Χαμπιαούρης: Το βάρος στην τσέπη του φορολογούμενου πολίτη

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

Ο υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού μιλά στον «Π» για το όραμά του και δηλώνει αποφασισμένος να συνεχίσει την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση

 

Ο υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού μιλά στον «Π» για το όραμά του και δηλώνει αποφασισμένος να συνεχίσει την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και τον εξορθολογισμό του δημόσιου σχολείου

Για τεράστια σπατάλη ανθρώπινου δυναμικού που ισοδυναμεί σε 1.550 εκπαιδευτικούς και σε 52,7 εκατ. ευρώ κάνει λόγο ο υπουργός Παιδείας Κώστας Χαμπιαούρης, αναφερόμενος στη συνέντευξή του στον «Π» στο θέμα των απαλλαγών των εκπαιδευτικών.

Εκφράζει λύπη για την απόρριψη της πρότασης της 23ης Αυγούστου 2018 από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «είναι το αποτέλεσμα της δικής τους διαπραγμάτευσης που έχουν απορρίψει». Δεν αποδέχεται τον χαρακτηρισμό των «αυθαίρετων και μονομερών» αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου και ρίχνει την μπάλα των ευθυνών για τη μη συζήτηση των τεσσάρων εξορθολογιστικών προτάσεων στις εκπαιδευτικές οργανώσεις.

Ακόμη και τώρα, που η σύγκρουση εκπαιδευτικών οργανώσεων και Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού έχει φτάσει στην κορύφωσή της, ο υπουργός ευελπιστεί σε διάλογο προς εξεύρεση λύσεων για να συνεχίσει, όπως λέει, η μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Ο Κώστας Χαμπιαούρης ξεδιπλώνει το όραμά του σε ό,τι αφορά την πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, τον πολιτισμό, τη νεολαία και τον αθλητισμό, τονίζοντας ότι στόχος και προτεραιότητα για το υπουργείο είναι η ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και η πνευματική καλλιέργεια της προσωπικότητας του μαθητόκοσμου.

-Τι έχετε να δηλώσετε για την απόρριψη των προτάσεων του Προέδρου της Δημοκρατίας από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις;

Εκφράζω τη λύπη μου για την απόρριψη των προτάσεων της 23ης Αυγούστου 2018, από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Οι προτάσεις που απορρίφθηκαν δεν ήταν οι αρχικές προτάσεις της κυβέρνησης, αλλά το αποτέλεσμα τρίωρης διαπραγμάτευσης του Προέδρου της Δημοκρατίας με τις ηγεσίες των εκπαιδευτικών οργανώσεων, στις οποίες συμπεριλήφθηκε και η ικανοποίηση των αιτημάτων που υπέβαλαν.

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού έχει ήδη προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για ομαλή έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Η στελέχωση έχει ήδη ολοκληρωθεί στη βάση των νενομισμένων διαδικασιών, καθώς και στη βάση των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου της 4ης Ιουλίου 2018. Όσον αφορά τα βιβλία είναι ήδη στα σχολεία, ενώ επιτροπές του Υπουργείου προβαίνουν στους απαραίτητους ελέγχους που αφορούν στην ασφάλεια των σχολικών μονάδων.

 

Πρέπει να πω ότι η κυβέρνηση έκανε μεγάλες προσπάθειες και για μια μεταβατική συμφωνία, ειδικά για φέτος, με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να κάνει δύο φορές πολύωρες συναντήσεις με τις ηγεσίες των εκπαιδευτικών οργανώσεων.

Στην τελευταία συνάντηση, ξεκινώντας από την αρχική πρόταση της κυβέρνησης, έγιναν δεκτά αιτήματα των συνδικαλιστών και το αποτέλεσμα ήταν μια αρκετά γενναιόδωρη πρόταση συναίνεσης. Η αρχική πρόταση της κυβέρνησης δεν προέβλεπε π.χ. 450.000 ευρώ χορηγία για την εξασφάλιση συνδικαλιστικού χρόνου στις οργανώσεις. Οι εκπρόσωποι των οργανώσεων το διαπραγματεύτηκαν και το κέρδισαν. Είναι λοιπόν το αποτέλεσμα της δικής τους διαπραγμάτευσης που έχουν απορρίψει.

