Άδειες οδήγησης ή σάλτο μορτάλε; Τρύπιο το σύστημα αδειών οδήγησης

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
Το 94% των αιτούντων άδεια μοτοσυκλέτας μεγάλου κυβισμού περνάει με επιτυχία την εξέταση. Το 30% των θανάτων στην άσφαλτο αφορά μοτοσυκλετιστές.

Οι μοτοσυκλετιστές είναι μία από τις πιο ευάλωτες κατηγορίες χρηστών του οδικού δικτύου. Ίσως η πιο ευάλωτη εάν αναλογιστεί κανείς ότι οι μοτοσυκλέτες και τα μοτοποδήλατα αποτελούν μόλις το 5,8% των εγγεγραμμένων οχημάτων που κυκλοφορούν στην Κύπρο και την ίδια ώρα οι θάνατοι μοτοσυκλετιστών και επιβατών σε μηχανές αγγίζουν το 30%. Την τελευταία πενταετία (2013-2017) σκοτώθηκαν 73 χρήστες κι επιβάτες μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων σε ένα σύνολο 245 θανάτων στην άσφαλτο. Το 52% δεν έφερε κράνος, αλλά όπως θα δούμε παρακάτω δεν είναι μόνο αυτός ο λόγος που υπάρχει μια τόσο δυσανάλογη σχέση μεταξύ του αριθμού των μοτοσικλετών που κυκλοφορούν στον δρόμο και του αριθμού των θανάτων.

Τρύπιες άδειες


Ο γενικός γραμματέας της Κυπριακής Ομοσπονδίας Μοτοσυκλέτας Άδωνης Χριστοφίδης, κληθείς να σχολιάσει την τραγική κατάσταση που αντικατοπτρίζουν τα στατιστικά, εξαπολύει μύδρους κατά της πολιτείας που επιτρέπει τη συντήρηση μιας τρύπιας διαδικασίας εξασφάλισης άδειας οδήγησης μοτοσυκλετών μεγάλου κυβισμού.
Πριν από τέσσερα περίπου χρόνια, εξηγεί, η Κύπρος υιοθέτησε μια νέα πολύ καλή ευρωπαϊκή οδηγία, η οποία αναλόγως της ηλικίας επιτρέπει κλιμακωτά, βάσει του μεγέθους της μηχανής, την οδήγηση μοτοσυκλετών. Στην ηλικία των 17-18 δικαιούται κάποιος να οδηγεί μέχρι τα 50 cc, μεταξύ 18-21 μέχρι 125 cc, μεταξύ 21-24 μέχρι 50 ίππους, και από τα 24 και μετά έχει το δικαίωμα να εξασφαλίσει τη λεγόμενη άδεια «Α», η οποία του επιτρέπει να οδηγεί απεριόριστα μοτοσυκλέτες οποιουδήποτε κυβισμού. Προϋπόθεση για την εξασφάλιση της άδειας «Α» είναι η 7ωρη εκπαίδευση, πιστοποιημένη από εγκεκριμένη σχολή οδηγών.


«Τι γίνεται όμως στην Κύπρο; Εκείνοι που διεξάγουν την εκπαίδευση δεν ξέρουν καν τι είναι μηχανή! Διότι εμείς ως χώρα που διατηρούμε ακόμα κλειστά επαγγέλματα κάναμε μια άλλη νομοθεσία που αντικρούει το πνεύμα της οδηγίας. Η εθνική νομοθεσία λέει ότι για να κάνεις μαθήματα μοτοσυκλέτας πρέπει να έχεις σχολή οδήγησης αυτοκινήτου με 15 χρόνια λειτουργίας. Τώρα τι σχέση έχει η σχολή αυτοκινήτου με τη μοτοσυκλέτα, αντιλαμβάνεστε καμία! Το ζήτημα ήταν απλώς να μην χάσουν τα κεκτημένα τους οι σχολές οδηγών και κάποιοι τους βόλεψαν»…

Εγκληματικό

Στο ερώτημα πώς γίνεται το μάθημα, ο κ. Χριστοφίδης αποκάλυψε πως «συνήθως πληρώνεις και απλώς σου υπογράφουν τις επτά ώρες. Όσο εγκληματικό κι αν ακούγεται, αυτή είναι η συνήθης τακτική. Τους κάνουν απλώς μια βασική εκπαίδευση. Και δεν θεωρώ ότι είναι οι εκπαιδευτές που φταίνε. Αλλά το κράτος που ανέχεται αυτήν την κατάσταση και δεν προβαίνει σε διορθωτικά μέτρα».

