Βιώσιμο μισθολόγιο και όχι προεκλογικό

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Προερχόμενη από τον ιδιωτικό τομέα, η επίτροπος Μεταρρύθμισης παραδέχεται ότι δεν γνωρίζει τις βραχυκυκλωμένες διαδικασίες της δημόσιας υπηρεσίας που καλείται να αλλάξει, ενώ δεν έχει αυταπάτες ότι ο δρόμος της θα είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Έχει, ωστόσο, στα χέρια της δεκάδες μελέτες ξένων εμπειρογνωμόνων και ένα γεγονός: το κρατικό μισθολόγιο δεν μπορεί να αφεθεί να καταστεί και πάλι μη βιώσιμο.

Οι οριζόντιες και κάθετες μελέτες της Παγκόσμιας Τράπεζας και του National School of Government της Μ. Βρετανίας, των οποίων ζητήθηκε η εμπειρογνωμοσύνη για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας, καταφθάνουν σωρηδόν στο γραφείο της επιτρόπου Ειρένας Γεωργιάδου, καταδεικνύοντας σε γενικές γραμμές το προφανές: «Για να πετύχουμε τον στόχο μας, που είναι η βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης και η μείωση του κόστους συναλλαγής των πολιτών και των επιχειρήσεων με το κράτος, χρειάζονται αλλαγές και σύντομα. Η δημόσια υπηρεσία δομήθηκε επί αποικιοκρατίας και παρόλο που έχει υπηρετήσει την οικονομία με επάρκεια για κάποιες δεκαετίες, είναι προφανές πως υπάρχει ανάγκη προσαρμογής. Η τεχνολογία τρέχει, τα οικονομικά δεδομένα έχουν αλλάξει και η διεθνής ανταγωνιστικότητα αυξάνεται συνεχώς. Εμείς μείναμε πίσω», σημειώνει.


 

Προεκλογικό μισθολόγιο!

 

Αρχής γενομένης το 2012, έχουν ληφθεί μια σειρά από μέτρα με στόχο τη συγκράτηση του διογκωμένου και μη βιώσιμου μισθολογίου. «Όταν τερματιστούν, το 2016, τα ακραία και προσωρινά μέτρα για το κρατικό μισθολόγιο, θα πρέπει να γίνουν τέτοιες ρυθμίσεις οι οποίες να διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του κρατικού μισθολογίου σε σχέση με τα δημόσια οικονομικά», αναφέρει η κ. Γεωργιάδου, εξηγώντας ότι οι αυξήσεις στο κρατικό μισθολόγιο, είτε αυτές αφορούν αριθμό δημοσίων υπαλλήλων είτε χρηματική αναβάθμισή τους, θα γίνονται σε συνάρτηση με τις επιδόσεις της οικονομίας και τους δημοσιονομικούς στόχους. Επί τούτου σημειώνει ότι ενώ το ΑΕΠ από το 2000 μέχρι το 2012 αυξήθηκε σε πραγματικούς αριθμούς κατά 29%, η αντίστοιχη αύξηση στο κρατικό μισθολόγιο ήταν 55%. «Το μισθολογικό κόστος θα αυξάνεται αναλόγως των επιδόσεων της οικονομίας και όχι αναλόγως των εκλογικών αναμετρήσεων», υπογραμμίζει η κ. Γεωργιάδου επιβεβαιώνοντας επίσημα τη γνωστή πρακτική «κάθε που ήταν εκλογές η αύξηση του κρατικού μισθολογίου, είτε αυτή προερχόταν από νέες προσλήψεις ή γενικές αυξήσεις στο υφιστάμενο προσωπικό, ήταν αλματώδης»!

 

 

Πρώτη η Κύπρος!

 

