Α. Δημητρίου: Μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού, το κυριότερο πρόβλημα στην εκπαίδευση, είναι η ελλιπής εκπαίδευση των εκπαιδευτικών.

Έχουμε στην Κύπρο ένα μεγάλο πρόβλημα, το οποίο, κυρίως αφορά στη Μέση Εκπαίδευση, και είναι η «πολύ ακατάλληλη, η πολύ ελλιπής εκπαίδευση των εκπαιδευτικών της Μέσης» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρώην υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, Ανδρέας Δημητρίου. Ο κ. Δημητρίου, ακαδημαϊκός με διδακτορικό στην Ψυχολογία, μιλώντας στην «Πρωινή Επιθεώρηση» του Πολίτη 107,6, τόνισε ότι η κυριότερη αδυναμία, το μεγάλο μας πρόβλημα στην εκπαίδευση, είναι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών. «Στην πραγματικότητα, στον ελληνικό χώρο -γιατί δεν είναι μόνον κυπριακό το θέμα, είναι ελληνικό, και ενδεχομένως κατ’ εξοχήν ελλαδικό γιατί απ’ εκεί ξεκινάει- είναι ότι οι εκπαιδευτικοί της Μέσης Εκπαίδευσης δεν σπουδάζουν για να γίνουν εκπαιδευτικοί, αλλά σπουδάζουν σε ένα επιστημονικό κλάδο. Υπήρξε ένας μεγάλος συντηρητισμός στα ελλαδικά πανεπιστήμια να σχεδιάσουν εκπαίδευση εκπαιδευτικών Μέσης Εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα να έχουμε ίσως από τους λιγότερο κατάλληλα εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς Μέσης Εκπαίδευσης στην Ευρώπη. Καμία κυβέρνηση δεν θέλησε να βάλει το θέμα στη βασική του διάσταση, που είναι η αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών στα πανεπιστήμια» συμπλήρωσε, σημειώνοντας παράλληλα ότι επιχείρησε να κάνει τη συγκεκριμένη αλλαγή όταν ήταν υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, αλλά χωρίς επιτυχία. «Ζήτησα από το Πανεπιστήμιο Κύπρου, από τον Πρύτανη -τότε ήταν ο κ. Ζένιος- να σχεδιάσει το πανεπιστήμιο, Προγράμματα Σπουδών για εκπαιδευτικούς της Μέσης Εκπαίδευσης. Και το Πανεπιστήμιο το απέρριψε. Το απέρριψε για τους ίδιους λόγους που το απορρίπτουν και τα πανεπιστήμια στην Ελλάδα. Φοβούνται τάχα ότι εάν έχουμε Προγράμματα για εκπαιδευτικούς Μέσης Εκπαίδευσης για τα Μαθηματικά, τη Φυσική, τη Χημείας κ.ο.κ., αυτοί οι κλάδοι θα έχουνε μεγαλύτερη δημοφιλία μεταξύ των φοιτητών και κατά συνέπεια θα εξασθενίσουν οι σπουδές στα κύρια αντικείμενα, στην καλλιέργεια των επιστημών. Θεωρώ ότι το μεγαλύτερο μας πρόβλημα είναι αυτό» πρόσθεσε.

Για να στηρίξει τη θέση του, ο κ. Δημητρίου επικαλέστηκε μια «γιγάντια έρευνα, μεταέρευνα, η οποία αξιολόγησε 17,000 έρευνες που είχαν γίνει σε όλο τον κόσμο με στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος», όπως είναι η αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων, η αλλαγή των υποδομών κ.ά.. «Η μόνη παράμετρος, που πραγματικά βελτιώνει επί της ουσίας το εκπαιδευτικό σύστημα, είναι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών. Εδώ, λοιπόν, εγώ θα έλεγα ότι θα έπρεπε η πολιτεία να νομοθετήσει τις προδιαγραφές που πρέπει να πληρούνται για τους εκπαιδευτικούς διαφόρων βαθμίδων, και μόνον όσοι τις ικανοποιούν από τις πρώτες σπουδές τους -το βασικό πτυχίο, όχι το μεταπτυχιακό επίπεδο- να μπορούν να διοριστούν, για να υποχρεωθούν τα πανεπιστήμια να κάνουν αυτή την αλλαγή» συμπλήρωσε. 

Διαφορετικά τα επίπεδα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών

Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού, υπάρχει σήμερα μεγάλη διαφορά ποιότητας στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, γιατί φοιτούν σε διάφορα πανεπιστήμια όπως το Πανεπιστήμιο Κύπρου, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Κύπρο, τα πανεπιστήμια στην Ελλάδα - μερικά από τα οποία είναι κεντρικά και μεγάλα, και άλλα περιφερειακά, επαρχιακά και μικρά. «Η ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται από τα πανεπιστήμια, ακόμα και για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, διακυμαίνεται πάρα πολύ. Αυτό το πράγμα, η πολιτεία δεν βρήκε ακόμα μηχανισμό να το ελέγξει. Το νέο σύστημα που επιχειρεί να εισαγάγει το υπουργείο (σ.σ. πρόσληψη εκπαιδευτικών), που είχε αρχίσει να σχεδιάζεται από τις μέρες που ήμουν υπουργός, θα βελτιώσει την κατάσταση, αλλά δεν πρόκειται να επιλύσει το πρόβλημα. Ας εκπαιδεύσουμε τους εκπαιδευτικούς, λοιπόν, με τον τρόπο που πρέπει. Ο καθένας γίνεται αυτό που είναι στον επαγγελματικό του χώρο, από το πρώτο πτυχίο και όχι από το μεταπτυχιακό» υποστήριξε, προσθέτοντας ότι δεν αρκεί η μετέπειτα επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε πανεπιστήμια ή στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ή το ότι πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν μεταπτυχιακά. «Θα πήγαινε κάποιος σε γιατρό ο οποίος δεν σπούδασε γιατρός αλλά σπούδασε κάτι άλλο και έκανε ένα μεταπτυχιακό σε ένα κλάδο της ιατρικής; Θα πήγαινε κάποιος σε ένα μηχανικό που δεν σπούδασε μηχανικός αλλά έκανε ένα μεταπτυχιακό σε κάποιο σχετικό κλάδο, να του κτίσει το σπίτι του; Όχι προφανώς. Ε γιατί αυτό το πράγμα, που δεν θα το δεχόμασταν για την υγεία μας και για τα σπίτια στα οποία μένουμε, το δεχόμαστε για τους εκπαιδευτικούς που εκπαιδεύουν τα παιδιά μας, που είναι το αύριο του τόπου μας» διερωτήθηκε ο Ανδρέας Δημητρίου.

 


Επιστροφή
στην αρχή