- Πολλοί είναι αυτοί που θεωρούν ότι η συζήτηση που εσείς διεξάγετε με τις συντεχνίες δεν αφορά καθαρά τα προβλήματα της παιδείας. Από δικής σας πλευράς το θέμα αντιμετωπίζεται ως οικονομικό και από πλευράς εκπαιδευτικών ως συντεχνιακό (διασφάλιση προνομίων). Πώς σχολιάζετε αυτή την τοποθέτηση;

Η συζήτηση που διεξάγεται με τις συντεχνίες δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ούτε ως οικονομική ούτε ως «συντεχνιακή», αλλά ως μια προσπάθεια ποιοτικής αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου, ευημερίας και ολόπλευρης στήριξης των μαθητών, καθώς και επαγγελματικής στήριξης και ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, μέσω της ανακατανομής των διαθέσιμων πόρων, δηλαδή του εξορθολογισμού.

Συγκεκριμένα, με βάση τις συστάσεις του γενικού ελεγκτή, του Υπουργείου Οικονομικών, αλλά και άλλων μελετών, ερευνών κι εκθέσεων, το ΥΠΠ αποφάσισε να προχωρήσει στον εξορθολογισμό του δημόσιου σχολείου, στο πλαίσιο της ευρύτερης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Θα πρέπει να τονίσω εμφατικά ότι τα μέτρα που προτείναμε είναι οριζόντια.

Δηλαδή αγγίζουν όλες τις βαθμίδες, ώστε να μην αποβούν εις βάρος συγκεκριμένων ομάδων εκπαιδευτικών. Η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου αφορά μόνο το 13% περίπου του συνόλου των «απαλλαγών» (μειώσεις διδακτικού χρόνου) που τυγχάνουν οι εκπαιδευτικοί μας.

-Υποστηρίζεται από τις συντεχνίες ότι πρόκειται για οικονομικό εξορθολογισμό και όχι εκπαιδευτικό. Έχετε αναφερθεί σε δράσεις που αφορούν στην ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου;

Κατ’ αρχάς να σημειώσω ότι ήδη έχει επιτελεστεί ένα αξιοσημείωτο έργο, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και σύμφωνα με το πρόγραμμα διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Εμείς, στηριζόμενοι σε αυτό, προχωρούμε με σταθερά βήματα κι εστιάζουμε την προσπάθειά μας σε διάφορες προκλήσεις, τόσο σε επίπεδο πολιτικής και μακροπρόθεσμου προγραμματισμού, όσο και στην καθημερινότητα του κάθε μαθητή κι εκπαιδευτικού.

Ως εκ τούτου, οι εξοικονομήσεις που θα προκύψουν από τον εξορθολογισμό, οι οποίες, επαναλαμβάνω, δεν θα μεταφερθούν εκτός ΥΠΠ, θα μας δώσουν την ευχέρεια να ενισχύσουμε συγκεκριμένες δράσεις / τομείς, που αποτελούν προτεραιότητα για το ΥΠΠ και σχετίζονται με τη στήριξη και ανάπτυξη των μαθητών και εκπαιδευτικών μας.

Ενδεικτικά αναφέρω ότι δράσεις όπως η ασφάλεια και υγεία στα σχολεία, η ειδική εκπαίδευση, η πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών βίας και παραβατικότητας, η ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, η ενίσχυση προγράμματος πρόληψης ουσιών, η αντιμετώπιση της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου, η αγωγή υγείας και πολιτικότητα, η συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η στήριξη των μαθητών / ενισχυτική διδασκαλία και οι αναβαθμίσεις σχολείων αποτελούν προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας.

-Οι συντεχνίες των εκπαιδευτικών σας αποδίδουν «μονομερείς και αυθαίρετες» εξορθολογιστικές προτάσεις. Υποστηρίζουν ότι την ανάγκη εξορθολογισμού την έχουν θέσει και οι εκπαιδευτικοί. Γιατί εσείς βιαστήκατε πριν συζητήσετε να περάσετε τις απόψεις σας από το Υπουργικό;

Πώς μπορεί να είναι «μονομερείς και αυθαίρετες» οι προτάσεις μας, όταν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις κλήθηκαν να πουν τις θέσεις τους επί του θέματος κι αρνήθηκαν να συμμετάσχουν στον διάλογο;

Το ΥΠΠ κάλεσε τις εκπαιδευτικές συνδικαλιστικές οργανώσεις και τους οργανωμένους γονείς σε διάλογο, σχετικά με τη στελέχωση και τον εξορθολογισμό του δημόσιου σχολείου, στις 2 Ιουλίου 2018. Οι οργανώσεις ενημερώθηκαν για την πρόθεση του ΥΠΠ να καταθέσει σχετική πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο, στις 4 Ιουλίου 2018.

