Δρόμοι που (δεν) οδηγούν στην επανένωση

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
Αφόρητο το κυκλοφοριακό πρόβλημα στους δρόμους της δικής μας πλευράς. Ακόμα χειρότερες οι συνθήκες καθημερινής διακίνησης στους δρόμους για τους Τ/K.

Των Μιράντας Λυσάνδρου και Γιώργου Κακούρη

Δύο άκρως προβληματικά συστήματα μεταφορών, όταν θα έρθει η ώρα της επανένωσης της τελευταίας μοιρασμένης πρωτεύουσας, τι θα δημιουργήσουν; Ένα συγκοινωνιακό τέρας, θα ήταν μια λογική απάντηση…

Με αφορμή ένα σημείωμα που κυκλοφόρησε πριν από έναν χρόνο με τις εισηγήσεις μίας διεπιστημονικής ομάδας αποτελούμενης από άτομα και από τις δύο πλευρές, η οποία εξέτασε το ερώτημα «πώς μπορούμε να διαμορφώσουμε ένα αειφόρο σύστημα μεταφορών και κινητικότητας στην ευρύτερη περιοχή της επανενωμένης Λευκωσίας μέχρι το 2030», ο «Π» επιχείρησε να καταγράψει τα προβλήματα στο κυκλοφοριακό και στις δύο πλευρές, τα οποία λίγο - πολύ δεν διαφέρουν, και να αναζητήσει τις αιτίες που τα προκαλούν.

Αφετέρου προσπάθησε να αναδείξει αυτό που προκύπτει ως συμπέρασμα και μέσα από τις εισηγήσεις τής εν λόγω ομάδας, και επισημαίνουν με τα λεγόμενά τους ειδικοί και αξιωματούχοι με τους οποίους μιλήσαμε: τη μεγάλη ανάγκη δημιουργίας ενός νέου σχεδίου κινητικότητας (ίσως και ενός νέους Master Plan –ρυθμιστικό σχέδιο - γιατί αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα) που να καλύπτει ολόκληρη την πόλη, και από τις δύο πλευρές, το οποίο να βλέπει ως ενιαίο σύνολο τη Λευκωσία και να δίνει τις κατευθυντήριες γραμμές για το πώς θα ενωθεί η πόλη συγκοινωνιακά σε περίπτωση επανένωσης. Με βασικό στόχο να υπάρξει ομαλότητα στη διαχείριση της κυκλοφορίας και βιωσιμότητα.

Η πόλη δεν αφορά μόνο το κέντρο ή τον Δήμο Λευκωσίας, αλλά τη μείζονα Λευκωσία, τόσο από τη μία όσο κι από την άλλη πλευρά, από το Κιόνελι μέχρι τον Τράχωνα, το Καϊμακλί, την Αγλαντζιά, τα Λατσιά, την Έγκωμη και τη Λακατάμια.

Οι πρόνοιες ενός τέτοιου σχεδιασμού θα μπορούσαν να συζητηθούν από τις δύο κοινότητες και να εφαρμοστούν και πριν τη λύση, είτε μέσω των Ηνωμένων Εθνών είτε μέσω μιας τεχνικής επιτροπής, στο παράδειγμα της τεχνικής επιτροπής για τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς που δούλεψε τόσο καλά. Με αυτό τον τρόπο θα δοθούν λύσεις στο κυκλοφοριακό και θα υπάρχει και μία ετοιμότητα για να διασύνδεση των δικτύων όταν έρθει η ώρα, ενώ με τα έργα που θα ξεκινήσουν να γίνονται από πριν για να προετοιμάσουν το έδαφος θα μπουν οι βάσεις για τη δημιουργία μίας ενιαίας, ευφυούς και βιώσιμης πόλης για τη νέα γενιά Λευκωσιατών.

