10 καυτά ερωτήματα για τον Συνεργατισμό

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Πως φθάσαμε από την κρατικοποίηση στο deal με την Ελληνική Τράπεζα -Αύριο, Πέμπτη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα έχει συνάντηση με τις συντεχνίες

Aν και το βασικό περίγραμμα της συναλλαγής Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας (δηλαδή της κυβέρνησης) - Ελληνικής έχει διαμορφωθεί, ούτε και χθες κατέστη δυνατό να κλείσουν όλες οι λεπτομέρειες, όπως ποιοι τελικά θα μετάσχουν στην αύξηση κεφαλαίου της Ελληνικής, αλλά και τα ζητήματα του προσωπικού. Τυπικά δεν υπάρχει κάποια καταληκτική ημερομηνία επειδή η συναλλαγή θεωρείται κλειδωμένη, αλλά ενδεχομένως να χρειαστεί κάποια 24ωρα για να κλείσει και τυπικά.
Ο ”Π” σήμερα επιχειρεί να φωτίσει τις παραμέτρους του θέματος, δίνοντας απαντήσεις σε δέκα ”καυτά” ερωτήματα που απασχολούν την κοινή γνώμη.

Καταρχάς, τι θα γίνει με το προσωπικό του Συνεργατισμού;


Από τους περίπου 2.600 εργαζομένους ένα τμήμα θα μεταφερθεί στη νέα τράπεζα που θα δημιουργηθεί από την απορρόφηση του υγιούς κομματιού της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας (ΣΚΤ) από την Ελληνική, ένα άλλο θα απορροφηθεί στον φορέα διαχείρισης μη εξυπηρετουμένων δανείων (στον οποίο θα μείνουν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια της ΣΚΤ μαζί με την κρατική κατάθεση των 2,5 δισ. ευρώ) και ένας αριθμός, πιθανότατα πέριξ των 1.000, θα πρέπει να αποχωρήσει. Η διοίκηση της ΣΚΤ είχε σχεδιάσει εθελούσια έξοδο 1.000 ατόμων, η οποία δεν εφαρμόστηκε. Η διαχείριση του προσωπικού αποτελεί πράγματι ένα ιδιαίτερο ευαίσθητο θέμα και γίνεται προσπάθεια να υπάρξει όσο το δυνατόν λιγότερο κόστος για το προσωπικό. Αύριο, Πέμπτη, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα έχει συνάντηση με τις συντεχνίες.

Τι θα αλλάξει για τους πελάτες της ΣΚΤ;


Η εμπειρία της συγχώνευσης Τράπεζας Κύπρου - Λαϊκής (όπου επίσης αποχώρησε προσωπικό) δείχνει ότι οι πελάτες δεν θα δουν δραματικές αλλαγές στην καθημερινότητά τους.

Γιατί ο Συνεργατισμός υποχρεώθηκε να αναζητήσει ιδιώτη επενδυτή;

Η Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα τελεί σε καθεστώς κρατικής στήριξης από το 2013, οπότε και έλαβε 1,5 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίησή της. Οι όροι της κρατικής στήριξης ελέγχονται από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και από την πρώτη στιγμή υπήρχε στρατηγική εξόδου του κράτους. Στο πλαίσιο αυτό το Υπουργικό Συμβούλιο είχε εγκρίνει σχέδιο σταδιακής μείωσης της συμμετοχής της Δημοκρατίας (η οποία ανέρχεται στο 99%). Το σχέδιο αυτό τροποποιήθηκε καθώς στην πορεία εντάθηκε η πίεση στο κυπριακό τραπεζικό σύστημα για αύξηση των προβλέψεων προκειμένου να επιταχυνθεί η μείωση των ΜΕΔ. Η πίεση αυτή οδηγούσε στην ανάγκη εισροής νέων κεφαλαίων στη ΣΚΤ τα οποία δεν μπορούσε να βάλει το κράτος, καθώς της κρατικής στήριξης προηγείται bail in. Κεφάλαια μπορούσαν να βάλουν μόνο ιδιώτες και έτσι φτάσαμε στην τρέχουσα διαδικασία.

