Αβέρωφ: Καλύτερα να καταψηφιστούν παρά να τροποποιηθούν τα ν/σ για ΜΕΔ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

Αν θα τροποποιήσουν την ουσία των νομοσχεδίων είναι καλύτερα να τα καταψηφίσουν είπε ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου..

Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ και Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών Αβέρωφ Νεοφύτου κατά τη συζήτηση του πλαισίου των νομοσχεδίων για τη βελτίωση του νομικού πλαισίου προς αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, είπε προς τα μέλη της Επιτροπής και κατ΄ επέκταση προς τα κοινοβουλευτικά κόμματα ότι αν θα τροποποιήσουν την ουσία των νομοσχεδίων είναι καλύτερα αυτά να καταψηφιστούν, καθώς τροποποιήσεις ουσίας θα επιφέρουν περισσότερη ζημιά παρά όφελος.
 
Η συζήτηση των νομοσχεδίων από την Επιτροπή θα συνεχιστεί σε έκτακτη συνεδρία την Πέμπτη, που θα αρχίσει στις 9.30 για να ολοκληρωθεί στις 11.00, ώρα κατά την οποία θα συνέλθει σε συνεδρία η Σύσκεψη Αρχηγών ή Εκπροσώπων των κομμάτων.
 
Η Σύσκεψη θα αποφασίσει για την ημερήσια διάταξη της προσεχούς Παρασκευής και ενδεχομένως να κριθεί σκόπιμο να αποφασίσει και για έκτακτη συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής από την Κυριακή μέχρι και την Τρίτη.
 
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών ανέφερε ότι η τοποθέτηση των κομμάτων θα γίνει στην Ολομέλεια της Βουλής και ζήτησε όπως οι αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς ετοιμάσουν τα αναθεωρημένα κείμενα των νομοσχεδίων μέχρι τις 10.45 και να τα θέσουν ενώπιον της Επιτροπής.
 
Περαιτέρω ο κ. Νεοφύτου τόνισε ότι  «αν η πλειοψηφία των κομμάτων θέλει να τα απορρίψει ας τα απορρίψει», επισημαίνοντας ότι η δέσμη νομοσχεδίων έγινε στη βάση των απαιτήσεων του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού, που τα ήθελε ακόμα πιο αυστηρά, ώστε να καταστεί δυνατόν οι κυπριακές τράπεζες να περάσουν τα stress test.

Αν γίνουν Stress test με το σημερινό πλαίσιο την έχουμε βαμμένη, συνέχισε ο κ. Νεοφύτου.
Πρέπει να είμαστε πραγματιστές, συνέχισε διατυπώνοντας τη θέση ότι το πιο ορθόδοξο είναι αυτοί που θα τα καταψηφίσουν να περιοριστούν να τα καταψηφίσουν, παρά να επιχειρήσουν να τα τροποποιήσουν και μετά να τα καταψηφίσουν.
 
Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ είπε ακόμα ότι δεν ικανοποιήθηκαν όλα όσα έθεσε ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ  Νικόλας Παπαδόπουλος στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και υπενθύμισε ότι δεν αποφασίζουμε εμείς για το τραπεζικό σύστημα.
 
Περαιτέρω είπε πως η συνάντηση του κ. Παπαδόπουλου με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας έγινε τη Δευτέρα, και αυτά δεν ήταν αποτέλεσμα της συνάντησης, καθώς  ήταν κατατεθειμένα στη Βουλή από την Παρασκευή.
 
Παρατήρησε επίσης ότι όλα τα κόμματα ζήτησαν όπως η Εστία και η δημιουργία Φορέα διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων βρίσκονται στη Βουλή τη Δευτέρα (παρελθούσα) «το πρωί με τη δροσούλα».
 
Στο πλαίσιο της συζήτησης (κατ’ άρθρο) των νομοσχεδίων, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών είπε πως πρέπει να τελειώνει η κατάσταση με αυτούς που ενώ μπορούν δεν αποπληρώνουν τα δάνεια τους,  ούτε παρουσιάζονται στα δικαστήρια.
 