Οι εισηγήσεις της ομάδας

Η συζήτηση μεταξύ των μελών της διεπιστημονικής ομάδας με μέλη Ε/Κ και Τ/Κ έγινε στο πλαίσιο ενός εργαστηρίου που διοργάνωσε η κοινοπραξία RIS (ΤΕΠΑΚ, Ενεργειακό Γραφείο Πολιτών Κύπρου, Crysalis Leap) με χρηματοδότηση από το ευρωπαϊκό δίκτυο Climate KIC και τη βρετανική Υπάτη Αρμοστεία στην Κύπρο. Σε αυτή συμμετείχαν άτομα από υπουργεία, πανεπιστήμια, ΜΚΟ, επιχειρήσεις, τοπικές αρχές και πολίτες.

Κυριότερες εισηγήσεις στις οποίες κατέληξε η ομάδα είναι:

1. Ανάπτυξη κοινού οράματος και στρατηγικής για βιώσιμες μεταφορές. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαμόρφωση της ευρύτερης Λευκωσίας σε μία ευφυή, βιώσιμη περιοχή σε ό,τι αφορά τις μεταφορές και την κινητικότητα. Η επιτυχής ανάπτυξη και υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην εμπλοκή από τα αρχικά στάδια όλων των ενδιαφερομένων φορέων του τετραπλού άξονα και από τις δύο κοινότητες: κυβέρνηση και τοπικές αρχές, ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα, επιχειρήσεις και πολίτες.

2. Ανάπτυξη στρατηγικού σχεδίου ευφυούς κινητικότητας για το επανενωμένο κέντρο της πόλης.

3. Σχεδιασμός και υλοποίηση πολιτικών για τη δημιουργία χώρων πολυτροπικής διαμετακόμισης. Κάθε δίκτυο θα πρέπει να σχεδιάζεται κατά τρόπο ολιστικό, λαμβάνοντας υπόψη την επανένωση της Λευκωσίας και καθορίζοντας τα σημεία της μεταξύ τους διασυνδεσιμότητας.

4. Ανάπτυξη σχεδίου πρόβλεψης της μετακίνησης των πολιτών. Στόχος του θα είναι η ανάλυση του αστικού χώρου της επανενωμένης Λευκωσίας και η κατασκευή μοντέλων που να προβλέπουν μοτίβα μετακίνησης (π.χ. πεζοί, αυτοκίνητο), αλλά και να γίνει καλύτερος σχεδιασμός των δημόσιων χώρων.

5. Ενθάρρυνση των εναλλακτικών τρόπων διακίνησης με το αυτοκίνητο με στόχο τη μείωση των χιλιομέτρων που διανύονται, αλλά και της έρευνας για εφαρμογή ευφυών συστημάτων μεταφορών.

6. Ενθάρρυνση των τοπικών αρχών της Λευκωσίας να αναπτύξουν κοινά σχέδια δράση βιώσιμων μεταφορών, με προτεραιότητα σε έξυπνες και καινοτόμες λύσεις μεταφορών και κινητικότητας.

Master plan και new vision

Μία συνεργασία για το κυκλοφοριακό και τη βιώσιμη κινητικότητα μπορεί 44 χρόνια από τον διαχωρισμό να μοιάζει αν όχι ανέφικτη εξαιρετικά δύσκολη. Δεν είναι όμως, εάν αναλογιστεί κανείς πως ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’70, σε μια πολύ δύσκολη περίοδο που οι σχέσεις των δύο πλευρών ήταν σχεδόν μηδαμινές, οι τότε δήμαρχοι Λέλλος Δημητριάδης και Μουσταφά Ακιντζί έθεσαν τις βάσεις γι’ αυτό, ασχέτως εάν τα μέτρα που λήφθηκαν και οι υποδομές που έγιναν με στόχο την ομαλή επανένωση εφαρμόστηκαν μόνο στο ιστορικό κέντρο της πόλης και λίγο παραέξω.

Η δημοτική μηχανικός του Δήμου Λευκωσίας, Αγνή Πετρίδου, τονίζει τη σημασία του master plan που ολοκληρώθηκε το 1984 στη βάση της συμφωνίας του 1979 μεταξύ Λέλλου και Ακιντζί - την ίδια περίοδο που ξεκίνησε από κοινού η κατασκευή του αποχετευτικού Λευκωσίας.

