Δέκα σημεία αντιλαϊκισμού... Της Σάβιας Ορφανίδου

ΑΠΟΨΗ /ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

Ορισμένες επισημάνσεις μετά την υπεύθυνη στάση της Βουλής των Αντιπροσώπων για την έγκριση των εγγυήσεων στην Ελληνική Τράπεζα

Μετά την υπεύθυνη στάση της Βουλής των Αντιπροσώπων για την έγκριση των εγγυήσεων στην Ελληνική Τράπεζα και των νομοσχεδίων για τις αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ), παρατίθενται ορισμένες επισημάνσεις:

  1. Ο Συνεργατισμός, ακόμη και μέχρι σήμερα, ταλανίζεται από τα βαρίδια του παρελθόντος, τις κακές πρακτικές και νοοτροπίες δεκαετιών οι οποίες οδήγησαν σε 7,5 δισ. ευρώ ΜΕΔ το 2014. Λόγω αυτής της τραγικής κατάστασης, αλλά και με κύριο γνώμονα την αποφυγή του κουρέματος στον Συνεργατισμό τότε, το κράτος στήριξε τον Συνεργατισμό με κρατική ενίσχυση ύψους 1,7 δισ. ευρώ (2014-15). Κύρια προϋπόθεση της κρατικής ενίσχυσης, την οποία έθεσαν οι Ευρωπαίοι επόπτες, ήταν η μη εμπλοκή του κράτους στη διοίκηση της τράπεζας και η σταδιακή αποκρατικοποίησή του. Πολύ γνωστές προϋποθέσεις σε όσους ψήφιζαν την κρατική ενίσχυση από το 2014. Δυστυχώς, λόγω των έντονων και αυξημένων εποπτικών πιέσεων εντός του 2018 (νέο διεθνές λογιστικό πρότυπο IFRS9 από 1.1.18), των αυξημένων προβλέψεων ύψους σχεδόν 820 εκατ. ευρώ, λόγω του μη αποτελεσματικού νομοθετικού μας πλαισίου, που οδήγησαν σε μη αναμενόμενες πολύ υψηλές κεφαλαιακές ανάγκες ύψους 600 εκατ. ευρώ, οδηγηθήκαμε σε αναγκαστική επίσπευση της διαδικασίας αποκρατικοποίησης, με τις γνωστές δύσκολες αλλά αναγκαίες, υπό τις περιστάσεις, λύσεις.
  1. Με την απόφαση της Βουλής, ξεκινά η υλοποίηση της συμφωνίας μεταξύ Συνεργατισμού - Ελληνικής Τράπεζας (ΕΤ). Η ΕΤ αναλαμβάνει υποχρεώσεις (liabilities) ύψους 9-9,5 δισ. ευρώ περίπου καταθέσεων - αυτό σημαίνει ότι αναλαμβάνει την υποχρέωση να τις ξεπληρώσει μέχρι το τελευταίο σεντ. Ως αντιστάθμισμα, για να μπορέσει να διαχειριστεί αυτές τις υποχρεώσεις, αναλαμβάνει γύρω στα 10-10,3 δισ. ευρώ περιουσιακά στοιχεία (assets) (εξυπηρετούμενα δάνεια, ΜΕΔ, κυβερνητικά ομόλογα, κ.λπ.).
  1. Με τη συμφωνία διασφαλίζονται όλες ανεξαιρέτως οι καταθέσεις των καταθετών στον Συνεργατισμό, οι οποίες μεταφέρονται πλέον στην ΕΤ. Μηδενίζεται ο οποιοσδήποτε κίνδυνος από τα γνωστά ακραία σενάρια και δημιουργούνται πιο γερά θεμέλια για την αποφυγή οποιουδήποτε κινδύνου στο μέλλον.
  1. Με τη συμφωνία διασφαλίζονται τα εργασιακά δικαιώματα των υπάλληλων του Συνεργατισμού ως εξής: μέχρι 1.100 υπάλληλοι μεταφέρονται στην ΕΤ, 650 στον Φορέα Διαχείριση ΜΕΔ, και 900 θα πρέπει να επιλέξουν το σχέδιο εθελούσιας αποχώρησης. Χωρίς τη συμφωνία θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη η διασφάλιση των πιο πάνω.
  1. Η ΕΤ εξελίσσεται σε ένα πιο εύρωστο, δυνατό τραπεζικό ίδρυμα, πλήρως ανακεφαλαιοποιημένο και θωρακισμένο έναντι ακραίων σεναρίων, με μειωμένο τον δείκτη ΜΕΔ ακόμα και κάτω του 25%. Μόνο καλή είδηση μπορεί να αποτελέσει το γεγονός ότι η δεύτερη συστημική τράπεζα του τόπου ενισχύεται και ενδυναμώνεται.
