Χάρης Γεωργιάδης στον «Π»: «Αλλαγές στον τραπεζικό χάρτη»

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ο υπουργός Οικονομικών μιλά στον «Π» για τις προκλήσεις της νέας υπουργικής θητείας του -«Είχα εκφράσει την επιθυμία να συνεχίσω από άλλη θέση»

Το σχέδιο «Εστία» που επεξεργάζεται το Υπουργείο Οικονομικών για να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων δεν θα οδηγεί στην ανάληψη των υποχρεώσεων των δανειοληπτών από το κράτος, ξεκαθαρίζει στον «Π» ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης.

«Το όποιο σχέδιο θα έχει κριτήρια και η ανάληψη ευθύνης εκ μέρους των δανειοληπτών θα είναι βασικό κριτήριο», εξηγεί. Ο κ. Γεωργιάδης κάνει λόγο για ένα απαιτητικό εποπτικό περιβάλλον «που σίγουρα θα φέρει αλλαγές στον τραπεζικό χάρτη. Και πρέπει να είμαστε έτοιμοι. Ήδη καταγράφονται οι πρώτες συγχωνεύσεις και άλλες πιθανώς να ακολουθήσουν».

Σε ό,τι αφορά την πρώτη κατοικία, προειδοποιεί ότι «θα κινδυνέψει μόνο εάν αφεθούν οι τράπεζες απολύτως εκτεθειμένες στην αφόρητη εποπτική πίεση που προέρχεται πλέον από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Πρέπει συνεπώς να προχωρήσουμε σε κινήσεις εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας αλλά και στην εκπόνηση ειδικών σχεδίων που θα δίνουν ανάσες και περιθώρια, διαχωρίζοντας πάντοτε τους πραγματικά ευάλωτους δανειολήπτες από τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Το ίδιο ισχύει για τις πωλήσεις δανείων, ή για τον διαχωρισμό χαρτοφυλακίων, που δίνουν τον απαραίτητο χρόνο και το περιθώριο για πιο άνετη διαχείριση των ΜΕΔ, χωρίς την εποπτική πίεση και χωρίς ταυτόχρονα να μεταβάλλονται είτε τα δικαιώματα είτε οι υποχρεώσεις των δανειοληπτών».

Ο κ. Γεωργιάδης σχολιάζει και τους λόγους που τον οδήγησαν στο να παραμείνει στο πόστο του υπουργού Οικονομικών.

Τελικά, παραμείνατε στο Υπουργείο Οικονομικών. Τι σας έκανε να αλλάξετε γνώμη;

Η άποψη του Προέδρου της Δημοκρατίας. Αλλά και η άποψη αρκετών φίλων και συνεργατών ότι θα έπρεπε να συνεχίσω την προσπάθεια από το Υπουργείο Οικονομικών. Είναι γεγονός ότι είχα εκφράσει την επιθυμία να συνεχίσω από άλλη θέση. Αλλά ποτέ δεν πρέπει η προσωπική επιθυμία να τίθεται πάνω από το καθήκον.

Προς στιγμή δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι υπήρξε κάποια ένταση, ότι έπεσαν σκιές στις σχέσεις σας με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη.

Με τον Πρόεδρο έχω μια σχέση που πάει πίσω στον χρόνο. Είμαι συνεργάτης του από την εποχή της νεολαίας, σέβομαι τον Πρόεδρο, αλλά έχω και την άνεση να του μιλώ ελεύθερα. Έχει και ο ίδιος το δικαίωμα να με θεωρεί πολιτικό του τέκνο, συνεπώς η σχέση μας είναι τέτοια που επιτρέπει την ειλικρινή συζήτηση, για κάθε θέμα.

Είχε κυκλοφορήσει και γράφτηκε ότι νιώθατε πως ολοκληρώσατε τον κύκλο σας στο Υπουργείο Οικονομικών. Αυτό νιώθετε;

Αυτό είναι γεγονός. Και θα μπορούσα πράγματι να συνέχιζα και από κάποια άλλη θέση. Την ίδια ώρα, όμως, να διευκρινίσω ότι στο Υπουργείο Οικονομικών η προσπάθεια δεν ολοκληρώνεται ποτέ. Πάντοτε θα υπάρχουν ζητήματα ανοικτά, πάντοτε θα υπάρχουν προκλήσεις και δυσκολίες. Ακόμη και αν μια οικονομία είναι σε θετικό κύκλο, πάντα υπάρχουν θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Αφού λοιπόν σε αυτή τη θέση είναι που χρειάζονται οι υπηρεσίες μου, από αυτή τη θέση συνεχίζω.