Ο κακοπληρωτής είναι αυτός που έχει πάνω από 50.000 ετήσιο εισόδημα και εξασφάλιση μη εξυπηρετούμενου δανείου, για κύρια κατοικία, που ξεπερνά τις 350.000 ευρώ.  Πρόσθεσε πως οι κακοπληρωτές αποτελούν το 2% του πληθυσμού και τόνισε ότι θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η  τράπεζα πρέπει να πάρει πίσω τα λεφτά του καταθέτη.
 
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής ενημέρωσε τα μέλη του σώματος για επιστολή του Προέδρου της Συμμαχίας Πολιτών Γιώργου Λιλλήκα, για κατάθεση πρότασης νόμου, με τη διαδικασία του κατ’ επείγοντος, με την οποία θα υποχρεούται η Κεντρική Τράπεζα να ενημερώνει μηνιαία τη Βουλή για την κατάσταση των δανείων που εγγυήθηκε η Κυπριακή Δημοκρατία στο πλαίσιο της Συμφωνίας εξαγοράς του Συνεργατισμού από την Ελληνική Τράπεζα.
 
Ο κ. Νεοφύτου κατέληξε όπως η εισήγηση Λιλλήκα, περιληφθεί στην απόφαση που ζητά η Κυβέρνηση, διευκρινίζοντας ότι είναι καλή η εισήγηση του, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά η Επιτροπή περιέλαβε με περισσότερη σοφία την εισήγηση και θα ζητήσει ενημέρωση ανά εξάμηνο.
 
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών είπε ότι θα κατατεθεί πρόταση νόμου για να ψηφιστεί με τη διαδικασία του κατ’ επείγοντος, ώστε να καλυφθεί η ενδιάμεση κατάσταση που θα δημιουργηθεί στη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα.
 
Εξήγησε πως μόλις το χαρτοφυλάκιο της ΣΚΤ περάσει στην Ελληνική Τράπεζα, θα πρέπει η Κεντρική Τράπεζα να ανακαλέσει την άδεια της Συνεργατικής, όμως επειδή δεν είναι απλή εταιρεία και θα πρέπει να συνεχίσει να διαχειρίζεται εκκρεμότητες, θα πρέπει να αλλάξει ο νόμος περί πιστωτικών ιδρυμάτων, ώστε να καλυφθεί η ενδιάμεση κατάσταση.
 
Μεγάλο μέρος της συνεδρίας διεξήχθη στην παρουσία του Προέδρου της Βουλής, Δημήτρη Συλλούρη , που υπέβαλε ερωτήσεις προς τους προσκεκλημένους αναφορικά με τις εκτιμήσεις των προς εκποίηση ακινήτων. Εξέφρασε δε την άποψη ότι πρέπει να υποχρεωθούν οι τράπεζες να εφαρμόζουν την ίδια διαδικασία εκτίμησης.
 
Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος είπε πως πρέπει  να λυθεί το θέμα της ενιαίας εκτίμησης των ακινήτων και διατύπωσε τη θέση ότι πρέπει να πάμε με τις αξίες του Κτηματολογίου.
 
Ο Πρόεδρος των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης είπε ότι δεν πρέπει να συνεχιστεί το σύστημα με τους εκτιμητές ως έχει. «Θα πρέπει να ρυθμιστεί ώστε όταν κάνουν ματσαράγκες να χάνουν την άδεια τους», συμπλήρωσε.
 
Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη μεταβίβαση και υποθήκευση ακινήτων, ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Άγγελος Βότσης είπε ότι υπάρχει ανησυχία για το αν χάνεται το δικαίωμα του κόσμου να πάει στα δικαστήρια για να ανακόψει τη διαδικασία εκποίησης. Πρέπει να διασφαλιστεί το δικαίωμα προσφυγής, πρόσθεσε.
 
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού εξέφρασε την άποψη ότι η ρύθμιση που προτείνεται με το νομοσχέδιο θα επηρεάσει εκατοντάδες υποθέσεις που βρίσκονται ενώπιον Δικαστηρίου.
 