Παραπέμποντας στην οριζόντια προκαταρκτική μελέτη των εμπειρογνωμόνων η κ. Γεωργιάδου αποκαλύπτει ότι η Κύπρος κατατάσσεται πρώτη μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών όσον αφορά το κρατικό μισθολόγιο (μισθοί, ωφελήματα, συνταξιοδοτικά) ως ποσοστό του συνόλου δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού. Με ποσοστό 35% είναι μάλιστα πολύ πιο πάνω από τον μέσο όρο στην ΕΕ, που ανέρχεται κοντά στο 20%. Η επίτροπος εξηγεί ότι «αυτό μπορεί να σημαίνει ότι είτε έχουμε πολλούς δημόσιους υπάλληλους ή λίγους που κοστίζουν ακριβά».
Αυτό που ενδιαφέρει ωστόσο τους δημόσιους υπαλλήλους είναι το τι μέλλει γενέσθαι. «Αυτήν τη στιγμή για όλα τα οριζόντια θέματα, που αφορούν πέραν του κρατικού μισθολογίου, την αξιολόγηση της απόδοσης, την κινητικότητα του προσωπικού, τις προσλήψεις, προαγωγές κ.λπ., είμαστε στο στάδιο αξιολόγησης ως προς το ποια κατεύθυνση θα ακολουθήσουμε από αυτές που η μελέτη καταγράφει. Το σημαντικό είναι να δούμε όλες τις επιλογές με τον φακό της δικής μας πραγματικότητας. Δεν μπορούμε να κάνουμε ?copy-paste? των πρακτικών που ακολουθούν οι άλλες χώρες. Έχουμε ιδιαιτερότητες και θα τις λάβουμε υπόψη», καταλήγει.

 

 

Αλλαγή νοοτροπίας

 

Η επίτροπος τονίζει πάντως ότι η πρόκληση της μεταρρύθμισης διαλαμβάνει και αλλαγή νοοτροπίας από όλους. «Ο μεγαλύτερος κίνδυνος σε μια κρίση δεν είναι η κρίση. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι να σχεδιάζεις τις δράσεις σου και να ενεργείς με νοοτροπίες του χθες». Για χρόνια στέλεχος εταιρειών του ιδιωτικού τομέα, η επίτροπος Μεταρρύθμισης Ειρένα Γεωργιάδου δυσκολεύεται να αντιληφθεί τον τρόπο με τον οποίο για δεκαετίες τώρα λειτουργεί η δημόσια υπηρεσία. «Η κοινή πρακτική και η κοινή λογική λέει πως αν κάποιο παράρτημα μιας εταιρείας χρειάζεται έναν χαμηλόβαθμο υπάλληλο, τότε αυτός προσλαμβάνεται τοπικά, από τους εκεί προϊσταμένους. Εάν όμως χρειάζεται να προσληφθεί ή να προαχθεί ένας εκτελεστικός διευθυντής, τότε η διαδικασία γίνεται από την ηγεσία ή και τους μετόχους της εταιρείας. Στη δημόσια υπηρεσία συμβαίνει το εξής παράδοξο: για να προσληφθεί άτομο σε χαμηλές κλίμακες σε όλο το φάσμα των ειδικοτήτων, όλη η διαδικασία γίνεται από την ΕΔΥ, την ώρα που για προαγωγές σε διευθυντικές θέσεις αποφασίζουν μόνα τους τα υπουργεία, με την ΕΔΥ απλώς να διεκπεραιώνει», σημειώνει.

 

 

Αναπάντητες κλήσεις παντού!

 

Αναφέρει ακόμη ότι έχει ιδίαν πείρα αναπάντητων κλήσεων σε διάφορες υπηρεσίες του κράτους ακόμη και όταν καλούσε από το τηλέφωνο στο γραφείο του υπουργού Οικονομικών, του οποίου υπήρξε για έναν χρόνο συνεργάτιδα. Πολύ περισσότερο έχει άποψη για τις ουρές που σχηματίζονται σε ταμεία υπηρεσιών του κράτους αποκαλύπτοντας ότι σύντομα θα τεθεί ως στόχος, αν όχι όλες, οι πλείστες πληρωμές να μπορούν να γίνονται μέσω διαδικτύου και από τις τράπεζες, αποφορτίζοντας τη δημόσια υπηρεσία. «Το ευκταίο θα ήταν η δημόσια υπηρεσία να καταργήσει τα ταμεία», σημειώνει.
Όσον αφορά τα εκατοντάδες χιλιάδες αναπάντητα τηλεφωνήματα πολιτών και άλλων που συναλλάσσονται με το κράτος, η κ. Γεωργιάδου παραπέμπει για άμβλυνση του προβλήματος στη λειτουργία κέντρου τηλεξυπηρέτησης σε συνεργασία πιθανόν με τον ιδιωτικό τομέα. «Σίγουρα, και σε πρώτο στάδιο, δεν θα μπορεί ο τηλεφωνητής να απαντά στο ερώτημα πότε θα πάρω το τσιέκκι μου, αλλά θα μπορεί να δίνει πληροφορίες για 500 περίπου διαδικασίες, για παράδειγμα ποια έγγραφα απαιτούνται για την έκδοση πιστοποιητικών, υποβολής αιτήσεων κ.λπ. Αυτό θα αποσυμφορήσει τους λειτουργούς του Δημοσίου από τα ασταμάτητα τηλεφωνήματα και θα τους επιτρέψει να συγκεντρωθούν σε πιο παραγωγική εργασία. Για να μπορέσουμε να δώσουμε τηλεφωνικώς συγκεκριμένη πληροφόρηση, σημαίνει ότι θα πρέπει το τηλεφωνικό κέντρο να έχει πρόσβαση σε όλα τα συστήματα του κράτους. Για αυτόν τον στόχο έχουμε ακόμα δρόμο».

