Κοσμικό κράτος vs Εκκλησία στη Βουλή για το θέμα των αμβλώσεων

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η πρόταση νόμου προκειμένου να μην θεωρείται αδίκημα η διακοπή της κύησης πριν τη συμπλήρωση 12 εβδομάδων δεν μπορεί να βρει σύμφωνη την Εκκλησία

Το μέγεθος της επιρροής της Εκκλησίας στο κοσμικό κράτος αναμένεται να αποκαλύψει κατά τρόπο ξεκάθαρο η στάση που θα τηρήσουν τα κοινοβουλευτικά κόμματα κατά την εξέταση της πρότασης νόμου για τις αμβλώσεις, η οποία αρχίζει σήμερα στην Επ. Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Η πρόταση νόμου, με την οποία τροποποιείται ο ποινικός κώδικας, έτσι ώστε «να διασφαλιστεί το αναφαίρετο δικαίωμα της γυναίκας να αποφασίζει για το ζήτημα», κατατέθηκε πριν από ακριβώς τρία χρόνια, ωστόσο δεν συζητήθηκε ποτέ, παρά τις κατά καιρούς πιέσεις του ΑΚΕΛ, με λόγους όχι άσχετους με τη θέση της Εκκλησίας για το θέμα.

Ο «Π» εξασφάλισε το υπόμνημα της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας (το υπογράφει ο πρόεδρος της Συνοδικής Επιτροπής Βιοηθικής Πάφου Γεώργιος) ημερ. 21/02/2018, το οποίο στάλθηκε μαζί με τις θέσεις άλλων φορέων και οργανώσεων για το θέμα εξ αφορμής της σημερινής συζήτησης. Η θέση της Ιεράς Συνόδου είναι εκ διαμέτρου αντίθετη με τη θέση της Πρωτοβουλίας για την προώθηση της πρότασης νόμου για τις εκτρώσεις, η οποία συλλέγει διαδικτυακά υπογραφές και η οποία επίσης έχει στείλει υπόμνημα στην επιτροπή. Την ίδια ώρα, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει ο «Π», γυναικείες οργανώσεις, δη οι κομματικές, αλλά και άλλα οργανωμένα σύνολα αντιμετωπίζουν δυσκολία στο να παρευρεθεί εκπρόσωπός τους στη σημερινή συνεδρία, καθώς οι απόψεις διίστανται, ενώ υπάρχουν και παραπονούμενα σύνολα για το ότι δεν προσκλήθηκαν ενώ έχουν λόγο στο θέμα. Από πλευράς κομμάτων μόνο το ΑΚΕΛ έχει ξεκάθαρη θέση για το θέμα, ενώ διαφώνησε και με την πρόσκληση στην Εκκλησία, με τα άλλα κόμματα να αντιμετωπίζουν μικρά ή μεγάλα εσωκομματικά ζητήματα, τα οποία αναμένεται να εξωτερικευτούν τις επόμενες μέρες.

Δεν συμφωνεί

Στο τετρασέλιδο υπόμνημα της Ιεράς Συνόδου, που η επιτροπή αναμένεται να θέσει επί τάπητος σήμερα, τονίζεται πως η πρόταση νόμου προκειμένου να μην θεωρείται αδίκημα η διακοπή της κύησης πριν τη συμπλήρωση 12 εβδομάδων (ή και 19 εβδομάδων σε μερικές περιπτώσεις) εγκυμοσύνης δεν μπορεί να βρει σύμφωνη την Εκκλησία. Προστίθεται δε πως «πολύ πριν η βιολογία και η ιατρική ανακαλύψουν τα χρωματοσώματα και τα γονίδια και πριν οι επιστήμονες μπορέσουν να μελετήσουν με κάθε λεπτομέρεια τη διαδικασία της κύησης, οι χριστιανοί συγγραφείς κατεδίκασαν τις εκτρώσεις σε οποιοδήποτε στάδιο της εγκυμοσύνης». Όσον αφορά τις περιπτώσεις βιασμού και αφού αναφέρεται στον ρυθμό κίνησης των σπερματοζωαρίων στο σώμα, η Εκκλησία εξηγεί πως «αν στις πρώτες 24 ώρες μετά τον βιασμό το θύμα ζητήσει ιατρική βοήθεια, μπορεί να αποτραπεί η γονιμοποίηση και να αποφευχθεί η τραγωδία της έκτρωσης. (Εννοούμε αποτροπή της γονιμοποίησης και όχι έκτρωση σε πρώιμο στάδιο).

Αν η πρόληψη της γονιμοποίησης, στην περίπτωση του βιασμού, δεν γίνει κατορθωτή, ως επίσης και στις άλλες περιπτώσεις, η Εκκλησία μπορεί να αναλάβει όλα τα έξοδα και τη φιλοξενία της εγκύου σε ασφαλές μέρος, μακριά από τη δημοσιότητα, και αφού αυτή γεννήσει το παιδί, αν το επιθυμεί μπορεί να επιλέξει είτε να το κρατήσει είτε να το δώσει, μερίμνη της Εκκλησίας, για υιοθεσία». Για την Εκκλησία «η εγκυμοσύνη δεν αναφέρεται μόνο στη γυναίκα και στο σώμα της. Είναι σχέση που δημιουργείται μεταξύ της μητέρας και ενός άλλου μοναδικού προσώπου, που ζει και μεγαλώνει μέσα της, αλλά και του πατέρα. Αν κάποιος έχει εξουσία πάνω στο κυοφορούμενο, αυτός δεν είναι ούτε η μητέρα ούτε ο πατέρας, αλλ’ ο Θεός, όπως ακριβώς συμβαίνει και με ένα γεννημένο ανήλικο παιδί, που βρίσκεται υπό την προστασία της μητέρας του». Εν κατακλείδι, αποτεινόμενη στη χριστιανική συνείδηση των βουλευτών, τους παρακαλεί να «σεβαστείτε τη γνώμη της Εκκλησίας και τις πεποιθήσεις του πιστού λαού μας. Να μην ξεχνάτε ότι ο άνθρωπος έχει μεν αρχή, αλλά εκτείνεται στην αιωνιότητα. Μην γίνετε αίτιοι της διευκόλυνσης ή της δικαίωσης του φόνου ανυπεράσπιστων ανθρώπων».