Άρα ο Συνεργατισμός πράγματι κινδύνευε με κλείσιμο και «κούρεμα» καταθέσεων;

 

Όχι. Η εικόνα της ΣΚΤ σε γενικές γραμμές δεν διέφερε από το υπόλοιπο σύστημα, αλλά είχε δύο πρόσθετες αδυναμίες. Πρώτον, είχε έναν ιδιόκτητη που δεν μπορούσε να βάλει χρήματα. Δεύτερον, έπρεπε να αποκτήσει δομή και νοοτροπία τράπεζας (είτε αρέσει είτε όχι, η ΣΚΤ το 2013 απείχε πολύ από το να αποκαλείται τραπεζικό ίδρυμα) και ξεκίνησε από μειονεκτική θέση, σε σχέση με τον υπόλοιπο ανταγωνισμό, την προσπάθεια μείωσης των ΜΕΔ. Κέρδισε έδαφος, με τη συνεργασία με την Altamira, αλλά στο μεταξύ οι ευρωπαϊκές αρχές ήθελαν γρήγορα –αν όχι άμεσα– αποτελέσματα. Επίσης πρέπει να έχουμε υπόψη ότι ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός δεν θα επέτρεπε την εκδήλωση μιας νέας τραπεζικής κρίσης στην Κύπρο. Αν πράγματι υπήρχε θέμα αποτυχίας της ΣΚΤ, θα είχε υπάρξει άμεση παρέμβαση σε πρώιμο στάδιο.

Τελικά το κράτος τοποθέτησε ήδη 4 δισ. ευρώ (κεφάλαια 1,75 δισ. ευρώ, κατάθεση 2,35 δισ. ευρώ). Γιατί δεν κρατά την ιδιοκτησία για να έχει όφελος και ο φορολογούμενος;

 

Η απάντηση είναι ίδια με την πρώτη ερώτηση. Ακόμη και αν η ΣΚΤ δεν είχε προβλήματα θα έπρεπε να είχε περάσει στον ιδιωτικό τομέα. Ο φορολογούμενος, όμως, μπορεί να δει όφελος μέσα από τη διαχείριση των ”κακών δανείων” της ΣΚΤ. Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια της ΣΚΤ αποτελούν ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο για το κράτος. Η Δημοκρατία με τη σύσταση του φορέα διαχείρισης έχει την προοπτική να εισπράξει σημαντικά ποσά, ακόμη και 3 δισ. ευρώ, ποσό που υπερκαλύπτει την τελευταία έκδοση ομολόγων ύψους 2,35 δισ. ευρώ.

Το κράτος θα βάλει και άλλα χρήματα για να χρηματοδοτήσει την πώληση; Πώς γίνεται αυτό; Τι είδους πώληση είναι αυτή;

 

Αποτελεί πολιτική –και εποπτική– επιλογή η αποχώρηση της Δημοκρατίας από την ΣΚΤ να γίνει με τρόπο που θα ενισχύει το κυπριακό τραπεζικό σύστημα. Η αποχώρηση δεν γίνεται με πώληση, αλλά γίνεται με τρόπο που ενισχύει τα κεφάλαια του συστήματος. Τα κεφάλαια που τοποθέτησε το κράτος «καίγονται» για να επιτευχθούν δύο πράγματα: διασφαλίζονται οι καταθέσεις και περιορίζεται δραστικά το ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Τα ΜΕΔ θα μειωθούν κατά περίπου 6,4 δισ. ευρώ, ενώ η Ελληνική Τράπεζα θα δει τον δείκτη των ”κόκκινων δανείων” να υποχωρεί κάτω από το 20%. Πρακτικά με τη συναλλαγή λύνεται το πρόβλημα των ΜΕΔ σε δύο συστημικές τράπεζες και δημιουργείται ένα νέο ισχυρότερο τραπεζικό ίδρυμα.