 

 

Αποκέντρωση άμεσα
Η μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας, σύμφωνα με την κ. Γεωργιάδου, έχει ένα σημείο αναφοράς. Τον νόμο-πλαίσιο που ψηφίστηκε πρόσφατα για την ορθότερη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών, περιλαμβανομένου και του καθορισμού των βασικών διαδικασιών διαχείρισης, αλλά και του καθορισμού των αρμοδιοτήτων και των ευθυνών. «Η μεγάλη αλλαγή στη διοίκηση των υπουργείων και των οργανισμών του Δημοσίου θα επέλθει με τον νόμο-ομπρέλα που θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται πιλοτικά στα υπουργεία Παιδείας, Εμπορίου, Συγκοινωνιών και Γεωργίας». Όπως σημειώνει η επίτροπος, κάθε υπουργείο, τοπική αρχή και κρατικός οργανισμός θα έχει την ευθύνη για ετοιμασία τριετούς πλάνου, καθώς και κατάρτισης και διαχείρισης ετήσιου προϋπολογισμού, ως επίσης και την ευθύνη διαχείρισης του προσωπικού του. Έτσι θα γίνει και αποκέντρωση πολλών εξουσιών, και αυτονόμηση υπηρεσιών και τμημάτων, «μειώνοντας τις βραχυκυκλώσεις στο σύστημα». Συνεχίζοντας λέει: «Για παράδειγμα, στόχος είναι ένα νοσοκομείο να μπορεί να διαχειρίζεται το προσωπικό του ανάλογα με τις ανάγκες του, να μπορεί να καταρτίζει τον προϋπολογισμό του, να τον διαχειρίζεται και να έχει και την ευθύνη. Σήμερα, οι νοσηλευτές υπάγονται στη διοίκηση του υπουργείου Υγείας, οι ιατροί στο νοσοκομείο, το υποστηρικτικό προσωπικό στο τμήμα Διοίκησης και Προσωπικού, για να γίνουν αγορές απαιτούνται εγκρίσεις από το υπουργείο Οικονομικών κ.λπ. Όλα αυτά μεταφράζονται σε γραφειοκρατία και δυσκαμψία». Συνοψίζοντας τα πιο πάνω, η κ. Γεωργιάδου κάνει λόγο για «επιχειρηματικοποίηση» της δημόσιας υπηρεσίας.
«Με την εισαγωγή επιχειρηματικής και επαγγελματικής κουλτούρας, η δημόσια υπηρεσία θα μπορέσει να εξυπηρετεί ευέλικτα και ποιοτικά τους 800 χιλιάδες πολίτες, τις δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις, και τα εκατομμύρια επισκέπτες», καταλήγει.

 


Μόνο κριτήριο η υπομονή

 

Επικαλούμενη έρευνα που έγινε σε δείγμα 1.010 δημοσίων υπαλλήλων -που απεκάλυψε, υπενθυμίζεται, ο «Π» το περασμένο Σάββατο- η κ. Γεωργιάδου αναφέρει ότι «το θέμα της διαδικασίας των προαγωγών είναι από αυτά που η έρευνα κατέδειξε ότι δεν είναι ευχαριστημένοι οι δημόσιοι υπάλληλοι. Ένα σύστημα που δίνει προαγωγές με βασικό κριτήριο την αρχαιότητα ουσιαστικά συμβάλλει στην καταστολή των εργαζομένων».
Το θέμα των προαγωγών θα αποτελέσει επίσης αντικείμενο μελέτης από ξένους εμπειρογνώμονες. «Δεν έχουν γίνει σκέψεις, ούτε έχουν ληφθεί αποφάσεις για την κατεύθυνση, αλλά εγώ θα περίμενα ένα σύστημα δίκαιο, διάφανο, που να αξιολογεί με αντικειμενικά κριτήρια τους υποψηφίους. Στο εξωτερικό χρησιμοποιούνται εργαλεία όπως κέντρα αξιολόγησης των ικανοτήτων των υποψηφίων και γραπτές εξετάσεις σχετικές με το αντικείμενο».