Πρόσθεσε ότι υπάρχει σκοπιμότητα στην προτεινόμενη ρύθμιση και συνιστά επέμβαση σε εκκρεμοδικίες. Είπε ακόμα ότι θα δημιουργηθούν επιπλοκές στην αγορά ακινήτων.
 
Η Εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών είπε ότι ο προτεινόμενος νόμος δεν απαγορεύει σε κανένα ενυπόθηκο δανειστή που άρχισε διαδικασία με την παλαιά διαδικασία πώλησης ακινήτου να την τερματίσει και να αρχίσει νέα διαδικασία.
 
Είπε ακόμα ότι διευκρινίζονται οι δύο ορισμοί για την κύρια κατοικία που υπάρχουν στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο.
 
Η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας, είπε πως η όλη προσπάθεια είναι να διευκρινιστεί ο υφιστάμενος νόμος.
 
Η Εκπρόσωπος του Συνδέσμου Τραπεζών είπε πως υπάρχουν σωρεία κενά και προβλήματα στη νομοθεσία που δεν την αφήνουν να δουλέψει για περιορισμό των ΜΕΔ. Είπε πως επιτήδειοι κάνοντας κατάχρηση των δικαστικών διαδικασιών σταματούν τη διαδικασία εκποίησης.
 
«Δεν μπορεί με μια απλή κατάθεση αίτησης να παγοποιεί τον πλειστηριασμό χωρίς αιτητής να έχει αποδείξει ότι το αίτημα του έχει βάση» πρόσθεσε.

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Δανειοληπτών Τραπεζών Κώστας Μελάς εξέφρασε την άποψη ότι πρέπει να γίνει προσθήκη στο κείμενο του νόμου, η οποία θα ορίσει τον στρατηγικό κακοπληρωτή και να δοθούν εργαλεία στο δικαστήριο ώστε να διακρίνουν τη βάσιμη από την αβάσιμη αγωγή. 
 
Ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας Αφερεγγυότητας Γιώργος Καροτσάκης ανέφερε ότι οι δανειολήπτες που έχουν πραγματική ανάγκη, δεν έχουν χρήματα να πάνε στο δικαστήριο. «Στο δικαστήριο πηγαίνουν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές που μπορούν να καλοπληρώνουν δικηγόρους», πρόσθεσε.
 
Ενώπιον της Επιτροπής τέθηκαν και οι δύο προτάσεις νόμου του ΔΗΚΟ. Η μία διαλαμβάνει ότι σε περίπτωση τερματισμού της πιστωτικής διευκόλυνση, η επιβολή τόκου υπερημερίας θα αφορά μόνο το ποσό της καθυστέρησης ή υπέρβασης ορίου και όχι ολόκληρο το ποσό που καθίσταται απαιτηταίο λόγω τερματισμού της σύμβασης πιστωτικής διευκόλυνσης.
 
Η άλλη πρόταση νόμου, τροποποιεί τον περί πτώχευσης νόμο και τον χρονικό περιορισμό που αφορά τους εγγυητές δανείων, τα οποία συνήφθησαν πριν από το 2015, και εγγυήθηκαν δανειολήπτες που εμπίπτουν στο πλαίσιο αφερεγγυότητας.
 
Η Εκπρόσωπος του Συνδέσμου Τραπεζών είπε πως στις προτάσεις νόμου, υπάρχουν σημεία που μπορεί να προκαλέσουν ζημιές στις τράπεζες και προβληματίζουν. Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να βάλουν όλοι νερό στο κρασί τους και παρόλο που 6 μήνες χαμένοι τόκοι θα είναι ζημιά για τις τράπεζες, μπορούν ωστόσο να το δεχθούν τη ρύθμιση.
 
Είπε ακόμα πως η κερδοφορία των τραπεζών είναι οριακή.  
 
Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο για την αφερεγγυότητα, όπως αναφέρθηκε στην Επιτροπή,  με αυτό γίνεται αλλαγή στον ορισμό του χρέους και εισάγεται η έννοια του εξασφαλισμένου χρέους, για το οποίο υπάρχει εξασφάλιση, που διαχωρίζεται από το χρέος για το οποία δεν υπάρχει εξασφάλιση.


Επιστροφή
στην αρχή