Αυστηρές ποινές και φωτοεπισήμανση για μείωση των τροχαίων

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ο αρχηγός Αστυνομίας, στο 2ο μέρος της συνέντευξής του στον «Π», διατυπώνει επιφυλάξεις για την εργοδότηση δημοσίων υπαλλήλων στην Αστυνομία

Ο αρχηγός Αστυνομίας Ζαχαρίας Χρυσοστόμου, στο 2ο μέρος της συνέντευξής του στον «Π», διατυπώνει επιφυλάξεις για την εργοδότηση δημοσίων υπαλλήλων στην Αστυνομία ώστε να απελευθερωθούν αστυνομικοί από γραφειακά καθήκοντα. Εκτιμά πως πρέπει να υπάρξει συνέργεια πολλών κρατικών υπηρεσιών για την αλλαγή οδικής συμπεριφοράς με στόχο τη μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων και επισημαίνει την αναγκαιότητα λειτουργίας συστήματος φωτοεπισήμανσης. Σε ό,τι αφορά την αξιοκρατία και τη σχέση της με την απόδοση της Αστυνομίας, καθιστά σαφές ότι αυτό συνδέεται άμεσα με τα κριτήρια πρόσληψης και ανέλιξης. 

Αστυνομικοί γραφείου

Εδώ και χρόνια ακούμε για έλλειψη προσωπικού στην Αστυνομία και ανάγκη για τερματισμό της ενασχόλησης αστυνομικών με μη αστυνομικά καθήκοντα. Εκτός από τις προσλήψεις εξετάζεται και το ενδεχόμενο πρόσληψης δημοσίων υπαλλήλων (μη αστυνομικών) για στελέχωση γραφείων;

Η έλλειψη προσωπικού είναι ένα θέμα που μαστίζει διαχρονικά την Αστυνομία. Λόγω της ένταξής μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τις πρόσθετες απαιτήσεις που προέκυψαν από την εμφάνιση νέων μορφών εγκλήματος, δημιουργήθηκαν νέες υπηρεσίες, στις οποίες απασχολούνται πολλά μέλη, χωρίς να δημιουργηθούν επιπλέον οργανικές θέσεις. Μάλιστα, όχι μόνο δεν δημιουργήθηκαν επιπρόσθετες οργανικές θέσεις, αλλά καταργήθηκαν τα τελευταία χρόνια από το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού 127 οργανικές θέσεις. Το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού οξύνθηκε δε περισσότερο με την παγοποίηση των προσλήψεων στην Αστυνομία και την παραίτηση πολλών μελών μας, ιδιαίτερα κατά την περίοδο της έντονης οικονομικής κρίσης τα έτη 2012 – 2014. Παρά τη μερική άρση της παγοποίησης των προσλήψεων το έτος 2017, εξακολουθεί να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα έλλειψης προσωπικού, αφού σήμερα οι κενές θέσεις ανέρχονται στις 492.

 ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:Ξέρουμε ποιοι βρίσκονται πίσω από τις εγκληματικές ομάδες

 

Ναι, αλλά συνεχίζουν πολλοί αστυνομικοί να απασχολούνται σε καθήκοντα μη αστυνομικής φύσεως.

Όσον αφορά την ενασχόληση της Αστυνομίας με μη αστυνομικής φύσεως καθήκοντα, επισημαίνω ότι η κυπριακή πολιτεία έχει εναποθέσει στους ώμους της Αστυνομίας καθήκοντα και ευθύνες, οι οποίες δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητές της. Για το θέμα αυτό ήδη εκπονήθηκε σχετική μελέτη, η οποία υποβλήθηκε πρόσφατα στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως με σχετικές εισηγήσεις, που σκοπό έχουν την απαλλαγή της Αστυνομίας από διάφορα μη αστυνομικής φύσεως καθήκοντα, ώστε να αφεθεί απερίσπαστη να εκτελεί καθήκοντα τα οποία έχουν άμεση σχέση με την αποστολή της.