Τα κόκκινα δάνεια

Ας περάσουμε λοιπόν στις προκλήσεις. Νούμερο ένα, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Όλοι λένε ότι πρέπει να υπάρξει ταχύτερη πρόοδος. Η κυβέρνηση έριξε στο τραπέζι ένα σχέδιο, το «Εστία», για να παρέμβει στο κομμάτι των στεγαστικών δανείων. Σε ποιο σημείο βρισκόμαστε και τι να περιμένουν οι πολίτες;

Δεν είμαι σε θέση, ακόμη, να δώσω πληροφόρηση για τον κυβερνητικό σχεδιασμό, επειδή αυτός ο κυβερνητικός σχεδιασμός δεν έχει ολοκληρωθεί και πιθανώς μάλιστα στην πορεία να διαφοροποιηθεί. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι το κράτος έχει την οικονομική δυνατότητα να σχεδιάσει και να υλοποιήσει κινήσεις που θα συμβάλουν στην αποκλιμάκωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το κράτος, δηλαδή ο φορολογούμενος, θα έρθει έτσι απλά να αναλάβει τις υποχρεώσεις των δανειοληπτών. Το όποιο σχέδιο θα έχει κριτήρια και η ανάληψη ευθύνης εκ μέρους των δανειοληπτών θα είναι βασικό κριτήριο.

Η εποπτική πίεση φέρνει πρόσθετες κεφαλαιακές ανάγκες για τις κυπριακές τράπεζες;

Μα, είναι συνεχής και δεδομένη η πίεση για νέα κεφάλαια, είτε μέσα από απαιτήσεις για πρόσθετες προβλέψεις είτε μέσω αλλαγών στις λογιστικές διαδικασίες. Πρέπει να θεωρούμε δεδομένη και ασταμάτητη την πίεση για κεφαλαιουχική ενίσχυση των τραπεζών σε ολόκληρη την ευρωζώνη, περιλαμβανόμενης και της Κύπρου. Αλλά και στο ζήτημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων οι ευρωπαϊκές εποπτικές αρχές πιέζουν. Όλα αυτά συνθέτουν ένα απαιτητικό εποπτικό περιβάλλον που σίγουρα θα φέρει αλλαγές στον τραπεζικό χάρτη. Και πρέπει να είμαστε έτοιμοι. Ήδη καταγράφονται οι πρώτες συγχωνεύσεις και άλλες πιθανώς να ακολουθήσουν.

Ωστόσο, υπάρχει μια δυσκολία σε πολιτικό επίπεδο, δεν διαμορφώνεται κοινοβουλευτική πλειοψηφία για να ολοκληρωθεί το νομοθετικό πλαίσιο για το χειρισμό των ΜΕΔ, όπως με τις τιτλοποιήσεις. Η προστασία της πρώτης κατοικίας, για την οποία υπάρχουν εύλογες ανησυχίες, δημιουργεί ένα τείχος που πολιτικά μοιάζει δύσκολο να διαπεραστεί. Πώς μπορεί να ξεπεραστεί αυτή η πραγματικότητα;

Κατ’ αρχάς δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο συνεχής εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να αποφευχθούν πιο οδυνηρές συνέπειες. Όπως για παράδειγμα η εισαγωγή πλαισίου για τις τιτλοποιήσεις, κάτι που υπάρχει σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη, αλλά στην Κύπρο απουσιάζει. Η επεξεργασία του συγκεκριμένου νομοσχεδίου είναι σε προχωρημένο στάδιο και εκτιμώ ότι μέσα στους επόμενους μήνες θα βρεθεί ενώπιον της Βουλής. Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι η πρώτη κατοικία θα κινδυνέψει μόνο εάν αφεθούν οι τράπεζες απολύτως εκτεθειμένες στην αφόρητη εποπτική πίεση που προέρχεται πλέον από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Πρέπει συνεπώς να προχωρήσουμε σε κινήσεις εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας αλλά και στην εκπόνηση ειδικών σχεδίων που θα δίνουν ανάσες και περιθώρια, διαχωρίζοντας πάντοτε τους πραγματικά ευάλωτους δανειολήπτες από τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Το ίδιο ισχύει για τις πωλήσεις δανείων, ή για τον διαχωρισμό χαρτοφυλακίων, που δίνουν τον απαραίτητο χρόνο και το περιθώριο για πιο άνετη διαχείριση των ΜΕΔ, χωρίς την εποπτική πίεση και χωρίς ταυτόχρονα να μεταβάλλονται είτε τα δικαιώματα είτε οι υποχρεώσεις των δανειοληπτών.

