Δημόσιες μεταφορές: 3 κριτές θα αποφασίσουν αν υπάρχουν υπερπληρωμές

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
Η απόφαση των εμπειρογνωμόνων θα είναι δεσμευτική όχι όμως τελική, αφού κράτος κι εταιρείες θα έχουν το δικαίωμα να προσφύγουν στη δικαιοσύνη.

Υπάρχουν όντως υπερπληρωμές 25 εκατ. ευρώ προς τις έξι εταιρείες δημόσιων μεταφορών για τις υπηρεσίες που προσέφεραν από το 2010 μέχρι και το 2015; Στο ερώτημα αυτό καλούνται να απαντήσουν εντός 84 ημερών οι τρεις ανεξάρτητοι κριτές που διορίστηκαν από το Υπουργείο Μεταφορών και έπιασαν δουλειά στις 20 Φεβρουαρίου.

Πρόκειται για την πρώην υπουργό, νομικό Μαρία Παμπαλλή, τον λογιστή Μάριο Κλείτου και τον δικηγόρο Μάρκο Δράκο, οι οποίοι αναλύουν -και διασταυρώνουν- αυτή τη στιγμή τα οικονομικά στοιχεία που τους έχουν δοθεί τόσο από την ομάδα διαχείρισης συμβάσεων λεωφορείων του Υπουργείου Μεταφορών όσο και από τις ίδιες τις εταιρείες.

Ιούνιο τα αποτελέσματα

Οι λογαριασμοί αφορούν την πρώτη πενταετία της εφαρμογής της συμφωνίας για τις πλείστες εταιρείες. Ωστόσο υπάρχουν ορισμένες εταιρείες που δεν έχουν υποβάλει τους λογαριασμούς για όλα τα υπό διερεύνηση έτη, ως εκ τούτου η εργασία των κριτών αναγκαστικά θα συνεχιστεί και μετά τον Ιούνιο, όταν θα δοθούν τα πρώτα αποτελέσματα των ελέγχων.

Πάντως, όπως πληροφορείται ο «Π», οι ενδείξεις από τον έλεγχο των λογαριασμών των πρώτων δύο χρόνων της σύμβασης θα δώσουν και το πραγματικό κόστος της υπηρεσίας ανά χιλιόμετρο, το λεγόμενο ΚΑΧ, βάσει του οποίου θα έπρεπε να πληρώνονται οι εταιρείες από το κράτος για όλα τα χρόνια της σύμβασης.

Και το εύλογο κέρδος

Οι ανεξάρτητοι κριτές θα ελέγξουν παράλληλα και το εύλογο κέρδος, το οποίο θα έπρεπε να πληρώνονται οι μέτοχοι των εταιρειών, βάζοντας τέλος σε μία ακόμη μεγάλη διαφορά μεταξύ του Υπ. Μεταφορών και των εταιρειών των λεωφορείων. Μέχρι σήμερα οι εταιρείες δημόσιων μεταφορών δεν έχουν λάβει οποιοδήποτε κέρδος από τις υπηρεσίες τους, αφού υπήρχαν διαφωνίες στην ανάγνωση του σημείου της σύμβασης ως προς τον τρόπο υπολογισμού του εύλογου κέρδους.

Όπως είχε γράψει ο «Π» σε προηγούμενα δημοσιεύματά του, η ομάδα διαχείρισης συμβάσεων που διορίστηκε από τον τέως υπουργό Μάριο Δημητριάδη το 2014, για να καθαρίσει τον στάβλο του Αυγεία, είχε διαπιστώσει πως οι μισθοί στις εταιρείες ήταν πολύ υψηλοί, ειδικά οι μισθοί των διευθυντών, ο αριθμός των οποίων ήταν εξαιρετικά μεγάλος για τα μεγέθη των εταιρειών, ενώ δεν υπήρχε κανένας έλεγχος στο κόστος των καυσίμων και στο κόστος των συντηρήσεων λεωφορείων. Το δε ΚΑΧ, που είχε αναθεωρηθεί τον Δεκέμβριο του 2012 λόγω απαιτήσεων των μεταφορέων που απειλούσαν προεκλογικά με απεργίες, δεν στηριζόταν σε πραγματικά στοιχεία αφού οι εταιρείες δεν έδιναν για έλεγχο τα οικονομικά τους δεδομένα και ουσιαστικά πληρώνονταν με λευκές επιταγές.

Όντως χρωστούν;

Από τους ελέγχους αυτούς, λοιπόν, αποφασίστηκε μείωση της κρατικής χορηγίας προς τις εταιρείες από το 2015 και μετά, αλλά μέχρι τότε υπήρχαν συνολικές υπερπληρωμές ύψους 25 εκατ. ευρώ. Οι περισσότερες στην ΟΣΥΠΑ Πάφου, ύψους 8 εκατ. ευρώ, 3,5 εκατ. στην εταιρεία «Ζήνων» στη Λάρνακα (από αφαιρέσεις χορηγιών μειώθηκε στα 2,5 εκατ. ευρώ το ποσό), 6-7 εκατ. ευρώ προς τον ΟΣΕΛ Λευκωσίας και άλλα τόσα προς την ΕΜΕΛ Λεμεσού, ένα μικρό ποσό προς την ΟΣΕΑ Αμμοχώστου, η οποία ωστόσο διεκδικεί η ίδια άλλα 20 εκατ. ευρώ από το κράτος, και 1,5 εκατ. προς την εταιρεία υπεραστικών λεωφορείων Intercity.

Οι εταιρείες διαφωνούν ότι χρωστούν λεφτά στο κράτος, γι΄ αυτό και διορίστηκαν και με τη δική τους συγκατάθεση οι κριτές ως διαμεσολαβητές. Η απόφασή τους είναι δεσμευτική για τα δύο μέρη, δεν θα είναι ωστόσο τελική, καθώς καθεμία πλευρά έχει το δικαίωμα να προσφύγει στο δικαστήριο.

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Επιστροφή
στην αρχή