Δεν θα μπορούσε το πρόβλημα να αντιμετωπιστεί με απόσπαση δημοσίων υπαλλήλων στην Αστυνομία;

Όσον αφορά το θέμα εργοδότησης ή μη δημοσίων υπαλλήλων για στελέχωση των γραφείων της Αστυνομίας, οι απόψεις διίστανται. Αυτό εφαρμόστηκε εν εκτάσει κυρίως στην Αγγλία και Ουαλία. Το κύριο προτέρημα είναι ότι αυτή η πρακτική στοιχίζει λιγότερο για το κράτος. Ένα μεγάλο μειονέκτημα, ωστόσο, που αντιμετωπίζουν οι 43 συνάδελφοί μου, αρχηγοί Αστυνομίας της Αγγλίας και Ουαλλίας είναι ότι όταν χρειάζονται σε έκτακτες καταστάσεις επιπρόσθετο προσωπικό, δεν έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν γραφειακό προσωπικό, καθότι είναι πολιτικό και όχι αστυνομικό προσωπικό. Και αυτό βεβαίως δημιουργεί προβλήματα σε επιχειρησιακό επίπεδο. Είναι γι’ αυτό τον λόγο που ως αρχηγός του σώματος βλέπω με αρκετή επιφύλαξη αυτή την προοπτική.

Οδηγική συνείδηση

Φέτος παρουσιάστηκε μια αύξηση στα θανατηφόρα δυστυχήματα. Έχει ευθύνη η Αστυνομία; Μήπως θα μπορούσε να γίνει καλύτερη αστυνόμευση;

Είναι γεγονός ότι τον τελευταίο καιρό έχουν σημειωθεί κάποιες θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις που άγγιξαν όχι μόνο τη Αστυνομία αλλά και ολόκληρη την κυπριακή κοινωνία, διότι μεταξύ των θυμάτων περιλαμβάνονταν και μικρά παιδιά. Η κατάσταση μάς θλίβει ιδιαίτερα, διότι γνωρίζουμε ότι πίσω από αυτές κυριαρχεί ανείπωτος πόνος. Δυστυχώς πίσω από τις οδικές συγκρούσεις, σχεδόν στην ολότητά τους, κρύβεται η ανθρώπινη αμέλεια, η νοοτροπία του Κύπριου οδηγού, και η ασυνείδητη συμπεριφορά του. Ως Αστυνομία καταβάλλουμε τιτάνιες προσπάθειες, τόσο στον προληπτικό όσο και στον κατασταλτικό τομέα. Για να καταφέρουμε όμως να πετύχουμε σημαντική μείωση των οδικών συγκρούσεων, απαιτείται η ενεργότερη εμπλοκή πολλών θεσμών και φορέων. Απαιτείται όπως η πολιτεία στραφεί στα αίτια του προβλήματος.

Οι διαπιστώσεις βεβαίως είναι αδιαμφισβήτητες, αλλά το ζητούμενο είναι οι δράσεις.

Θα πρέπει, κατά την άποψή μου, να εργαστούμε συλλογικά προς δύο κατευθύνσεις. Προς την αλλαγή της νοοτροπίας και στάσεων από τη μια και προς την αλλαγή συμπεριφορών από την άλλη. Για την αλλαγή της νοοτροπίας απαιτείται χρόνος και επιστημονική προσέγγιση. Η καλλιέργεια νοοτροπίας ως προς το θέμα της οδικής συνείδησης απαιτεί μακρόχρονη διαδικασία διαπαιδαγώγησης. Η νοοτροπία διαμορφώνεται κατά την ανάπτυξη της προσωπικότητας και δύσκολα αλλάζει. Γι’ αυτό θα πρέπει να θεσμοθετηθεί, κατόπιν επιστημονικής τεκμηρίωσης, πρόγραμμα διαπαιδαγώγησης με στόχο τη διασφάλιση της δημιουργίας της δέουσας νοοτροπίας σε σχέση με την οδική ασφάλεια, το οποίο να καλύπτει την παιδική ηλικία μέχρι την ενηλικίωση. Όσον αφορά το θέμα της αλλαγής συμπεριφορών, αυτές αλλάζουν πιο εύκολα μέσα από ένα πλέγμα κόστους / οφέλους.

