο. Το έργο είναι πολεοδομικό κι έχει ενταχθεί στον τριετή προϋπολογισμό του Υπ. Εσωτερικών. Βασικά όλα είναι έτοιμα για να προκηρυχθεί η κατασκευή.

Το «Αλουμίνιουμ»

Όσον αφορά τον κόμβο του «Αλουμίνιουμ» θα επαναξιολογηθεί όταν ανακατασκευαστεί η Καλλιπόλεως (στη διαδικασία κατακύρωσης των προσφορών) και γίνει η μονοδρόμηση Μακαρίου - Καλλιπόλεως.

Ο υπ. Μεταφορών πάει με λύσεις στο Υπουργικό

Ρωτήσαμε τον υπουργό Μεταφορών πώς ο ίδιος βιώνει κάθε πρωί την κίνηση στην είσοδο της Λευκωσίας. «Με αισθήματα αγανάκτησης», μας είπε… «Βεβαίως είναι λίγο δύσκολο να φταίξω τον υπουργό Μεταφορών γιατί στην προκειμένη περίπτωση αυτός είμαι εγώ», λέει χαριτολογώντας. «Κατανοώ τους πολίτες που δυσανασχετούν έντονα γιατί χάνουν μια ώρα από τη ζωή τους κάθε πρωί για να πάνε στη δουλειά τους σε μια μικρή κατά τα άλλα πόλη, όπως η Λευκωσία. Μέχρι σήμερα, ωστόσο, ήταν ζήτημα προτεραιοτήτων το ποια έργα θα προωθούνταν. Η αλήθεια είναι πως από το 2015 και μετά έχουμε τις δυνατότητες να προσθέτουμε πιο μεγάλα έργα στον προϋπολογισμό, γι’ αυτό πιστεύω ότι έφτασε η ώρα να γίνει ένας σωστός σχεδιασμός και για την είσοδο της Λευκωσίας. Εξάλλου είναι και θέμα βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών».

Ο Μάριος Δημητριάδης αναγνωρίζει πως με την ανάκαμψη της οικονομίας και την επάνοδο του αριθμού των οχημάτων στους δρόμους σε επίπεδα προ κρίσης και μάλιστα με αυξητικές τάσεις, η κυβέρνηση πρέπει να δει πιο ζεστά το θέμα του κυκλοφοριακού προβλήματος στην είσοδο της πόλης.

Είναι γι' αυτό που έχει ζητήσει έκθεση από το Τμήμα Δημοσίων Έργων με τις προτεινόμενες λύσεις για να τις φέρει ξανά στην επιφάνεια και να προωθήσει τη δρομολόγησή τους με αποφάσεις από το Υπουργικό Συμβούλιο. Θεωρεί πως το ζητούμενο είναι να προωθηθεί άμεσα η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου παρά τα φώτα του «Καλησπέρα».

Ταυτόχρονα, σημειώνει πως πέρα από την κατασκευή των δρόμων και με δεδομένη τη συνεχή αύξηση των αυτοκινήτων, δεν αποτελεί πάντα λύση το να προσθέτεις νέους δρόμους.

Η συνδυαστική λύση είναι να βρεθεί ο τρόπος να μπαίνει λιγότερος κόσμος στην πόλη, κι αυτό μπορεί να γίνει με τη χρήση των δημοσίων μεταφορών. «Πράγμα που μέχρι στιγμής βεβαίως δεν έχουμε πετύχει... Ο στόχος ήταν το 2020 τα λεωφορεία να χρησιμοποιούνται από το 10% του πληθυσμού και αυτή τη στιγμή είμαστε μεταξύ 3-4%. Άλλες προηγμένες χώρες έχουν προωθήσει το λεγόμενο park and ride, ένα σύστημα όπου οι πολίτες αφήνουν τα Ι.Χ. σε πάρκινγκ έξω από την πόλη και παίρνουν το λεωφορείο».

Για να γίνει αυτό, υποδείξαμε στον υπουργό ότι τα λεωφορεία πρέπει να περνούν κάθε δέκα λεπτά κι όχι κάθε 40 λεπτά, όπως συμβαίνει σήμερα. Διότι παρά την κίνηση, με το Ι.Χ. σήμερα πάει πιο γρήγορα στον προορισμό του κάποιος παρά με λεωφορείο. Συμφωνεί πως απαιτείται ποιοτική αναβάθμιση των δημοσίων μεταφορών και πιστεύει πως αυτό θα γίνει με τις νέες συμβάσεις που θα υπογραφούν το 2020. Όσο για το τραμ, η γραμμή του οποίου, όπως έχει σχεδιαστεί, περνά και από τη λεωφόρο Λεμεσού, δεν το βλέπει να προωθείται πριν την επόμενη δεκαετία λόγω της γενναίας συνεισφοράς που απαιτείται από το κράτος.