Πρόθεση του ΥΠΠ, μέσα από την εν λόγω συνάντηση, ήταν να ακολουθήσει ένας διήμερος εντατικός διάλογος και αν χρειαζόταν, να αναβληθεί η συζήτηση στο Υπουργικό για μία εβδομάδα, ώστε να ακουστούν οι απόψεις και τυχόν εναλλακτικές εισηγήσεις των εκπαιδευτικών οργανώσεων και των γονέων. Αυτό δεν κατέστη δυνατό λόγω της έντονης αντίδρασης και αποχώρησης των συνδικαλιστών, αμέσως μετά την εξαγγελία της πρόθεσής μας για εξορθολογισμό και αφού άκουσαν τις τέσσερις προτάσεις που τους καταθέσαμε στο τραπέζι του διαλόγου. Όπως γίνεται αντιληπτό, δεν μας άφησαν κανένα περιθώριο.

Το ΥΠΠ έπρεπε να προχωρήσει στη στελέχωση, ώστε να είναι έτοιμο για τη νέα σχολική χρονιά. Ας μην ξεχνούμε ότι η ανάγκη για εξορθολογισμό του δημόσιου σχολείου επισημάνθηκε από πολλούς φορείς, εδώ και αρκετά χρόνια.

Ωστόσο οι εκπαιδευτικές οργανώσεις απέφευγαν, για τους δικούς τους λόγους, συστηματικά τον διάλογο. Για το πόσο σοβαρό είναι το θέμα, χαρακτηριστικές είναι οι επισημάνσεις του γενικού ελεγκτή: «θεωρούμε την εν λόγω ρύθμιση απαράδεκτη, παράτυπη / μη σύννομη εφόσον δεν προκύπτει από οποιαδήποτε νομοθεσία, όπως στις περιπτώσεις ρύθμισης θεμάτων άλλων δημόσιων λειτουργών, ενώ έχει ως αποτέλεσμα και τη σπατάλη δημοσίου χρήματος αντί τον εξορθολογισμό των δημοσίων δαπανών» και του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του Υπουργείου Οικονομικών: «σε περίπτωση που δεν ληφθούν τα αναγκαία μέτρα, την επόμενη 5ετία ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού θα καλύπτει μόνο το μισθολόγιο, χωρίς να υπάρχει ευχέρεια για κάλυψη οποιοσδήποτε άλλης δαπάνης που θα αφορά π.χ. σε νέα προγράμματα / σχέδια, κτηριακές και άλλες υποδομές.

Ο χρόνος στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι σημαντικό στοιχείο. Οποιαδήποτε καθυστέρηση στην υλοποίηση ουσιαστικών μέτρων θα προκαλέσει μεγαλύτερη κρίση από την κρίση που πιθανόν να προκύψει από την υλοποίηση των εν λόγω μέτρων».

-Στην τελευταία σας επιστολή προς τις εκπαιδευτικές οργανώσεις παρουσιάσατε μια νέα πρόταση η οποία αφορά τη δημιουργία ενός συστήματος μοριοδότησης για τους εκπαιδευτικούς για εξωδιδακτικές δραστηριότητες. Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι αυτή η πρόταση θα ενισχύσει το δημόσιο σχολείο;

Ένας απ’ τους βασικούς στόχους του ΥΠΠ και της Κυβέρνησης είναι η διαμόρφωση ενός νέου σχεδίου αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Πρόκειται για ένα θέμα, για το οποίο έγιναν πολλές προσπάθειες στο παρελθόν, χωρίς καταληκτικό αποτέλεσμα, παρόλο που αποτελεί απαίτηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τον Ιούνιο 2018 συστάθηκε από το ΥΠΠ επιστημονική επιτροπή για τη διαμόρφωση του νέου σχεδίου αξιολόγησης, κι ενώ προσκλήθηκαν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις να καταθέσουν τις απόψεις του, δεν προσήλθαν στον διάλογο.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, θεωρούμε ότι οι μειώσεις του διδακτικού χρόνου αλλά και άλλες δράσεις των εκπαιδευτικών πρέπει να ενσωματωθούν στο νέο αυτό Σχέδιο με τη μορφή μοριοδότησης, το οποίο θα παρέχει κίνητρα για όσους προσφέρουν πέραν της διδακτικής πράξης, τόσο στο σχολείο όσο και στους μαθητές μας.