Υπάρχει στην κοινωνία, μέσα από ψιθύρους, ένα σύννεφο πάνω από τον Συνεργατισμό, που γίνεται πιο πυκνό όταν πλησιάζει τριήμερο, όπως αυτό που διανύουμε. Προφανώς το τριήμερο κυλά χωρίς εκπλήξεις… Αυτό το κλίμα πώς αντιμετωπίζεται στην πράξη;

Θεωρώ ότι έχει προκύψει ένα υπαρκτό πρόβλημα από μια ανεύθυνη και επικίνδυνη φημολογία που έχει προκαλέσει ανησυχία. Έχει κλονιστεί η εμπιστοσύνη και, παρόλο που τα πράγματα έχουν κάπως ηρεμήσει, είμαστε υποχρεωμένοι να επισπεύσουμε σχεδιασμούς και να προχωρήσουμε σε πιο δραστικές κινήσεις, ώστε με τρόπο οριστικό να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη. Είναι αδιανόητο όταν πλησιάζει Σαββατοκύριακο ή πριν από κάθε εκλογική αναμέτρηση να καταγράφεται αυτή η ανεύθυνη διάδοση φημολογίας. Συνεπώς, σχεδιασμοί που ούτως ή άλλως ήταν στα σκαριά επισπεύδονται, γίνονται συγκεκριμένοι και δραστικοί για να διασφαλίσουμε οριστικά τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και για να αντιμετωπίσουμε ακόμη πιο δραστικά τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

Μεταρρυθμίσεις

Στο επίπεδο της πραγματικής οικονομίας, ποιος είναι ο στόχος σας στη νέα υπουργική σας θητεία;

Βασικός στόχος της επόμενης περιόδου είναι η εδραίωση της ανάπτυξης και η διεύρυνση της παραγωγικής μας βάσης. Πρέπει, δηλαδή, να διασφαλίσουμε ότι η πολύ ικανοποιητική ανάπτυξη που καταγράφει πλέον η κυπριακή οικονομία θα είναι βιώσιμη. Η διατήρηση ισοσκελισμένου προϋπολογισμού, η μείωση του χρέους και οι μεταρρυθμίσεις δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά το μέσο για να διασφαλίσουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας και να μειώσουμε την ανεργία. Προσδοκούμε μέχρι το 2020 να έχουμε επανέλθει σε συνθήκες πλήρους απασχόλησης. Σε εκείνο το σημείο θα μπορέσουμε να δούμε επιμέρους παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, όπως είναι για παράδειγμα το θέμα του κατώτατου μισθού. Και για να πετύχουμε τον στόχο της βιώσιμης ανάπτυξης απαιτείται σειρά κινήσεων: δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για τις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα, σταθερό και ανταγωνιστικό φορολογικό πλαίσιο, αλλαγές σε δομές και διαδικασίες όπου καταγράφονται υστερήσεις, ώστε να διευρύνουμε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της οικονομίας μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η προωθούμενη μεταρρύθμιση στον τομέα της δικαιοσύνης. Ένας τομέας που, εκτός των άλλων, είναι καίριας σημασίας για μια χώρα που είναι διεθνές κέντρο παροχής υπηρεσιών.

