Από ποδηλατόδρομους πάει καλά η πρωτεύουσα

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

Η μείζονα Λευκωσία διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατόδρομων και το πιο οργανωμένο. Παρ' όλα αυτά είναι η πρώτη πόλη σε ρύπους στην Κύπρο.

Η Λευκωσία δεν υστερεί σε ποδηλατόδρομους από καμία άλλη πόλη ή περιοχή της Κύπρου. Αυτό ως μια πρώτη «αμυντική» προσέγγιση, αφού σε άλλους τομείς υποδομών η μοιρασμένη Λευκωσία μοιάζει φτωχός συγγενής. Στην πραγματικότητα, η μείζονα Λευκωσία διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατόδρομων και το πιο οργανωμένο. Παρ' όλα αυτά είναι η πρώτη πόλη σε ρύπους στην Κύπρο.

Τα επόμενα χρόνια πάντως, με τη συμπλήρωση του φιλόδοξου Σχεδίου Ολοκληρωμένης Κινητικότητας Λευκωσίας, υπό την ευθύνη του Υπουργείου Συγκοινωνιών και με τη συνδρομή, σε κάποια τμήματα, του Δήμου Λευκωσίας, οι κάτοικοι της πρωτεύουσας θα μπορούν να διακινούνται με ποδήλατο από τη δυτική Λευκωσία (Έγκωμη) προς το κέντρο (πλατεία Σολωμού) και από εκεί να προχωρούν προς τη βορειοανατολική και νοτιοανατολική πλευρά (Παλλουριώτισσα και Αγλαντζιά). Και ανάποδα, εννοείται.

Επιπλέον, το έργο αυτό θα ενώνεται με τους δύο μεγάλους και πολυχρησιμοποιημένους ποδηλατόδρομους-πεζόδρομους που λειτουργούν ήδη στο Γραμμικό Πάρκο του Πεδιαίου (14 χιλιόμετρα, από το Γιώρκειο -Υπουργείο Υγείας- μέχρι την Ανθούπολη -Λακατάμια) και του πάρκου Αθαλάσσας (περίπου 16 χιλιόμετρα, με πολλούς συνδυασμούς ποδηλατοκίνησης).

Το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Κινητικότητας Λευκωσίας είναι έργο συνολικής έκτασης 16 χιλιομέτρων συνεχούς ποδηλατοκίνησης, το οποίο θα ενώσει τέσσερα μεγάλα πανεπιστήμια (Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο, Φρέντερικ και Πανεπιστήμιο Κύπρου). Ήδη η πρώτη φάση του έργου έχει παραδοθεί προς χρήση από τις αρχές του 2017: Ενώνει το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας στην Έγκωμη με το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο (Μετόχι Κύκκου) και φθάνει μέχρι την πισίνα του Ελαιών, κοντά στην αμερικανική πρεσβεία.

Ακολουθεί, το 2018, η δεύτερη φάση, με την οποία ο ποδηλατόδρομος θα φθάσει στην πλατεία Σολωμού, στο κέντρο της πόλης. Από εκεί, με την εμπλοκή και του Δήμου Λευκωσίας, θα προχωρήσει προς το Φρέντερικ (Παλλουριώτισσα) και ακολούθως προς το Πανεπιστήμιο Κύπρου στην Αγλαντζιά, έναν δήμο όπου ήδη προσφέρονται στους ποδηλατιστές επιλογές κίνησης και εξυπηρέτησης.

Τα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου αποκαλύπτουν ότι η Κύπρος είναι η τελευταία χώρα στη χρήση ποδηλάτου, με μόλις το 3% του πληθυσμού να χρησιμοποιεί τακτικά το ποδήλατο.

Με την ένωση των τεσσάρων πανεπιστημίων με ποδηλατόδρομο, σε συνδυασμό με τις υφιστάμενες υποδομές ποδηλατοκίνησης, οι Λευκωσιάτες θα έχουν την ευκαιρία να ανεβάσουν σημαντικά το πιο πάνω ποσοστό. Ταυτόχρονα, πιθανόν να μειώσουν τις 580.000 διακινήσεις που καταμετρήθηκαν ημερησίως στην ευρύτερη Λευκωσία το 2010, στη συντριπτική πλειονότητά τους με αυτοκίνητο. Πάντως, το 2013 οι διακινήσεις στη Λευκωσία ανήλθαν στις 716.000 και η πρόβλεψη για το 2020 τις ανεβάζει στις 813.000.

Πέραν της ήδη παραδοθείσας πρώτης φάσης του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Κινητικότητας Λευκωσίας (4,5 χιλιόμετρα) και των ποδηλατόδρομων στο Γραμμικό Πάρκο Πεδιαίου (14 χιλιόμετρα) και το πάρκο Αθαλάσσας (16 χιλιόμετρα), προσφέρονται σήμερα για ποδηλατοκίνηση το Γραμμικό Πάρκο Καϊμακλίου (1 χιλιόμετρο) και το Γραμμικό Πάρκο Παλλουριώτισσας (2 χιλιόμετρα). Υπάρχουν βεβαίως και άλλες μεμονωμένες δυνατότητες στους εννέα δήμους, λιγότερο οργανωμένες.

Σημειωτέον ότι στο μυαλό πολλών αρμοδίων και ενδιαφερομένων το Γραμμικό Πάρκο Πεδιαίου προσφέρεται μελλοντικά για επέκταση του ποδηλατόδρομου στη σημερινή κατεχόμενη πόλη, όταν οι προσπάθειες λύσης του Κυπριακού ευοδωθούν.

 

Επόμενο άρθρο:


Επιστροφή
στην αρχή