Ένας απαυδισμένος πολίτης  περιμένει στην κίνηση…

Ο Γιώργος Κωνσταντίνου είναι ο δημιουργός ενός ψηφίσματος που κυκλοφόρησε τις τελευταίες μέρες σε ηλεκτρονική πλατφόρμα ζητώντας τις υπογραφές των πολιτών για άμεση δράση για λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος στη Λευκωσία. Ο ίδιος οδηγεί καθημερινά από την Αθηένου προς τη Λευκωσία και, όπως μας λέει, «φέτος ήταν η πρώτη χρονιά από τα εννέα χρόνια που οδηγώ κάθε πρωί για να πάω στη δουλειά μου που ούτε τον Αύγουστο η τροχαία κίνηση με αιτία τα φώτα τροχαίας «Καλησπέρα» δεν μειώθηκε (πολύ)».

Όπως σημειώνει, από αυτή την άποψη, η απόφαση για ζωή στην ύπαιθρό δεν ήταν και η καλύτερη, «αφού τελικά οι ώρες που σπαταλώ στους δρόμους, μου αφαιρούν από την ποιότητα της ζωής μου και από τον ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά μου. Χώρια τα έξοδα για καύσιμα, η μείωση της αξίας του αυτοκινήτου μου λόγω πολλών χιλιομέτρων, υποχρεωτικά δύο με τρία σέρβις τον χρόνο, φθορές ελαστικών, αλλαγές λαδιών και βάλε. Οι εξαγγελίες των κυβερνήσεων για μείωση της αστυφιλίας δεν έπιασαν τόπο στη δική μου περίπτωση. Σε ποιου όμως την περίπτωση έπιασαν; Οι εξαγγελίες ούτε τρώγονται ούτε γεμίζουν το ντεπόζιτο της βενζίνης των αυτοκινήτων. Έπεα πτερόεντα»...

Και συνεχίζει: «Σαράντα με πενήντα λεπτά στον δρόμο, μόνο για να πάω το πρωί. Παλιά κολλούσαμε και στη σύνδεση των αυτοκινητοδρόμων της Λεμεσού και της Λάρνακας, παρά την Αγία Βαρβάρα, αλλά τώρα η τριπλή λωρίδα μας κατευθύνει άνετους, για να κολλήσουμε στην ουρά από το νέο ΓΣΠ μέχρι τα φώτα του 'Καλησπέρα'. Και δώσ’ του τα νεύρα και οι ιδιοτροπίες. Οι 'έξυπνοι' να μπαίνουν από το αριστερό έρεισμα στη γέφυρα, οι πιο 'έξυπνοι' από το πιο κάτω και η ζωή στον δρόμο μια ταινία σε επανάληψη καθημερινή.

Και η τροχαία; Εκστρατεία για βοήθεια των οδηγών στον δρόμο δεν εξήγγειλε ποτέ η Αστυνομία μας. Μόνο εκστρατεία για τη ζώνη ασφαλείας, για τη χρήση κινητού, για την ταχύτητα. Και να βλέπεις τους αστυνομικούς εκεί στην άκρη του δρόμου να «γράφουν» επειδή οι απαυδισμένοι οδηγούν στο έρεισμα (και συμφωνώ με τους αστυνομικούς), αλλά μια μέρα δεν τους είδα να λένε «ελάτε βρε παιδιά και από το έρεισμα (το παίρνουμε πάνω μας), να λιγοστέψει η κίνηση να πάτε στη δουλειά σας».

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Βλέπουν τη συσπείρωση- Αυξάνονται τα πυρά εκ των έσω

Πολίτης News, 02:55 (τελευταία ενημέρωση 02:55)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Παπάδες και τατάδες με το δημόσιο χρήμα

Πολίτης News, 02:55 (τελευταία ενημέρωση 02:55)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σταματήστε να τρώτε καρκίνο-Δείτε τη σχέση του καρκίνου με τη διατροφή

ΜΙΡΑΝΤΑ ΛΥΣΑΝΔΡΟΥ, 22.10.2017

Επιστροφή
στην αρχή