Ημικρατικοί και αποκρατικοποιήσεις. Υπήρξαν δυσκολίες, μπλοκάρισμα από τα κόμματα και μια μεταρρύθμιση για τη cyta που δεν προχώρησε. Ο σχεδιασμός σας θα αλλάξει;

Το θέμα των αποκρατικοποιήσεων και του εκσυγχρονισμού των ημικρατικών οργανισμών δεν είχε φύγει από το τραπέζι. Η διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων δεν τερματίζεται. Γιατί, πολύ απλά, χωρίς αυτές τις κινήσεις η προοπτική οργανισμών όπως η cyta δεν διασφαλίζεται. Είναι έντονη πεποίθησή μου ότι η cyta χρειάζεται στρατηγικό συνεργάτη-επενδυτή για να πάψει να λειτουργεί ως προέκταση της δημόσιας υπηρεσίας. Πρέπει να λειτουργεί με όρους ιδιωτικού τομέα, χωρίς αυτό να αναιρεί τα δικαιώματα και το καθεστώς των εργαζομένων. Έχουμε διαφοροποιήσει το πλαίσιο, λαμβάνοντας υπόψη τις θέσεις της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο διασφαλίζουμε τον ιδιοκτησιακό έλεγχο από το κράτος, αλλά ταυτόχρονα ανοίγουμε τον δρόμο για την έλευση στρατηγικού συνεργάτη-επενδυτή που θα αναλάβει τη διαχείριση του οργανισμού.

Με τα υπόλοιπα σχέδια που χειριζόταν η μονάδα αποκρατικοποιήσεων τι θα γίνει;

Οι διαδικασίες για την αξιοποίηση των κυβερνητικών κατοικιών στο Τρόοδος, την ιδιωτικοποίηση του ΧΑΚ και για την αδειοδότηση του Κρατικού Λαχείου θα προχωρήσουν και αποτελούν προτεραιότητες της δεύτερης πενταετίας. Με πιο σημαντική ίσως τη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη για προσέλκυση επενδυτή για το λιμάνι της Λάρνακας.

Οι προβλέψεις δείχνουν μείωση του ρυθμού ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. Πώς θα καταφέρουμε να διατηρηθούμε στο 4%; Αρκεί η εστίαση σε τουρισμό, υπηρεσίες, ακίνητα; Δεν υπάρχει ένα όριο στην ανάπτυξή τους;

Το ότι έχουμε πετύχει αύξηση 1 εκατ. στις αφίξεις στον τουρισμό δείχνει ότι αυτή η παθητική προσέγγιση των ορίων δεν στέκει. Εμείς θέλουμε να διατηρήσουμε και να διευρύνουμε την προοπτική παραδοσιακών τομέων της οικονομίας μας -τουρισμός, ναυτιλία, υπηρεσίες, κατασκευές-, αλλά θέλουμε ταυτόχρονα να οικοδομήσουμε και ένα περιβάλλον που θα ενθαρρύνει την ανάπτυξη και νέων τομέων. Μια μεγάλη επιτυχία των τελευταίων ετών είναι η ανάπτυξη της ιδιωτικής ανώτατης εκπαίδευσης που πλέον εισφέρει στο ΑΕΠ της χώρας περίπου όσο και η ναυτιλία (7% του ΑΕΠ). Η Λευκωσία μετατρέπεται σε μια δυναμική πανεπιστημιούπολη, μεγάλες επενδύσεις έχουν πραγματοποιηθεί και έχουν ανοίξει εκατοντάδες θέσεις εργασίας. Αυτό δείχνει πώς πρέπει να λειτουργεί η αναπτυξιακή στρατηγική ενός κράτους, με απελευθέρωση των δυνάμεων της οικονομίας, οι οποίες και θα εντοπίσουν τις ευκαιρίες και θα προκαλέσουν τη διεύρυνση της παραγωγικής μας βάσης. Με κανένα τρόπο όμως δεν θα συμφωνούσα ότι οι παραδοσιακοί τομείς της οικονομίας μας έχουν περιορισμένη προοπτική. Αντιθέτως, έχει επιβεβαιωθεί μέσα από την κρίση ότι η προοπτική αυτών των τομέων είναι τεράστια και είναι αυτοί οι παραγωγικοί τομείς που έχουν οδηγήσει στην έξοδο της οικονομίας μας από τη βαθιά ύφεση, πολύ ταχύτερα από ό,τι πολλοί υπολόγιζαν.

Φωτό / Χρίστος Θεοδωρίδης

Κατεβάστε το app του «Πολίτη» για Android και iOS για συνεχή ενημέρωση

 

 

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Επιστροφή
στην αρχή