Ταυτόχρονα, θα συμβάλει στη διαφοροποίηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, ξεπερνώντας την ισοπεδωτική τακτική που επικρατεί σήμερα. Γίνεται, επομένως, εύκολα αντιληπτό ότι το νέο σύστημα αξιολόγησης θα λειτουργήσει προς όφελος των εκπαιδευτικών και του δημόσιου σχολείου και θα συμβάλει στην ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

-Οι εκπαιδευτικές οργανώσεις θεωρούν ότι οι προτάσεις σας θα οδηγήσουν σε περαιτέρω αδιοριστία εκπαιδευτικών. Υποστηρίζουν ότι περί τους 300 εκπαιδευτικούς μένουν εκτός σχολείων τη νέα σχολική χρονιά. Τι απαντάτε;

Ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα διοριστεί στα σχολεία μας τη νέα σχολική χρονιά είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο περσινό (685).

Συγκεκριμένα, το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε, με την απόφασή του στις 4 Ιουλίου 2018, 159 πρόσθετες θέσεις στην εκπαίδευση για τη νέα σχολική χρονιά 2018-2019, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό στις 844 (685+159). Θα πρέπει όμως να υπενθυμίσω ότι οι διορισμοί για τη σχολική χρονιά 2018-19 θα γίνουν από δύο καταλόγους (50% από τον κατάλογο διοριστέων και 50% από τον κατάλογο διορισίμων), αφού έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή το νέο σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση, βάσει νόμου που ψηφίστηκε το 2015.

Ως εκ τούτου, ο ισχυρισμός ότι λόγω των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου θα παραμείνουν άνεργοι δεκάδες εκπαιδευτικοί δεν ευσταθεί, αφού ούτως ή άλλως ήταν από το 2015 γνωστό σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ότι με την εφαρμογή του νέου συστήματος οι ανάγκες για διορισμό ατόμων από τον κατάλογο διοριστέων θα ήταν μειωμένες.

-Κάποιοι υποστηρίζουν ότι το σύστημά μας αποτυγχάνει διότι αρνείται να εκσυγχρονιστεί με βάση τις ανάγκες των μαθητών, της αγοράς εργασίας και εν γένει της οικονομίας. Οι τεχνικές μας σχολές είναι υποβαθμισμένες και απαξιωμένες και το λύκειο είναι κυρίως προσανατολισμένο στην παραγωγή πτυχιούχων.

Απώτερος στόχος και βασική μας επιδίωξη είναι να συνεχίσουμε από κοινού τη μεγάλη προσπάθεια για εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος, μέσα από τον σχεδιασμό και την εφαρμογή σημαντικών και αναγκαίων μεταρρυθμίσεων για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης.

Βασικός μας σκοπός είναι η ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης που αφορά όχι μόνο την προδημοτική, δημοτική, μέση εκπαίδευση, αλλά και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τη νεολαία, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό. Παράλληλα, θέλουμε να εφοδιάσουμε με τις κατάλληλες γνώσεις τους νέους μας, καθιστώντας τους ικανούς να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και τις απαιτήσεις της ζωής.

Όσον αφορά τις τεχνικές σχολές, θεωρούμε ότι αποτελούν βασικό πυλώνα της εκπαίδευσης και στοχεύουμε στη συνεχή αναβάθμισή τους. Τα τελευταία χρόνια, το έργο που επιτελείται στη μέση τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση έχει αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό.

Η πρόσφατη μετονομασία των τεχνικών σχολών σε «τεχνικές και επαγγελματικές σχολές εκπαίδευσης και κατάρτισης» αναδεικνύει ευκρινέστερα την αποστολή της διεύθυνσης ΜΤΕΕ, που είναι η εκπαίδευση, η κατάρτιση και η ενδυνάμωση των ατόμων με επαγγελματικές δεξιότητες για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων στον χώρο της εργασίας, της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης και της διά βίου μάθησης.

