4:1 ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ (Του Σωτήρη Κάττου)

ΑΠΟΨΗ /ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Είναι για να γελά κανείς όταν, τόσο για τον πληθυσμό στην ελεγχόμενη από την ΚΔ επικράτεια όσο και στα κατεχόμενα, ακούγονται διαφορετικοί αριθμοί..

Σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Σίγμα (19/10/2016), ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ δήλωσε ότι η μεγαλύτερη επιτυχία στις διαπραγματεύσεις είναι το πληθυσμιακό κλείδωμα 4:1 που αφορά τις αναλογίες πληθυσμού και το οποίο, κατά τη δήλωσή του, δεν χωράει διαφορετική ερμηνεία. Πράγματι η εβδομάδα που παρήλθε χαρακτηρίστηκε από μία έντονη δημόσια αντιπαράθεση αναφορικά με τον πληθυσμό της Κύπρου. Όντως κατά βάση είναι για να γελά κανείς όταν, τόσο για τον πληθυσμό στην ελεγχόμενη από την Κυπριακή Δημοκρατία επικράτεια όσο και στα κατεχόμενα, ακούγονται διαφορετικοί αριθμοί για ένα τόσο σημαντικό θέμα που καθορίζει όλες τις παραμέτρους και πτυχές του κυπριακού προβλήματος. Αναλύοντας το τι έχει λεχθεί και δημοσιοποιηθεί στη βάση των διάφορων τοποθετήσεων, το μόνο ασφαλές συμπέρασμα που εξάγεται είναι ότι όλη η συζήτηση στερείται εννοιολογικού κι ερμηνευτικού πλαισίου. Προφανώς οι φορείς των διαφόρων απόψεων το χρησιμοποιούν για να προωθήσουν περαιτέρω τις πολιτικές τους τοποθετήσεις είτε προς τη μία κατεύθυνση είτε προς την άλλη. Θα επικαλεστώ την επιστημονική μου ιδιότητα για να υπογραμμίσω το γεγονός ότι όταν κάποιος αναφέρεται σε διάφορες δημογραφικές παραμέτρους, πρώτα και κύρια απαιτείται η επιλογή του ερμηνευτικού δημογραφικού πλαισίου. Δηλαδή, αν αναφερόμαστε σε de jure¹ ή de facto² πληθυσμό, καθότι η επιλογή δίνει διαφορετικά πληθυσμιακά μεγέθη. Στην Κυπριακή Δημοκρατία μέχρι το 1960 χρησιμοποιόταν η de facto απογραφή, ενώ από το 1960 και μετά όλες οι απογραφές χρησιμοποιούσαν την de jure μεθοδολογία. Η πολιτική αντιπαράθεση για τους πραγματικούς αριθμούς των εποίκων αλλά και για τον ακριβή πληθυσμό στην ΚΔ μόνο τραγελαφική μπορεί να χαρακτηριστεί. Σε ένα τόσο καθοριστικό θέμα η συζήτηση περιστράφηκε στις κατά προσέγγιση απογραφές, τόσο στα κατεχόμενα όσο και στις ελεύθερες περιοχές. Χειρότερα δε ορισμένα στοιχεία αναδείκνυαν de facto άλλα de jure και άλλα βασίστηκαν σε εικασίες με αποτέλεσμα ένα συνονθύλευμα αριθμών, αναδεικνύοντας πολιτικές σκοπιμότητες. Ανάτρεξα στο UN Population and vital statistics report 2014-15 (United Nations population division), όπου ο de jure πληθυσμός της ΚΔ, εξαιρουμένων των κατεχομένων, το 2014 ήταν 847. 008. Ο αριθμός αυτός συνάδει και με τη δημογραφική έκθεση της Στατιστικής Υπηρεσίας της ΚΔ για το 2014 η οποία δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο του 2015. Συνοπτικά η έκθεση παρουσιάζει τα εξής de jure πληθυσμιακά στοιχεία:

 

Ο πληθυσμός εκτιμάται στις 938. 400 στο τέλος του 2014

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ 694. 700 ή 74% (εκτίμηση των ΗΕ 847. 008)

ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ 91. 400 ή 9,8%


ΞΕΝΟΙ ΥΠΗΚΟΟΙ 152. 300 ή 16,2% 694. 700+152. 300= 847. 000


Σημειώνεται επίσης στην έκθεση ότι οι αριθμοί αυτοί δεν περιλαμβάνουν τους παράνομους έποικους από την Τουρκία. Από την άλλη, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και λοιποί αναφέρουν ότι 117. 545 Τουρκοκύπριοι έχουν πάρει την κυπριακή ταυτότητα ή διαβατήριο από το Τμήμα Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης (ΤΑΠΜ). Ανατρέχοντας και σε κάποια στατιστικά στοιχεία της Fiona Mullen, διευθύντριας του Sapienta Economics 21/10/2016, αναφέρει ως συνολικό πληθυσμό τηςTRNC για το 2014: 313.623. Δεδομένου ότι η αναφορά των ΗΕ. αναφέρεται μόνο στην ελεγχόμενη από τη ΚΔ επικράτεια, αυτό μας δίνει έναν πληθυσμό στα κατεχόμενα των 313.623. Αν αφαιρέσουμε απ΄ αυτό τις 91. 400, μας μένει ένας πληθυσμός των 222.223. Εάν αποδεχθούμε ως ακριβή τα στοιχεία του ΤΑΠΜ για 117. 545, μας δίνει έναν πληθυσμό 196.078. Εάν αφαιρέσουμε τον αριθμό των ξένων φοιτητών στα κατεχόμενα που με πρόσφατα στοιχεία (του 2014) ήταν 54. 800, εκ των οποίων 36. 148 από την Τουρκία (γύρω στο 67% των ξένων φοιτητών), μας μένουν περίπου μεταξύ 160. 000 μέχρι 188. 000, για τους οποίους δεν γνωρίζουμε τι είναι. Προφανώς θα πρόκειται για έποικους που έλαβαν την τουρκοκυπριακή ιθαγένεια, Τούρκους εργάτες ή άλλων εθνικοτήτων (εξαιρείται το στρατιωτικό προσωπικό). Το πιο ανησυχητικό της όλης κατάστασης εστιάζεται στο γεγονός ότι το πιο καθοριστικής σημασίας θέμα που, ως έχω αναφέρει πιο πάνω, θα καθορίσει όλες τις πτυχές του προβλήματος, οι διάφορες απόψεις συγχύζουν τα μήλα με τα αχλάδια, ενώ δύο κρατικές υπηρεσίες δίνουν διαφορετικά πληθυσμιακά μεγέθη. O Πρόεδρος της Δημοκρατίας (το ίδιο ισχύει και για τον κ. Νεοφύτου και όλους όσοι ασπάζονται αυτόν τον επικίνδυνα πολιτικά μαθηματικό λόγο του 4:1) αγνοούν πρώτα και κύρια ότι η πληθυσμιακή αύξηση έχει άμεση συνάρτηση με την πολιτισμική, οικονομική και κοινωνική δυναμική. Δεύτερο, αγνοούν βασικές επιστημονικές θεωρήσεις (see Theory of Demographic Transition) αναφορικά με την εξέλιξη των πληθυσμών και καλά κάνουν να αρχίσουν να μελετούν για να περιορίσουν το ρίσκο της άγνοιας. Κάποιοι άλλοι αναδεικνύουν τάσεις πολιτικής διάκρισης εις βάρος εν δυνάμει πολιτών της μελλοντικής Ομοσπονδιακής Κυπριακής Δημοκρατίας στην προσπάθειά τους να πείσουν ότι 60. 000 έποικοι είναι αμελητέοι σε έναν πληθυσμό 1.000.000. Ως Ευρωπαίοι πολίτες σε μια πιθανή λύση θα μπορούν να διεκδικήσουν, και δικαίως, ακόμα και την προεδρία του ομοσπονδιακού κράτους. Σημειώνω επίσης στους θιασώτες της λιτότητας (Αβέρωφ Νεοφύτου και άλλοι) ότι η λιτότητα επηρεάζει τη γεννητικότητα και οδηγεί στη διαχρονική συρρίκνωση του πληθυσμού. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται άμεσα μια νέα de jure απογραφή σε όλο το νησί, καθότι η αυθαίρετη καταγραφή αριθμών που θα επηρεάσει τη μελλοντική προοπτική όλων μας δεν μπορεί να στηρίζεται στην εικασία και στον ευσεβοποθισμό. Το 4:1 είναι ένα νοητικό κατασκεύασμα το οποίο εμπεριέχει κινδύνους και ίσως αδιαφανή πολιτική σκοπιμότητα. Δηλαδή, όταν αναφέρεται ο κ. Νεοφύτου και άλλοι ότι έχει κλειδώσει το 4:1 ως πληθυσμιακή αναλογία, στο διηνεκές εξυπακούεται και η θεσμοθέτηση μηχανισμών ελέγχου του λόγου αυτού; Δηλαδή θα μπούμε στη λογική της βαζεκτομής, στο ενδοκόλπιο σπιράλ και στη χρήση πανωφοριών latex ή θα είμαστε με την ψυχή στο στόμα καθότι η ισλαμοποίηση των κατεχομένων τελεί υπό την ηγεμονική επιρροή του κ. Ερντογάν που παροτρύνει όλους τους μουσουλμάνους να συνευρίσκονται χωρίς προφύλαξη; Μόλις πρόσφατα ανώτατος Ευρωπαίος αξιωματούχος διά ζώσης μού ανέφερε ότι η εκ περιτροπής προεδρία κλείδωσε 2:1. Εδώ το 4:1 δεν ισχύει;

Ο tempora o mores!

₁ Πληθυσμός de jure περιλαμβάνει όλα τα άτομα που έχουν τη συνήθη διαμονή τους στην Κύπρο.
₂ Πληθυσμός de facto περιλαμβάνει όλα τα άτομα που βρίσκονται στη χώρα σε μια δεδομένη ημερομηνία.
*PhD Πολιτική Κοινωνιολογία

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Keep calm περιμένοντας το τρυπάνι του «Stena IceMax»

ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ, 09:40 (τελευταία ενημέρωση 09:40)

ΑΠΟΨΗ

Κανένα παζάρι για την κάρτα

ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΜΑΝΩΛΗ, 17.11.2018

ΑΠΟΨΗ

Το μυστηριώδες πορτρέτο του Μεσσία

ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, 17.11.2018

Επιστροφή
στην αρχή