Σύστημα αξιολόγησης δ.υ.
Για το θέμα του συστήματος αξιολόγησης «η έρευνα που διεξαγάγαμε κατέδειξε ότι έχουμε ένα ισοπεδωτικό σύστημα αξιολόγησης της απόδοσης των εργαζομένων, το οποίο δεν είναι ούτε χρήσιμο ούτε αποτελεσματικό. Βεβαίως δεν περιμένει κανείς έρευνες για το συμπεράνει αυτό. Θέλουμε ένα σύστημα το οποίο να αποτελεί εργαλείο για την προσωπική ανάπτυξη του εργαζομένου αλλά και την επίτευξη των στόχων του οικείου τμήματος, και κατά συνέπεια των στόχων της κυβέρνησης», σημειώνει λέγοντας ότι το σύστημα αξιολόγησης είναι τώρα αντικείμενο διαβούλευσης με τις συντεχνίες. Επανέρχεται μάλιστα στον νόμο ομπρέλα για έλεγχο των δημόσιων οικονομικών συνδέοντας την προσωπική απόδοση με την απόδοση μιας υπηρεσίας ή τμήματος που θέτει τους δικούς του στόχους στη βάση του δικού του προϋπολογισμού.

 


Αλλαγή σχεδίων υπηρεσίας: από το ΧΑΚ στο ΥΠΟΙΚ
Πλήρης κινητικότητα ενόψει

Η κ. Γεωργιάδου αποκαλύπτει ότι οι νομοθεσίες που ψηφίστηκαν για το καυτό θέμα της εναλλαξιμότητας στην πράξη δεν εφαρμόζονται ικανοποιητικά, συνεπώς έπονται και άλλες που περιλαμβάνουν αυτήν τη φορά στο μέτρο και τις κρατικές εταιρείες και ημικρατικούς οργανισμούς. «Στόχος είναι η πλήρης κινητικότητα. Να αρθούν όλα τα εμπόδια για μετακινήσεις εντός ενός υπουργείου, μεταξύ υπουργείων και μεταξύ κυβέρνησης και κρατικών οργανισμών. Για παράδειγμα, να μπορεί χωρίς εμπόδια ένας εργαζόμενος στο ΧΑΚ να μετακινηθεί ή να διεκδικήσει θέση στο υπουργείο Οικονομικών ή στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς».
Βεβαίως, για να μπορέσει να έχει νόημα η κινητικότητα θα πρέπει να απλοποιηθούν και τα σχέδια υπηρεσίας που τώρα είναι χιλιάδες. «Υπάρχουν τόσα σχέδια υπηρεσίας σχεδόν όσα και τα τμήματα και υπηρεσίες του κράτους. Η απλοποίησή τους θα δημιουργήσει μια ευέλικτη εσωτερική αγορά εργασίας εντός της δημόσιας υπηρεσίας με την ευρύτερη έννοια»», λέει επί τούτου.

 

 

Απορύθμιση και μείωση διαδικασιών για ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα
«Δεν είμαστε μόνο εμείς που αναζητούμε επενδυτές»

Με το σλόγκαν ?η δημόσια υπηρεσία να καταστεί καταλύτης στην ανάπτυξη και όχι τροχοπέδη? η κ. Γεωργιάδου φιλοδοξεί σύντομα η Κύπρος να ξεκολλήσει από τον πάτο της παγκόσμιας κατάταξης όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα, όπου, σύμφωνα με την Έρευνα Ανταγωνιστικότητας του World Economic Forum, περιτριγυρίζεται από τριτοκοσμικές χώρες, απέχοντας κατά πολύ από τις ανταγωνιστικές χώρες της ΕΕ. «Δεν μπορεί μια αδειοδότηση να χρειάζεται από πολλούς μήνες μέχρι και πολλά χρόνια να διεκπεραιωθεί. Αυτήν τη χρονική περίοδο θέλουμε επενδύσεις, θέλουμε ανάπτυξη. Ένας σοβαρός επενδυτής κάνει μελέτες βιωσιμότητας βασισμένος σε σημερινά δεδομένα. Μέχρις ατού εξασφαλιστούν όλες οι απαραίτητες άδειες από υπουργεία, τμήματα, τοπικές αρχές, ημικρατικούς, υπηρεσίες, επιτρόπους, και διάφορους άλλους αρμόδιους και αναρμόδιους, τα δεδομένα αλλάζουν. Και η μελέτη βιωσιμότητας πιθανόν να μην ισχύει. Και ας μην ξεχνάμε πως υπάρχει και αυξημένος ανταγωνισμός από άλλες χώρες. Δεν είμαστε μόνο εμείς που αναζητούμε επενδυτές». Είναι πολύ σημαντικό, σημειώνει, να γίνει και απορύθμιση. Να μειωθούν οι διαδικασίες. «Αυτό θα μειώσει τον χρόνο και το κόστος συναλλαγής με το Δημόσιο», και «στο τέλος της ημέρας θα γίνουμε πιο ελκυστικός προορισμός για επενδύσεις».