Παράλληλα, με την ενίσχυση των προγραμμάτων επαγγελματικού προσανατολισμού που σχεδιάζουμε, αλλά και τη χαρτογράφηση των μελλοντικών αναγκών στην αγορά εργασίας που ολοκληρώσαμε, επιδιώκουμε την παροχή καλύτερης καθοδήγησης στους νέους μας για να επιλέγουν κατευθύνσεις που θα τους παρέχουν αυξημένες δυνατότητες απασχόλησης και θα συνδέονται άμεσα με τις ανάγκες τους και την αγορά εργασίας. Μάλιστα, εκεί που χρειάζεται να λειτουργήσουν νέοι κλάδοι σπουδών στις τεχνικές και επαγγελματικές σχολές εκπαίδευσης και κατάρτισης, που να συνάδουν με την αγορά εργασίας, θα το πράξουμε άμεσα.

-Μία από τις προκλήσεις είναι η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών από παιδική ηλικία. Είναι στους σχεδιασμούς του ΥΠΠ η ένταξή τους;

Μια από τις βασικές προτεραιότητες και τους άμεσους σχεδιασμούς του ΥΠΠ είναι η ένταξη των ψηφιακών τεχνολογιών και στη δημοτική εκπαίδευση (Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις). Η ένταξη αυτή αποσκοπεί στο να αποκτήσουν οι μαθητές τεχνικές γνώσεις και δεξιότητες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των υπολογιστικών συστημάτων / εφαρμογών και του διαδικτύου. Παράλληλα, στοχεύει στην εμπλοκή των μαθητών σε δραστηριότητες επίλυσης προβλημάτων, καλλιεργώντας τις δεξιότητες της υπολογιστικής σκέψης μέσω του σχεδιασμού και της δημιουργίας νέων συστημάτων με τη χρήση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων. Τέλος, στοχεύει στο να εφοδιάσει τους μαθητές με τις αναγκαίες γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αξίες για απόκτηση ψηφιακής ικανότητας / κουλτούρας, ώστε να είναι δημιουργικοί, ασφαλείς και υπεύθυνοι χρήστες των ψηφιακών τεχνολογιών και του διαδικτύου. Ωστόσο, δεν περιοριζόμαστε στον τεχνολογικό αλφαβητισμό των μαθητών μας, γιατί θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρχει ισόρροπη ανάπτυξη του τεχνολογικού και πνευματικού πολιτισμού. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, θα εντάξουμε την ελληνική μυθολογία στο δημοτικό. Πρόκειται για μια πνευματική περιουσία με διαχρονική αξία που διδάσκει και προσφέρει, πέραν της ανάπτυξης του λόγου, ερείσματα σκέψης -ενίοτε φιλοσοφικής- δυνατότητες παρατήρησης και κριτικής αντιμετώπισης καταστάσεων και συμπεριφορών. Αν μάλιστα, το μάθημα συνδυαστεί με το κατάλληλο υλικό και την τεχνολογία, τα οφέλη για τους μαθητές μας θα είναι πολλαπλά.

 -Ποιοι είναι οι μεσοπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι στόχοι του ΥΠΠ;

Πέραν των προαναφερθέντων, στόχος μας είναι η δια βίου ισορροπημένη ανάπτυξη και ολόπλευρη καλλιέργεια του ανθρώπου. Γι’ αυτό, με την εφαρμογή μιας νέας εκπαιδευτικής πολιτικής και με την παράλληλη ενίσχυση του πολιτισμού, της πολιτιστικής δημιουργίας και του αθλητισμού, προωθούμε τις αξίες της ισότητας, της συμμετοχικότητας, της καινοτομίας, δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης. Πιο συγκεκριμένα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα εστιάζουμε:

  • Στη διαμόρφωση Αναλυτικών Προγραμμάτων. Κεντρικός μας πυλώνας είναι η συστηματική και συνεχής μετεξέλιξη του εκπαιδευτικού προγράμματος μέσω και της αξιοποίησης των δεικτών επιτυχίας και επάρκειας των μαθημάτων.
  • Στην επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών.
  • Στον εκσυγχρονισμό του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου.
  • Στην εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης των μαθητών.
  • Στην πολυεπίπεδη λειτουργική ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας στα σχολεία μας, ώστε να βελτιωθεί το μαθησιακό κλίμα και τα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών μας.
  • Στην εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για καλύτερη οργάνωση, επικοινωνία και συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων και κοινωνικών εταίρων.
  • Στην επέκταση του ολοήμερου σχολείου.
  • Στην εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής για τη νεολαία.
  • Στη διαμόρφωση νέας ολοκληρωμένης πολιτικής για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση.
  • Στην εφαρμογή εθνικής στρατηγικής για τη βία και πιο συγκεκριμένα δράσεις κατά της παραβατικότητας στα σχολεία.
  • Στην αναβάθμιση του πολιτισμού και του αθλητισμού, μέσω της δημιουργίας του Υφυπουργείου Πολιτισμού και της ενίσχυσης της πολιτιστικής δημιουργίας και του αθλητισμού.
  • Στην επιτάχυνση της λειτουργίας της Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών.
  • Στην αξιοποίηση σημαντικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων και ευκαιριών χρηματοδότησης για την ανάπτυξη της έρευνας και της καινοτομίας τόσο στο βασικό όσο και στο ανώτερο επίπεδο εκπαίδευσης.

Στη λίστα των προτεραιοτήτων μας βρίσκεται η καθημερινότητα του μαθητή και των εκπαιδευτικών μας και πώς αυτή μπορεί να βελτιωθεί. Στόχος να αναδείξουμε το ανθρωποκεντρικό σχολείο, όπου ο καθένας θα απολαμβάνει τη χαρά της μάθησης και της δημιουργίας.

-Ποιοι είναι οι στόχοι του ΥΠΠ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση;

Όσον αφορά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η ανάπτυξή της αποτελεί βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης, ώστε να επιτύχουμε μια ανταγωνιστική και δυναμική οικονομία, πραγματικά βασισμένη στη γνώση, ικανή για αειφόρο ανάπτυξη, με περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας και με μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε υιοθετήσει μια σειρά μέτρων με στόχο να καταστεί η χώρα μας περιφερειακό και διεθνές εκπαιδευτικό και ερευνητικό κέντρο. Δεν θα παραλείψω να αναφερθώ στη δημιουργία του φορέα διασφάλισης και πιστοποίησης της ποιότητας στην ανώτερη εκπαίδευση, του πιο σημαντικού ίσως φορέα στην ανώτερη εκπαίδευση της Κύπρου, ο οποίος αναμένεται να συμβάλει τα μέγιστα στην υλοποίηση του στρατηγικού στόχου να καταστεί η Κύπρος κέντρο προσφοράς ποιοτικής ανώτερης εκπαίδευσης. Περαιτέρω, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού προωθεί τη διεθνοποίηση της ανώτερης εκπαίδευσης, μέσω της διαβούλευσης και των προσπαθειών για ανάπτυξη συνεργασιών, διακρατικών συμφωνιών, μνημονίων συναντίληψης και συμφωνιών αμοιβαίας αναγνώρισης τίτλων σπουδών με άλλες χώρες. Ταυτόχρονα, συνεχίζεται και η συστηματική προβολή της ανώτερης εκπαίδευσής μας σε εκπαιδευτικές εκθέσεις στο εξωτερικό.

-Διαχωρίζοντας την εκπαίδευση από την παιδεία, τις δεξιότητες δηλαδή από την πνευματική καλλιέργεια ποιο όραμα παιδείας έχετε για τους νέους της Κύπρου;

Είμαι μέλος μιας κυβέρνησης που έχει θέσει ψηλά τον πήχη στα θέματα μεταρρυθμίσεων. Ειδικότερα στα θέματα Παιδείας δεν μπορούμε ποτέ να ξεχνάμε ότι η ευθύνη που μας αναλογεί αφορά στους μελλοντικούς πολίτες αυτού του τόπου που τόσο έχει ταλαιπωρηθεί. Τόσο εγώ προσωπικά όσο και η κυβέρνηση στοχεύουμε στη διαμόρφωση του χώρου της παιδείας σε ένα περιβάλλον αισιόδοξο και ευοίωνο τόσο για τους μαθητές μας όσο και για τους εκπαιδευτικούς