  1. Ξεκινά η υλοποίηση του Φορέα Διαχείρισης ΜΕΔ, το οποίο ήταν εισήγηση σχεδόν όλων των πολιτικών δυνάμεων. Ο οποιοσδήποτε που σήμερα εκπλήσσεται με το γεγονός ότι πληρώνει ο φορολογούμενος πολίτης την υλοποίηση της εν λόγω εισήγησης, είναι άξιο απορίας με ποιον τρόπο πίστευε ότι μπορούσε να υλοποιηθεί στο παρελθόν. Η διαφορά του 2013 με σήμερα είναι ότι η κυβέρνηση έχει την οικονομική δυνατότητα και μπορεί να το πράξει. Και αυτό ως απόρροια της συνετής και υπεύθυνης οικονομικής διαχείρισης που οδήγησε τον τόπο μας στην ανάπτυξη και στα πλεονάσματα. Η επιβάρυνση στον φορολογούμενο πολίτη είναι 3,5 δισ. ευρώ, αλλά ως αντάλλαγμα και εξασφάλιση αναλαμβάνει περιουσιακά στοιχεία ύψους 8,3 δισ. ευρώ.
  1. Οι αλλαγές στο νομοθετικό μας πλαίσιο ήταν αναγκαίες καθότι μέσα από την εφαρμογή του τα τελευταία δύο χρόνια διαφάνηκαν αδυναμίες και ελλείψεις. Οι αλλαγές αυτές είναι ο λόγος που θα μπορέσει ο Φορέας να αποπληρώσει την επιβάρυνση των 3,5 δισ. ευρώ του φορολογούμενου πολίτη. Με τη σωστή διαχείριση που αναμένουμε να γίνει, μακριά από πολιτικές παρεμβάσεις, σύντομα το βάρος στο δημόσιο χρέος και στον φορολογούμενο πολίτη θα μειωθεί αισθητά και θα εξαλειφθεί σε βάθος χρόνου.
  1. Οι αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο στοχεύουν επίσης στην ενίσχυση των βιώσιμων αναδιαρθρώσεων και επιτέλους αντιμετωπίζουν στη ρίζα του τους στρατηγικά κακοπληρωτές. Οξύμωρο σχήμα είναι από τη μια κάποιος να αρνείται την επίσπευση των εκποιήσεων εκεί και που πρέπει, και από την άλλη να φωνάζει νυχθημερόν ότι δεν γίνεται τίποτα για αντιμετώπιση των ΜΕΔ. Το μόνο που κάποιοι θα επιτύγχαναν εάν δεν άλλαζε το πλαίσιο για τις εκποιήσεις, θα ήταν η συνέχιση της προστασίας των στρατηγικά κακοπληρωτών. Με αυτές τις αλλαγές διασφαλίζεται το τραπεζικό μας σύστημα στο σύνολό του και θωρακίζονται οι συστημικές μας τράπεζες έναντι των επικείμενων στρες τεστ.
  1. Το σχέδιο «Εστία» αποτελεί την κοινωνική πολιτική της κυβέρνησης για να προστατεύσει τις ευάλωτες ομάδες που δεν μπορούν αποδεδειγμένα να πληρώσουν. Και προωθείται ακριβώς τώρα που η κυβέρνηση έχει την οικονομική δυνατότητα να το πράξει. Αυτό ως θέμα αρχής. Επειδή όμως γίνεται αντιληπτό ότι κάποιες πρόνοιες του σχεδίου είναι ενδεχομένως προκλητικές για τον συνεπή δανειολήπτη, υπάρχει η ευχέρεια για συζήτηση και τροποποίηση του εν λόγω σχεδίου μέσα από τον διάλογο.

      10. Ο λαϊκισμός, οι ατάκες και οι ύβρεις τις τελευταίες βδομάδες χτύπησαν κόκκινο. Η καλόπιστη κριτική είναι πάντα καλοδεχούμενη καθώς συμβάλλει στον διάλογο. Καθυστερήσεις και παραλείψεις ενδεχομένως να υπάρχουν, αλλά αυτό που                  παρατηρείται τον τελευταίο καιρό από κάποιους (όχι όλους) δεν είναι η κριτική, αλλά η μια άνευ προηγούμενου ανθρωποφαγία και ο «κανιβαλισμός». Δυστυχώς, όπως πάντα, αποδεικνύουμε ότι έχουμε μνήμη χρυσόψαρου στην Κύπρο. Και              επειδή τα περάσαμε ξανά στο παρελθόν, θα ήταν καλό για όλους να κάνουν υπομονή. Εξάλλου, η έρευνα από τη διερευνητική επιτροπή για το όλο θέμα έχει ήδη ξεκινήσει.


Επιστροφή
στην αρχή