Από πλευράς της η Πρωτοβουλία σημειώνει πως η πρόταση νόμου αποτελεί το ελάχιστο βήμα προς την κατοχύρωση κάποιων βασικών αναπαραγωγικών δικαιωμάτων που θα έπρεπε να θεωρούνταν ήδη αναφαίρετα σε ένα δημοκρατικό κράτος. «Με αυτή την αίτηση διεκδικούμε το αυτονόητο: να αποφασίζουμε εμείς οι ίδιες, για εμάς τις ίδιες. Η γυναικεία απελευθέρωση δεν θα έχει ολοκληρωθεί ποτέ, εάν πρώτα δεν διεκδικήσουμε το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό». Σημειώνεται ότι τόσο η Πρωτοβουλία όσο και, σε άλλες περιπτώσεις, βουλευτές είχαν αναφερθεί στο γεγονός ότι γυναίκες τερματίζουν καθημερινά ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες βάζοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους, ακριβώς γιατί η υφιστάμενη νομοθεσία τις εξωθεί σε μη ασφαλείς εκτρώσεις και αμφιβόλου ποιότητας φάρμακα.

Tι προνοεί η πρόταση νόμου

Η πρόταση νόμου που θα συζητηθεί σήμερα στην Επ. Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων είχε αρχικά κατατεθεί στην Επ. Νομικών τον Φεβρουάριο του 2015. Την υπογράφουν εκ μέρους του ΑΚΕΛ η Σκ. Κουκουμά, εκ μέρους του ΔΗΚΟ ο Ν. Παπαδόπουλος και η Χ. Ερωτοκρίτου, ο Μ. Γιωργάλλας της Αλληλεγγύης και οι Στέλλα Κυριακίδου και ο Κωστής Ευσταθίου ως βουλευτές Λευκωσίας. Ο «Π» επεσήμανε κατά καιρούς το γεγονός ότι η εν λόγω πρόταση αφηνόταν σκοπίμως να σκονίζεται, μέχρι τον περασμένο Οκτώβριο και την έντονη αντίδραση της κοινωνίας για τη σύλληψη και κράτηση ενός γυναικολόγου και της ασθενούς του, εξαιτίας του παράνομου τερματισμού εγκυμοσύνης της τελευταίας. Τότε η κ. Κουκουμά ήγειρε επιτακτικά το θέμα και μετά από παρέμβαση της κ. Κυριακίδου η πρόταση νόμου μεταφέρθηκε στην Επ. Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της οποίας προεδρεύει η τελευταία. Λόγω εκλογών, ωστόσο, και απουσιών βουλευτών ούτε και τότε συζητήθηκε το θέμα.

Σημειώνεται ότι η πρόταση νόμου αποποινικοποιεί την έκτρωση μέχρι και τη 12 εβδομάδα γενικά, ενώ εκσυγχρονίζει και υφιστάμενες πρόνοιες του σχετικού άρθρου του ποινικού κώδικα. Πλην όμως εγείρεται το ερώτημα αν θα έπρεπε το θέμα να αφαιρεθεί εντελώς από τον ποινικό κώδικα (πλήρης αποποινικοποίηση) και να ρυθμίζεται από ειδικό νόμο. Στην ισχύουσα νομοθεσία οι εκτρώσεις επιτρέπονται από τον νόμο κατόπιν συγκατάθεσης και καταβολής πιστοποιητικών δύο ιατρών, εάν και εφόσον υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή της μητέρας, αν υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για διατάραξη της φυσικής και πνευματικής υγείας της μητέρας, αν υπάρχει ιατρική διάγνωση ότι το έμβρυο που θα γεννηθεί θα πάσχει από σοβαρή αναπηρία ή από ανίατη ασθένεια, ή αν το κυοφορούμενο έμβρυο είναι προϊόν βιασμού ή αιμομιξίας.

Με επιστολή της στη Βουλή η ομοσπονδία γυναικών επιχειρηματιών επαγγελματιών δηλώνει τη σύμφωνη γνώμη της για τις προτεινόμενες τροποποιήσεις, ενώ η Παγκύπρια Γυναικολογική και Μαιευτική Εταιρεία σε γενικές γραμμές συμφωνεί, ωστόσο υπογραμμίζει πως θα πρέπει να γίνεται εκτενής ενημέρωση της γυναίκας για τους κινδύνους από τον τερματισμό της εγκυμοσύνης, ενώ ζητά να δοθεί προτεραιότητα από το κράτος στην ενημέρωση των νέων για το θέμα της αντισύλληψης.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΚΕ για απειλές Τουρκίας: Το ενεργειακό πρόγραμμα της ΚΔ συνεχίζεται

Πολίτης News, 18:25 (τελευταία ενημέρωση 18:25)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Τουρκικό ΥΠΕΞ:Η γεώτρηση μπορεί να αλλάξει ισορροπίες επίλυσης

Πολίτης News, 17:06 (τελευταία ενημέρωση 17:06)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Βγάλτε το φίμωτρο από τους στρατιωτικούς

ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΛΑΤΖΗΣ, 16:29 (τελευταία ενημέρωση 16:29)

Επιστροφή
στην αρχή