Ένα υγιές περιβάλλον στο οποίο αμφότεροι θα συμμετέχουν χαρούμενοι και με κίνητρα να αξιοποιούν πλήρως τις δυνατότητες και τα ταλέντα τους χωρίς ανώφελες φθορές. Έναν χώρο προσαρμοσμένο στις ανάγκες της παγκόσμιας αγοράς, που να βοηθά τους νέους μας να υλοποιούν τα όποια όνειρά τους. Να είμαστε σε θέση να τους παρέχουμε όλα τα εχέγγυα για την όποια κατεύθυνση επιλέξουν, μακριά από επικίνδυνες συνθήκες παραβατικότητας, φόβου, ενοχικών συνδρόμων, στερήσεων, κακοποίησης, χρήσης ουσιών.

Η ποιοτική εκπαίδευση και η ολοκληρωμένη πνευματική καλλιέργεια της προσωπικότητας των μαθητών μας, θεωρούνται μιας από τις βασικές επιδιώξεις μας. Επιθυμούμε ο κάθε μαθητής να μπορεί στο σχολικό περιβάλλον να καλλιεργεί περαιτέρω τις πολιτισμικές, τεχνολογικές, εκπαιδευτικές και συμμετοχικές δυνατότητες που είναι σχετικές με τα προσωπικά του ενδιαφέροντα και ταλέντα. Επιπρόσθετα, όραμά μας είναι οι αυριανοί πολίτες να διακρίνονται για το δημοκρατικό τους ήθος, την ιστορική τους ταυτότητα, αλλά και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα. Οι ενέργειες και οι αποφάσεις μας θέτουν ως γνώμονα τη διαμόρφωση ατόμων που θα συμβάλλουν δημιουργικά στην εξέλιξη της κοινωνίας μας και θα αντιμετωπίζουν επιτυχώς τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίζουν στη ζωή τους. Άλλωστε, ουδείς αμφισβητεί ότι οι νέοι μας αποτελούν την καλύτερη επένδυση για το μέλλον της πατρίδας μας.

-Ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στην κοινωνία;

Έζησα πολλά χρόνια ως εκπαιδευτικός μέσα στα σχολεία και νιώθω την ευθύνη στους ώμους μου. Θα πρέπει να δώσω τον καλύτερό μου εαυτό, για την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης, που είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησής μας. Όλο αυτό που ζούμε τους τελευταίους έξι μήνες δεν είναι παρά η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να συνεχίσει την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και να διορθώσει τα κακώς κείμενα. Κάναμε μια δύσκολη αρχή, μα τολμήσαμε. Ξεκινήσαμε κι έχουμε ακόμη πολλά να κάνουμε. Σε αυτό το πλαίσιο δεν περισσεύει κανένας. Ούτε μαθητής ούτε εκπαιδευτικός ούτε γονιός. Θέλω να τονίσω για πολλοστή φορά ότι η επιτυχία των παιδιών μας είναι επιτυχία όλων μας. Η χαρά η δική τους είναι και δική μας χαρά. Τιμούμε το έργο των εκπαιδευτικών, το οποίο είναι σπουδαίο, πολύπλευρο και δύσκολο. Καλούνται καθημερινά να διαπαιδαγωγούν και να μορφώνουν άτομα σε όλα τα επίπεδα: πνευματικό, ψυχικό, ηθικό, κοινωνικό και γνωσιολογικό, ενώ παράλληλα δίνουν καθημερινά αγώνα εντός και εκτός της τάξης. Σημαντικός εταίρος, για εμάς, είναι και οι γονείς, οι οποίοι διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στην ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι προσπάθειές τους, όπως και όλων των εμπλεκόμενων φορέων, έχουν ως βασικό άξονα το καλώς νοούμενο συμφέρον των παιδιών μας. Πιστεύουμε ότι από κοινού, με καλή θέληση και συνεργασία, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε όλες τις σύγχρονες προκλήσεις στο χώρο της εκπαίδευσης.