 

Λίφτινγκ Εφόρου Εταιρειών
Την αρχή για το πιο πάνω εγχείρημα θα κάνει το τμήμα του Εφόρου Εταιρειών. «Πέρα από την πλήρη μηχανογράφηση, η αναδιάρθρωση έχει στόχο να μπουν δικλίδες για την αποφυγή των κρουσμάτων απάτης. Η ποιότητα και η ταχύτητα εξυπηρέτησης σαφώς και θα βελτιωθούν», σημειώνει η επίτροπος. Η κ. Γεωργιάδου δίνει μάλιστα και το χρονοδιάγραμμα του εκσυγχρονισμού του τμήματος. «Αυτήν την περίοδο ολοκληρώνεται ο καταρτισμός του σχεδίου δράσης, ό,τι μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς νομοθετική ρύθμιση θα τρέξει άμεσα, ενώ τα νομοσχέδια που απαιτούνται θα πρέπει να εγκριθούν από τη Βουλή μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2014 σύμφωνα και με τις πρόνοιες του μνημονίου».

 

 

Αναμένει αντιδράσεις η επίτροπος Μεταρρύθμισης για τις επικείμενες αλλαγές

 

Δεν είναι μόνο η ΠΑΣΥΔΥ εκπρόσωπος των εργαζομένων

 

Η κ. Γεωργιάδου δεν έχει αυταπάτες. Στο έργο της είναι σίγουρη ότι θα συναντήσει εμπόδια και σκοπέλους, και δη από το συνδικαλιστικό κίνημα. «Είναι ανθρώπινο, αναμενόμενο και φυσιολογικό να υπάρχει αντίσταση στην αλλαγή», εξηγεί παραπέμποντας μάλιστα και σε σχετική βιβλιογραφία. «Αλλά την αντίσταση τη διαχειρίζεσαι», προσθέτει, «δεν την αφήνεις να σου καθορίσει το όραμα και τη στρατηγική. Αποφασίζεις πού θέλεις να πας, και αυτή είναι η στρατηγική σου. Τώρα, το πώς θα πάς εκεί, υπάρχουν πολλοί δρόμοι και πολλές ταχύτητες», λέει με νόημα για να προσθέσει στη συνέχεια ότι η συντριπτική πλειονότητα των δημοσίων υπαλλήλων θέλει την αλλαγή.

 

Συνάντηση με Χατζηπέτρου

Αναφορικά με την πολυαναμενόμενη από πολλούς συνάντησή της με τον γ.γ. της ΠΑΣΥΔΥ, η κ. Γεωργιάδου διευκρινίζει εξαρχής ότι δεν είναι μόνο τα μέλη της εν λόγω οργάνωσης που εμπλέκονται στη μεταρρύθμιση, παραπέμποντας σε ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ, ΣΕΚ, ΠΕΟ και άλλα συνδικαλιστικά κινήματα. «Δεν έχει προγραμματιστεί συνάντηση με την ηγεσία της ΠΑΣΥΔΥ. Τα θέματα που έχουν προκύψει μέχρι στιγμής τα συζητάμε σε τεχνοκρατικό επίπεδο. Βεβαίως, όταν έρθει η ώρα των αποφάσεων, σαφώς και θα υπάρξει διαβούλευση σε επίπεδο ηγεσίας ΠΑΣΥΔΥ και ηγεσίας κράτους», καταλήγει.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Από την αποκέντρωση εξουσιών τώρα «πήγαμε» στο Νάτο

Πολίτης News, 03:15 (τελευταία ενημέρωση 03:15)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Γκρίζαρε η νεκρή ζώνη στη Δένεια

Πολίτης News, 02:10 (τελευταία ενημέρωση 02:10)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Λύπη εκφράζει ο Υπουργός για απόφαση ΠΑΣΥΚΙ να προβεί σε μέτρα

Πολίτης News, 20.11.2018

Επιστροφή
στην αρχή