Πιο αυστηρές ποινές

Στη παρούσα περίπτωση, ποιο είναι το κόστος και ποιο το όφελος;

Η συμπεριφορά του Κύπριου οδηγού μπορεί να αλλάξει όταν ελλοχεύει ο «κίνδυνος» να έχει σημαντικό κόστος. Γι’ αυτό θα πρέπει να υιοθετηθεί η προσέγγιση της μηδενικής ανοχής, σε ό,τι αφορά τις τροχαίες παραβάσεις, σε συνάρτηση βέβαια με σημαντική αύξηση των ποινών. Η καταγγελία δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά δυστυχώς, με βάση τη νοοτροπία του μέσου Κύπριου, είναι ένα από τα βασικά μέτρα που μπορεί να επιφέρει την οδική συμπεριφορά που επιβάλλεται, ώστε να έχουμε λιγότερες οδικές συγκρούσεις, μέχρι να δημιουργηθεί η αναγκαία νοοτροπία.

Θεωρείτε ότι οι κάμερες και η αύξηση των ποινών θα λύσουν ή θα περιορίσουν το πρόβλημα;

Και τα δύο αυτά μέτρα οπωσδήποτε θα συμβάλουν τα μέγιστα στη μείωση των οδικών συγκρούσεων. Αρκεί να σας πω ότι κατά την περίοδο των 11 μηνών της λειτουργίας του συστήματος φωτοεπισήμανσης, το 2006 –2007, στα σημεία που λειτούργησε παρουσιάστηκε μείωση της τάξης του 54%. Αναφέρω επίσης ως παράδειγμα της αποτελεσματικότητας του συστήματος την Ιρλανδία, που πρόσφατα χρησιμοποίησε τη φωτοεπισήμανση, και σύμφωνα με τα ευρήματα της Eurostat κατά το 2017 πέτυχε μείωση των θανατηφόρων της τάξης του 25%. Επίσης, σύμφωνα με το College of Policing του Ηνωμένου Βασιλείου, 51 έρευνες κατέδειξαν ότι όπου εγκαταστάθηκε το σύστημα φωτοεπισήμανσης υπήρξαν 21% λιγότερες οδικές συγκρούσεις. Όσον αφορά την αύξηση των ποινών, έχοντας υπόψη ότι το κόστος συμβάλλει στην αλλαγή συμπεριφορών και το παράδειγμα χωρών της Βορείου Ευρώπης και τις Σκανδιναβικές χώρες, είμαι βέβαιος ότι η τυχόν αύξηση των ποινών θα συμβάλει πολύ θετικά ως προς τη μείωση των οδικών συγκρούσεων.

Η αξιοκρατία είναι η απάντηση

Σημαντικό ρόλο στην αποδοτικότητα της Αστυνομίας παίζει η εκπαίδευση, η αξιοκρατία και η αυστηρότητα απέναντι στα φαινόμενα διαφθοράς. Τι από αυτά θα μπορούσε να βελτιωθεί ώστε να βελτιωθεί η εικόνα του σώματος;

Με συγχωρείτε, αλλά θα επικαλεστώ δύο επιφανείς ερευνητές, τους Beverly Metcalfe και Gavin Dick (2009), οι οποίοι αναφέρονται σε βιβλιογραφία σύμφωνα με την οποία η αφοσίωση σε έναν οργανισμό και η αποδοτικότητα ενός ατόμου εξαρτάται από τον τρόπο που ο οργανισμός διοικεί το άτομο αυτό. Η χρηστή διοίκηση, η διαφάνεια και η αξιοκρατία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση. Τον ίδιο σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν η εκπαίδευση, αλλά και η μηδενική ανοχή σε φαινόμενα διαφθοράς. Και, βεβαίως, όλα αυτά επηρεάζουν, όχι μόνο την αποδοτικότητα, αλλά και την εικόνα της Αστυνομίας. Δεν είναι τυχαίο που τα κριτήρια πρόσληψης, τα κριτήρια ανέλιξης, η εκπαίδευση, οι μεταθέσεις, η αστυνομική διαφθορά, αλλά και η μεταρρύθμιση ολόκληρης της Αστυνομίας Κύπρου έχουν περιληφθεί στους βασικούς στρατηγικούς μεταρρυθμιστικούς μας στόχους. Έκρινα από την αρχή ότι όλοι αυτοί οι τομείς έπασχαν, και μάλιστα κατά τρόπο που επηρέαζαν και επηρεάζουν ακόμα, σε μεγάλο βαθμό, την αφοσίωση και την αποδοτικότητα των μελών μας. Και αυτή η υπόθεση, που έκανα το 2014, ουσιαστικά επαληθεύτηκε με εμπειρική επιστημονική έρευνα που ολοκληρώθηκε μόλις την περασμένη εβδομάδα με θέμα «εκσυγχρονισμός του συστήματος και των διαδικασιών προαγωγών του προσωπικού της Αστυνομίας Κύπρου».