«Απαραίτητος ο συνδικαλισμός»

Ποια είναι η άποψή σας για τον συνδικαλισμό στην Παιδεία και πώς σχολιάζετε τις θέσεις όσων υποστηρίζουν ότι αυτό το οποίο επιδιώκετε είναι η κατάργηση των εκπαιδευτικών/συνδικαλιστικών οργανώσεων;

Ο συνδικαλισμός κάθε επαγγελματικής ομάδας είναι απαραίτητος και επιβεβλημένος. Αναδύθηκε από τους αγώνες των εργαζομένων και δεν μπορεί να τον αμφισβητήσει ή να τον καταργήσει κανείς. Σε καμία περίπτωση δεν επιδιώκουμε την κατάργηση των εκπαιδευτικών οργανώσεων. Άλλωστε, καμία από τις προτάσεις μας δεν αναφέρεται σε κάτι τέτοιο. Η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου αναφέρει ρητώς ότι οι συνδικαλιστές-εκπαιδευτικοί θα επιστρέψουν στην έδρα, αλλά θα τους δίνονται διευκολύνσεις, ώστε να ασκούν τις συνδικαλιστικές τους δράσεις. Κατά συνέπεια, γίνεται αντιληπτό ότι κανείς δεν επιδιώκει την κατάργηση των εκπαιδευτικών οργανώσεων, όπως οι ίδιοι υποστηρίζουν.

Xάνονται ώρες διδασκαλίας…

-Κατά την προσωπική σας άποψη, πού έγκειται η διαφορά μεταξύ εκπαιδευτικών οργανώσεων και Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού;

Για να μπορεί να αντιληφθεί και ο κόσμος τι πραγματικά συμβαίνει, αναφέρω ότι αυτή τη στιγμή οι εκπαιδευτικοί για να κάνουν κάποια πράγματα στο πλαίσιο του ωραρίου τους στα σχολεία, παραδείγματος χάριν για να ετοιμάσουν ένα εργαστήριο ή μια αίθουσα διδασκαλίας Ιστορίας ή τη χορωδία ή να κρατούν πρακτικά σε συνεδριάσεις τους, απαλλάσσονται από διδακτικό χρόνο (διδασκαλία). Απαλλάσσονται επίσης από διδασκαλία όσο προχωρούν τα χρόνια υπηρεσίας τους.

Στα 8, 16 και 20 χρόνια στη μέση εκπαίδευση και στα 15 και 21 στη δημοτική. Πρόκειται για ένα παράδοξο γεγονός, οι αρχαιότεροι και πιο έμπειροι, μέσα από διαδοχικές επιμορφώσεις, να διδάσκουν συνεχώς λιγότερο. Αυτή είναι η διαφορά. Οι οργανώσεις διεκδικούν το προνόμιο ένας εκπαιδευτικός που προβλέπεται να διδάσκει εβδομαδιαία 29 περιόδους (40λεπτες) στη δημοτική εκπαίδευση και 24 περιόδους (45λεπτες) στη μέση εκπαίδευση, να μπορεί να διδάσκει 18, 16, 12 ή και λιγότερες περιόδους (όπως συμβαίνει στη μέση εκπαίδευση), μέσα σε ωράριο 35 ωρών που βρίσκεται σχολείο.

Το αποτέλεσμα είναι να χάνονται ώρες διδασκαλίας, τις οποίες πληρώνει ο φορολογούμενος πολίτης, που ισοδυναμούν σε χρόνο 1.550 (από τους 13.400) εκπαιδευτικούς. Πρόκειται για τεράστια σπατάλη ανθρωπίνων πόρων που από οικονομικής άποψης υπολογίζεται 52,7 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Οι οργανώσεις ζητούν να διατηρηθεί αυτή η κατάσταση, έστω και αν -άνευ λόγου και αιτίας- κάθε χρόνο προσλαμβάνονται επιπρόσθετοι εκπαιδευτικοί (300-350), προκειμένου οι υφιστάμενοι να μη διδάσκουν μέρος του χρόνου που προβλέπεται. Το Υπουργείο και η κυβέρνηση πρότειναν ένα μέρος από αυτές τις «απαλλαγές» να αντικατασταθεί από ένα μελετημένο και αντικειμενικό σύστημα «μοριοδότησης», στο πλαίσιο του συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού ή με κάποιο οικονομικό όφελος (π.χ. προσαύξηση μισθού) για όσους λόγω αρχαιότητας στο επάγγελμα μέχρι τώρα διδάσκουν λιγότερο.


Επιστροφή
στην αρχή