Το κράτος καλείται να χρηματοδοτήσει την απορρόφηση των υγειών στοιχείων του ενεργητικού της ΣΚΤ από την Ελληνική Τράπεζα καθώς οι υποχρεώσεις που θα μεταφερθούν, οι καταθέσεις, είναι περισσότερες από τα περιουσιακά στοιχεία. Αυτό το κενό, το «χρηματοδοτικό κενό», καλύπτεται από τον πωλητή, εν προκειμένω το κυπριακό κράτος. Το μεγαλύτερο μέρος θα καλυφθεί μέσω ενός ασφαλιστικού σχεδίου προστασίας περιουσιακών στοιχείων (Asset Protection Scheme), το οποίο δεν επιβαρύνει άμεσα τα δημόσια οικονομικά.

Θα «καούν» και τα χρήματα των ομολόγων ύψους 2,35 δισ. ευρώ, τα οποία αγόρασε η ΣΚΤ;

Η έκδοση των ομολόγων και η συνολική κατάθεση του κράτους ύψους 2,5 δισ. ευρώ πέτυχε τρία πράγματα: σταμάτησε την εκροή καταθέσεων, έβαλε τιμή στα «κόκκινα δάνεια» της ΣΚΤ (στο 40% της ονομαστικής αξίας τους) τα οποία αποτελούν την εξασφάλιση της κατάθεσης και δημιούργησε τη βάση για τη σύσταση φορέα διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων. Μέσα από τον φορέα το κράτος μπορεί να ανακτήσει σημαντικά ποσά, γι’ αυτό και είναι κρίσιμης σημασίας ο φορέας να λειτουργήσει αποτελεσματικά ώστε να μην «καούν» τα 2,35 δισ. ευρώ.

Απαραίτητη η συμφωνία για τον Συνεργατισμό για να μπουν νέα κεφάλαια, σύμφωνα με τον Πρ. Προδρόμου

Στόχος η προστασία των καταθέσεων, λέει η κυβέρνηση

Η επικείμενη συμφωνία για τον Συνεργατισμό έχει στόχο να προστατευθούν οι καταθέσεις του κόσμου στη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα (ΣΚΤ) και να διασφαλιστεί η σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος και η προοπτική της οικονομίας μας, είπε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Πρόδρομος Προδρόμου, σημειώνοντας ότι η σχετική διαπραγμάτευση βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη. Ερωτηθείς για το θέμα συμφωνίας για τον Συνεργατισμό στο πλαίσιο δηλώσεών του χθες στο Προεδρικό διευκρίνισε ότι «είναι μια συμφωνία που πρέπει να γίνει προκειμένου να μπουν νέα κεφάλαια στη ΣΚΤ. Δεν είναι ακριβώς συμφωνία πώλησης, χρειάζονται νέα κεφάλαια». Το γεγονός, πρόσθεσε, ότι εμπλέκεται το κράτος και η κυβέρνηση οφείλεται σε αποφάσεις που είχαν ληφθεί προτού υπάρχει κυβέρνηση Αναστασιάδη. «Η διαπραγμάτευση βρίσκεται σε εξέλιξη και δεν μπορούμε να πούμε οτιδήποτε άλλο. Σε αυτή τη διαπραγμάτευση ο υπουργός Οικονομικών συζητά με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Αυτό που χρειάζεται, και είναι υποχρέωση της χώρας μας απέναντι στις ευρωπαϊκές Αρχές, είναι να ενισχυθεί η ΣΚΤ με κεφάλαια. Το να εισαχθούν νέα κεφάλαια σημαίνει ότι κάποια άλλη τράπεζα θα αναλάβει την πορεία της ΣΚΤ», ανέφερε. Ερωτηθείς αν θα υπάρξει συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας με τις συντεχνίες για το θέμα του Συνεργατισμού, ο κ. Προδρόμου τόνισε ότι «συνάντηση με τις συντεχνίες θα γίνει εφόσον ολοκληρωθεί η συμφωνία. Ισχύει η γενική διαβεβαίωση που έχει δώσει η κυβέρνηση ότι τα εργασιακά συμφέροντα των εργαζομένων θα διασφαλιστούν».