Όλοι θίγουν ως ένα καλό έργο, στο πλαίσιο του master plan του ’84 και του new vision του 2006, τη διασύνδεση του πεζόδρομου της Λήδρας. Τα έργα έγιναν και στις δύο πλευρές και όταν άνοιξε το οδόφραγμα ενοποιήθηκε ο πεζόδρομος από την πλατεία Ελευθερίας μέχρι την Πύλη Κερύνειας στο βόρειο μέρος της Λευκωσίας. 

«Ο στόχος τους ήταν ένας ενιαίος πολεοδομικός σχεδιασμός ώστε τα δύο μέρη της Λευκωσίας να αναπτύσσονταν παράλληλα, για να μπορεί να επανενωθεί εύκολα η πόλη όταν οι πολιτικές συνθήκες θα το επέτρεπαν. Ήταν μια πρωτοποριακή και πολύ αξιόλογη μελέτη, γιατί τα Ηνωμένα Έθνη που τη χρηματοδότησαν είχαν φέρει τους καλύτερους συμβούλους πανευρωπαϊκά».

Η μελέτη αυτή αφορούσε και στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις της πόλης, αλλά επειδή δεν υπήρχε πολεοδομικός νόμος σε ισχύ – μόλις το 1990 έγινε το τοπικό σχέδιο το οποίο έλαβε και υπόψη το master plan – όταν διαιρέθηκε η πόλη σε μικρότερους δήμους το σχέδιο αυτό καταστρατηγήθηκε, ενώ η δικοινοτική συνεργασία περιορίστηκε στο κέντρο.

Σύμφωνα με την κ. Πετρίδου, η συνεργασία μεταξύ των δύο κοινοτήτων σε επίπεδο Λευκωσίας προχώρησε το 2006 σε μια δεύτερη φάση. Στον σχεδιασμό του λεγόμενου new vision.

«Βασικά οι δύο πλευρές αναπτύσσονται παράλληλα με κοινό πολεοδομικό σχεδιασμό. Βέβαια, το new vision ήταν μια μελέτη, δεν ήταν νόμος. Εμείς το τηρούμε πλέον μέσα από το σχέδιο περιοχής, αλλά η άλλη πλευρά δεν προχώρησε ακόμη σε αυτό το βήμα. Παρόλα αυτά οι σχεδιασμοί μας σε ό,τι αφορά πολεοδομικές ζώνες και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις βασίζονται γενικά πάνω στο new vision. Υπάρχει μια κοινή πολεοδομική βάση και απ’ ό,τι βλέπω το κέντρο κρατιέται σε αυτή τη βάση. Εξάλλου, μετά που τελείωσαν τα σχέδια το 1984, συμφωνήθηκαν και τα σχέδια προτεραιότητας, όπως για παράδειγμα οι πεζόδρομοι Λήδρας-Ονασαγόρου και η λεωφόρος Κερύνειας στην άλλη πλευρά. Στόχος ήταν να ξεκινάς από την πλατεία Ελευθερίας και να φτάνεις μέχρι Πύλη Κερύνειας στο βόρειο κομμάτι της Λευκωσίας. Αυτό έγινε».

Κοινό σχέδιο κινητικότητας

Καταλήγοντας σημείωσε ότι στο παράδειγμα των σχεδιασμών αυτών θα μπορούσε να καταρτιστεί ένα κοινό σχέδιο κινητικότητας που να περιλαμβάνει έργα, όπως για παράδειγμα η συνέχιση και στο βόρειο μέρος της Λευκωσίας του ποδηλατόδρομου που θα γίνει περιμετρικά των τειχών. Πιστεύει πως ένας τέτοιος σχεδιασμός θα μπορούσε να προχωρήσει στο πλαίσιο λειτουργίας μίας τεχνικής επιτροπής.

 

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Επόμενο άρθρο:

Αφιέρωμα

Ον. Ολγκιουνέρ: Τα συγκοινωνιακά προβλήματα στη βόρεια Λευκωσία

Και η βόρεια έχει δει τον πληθυσμό να αυξάνεται, αλλά χωρίς δημόσιες συγκοινωνίες η πυκνότητα της κίνησης οδηγεί σε προβληματικές καταστάσεις.

02 / 04
Επιστροφή
στην αρχή