Ανησυχούν για ρύπους και ΑΠΕ...

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

Οι πλείστοι βουλευτές ανησυχούν πως ούτε στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής ούτε στον τομέα των μεταφορών θα πιάσουμε τους στόχους του 2020.

Τα πλείστα μέλη της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας μπερδεύτηκαν, διερωτούνται, ανησυχούν και θέλουν να μάθουν «πού το πάει» η κυβέρνηση ως προς την επίτευξη των στόχων που έθεσε για την Κύπρο η ΕΕ για την παραγωγή, από το 2020, περισσότερης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Προκειμένου να πάρουν επίσημες απαντήσεις, τα μέλη της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας ζήτησαν χθες από τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου να τους παρουσιάσουν την ερχόμενη Τρίτη την πολιτική της κυβέρνησης για την προώθηση των ΑΠΕ, ανά τομέα, και τις προοπτικές κάλυψης των στόχων που έθεσε η ΕΕ.
Στην πραγματικότητα οι πλείστοι βουλευτές ανησυχούν πως ούτε στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής, ούτε στον τομέα των μεταφορών θα πιάσουμε τους στόχους του 2020 και θα υποχρεωθεί η Κύπρος να πληρώνει εκατομμύρια για αγορά πρόσθετων δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου.

Οι στόχοι

Η Κύπρος υποχρεούται να μειώσει από την 1/1/2020 κατά 6% τις εκπομπές θερμοκηπιακών αερίων. Στην ηλεκτρική ενέργεια ο στόχος είναι να καλύπτεται από ΑΠΕ το 16% της κατανάλωσης, αλλά το σημερινό αντίστοιχο ποσοστό είναι γύρω στο 9%. Στις μεταφορές ο στόχος είναι να καλύπτεται από ΑΠΕ το 10% της κατανάλωσης ενέργειας, αλλά σήμερα είναι μόλις 2,5%. Ο μόνος τομέας που πιάσαμε τον στόχο είναι αυτός της θέρμανσης-ψύξης, όπου χάρις κυρίως στους ηλιακούς θερμοσίφωνες έχουμε ήδη υπερκαλύψει το 23,5% που ζητά η ΕΕ. Γενικά στον τομέα της ενέργειας πρέπει το 13% να παράγεται από ανανεώσιμες πηγές και το σημερινό ποσοστό είναι γύρω στο 8%.
Η ανάγκη συνολικής και λεπτομερούς ενημέρωσης των βουλευτών κρίθηκε επιβεβλημένη μετά τη σύγχυση που προκαλούν τα νομοσχέδια που κατέθεσε εσπευσμένα στη Βουλή το Υπουργείο Ενέργειας για να προλάβει την εναρμόνιση με συναφή Οδηγία πριν οδηγηθεί η Κύπρος στο Δικαστήριο της ΕΕ. Η σύγχυση επιτάθηκε με την έναρξη χθες της συζήτησης νομοσχεδίου για τροποποίηση τού νόμου περί προώθησης και ενθάρρυνσης της χρήσης των ΑΠΕ. Το νομοσχέδιο έπρεπε να γίνει νόμος από τον περασμένο Σεπτέμβριο, όμως υπήρξε σοβαρή καθυστέρηση από μέρους της κυβέρνησης. Το Υπουργείο Ενέργειας συμπεριέλαβε στο νομοσχέδιο και πρόνοια που επιτρέπει την κάλυψη του στόχου στις μεταφορές (10%) και μέσω στατιστικής μεταβίβασης, δηλαδή της αγοράς ποσοστών παραγωγής ενέργειας μέσω ΑΠΕ από άλλες χώρες μέλη που υπερκάλυψαν τον δικό τους στόχο στις μεταφορές. Εναντίον αυτής της επιλογής τάσσονται ο σύνδεσμος εταιρειών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ο σύνδεσμος αιολικής ενέργειας Κύπρου, η ΟΕΒ και το ΚΕΒΕ, που υποστηρίζουν ότι αν δοθούν κίνητρα μπορούν οι εν λόγω εταιρείες να αυξήσουν την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ και να καλύψουν τον στόχο για την ηλεκτροπαραγωγή και να υπάρξει πλεόνασμα, το οποίο μέσω της στατιστικής μεταβίβασης, αν το επιτρέψει η ΕΕ, να καλύψει και τον στόχο στον τομέα των μεταφορών.

Αυξήσεις στα καύσιμα


Οι πληροφορίες του «Πολίτη» ωστόσο αναφέρουν ότι η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην κάλυψη του στόχου στον τομέα των μεταφορών μέσω της εισαγωγής βιοκαυσίμων και της πρόσμιξής τους στη βενζίνη και το πετρέλαιο. Όπως ανέφερε στις 15 Μαΐου ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας ο αρμόδιος υπουργός, το κόστος για την εισαγωγή βιοκαυσίμων θα επιφέρει αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Είχε αναφέρει, συγκεκριμένα, πως ένα από τα σενάρια που εξετάζονται στο Υπουργείο Ενέργειας προβλέπει την αύξηση της βενζίνης κατά 2-3 σεντ το λίτρο και του πετρελαίου κατά 5-6 σεντ το λίτρο. Ωστόσο, τα σενάρια που μελετούνται (και θα παρουσιαστούν την ερχόμενη Τρίτη στη Βουλή) είναι πολλά και κάποια ενδεχομένως να επιφέρουν μεγαλύτερες αυξήσεις. Υπολογίζεται πως στην καλύτερη περίπτωση το κόστος αγοράς βιοκαυσίμων για να πιάσουμε τον στόχο του 10% στις μεταφορές θα ανέλθει περίπου στα 50 εκατομμύρια ευρώ.


Επιστροφή
στην αρχή