H «νέα Λαϊκή» και το 2013

Μήπως έχουμε μπροστά μας μια περίπτωση νέας «Λαϊκής»;

Όχι. Στην περίπτωση της Λαϊκής Τράπεζας και της Τράπεζας Κύπρου είχαμε ένα πρόβλημα έλλειψης κεφαλαίων, χωρίς προοπτική συμμετοχής ιδιωτών. Στην περίπτωση της συναλλαγής Ελληνικής - ΣΚΤ έχουμε επενδυτές οι οποίοι θέλουν να μπουν στο νέο σχήμα, βάζοντας τα κεφάλαια που απαιτούνται ώστε η Ελληνική να απορροφήσει τα «καλά» δάνεια της ΣΚΤ. Η συναλλαγή δεν έχει τίμημα υπέρ του κράτους, αλλά η ολοκλήρωσή της απαιτεί φρέσκο χρήμα.

Γιατί δεν έγινε το ίδιο το 2013; Γιατί δεν φτιάχτηκαν τότε «καλές τράπεζες» και ένας φορέας διαχείρισης ΜΕΔ;

Τον Μάρτιο του 2013 υπήρχε άρνηση του μεγέθους του προβλήματος (και του χαρακτήρα) του τραπεζικού συστήματος και μια τρομακτική πίεση να κρατηθεί εν ζωή η Τράπεζα Κύπρου. Η μελέτη της PIMCO (αν και εκ του αποτελέσματος υπολόγισε μικρότερες κεφαλαιακές ανάγκες) δαιμονοποιήθηκε. Η δημιουργία «καλών τραπεζών», με ταυτόχρονη είσοδο επενδυτών (που έγινε τελικά μετ’ εμποδίων στην Τράπεζα Κύπρου έναν χρόνο αργότερα) θα απαιτούσε την ισοπέδωση του παλαιού τραπεζικού συστήματος. Ήταν το πολιτικό και οικονομικό κατεστημένο προετοιμασμένο για κάτι τέτοιο;

Γιατί η τελευταία αύξηση κεφαλαίου, στα τέλη του 2015, δεν ήταν μεγαλύτερη ώστε ο Συνεργατισμός να μην φτάσει στη σημερινή κατάσταση; Από το πρόγραμμα έμεινε αδιάθετο ένα μεγάλο ποσό που θα μπορούσε να μπει ως κεφάλαιο.


Η τελευταία κεφαλαιακή αύξηση των 175 εκατ. ευρώ έγινε με τη σύμφωνη γνώμη των εποπτικών αρχών. Αν σε εκείνη τη χρονική στιγμή υπήρχε ανάγκη για περισσότερα κεφάλαια, θα είχαν δοθεί. Αυτό που άλλαξε στην πορεία είναι η πολιτική προτεραιότητα της ΕΕ και η απόφαση για ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης εντός του 2018 (στην προσεχή σύνοδο κορυφής στα τέλη Ιουνίου αναμένεται η λήψη αποφάσεων) μέσω της ενεργοποίησης της πανευρωπαϊκής εγγύησης καταθέσεων και ενός πανευρωπαϊκού μηχανισμού διάσωσης τραπεζών. Και τα δύο συνεπάγονται αμοιβαιοποίηση υποχρεώσεων και η Γερμανία (που αποτελεί το 40% της οικονομίας της ευρωζώνης) θέλει λυμένα όλα τα βασικά προβλήματα των ευρωπαϊκών τραπεζών πριν βάλει το πορτοφόλι της δίπλα στα πορτοφόλια των υπολοίπων. Συνεπώς, αυτό που άλλαξε είναι η πίεση του χρόνου. Και αυτό δεν αφορά μόνο τη ΣΚΤ, αλλά όλες τις τράπεζες.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Έναν εμβληματικό ναό παραχωρεί στο Οικουμενικό Πατριαρχείο η Ουκρανία

Πολίτης News, 16:22 (τελευταία ενημέρωση 16:22)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Νέες θέσεις εργασίας στην Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου

ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΜΑΝΩΛΗ, 16:20 (τελευταία ενημέρωση 16:20)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αρνήθηκαν ενοχή οι κατηγορούμενοι για τον θάνατο του Ι. Ασιήκκη

Πολίτης News, 16:04 (τελευταία ενημέρωση 16:04)

Επιστροφή
στην αρχή