94% επιτυχία!

Στον γ.γ. της Ομοσπονδίας Μοτοσυκλέτας θέσαμε κι ένα ζήτημα που προέκυψε τελευταίως από την έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το Τμήμα Οδικών Μεταφορών. Ότι ο μέσος όρος επιτυχίας των εξετάσεων για απόκτηση άδειας μοτοσυκλέτας είναι πολύ υψηλός και αγγίζει το 94%, σε αντίθεση με το 68% επιτυχίας στην εξέταση άδειας οδήγησης αυτοκινήτου. Σύμφωνα με τον ελεγκτή, συγκεκριμένος εκπαιδευτής, ο οποίος είχε διενεργήσει το 2016 το 19% των εξετάσεων για απόκτηση άδειας οδήγησης μοτοσυκλέτας παγκύπρια, είχε δώσει άδεια σε όλους! Ποσοστό επιτυχίας 100%.
«Ούτε οι εξεταστές ξέρουν από μοτόρες. Τους λένε κάνε έναν γύρο εκεί και αν δεν σου πέσει ή δεν σου σβήσει, σου δίνει την άδεια», απαντά ο κ. Χριστοφίδης.

Δεν είναι μόνο το κράνος

 

Άδωνης Χριστοφίδης περιγράφει με πολύ μελανά χρώματα και την έλλειψη κουλτούρας οδικής ασφάλειας και είναι έντονα επικριτικός και με τον τρόπο αστυνόμευσης. «Ο νόμος λέει ότι πρέπει να φοράς κράνος. Οι περισσότεροι δεν φοράνε. Ο νόμος λέει ότι πρέπει να σταματάς στο κόκκινο. Οι περισσότεροι μοτοσυκλετιστές δεν σταματούν! Δεν ξέρω ποιος τους έδωσε άφεση να κοντοστέκονται και να περνούν με κόκκινο. Ή να βγάζουν τα εξώστ και να ενοχλούν προκαλώντας ηχορύπανση».
Όπως σημειώνει, το 70% των δυστυχημάτων στα οποία εμπλέκονται μοτοσυκλέτες οφείλονται σε λάθη και συνήθως είναι οι αυτοκινητιστές που τα κάνουν. «Παραβιάζουν αλτ, στρίβουν χωρίς να δείξουν, ανοίγουν την πόρτα χωρίς να δουν ανακόπτοντας την πορεία των μοτοσυκλετιστών». Βεβαίως, όταν οι μοτοσυκλετιστές τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα, είναι μεγάλη η πιθανότητα σε ένα αλτ π.χ. να μην προλάβει να τους δει ο αυτοκινητιστής...