Είμαστε στο 2018 και ήδη κάποιες Αστυνομίες έχουν απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα με μέτρα. Εδώ, πώς βελτιώνεται η κατάσταση;

Στο ερώτημά σας, τι απ’ αυτά θα μπορούσε να βελτιωθεί για να βελτιωθεί η εικόνα της Αστυνομίας, απαντώ πως έπρεπε να βελτιωθούν όλα. Ήδη εκσυγχρονίσαμε τα κριτήρια πρόσληψης, θεσπίσαμε για πρώτη φορά αξιοκρατικά κριτήρια μεταθέσεων, εκσυγχρονίσαμε την εκπαίδευση μέσα από μια διαδικασία συνεχούς μεταρρύθμισής της, δημιουργήσαμε, κατόπιν μελετών και θέσπιση σχετικής νομοθεσίας, Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου για την καταπολέμηση της διαφθοράς, και οδεύουμε προς πλήρη αξιοκρατικά κριτήρια ανέλιξης με βάση την εμπειρική επιστημονική έρευνα που μόλις ανέφερα, ενώ έχει ξεκινήσει και το πενταετές πρόγραμμα εκσυγχρονισμού ολόκληρου του οργανισμού.

 

Anti-Cybercrime με όπλο τη γνώση

Πώς η Αστυνομία αντιμετωπίζει το σύγχρονο έγκλημα που αφορά τον κυβερνοχώρο;

Στην Αστυνομία, και συγκεκριμένα στο Τμήμα Καταπολέμησης Εγκλήματος του Αρχηγείου Αστυνομίας, λειτουργεί το Γραφείο Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και το Δικανικό Εργαστήριο Ηλεκτρονικών Δεδομένων, το οποίο υποστηρίζει τεχνικά το εν λόγω γραφείο. Τα στελέχη του Γραφείου Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος είναι κατάλληλα εκπαιδευμένα και λαμβάνουν εκπαιδεύσεις που αφορούν το ηλεκτρονικό έγκλημα από την EUROPOL, το FBI και άλλους διεθνείς οργανισμούς. Μάλιστα, κάποια μέλη του γραφείου είναι αναγνωρισμένα ως εκπαιδευτές και εκπαιδεύουν άλλα μέλη Αστυνομιών διεθνώς. Το γραφείο έχει αποκτήσει τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό για σκοπούς διαδικτυακής έρευνας και ανάλυσης και έχει αξιολογηθεί το 2016 από την αρμόδια Υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με άριστα, τόσο σε θέματα διερεύνησης  όσο και σε θέματα δικανικής εξέτασης, πρόληψης και απορρόφησης ευρωπαϊκών κονδυλίων. Στόχος μας είναι όπως το εν λόγω γραφείο μετεξελιχθεί σε ένα ακόμη πιο σύγχρονο γραφείο και να θεωρείται ως κέντρο αριστείας στον συγκεκριμένο τομέα.

Πέραν του κατασταλτικού ρόλου που διαδραματίζει το εν λόγω γραφείο στο πλαίσιο διάπραξης διαφόρων αδικημάτων, όπως η παιδική πορνογραφία, οι παράνομες προσβάσεις σε ηλεκτρονικά δεδομένα ή και άλλα αδικήματα, διαδραματίζει και ουσιαστικό ρόλο στον τομέα της πρόληψης. Διοργανώνει διάφορες ενημερωτικές διαλέξεις, ημερίδες, παρεμβάσεις στα ΜΜΕ και κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης, εδώ και τρία (3) χρόνια λειτουργεί στην ιστοσελίδα της Αστυνομίας, με εξαιρετική επιτυχία, πλατφόρμα για αναφορά από το κοινό οτιδήποτε αφορά αδικήματα μέσω διαδικτύου.

 


Επιστροφή
στην αρχή