«Τα βασικά που πρέπει να ξέρει ένας μοτοσυκλετιστικής είναι πως πρέπει να οδηγά πάντα αμυντικά, να κρατά τα όρια ταχύτητας και σέβεσαι τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Ο δρόμος δεν είναι πίστα, δεν είναι για να κάνεις σόου... Πώς θα σε σεβαστεί ο άλλος όταν εσύ φεύγεις σούζα ή δεν έχεις εξώστ; Πρέπει επίσης να φέρει μία υποτυπώδη προστασία. Στην Ευρώπη, όχι μόνο φοράνε κράνος, αλλά και ειδικό εξοπλισμό: μπότες, σακάκι, γάντια. Μόνο στην Κύπρο οδηγούμε μηχανή με τις παντόφλες και σιαλούιν αμερικάνικο και νομίζουμε πως είμαστε άτρωτοι. Μα όταν θα πέσεις, θα σε σώσει το σιαλούιν; Στην ομοσπονδία κάνουμε τόσους αγώνες και δεν σπάει μύτη διότι γίνονται όλα στη βάση προδιαγραφών».
Καταλήγοντας, σημειώνει πως η ομοσπονδία θεωρεί πως με τα ευχολόγια δεν παράγονται πολιτικές. Το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι να αλλάξει ριζικά ο τρόπος χορήγησης της άδειας οδήγησης μοτοσυκλετών. Απαιτείται επίσης ουσιαστική αστυνόμευση. «Με το να βγαίνει η Αστυνομία να λέει παρακαλώ φοράτε κράνος δεν υπάρχει αποτέλεσμα. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να μπουν αυστηρότατες ποινές για εκείνους που περνούν τα κόκκινα και παραβιάζουν τα αλτ, για εκείνους που μιλούν στα κινητά και κάνουν σοβαρές παραβάσεις. Η Αστυνομία πρέπει να αστυνομεύει, όχι να χώνεται και να στήνει ραντάρ. Πείτε μου πότε είδατε έστω έναν αστυνομικό να στέκει μες στη μέση του δρόμου και να κόβει κλήσεις σε αυτούς που περνούν με κόκκινο ή που παραβίασαν το στοπ, μια κοινή πρακτική των Κυπρίων στον δρόμο».

Ξεκινούν τις διαδικασίες για τις κάμερες

Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε κατά τη χθεσινή του συνεδρία την πρόταση της υπουργού Μεταφορών για επίσπευση των διαδικασιών σχετικά με την εγκατάσταση ενός νέου συστήματος φωτοεπισήμανσης στον τόπο μας. Με την απόφαση του Υπουργικού ουσιαστικά το έργο εξαιρείται από την εκπόνηση μελετών βιωσιμότητας και ανταποδοτικότητας ώστε να κερδηθεί τουλάχιστον ένα εξάμηνο στην όλη διαδικασία της ετοιμασίας και προκήρυξης των προσφορών.

Στην πρόταση της Β. Αναστασιάδου προς το Υπουργικό σημειώνεται πως τα συστήματα φωτοεπισήμανσης αποτελούν ένα από τα ισχυρότερα εργαλεία των χωρών που κατάφεραν να πετύχουν σημαντική μείωση στα τροχαία δυστυχήματα. Το πιο εντυπωσιακό είναι το παράδειγμα της Γαλλίας, όπου με την εφαρμογή του συστήματος μέσα σε τρία χρόνια μειώθηκαν οι νεκροί από τροχαία κατά 35%.

Η εγκατάσταση του συστήματος θα γίνει με τη μέθοδο της σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, όπου ο ανάδοχος θα είναι υπεύθυνος για την προμήθεια των συσκευών φωτοεπισήμανσης, τη λειτουργία τους, τη συλλογή των στοιχείων, την επεξεργασία των παραβάσεων, την επίδοση των προστίμων, την είσπραξη των εξωδίκων και την ετοιμασία των φακέλων για ποινική δίωξη όσων δεν έχουν πληρώσει το εξώδικο. Τα χρήματα από τις εισπράξεις θα μπαίνουν σε ειδικό λογαριασμό από τον οποίο μετά από έγκριση της αρμόδιας αρχής θα γίνεται και η πληρωμή του αναδόχου.

Προς το παρόν θα αρχίσει η ετοιμασία των εγγράφων του διαγωνισμού.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Συνάντηση ΠτΔ με τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Δημήτριο

Πολίτης News, 21:29 (τελευταία ενημέρωση 21:29)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Επέμεινε στο σχέδιο Τσέκερς η Μέι στο υπουργικό συμβούλιο

Πολίτης News, 20:38 (τελευταία ενημέρωση 20:38)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Συνελήφθη συγγενής του Οτσαλάν ενώ διέφευγε για Ελλάδα

Πολίτης News, 20:22 (τελευταία ενημέρωση 20:22)

Επιστροφή
στην αρχή